5. "הכל מעלין" - הגמרא, חלק שלישי - שיעור וחזרה

אנחנו בחלק השלישי והאחרון של הסוגיה. מדלגים קצת קדימה בגמרא, ומגיעים לדברי שבח ועידוד לחיות בארץ ישראל. זו ברייתא שמזכירה לנו מאד את הברייתא ב-תוספתא, מסכת עבודה זרה (זוכרים? הנה קישור לסוגיה הזו), אבל שונה ממנה מעט.
מיד בתום סוגיה זו המגמה מתהפכת, ואנו עוברים לגישה הפוכה, אנטי-ציונית, שמעודדת הישארות בבבל, ואוסרת על עלייה לארץ ישראל. אבל רגע לפני כן, חכמי בבל מהללים את הישיבה בארץ:

ת"ר (תנו רבנן): לעולם ידור אדם בארץ ישראל, אפילו בעיר שרובה עובדי כוכבים, ואל ידור בחו"ל, ואפילו בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בארץ ישראל - דומה כמי שיש לו אלוה, וכל הדר בחוצה לארץ - דומה כמי שאין לו אלוה, שנאמר "לתת לכם את ארץ כנען להיות לכם לאלהים" (ויקרא כ"ה, 38). וכל שאינו דר בארץ אין לו אלוה?! אלא לומר לך: כל הדר בחו"ל כאילו עובד עבודת כוכבים. וכן בְּדָוִד הוא אומר: "כי גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה', לאמׂר: לֵךְ עֲבוֹד אלהים אחרים" (שמואל-א' כ"ו, 19) - וכי מי אמר לו לדוד "לֵךְ עֲבוֹד אלהים אחרים"? אלא לומר לך: כל הדר בחו"ל כאילו עובד עבודת כוכבים.

§ In relation to the basic point raised by the mishna concerning living in Eretz Yisrael, the Sages taught: A person should always reside in Eretz Yisrael, even in a city that is mostly populated by gentiles, and he should not reside outside of Eretz Yisrael, even in a city that is mostly populated by Jews. The reason is that anyone who resides in Eretz Yisrael is considered as one who has a God, and anyone who resides outside of Eretz Yisrael is considered as one who does not have a God. As it is stated: “To give to you the land of Canaan, to be your God” (Leviticus 25:38). The Gemara expresses surprise: And can it really be said that anyone who resides outside of Eretz Yisrael has no God? Rather, this comes to tell you that anyone who resides outside of Eretz Yisrael is considered as though he is engaged in idol worship. And so it says with regard to David: “For they have driven me out this day that I should not cleave to the inheritance of the Lord, saying: Go, serve other gods” (I Samuel 26:19). But who said to David: Go, serve other gods? Rather, this comes to tell you that anyone who resides outside of Eretz Yisrael is considered as though he is engaged in idol worship. § The Gemara relates: Rabbi Zeira was avoiding being seen by his teacher, Rav Yehuda, as Rabbi Zeira sought to ascend to Eretz Yisrael and his teacher disapproved. As Rav Yehuda said: Anyone who ascends from Babylonia to Eretz Yisrael transgresses a positive mitzva, as it is stated:


זוכרים איך מגיעים לפירוש שטיינזלץ לטקסט הזה? או לפירוש רש"י? פשוט לחצו על הטקסט, בחרו בתפריט שייפתח משמאל "מפרשים", ושם תוכלו לבחור רש"י, שטיינזלץ, או מפרשים אחרים שהתייחסו לקטע זה של הגמרא.


שימו לב לעוד דבר מועיל: בקטע מצוטטים שני פסוקים. אם אתם רוצים לראות אותם מנוקדים, ובתוך ההקשר שלהם, בחרו "תנ"ך" באותו תפריט שהוזכר קודם, ותוכלו לראות את הפסוקים הללו בדיוק.

זהו, כמו שאמרנו, מיד אחרי הדברים הנלהבים הללו, הגמרא פתאום משנה כיוון. מתחילה סוגיה חדשה, שאנחנו קוראים לה "השבועות". תוכלו לקרוא עליה כאן.