Intro to Talmudic Figures: Eliezer ben Hurcanus
(ח) רַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי קִבֵּל מֵהִלֵּל וּמִשַּׁמַּאי. הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם לָמַדְתָּ תּוֹרָה הַרְבֵּה, אַל תַּחֲזִיק טוֹבָה לְעַצְמָךְ, כִּי לְכָךְ נוֹצָרְתָּ. חֲמִשָּׁה תַלְמִידִים הָיוּ לוֹ לְרַבָּן יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, וְאֵלּוּ הֵן, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס, וְרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה, וְרַבִּי יוֹסֵי הַכֹּהֵן, וְרַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נְתַנְאֵל, וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ. הוּא הָיָה מוֹנֶה שְׁבָחָן. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס, בּוֹר סוּד שֶׁאֵינוֹ מְאַבֵּד טִפָּה. רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה, אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ. רַבִּי יוֹסֵי הַכֹּהֵן, חָסִיד. רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן נְתַנְאֵל, יְרֵא חֵטְא. וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ, מַעְיָן הַמִּתְגַּבֵּר. הוּא הָיָה אוֹמֵר, אִם יִהְיוּ כָל חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּכַף מֹאזְנַיִם, וֶאֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס בְּכַף שְׁנִיָּה, מַכְרִיעַ אֶת כֻּלָּם. אַבָּא שָׁאוּל אוֹמֵר מִשְּׁמוֹ, אִם יִהְיוּ כָל חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּכַף מֹאזְנַיִם וְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הֻרְקְנוֹס אַף עִמָּהֶם, וְרַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲרָךְ בְּכַף שְׁנִיָּה, מַכְרִיעַ אֶת כֻּלָּם:
(8) Rabban Yochanan Ben Zakkai received from Hillel and Shammai. He would say: If you learned much Torah, do not attribute too much value to yourself, since for this you were created. Rabban Yochanan Ben Zakkai had five students, and these are them: Rabbi Eliezer Ben Hurkanus, Rabbi Yehoshua Ben Chananiah, Rabbi Yossei the priest, Rabbi Shimon Ben Netanel, and Rabbi Elazar Ben Arakh. He would list their praises: Rabbi Eliezer Ben Hurkanus is a cemented cistern that does not lose a drop; Rabbi Yehoshua Ben Chananiah, praiseworthy is she who bore him; Rabbi Yossei the priest is pious; Rabbi Shimon Ben Netanel fears sin; Rabbi Elazar Ben Arakh is the intensifying spring. He would say, if all of the Sages of Israel would be on the side of a scale and Eliezer Ben Hurkanus were on the second side, he would outweigh all of them. Abba Shaul says in his name, if all of the Sages of Israel would be on the side of a scale and even Rabbi Eliezer Ben Hurkanus were with them, and Rabbi Elazar Ben Arakh were on the second side, he would outweigh all of them.

ת"ר מעשה ברבי אליעזר ששבת בגליל העליון ושאלוהו שלשים הלכות בהלכות סוכה שתים עשרה אמר להם שמעתי שמונה עשר אמר להם לא שמעתי ר' יוסי בר' יהודה אומר חילוף הדברים שמונה עשר אמר להם שמעתי שתים עשרה אמר להם לא שמעתי אמרו לו כל דבריך אינן אלא מפי השמועה אמר להם הזקקתוני לומר דבר שלא שמעתי מפי רבותי מימי לא קדמני אדם בבית המדרש ולא ישנתי בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראי ולא הנחתי אדם בבית המדרש ויצאתי ולא שחתי שיחת חולין ולא אמרתי דבר שלא שמעתי מפי רבי מעולם אמרו עליו על רבן יוחנן בן זכאי מימיו לא שח שיחת חולין ולא הלך ד' אמות בלא תורה ובלא תפילין ולא קדמו אדם בבית המדרש ולא ישן בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראי ולא הרהר במבואות המטונפות ולא הניח אדם בבית המדרש ויצא ולא מצאו אדם יושב ודומם אלא יושב ושונה ולא פתח אדם דלת לתלמידיו אלא הוא בעצמו ולא אמר דבר שלא שמע מפי רבו מעולם ולא אמר הגיע עת לעמוד מבית המדרש חוץ מערבי פסחים וערבי יום הכפורים וכן היה ר' אליעזר תלמידו נוהג אחריו

