Free Will and Foreknowledge: A Suggestion for Rosh Hashanah from R. Meir Simcha of Dvinsk

(טו) הַכֹּל צָפוּי, וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה. וּבְטוֹב הָעוֹלָם נִדּוֹן. וְהַכֹּל לְפִי רֹב הַמַּעֲשֶׂה:

(15) Everything is foreseen, and freewill is given. And with goodness the world is judged. And all is in accordance to the majority of the deed.

פירוש המשנה לרמב"ם מסכת אבות

אמר: כל מה שבעולם ידוע אצלו יתעלה והוא משיגו, והוא אומרו: הכל צפוי. אחר כך אמר: ולא תחשוב שבהיותו יתעלה יודע הפעולות, יתחייב ההכרח, ושיהיה האדם כפוי על פעולה מן הפעולות. אין הדבר כן, אלא כל אדם בוחר במה שיעשהו, והוא אומרו: והרשות נתונה, רצונו לומר: רשות כל אדם נתונה לו.

Rambam, Commentary to Mishnah

[Rabbi Akiva] stated: Everything in the world is known to Him, may He be elevated, and He understands it. That is that which is stated, "Everything is anticipated." Afterward he stated: Do not think that since He knows the actions, it requires necessity, and that a person is coerced to perform a particular action. The matter is not so. Rather, each individually chooses what he will do. That is that which is stated: "Permission is given." Meaning, permission is given to every person.

שמא תאמר והלא הקב"ה יודע כל מה שיהיה וקודם שיהיה ידע שזה יהיה צדיק או רשע או לא ידע, אם ידע שהוא יהיה צדיק אי אפשר שלא יהיה צדיק ואם תאמר שידע שיהיה צדיק ואפשר שיהיה רשע הרי לא ידע הדבר על בוריו, דע שתשובת שאלה זו ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים וכמה עיקרים גדולים והררים רמים תלויים בה אבל צריך אתה לידע ולהבין בדבר זה שאני אומר, כבר בארנו בפ' שני מהלכות יסודי התורה שהקב"ה אינו יודע מדיעה שהיא חוץ ממנו כבני אדם שהם ודעתם שנים, אלא הוא יתעלה שמו ודעתו אחד ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו וכשם שאין כח באדם להשיג ולמצוא אמתת הבורא שנאמר כי לא יראני האדם וחי כך אין כח באדם להשיג ולמצוא דעתו של בורא, הוא שהנביא אמר כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי, וכיון שכן הוא אין בנו כח לידע היאך ידע הקב"ה כל הברואים והמעשים אבל נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם ואין הקב"ה מושכו ולא גוזר עליו לעשות כך, ולא מפני קבלת הדת בלבד נודע דבר זה אלא בראיות ברורות מדברי החכמה, ומפני זה נאמר בנבואה שדנין את האדם על מעשיו כפי מעשיו אם טוב ואם רע וזה הוא העיקר שכל דברי הנבואה תלויין בו.

א"א לא נהג זה המחבר מנהג החכמים שאין אדם מתחיל בדבר ולא ידע להשלימו...

(5) Perchance you will again object: Does not the Holy one, blessed be He! know all that which is to happen? He therefore either must have known, even before it came to pass, that such and such a man would be righteous or wicked, or He must not have known it; now if he knew that such a man would be righteous, then it was impossible for him not to be righteous; for if we were to say: that although He knew that he would be a righteous man, it was still possible for him to be a wicked man, then He did not know the thing to perfection? To this we answer, Know that with regard to the discussion of this problem, “the measure thereof is longer than the earth, and broader than the sea,” and that many principles of the greatest importance, and of sublime magnitude are pending thereon, but the following remark must be well considered: It has already been explained by us in the second Chapter of the Precepts relating to the foundations of the law, that the Holy One, blessed be He! does not know things by a knowledge distinct from Himself, as men do; for they and their knowledge are two distinct things; but He (whose name be exalted!) and His knowledge, are one. Now this idea, the mind of man is not able perfectly to comprehend; and in the same way as it is not in the power of man to comprehend or to find out the essentiality of the Creator, as it is said: For there shall no man see Me, and live, (Exod. 33. 20), so neither is it in the power of man to comprehend or fathom the knowledge of the Creator (i. e. the manner in which He knows things); this is what the prophet says: For My thoughts are not your thoughts, neither are your ways My ways, (Isaiah 55. 8); now this being the fact, it must be admitted that we have not the power of understanding how the Holy One, blessed be He! knows all creatures and their doings; but this we undoubtedly know, that the actions of man are in his own power, and that the Holy One, blessed be He! neither forces him nor predetermines his actions. This fact is not ascertained by revelation only, but also by clear scientific demonstrations. Now in consequence of this principle it was announced to us in prophecy, that a man will be judged for all his actions, according to their nature, whether they be good or evil; this being the principle on which all the words of prophecy are based.

Raavad: This author did not act in the fashion of the scholars. For one does not raise a subject and not known how to complete it...

מלחמות השם לרלב״ג, חלק ג

והנה יתבאר עוד שדעת התורה הוא שהשם יתברך יודע אלו הענינים בדרך כולל, לא בדרך פרטי.

R. Levi Ben Gershom, Milchamot Hashem, Part 3

It has been further explained that He knows these matters in a general sense, not a particular sense...

Husik, A History of Medieval Jewish Philosophy (New York: Meridian Books, 1958), pp. 345-346

[Gersonides' view] is surely very bold as theology, we might almost say it is a theological monstrosity.

משך חכמה בראשית בראשית פרק א

(כו) נעשה אדם בצלמנו. הצלם האלקי הוא הבחירה החופשי בלי טבע מכריח, רק מרצון ושכל חפשי. והנה ידיעתו יתברך אינה מכרעת הבחירה, כי אין ידיעתו באה נוספת כידיעה של בשר ודם הבאה מהחושים, רק היא עצמותו יתברך, וכמו שכתב הרמב"ם. והנה, אם כי אין ביכולת בנו להבין איך היא - כי "אילו ידעתיו הייתיו" - רק זאת אנו יודעים, שלהבחירה החפשית הוא מצמצום האלקות, שהשם יתברך מניח מקום לברואיו לעשות כפי מה שיבחרו, ושלל ממפעליהם הגזירה וההחלטה בפרטיות. ולכן אמר "אל לבו, נעשה אדם בצלמנו", פירוש, שהתורה מדברת בלשון בני אדם, שאמר נניח מקום לבחירת האדם שלא יהא מוכרח במפעליו ומחויב במחשבותיו, ויהיה בחירי חפשי לעשות טוב או רע כאשר יחפוץ נפשו, ויוכל לעשות דברים נגד מזגי טבעו ונגד הישר בעיני ה'...

Meshech Chochma Bereishit 1:26

Let us make man in our image: The image of God is free will, without any natural external inclination, only from free will and intellect. God's knowledge does not impinge on free will, because His knowledge stems not (in the same way as the) knowledge of man which comes from his senses, rather it is He alone who perceives, as is explained by Rambam. Behold it is not in our ability to understand how this works... rather this we know: Free will is a constriction of Godliness, because God provides place for his creations to do as they choose, and removed from their actions, the decree and the decision on an individual level... The Torah speaks in the way that people speak - let us leave a place for man's personal choice, that he won't be forced in any of his actions, and in the obligation of his thoughts, to be free to do good or evil as he desires. He will be able to do things against his more natural state, and against those things which are straight in the eyes of God.....