Aliyot For Women

תניא ר' יהודה בן בתירא היה אומר אין דברי תורה מקבלין טומאה.

It was taught in a Baraita: Rabbi Yehuda ben Beseira used to say: Words of Torah do not contract tumah.

(ח) כל הטמאין ואפילו נדות ואפילו כותי, מותר לאחוז ספר תורה ולקרות בו; שאין דברי תורה מקבלין טומאה. והוא שלא יהיו ידיו מטונפות או מלוכלכות בטיט, אלא ירחצו ידיהם ואח"כ יגעו בו.

Any impure person, even [a woman in] a niddah state or a gentile, may hold a Torah scroll and read it. The words of Torah do not contract ritual impurity. This applies when one's hands are not soiled or dirty with mud. [In the latter instance,] one should wash one's hands and then touch the scroll.

(ט) כל הטמאים אפילו נדות מותרים לאחוז בס"ת ולקרות בו והוא שלא יהיו ידיהם מטונפות או מלוכלכות:

All of those who are ritually impure (temeim), even menstruating women (nidot), are permitted to hold a sefer torah and to read from it, provided that their hands are not filthy or dirty.

הגה: יש שכתבו שאין לאשה נדה בימי ראייתה ליכנס לבית הכנסת או להתפלל או להזכיר השם או ליגע בספר (הגהות מיימוני פרק ד'). ויש אומרים שמותרת בכל וכן עיקר (רש"י הלכות נדה)

There are those who wrote that a woman in her state of menstruation is not allowed to appear in the shul, or to daven or to mention God's name or approach the Torah. And there are those who permit it. But, our tradition is like the first opinion.

ת"ר הכל עולין למנין שבעה ואפילו קטן ואפילו אשה אבל אמרו חכמים אשה לא תקרא בתורה מפני כבוד צבור.

The Rabbis taught in a baraita: All Jews count towards the seven prescribed readers even a minor, and even a woman. But the sages said: A woman should not read the Torah for the congregation out of consideration for the dignity of the congregation.

(יז) אשה לא תקרא בציבור מפני כבוד הציבור.

A woman should not read the Torah publicly, as a token of respect for the community.