Breirat Dayanim

(א) דיני ממונות, בשלשה. גזלות וחבלות, בשלשה. נזק וחצי נזק, תשלומי כפל ותשלומי ארבעה וחמשה, בשלשה. האונס והמפתה והמוציא שם רע, בשלשה, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים, המוציא שם רע, בעשרים ושלשה, מפני שיש בו דיני נפשות.

(1) Monetary cases [are judged] by three [judges]. [Cases of] theft and personal injury [are judged] by three [judges]. [Suits for] damages or half-damages, [crimes for which one would] pay double, or pay quadruple or quintuple, [are judged] by three [judges]. [Cases of] rape, seduction, and slander [are judged] by three [judges]- these are the words of Rabbi Meir. But the Sages say, [a case of] slander [is judged] by twenty-three [judges], because this is a capital case.

(א) דיני ממונות, בשלשה. זה בורר לו אחד וזה בורר לו אחד, ושניהן בוררין להן עוד אחד, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים, שני הדינין בוררין להן עוד אחד. זה פוסל דינו שלזה וזה פוסל דינו שלזה, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים, אימתי, בזמן שמביא עליהן ראיה שהן קרובין או פסולין, אבל אם היו כשרים או ממחין, אינו יכול לפסלן. זה פוסל עדיו שלזה וזה פוסל עדיו שלזה, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים, אימתי, בזמן שהוא מביא עליהן ראיה שהן קרובים או פסולים. אבל אם היו כשרים, אינו יכול לפסלן.

(1) Monetary cases [are judged] by three [judges]. One [litigant] selects one and the other selects one, and both select the additional one, these are the words of Rabbi Meir. But the Sages say, the two judges choose the additional one. One [litigant] invalidates the judge of the other, and the other invalidates the judge of the one, these are the words of Rabbi Meir. But the Sages say, when [may one party invalidate the judge selected by the other]? Only when evidence is brought that they are related [to the litigant] or otherwise invalid [may they be invalidated], but if they are acceptable or expert, they cannot be invalidated. One [litigant] invalidates the witness of the other, and the other invalidates the witness of the one, these are the words of Rabbi Meir. But the Sages say, when [may one party invalidate the witness of the other]? Only when evidence is brought that they are related [to the litigant] or otherwise invalid [may they be invalidated], but if they are acceptable, they cannot be invalidated.

(א) זה פוסל דיינו של זה וזה פוסל דיינו של זה, דברי ר' מאיר. וחכמים אומרים: לא כל הימנו לפסול את הדיין המומחה לרבים. אמר לו: נאמן עלי אבא, נאמן עלי אביך, נאמנין עלי שלשה רועי בקר --יכול לחזור בו עד שישמע מפי הדיין, דברי רבי מאיר. וחכמים אומרים: אין יכול לחזור בו. היה חייב לחבירו שבועה ואמר דור לי בחיי ראשך בקיטא במקטיור דנקיט יכול לחזור בו עד שיקבל עליו שבועה בפני הדיין דברי רבי מאיר וחכ"א אין יכול לחזור בו רבי יהודה אומר אמר להן אין יחידי דן אמרו לו אין לנו אלא דעתך וקבלו עליהן אין יכול לחזור בו וכן היה רבי יהודה אומר מי שנתחייב שבועה לחבירו בב"ד ואמר לו דור בחיי ראשך וקבל עליו אין יכול לחזור בו ומעשה באחד שנתחייב שבועה לחבירו בב"ד ונדר לו בחיי הקייץ וקבל עליו.

(ג) ואלו כותבין במועד, קדושי נשים, גטין ושוברין, דיתיקי, מתנה ופרוזבולין, אגרות שום ואגרות מזון, שטרי חליצה ומאונים ושטרי ברורין וגזרות בית דין ואגרות של רשות.
(3) The following [documents] may be written during the Moed: contracts of betrothing, bills of divorce, and receipts [in discharge of debts]; also wills or codicils, deeds of gift, premonitions, appraisements, and deeds of maintenance, certificates of ‏חליצה‎, and of refusal, arbitration-bonds, decrees of the Beth Din, and powers of attorney.
  • How do you understand the concept of choosing judges? When do we use this procedure? How does this fit with the broader idea of dinei mammonot and batei din in general? Can we talk about a beit din specifically for choosing a beit din? Which of these batei din have enforcement power?
  • Try to understand the positions of R. Meir and the Sages. How do they define this court? What difficulties are there with each approach?