Our Rabbis taught: It once happened to Rabbi Eliezer, that he rested in the upper Galilee, and they asked him about thirty laws of the laws of Sukkah. For twelve, he said to them "I know (lit. I have heard)," and for eighteen, he said to them "I do not know." Rabbi Yose the son of Rabbi Yehudah says, "The matters are switched; for eighteen, he said to them "I know," and for twelve, he said to them "I do not know." They said to him, "All of your words are nothing except from rumors." He said to them, "You have bound me to say something that I did not hear from my teachers [by asking me these questions.] In all my days, a person never came before me to the House of Study, And neither did I sleep in the House of Study, neither a permanent sleep nor a temporary sleep, and never did I leave a man in the House of Study and exit, and never did I converse in everyday conversation, and I never said anything which I did not hear from my teacher at any time." It was said about Rabbi Yochanan the son of Zakai: In all his days, he never conversed in everyday conversation, and he never walked four cubits without Torah and without phylacteries, and person never came before him to the House of Study, and neither did he sleep in the House of Study, neither a permanent sleep nor a temporary sleep, and neither did he think in dirty entrances, and he never left a person in the House of Study and exited, and a person never found him sitting still, but rather he would sit and learn, and a person never opened the door for his students, but rather he himself [opened it for them], and he never said anything which he did not hear from his teachers at any time, and he never said, 'The time has come to stand [and exit] from the House of Study,' except for the eve of Passover and the eve of the Day of Atonement. And so would Rabbi Eliezer, his student, act after him.

(מעשה בר' יוסי בן דורמסקית שהלך להקביל פני ר' אלעזר בלוד אמר לו מה חידוש היה בבהמ"ד היום א"ל נמנו וגמרו עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית אמר לו יוסי פשוט ידיך וקבל עיניך פשט ידיו וקבל עיניו בכה ר' אלעזר ואמר (תהלים כה, יד) סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם אמר לו לך אמור להם אל תחושו למניינכם כך מקובלני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו הלכתא למשה מסיני עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית מה טעם הרבה כרכים כבשו עולי מצרים ולא כבשום עולי בבל מפני שקדושה ראשונה קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבא והניחום כדי שיסמכו עליהן עניים בשביעית תנא לאחר שנתיישבה דעתו אמר יהי רצון שיחזרו עיני יוסי למקומן וחזרו

When R. Yosi ben Durmaskit came before R. Eliezer in Lod, [R. Eliezer] said to him, What innovation was in the Beit HaMidrash today? [R. Yosi] replied, They counted votes and concluded that Ammon and Moab must give the poor man’s tithe in the Sabbatical year. [R. Eliezer] said to him, Yosi, extend your hand and receive your eyes [for they will fall out for saying that this is a new thing]! He extended his hand and received his eyes [he realized that he had made a mistake]. R. Eliezer wept and proclaimed, (Psalms 25:14) “God’s secret is for those that fear Him, and He has made his covenant known to them”; [R. Eliezer] said to him, Go and tell them, Do not be concerned about your tally, I have received a tradition from R. Yochanan ben Zakai, who heard from his teacher, and his teacher from his teacher until it was a law transmitted to Moses at Sinai, that Ammon and Moab must give the poor man’s tithe in the Sabbatical year. What is the reason? Many cities were conquered by those who came up from Egypt, which were not conquered by those who came up from Babylon; since the first consecration held [only] for the time, but did not hold for the future [permanently], therefore they were left in order that the poor might be sustained upon them in the seventh year. It is taught: When his mind was calmed, he said: May it be granted that Jose's sight be restored [i.e. may he see the errors of his understanding]. And it was restored [i.e. and he did and corrected it].

(י) הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה (שְׁלשָׁה) דְבָרִים. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, יְהִי כְבוֹד חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס. וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ. וֶהֱוֵי מִתְחַמֵּם כְּנֶגֶד אוּרָן שֶׁל חֲכָמִים, וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִכָּוֶה, שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ:
(10) Each of them said three things. Rabbi Eliezer says: The honor of your fellow should be as precious to you as your own, and do not be angered easily, and repent one day before your death, and be warmed by the light of the Sages, but be careful of their coals that you will not be burned, for their bite is the bite of a fox and their sting is the sting of a scorpion and their hiss is the hiss of a serpent, and all their words are like coals of fire.