The Fundamentals of Knowing G-d (2/6) On Rambam's Yesodei Hatorah

(א) יְסוֹד הַיְסוֹדוֹת וְעַמּוּד הַחָכְמוֹת לֵידַע שֶׁיֵּשׁ שָׁם מָצוּי רִאשׁוֹן. וְהוּא מַמְצִיא כָּל נִמְצָא. וְכָל הַנִּמְצָאִים מִשָּׁמַיִם וָאָרֶץ וּמַה שֶּׁבֵּינֵיהֶם לֹא נִמְצְאוּ אֶלָּא מֵאֲמִתַּת הִמָּצְאוֹ:


(ב) וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שֶׁהוּא אֵינוֹ מָצוּי אֵין דָּבָר אַחֵר יָכוֹל לְהִמָּצְאוֹת:


(ג) וְאִם יַעֲלֶה עַל הַדַּעַת שֶׁאֵין כָּל הַנִּמְצָאִים מִלְּבַדּוֹ מְצוּיִים הוּא לְבַדּוֹ יִהְיֶה מָצוּי. וְלֹא יִבָּטֵל הוּא לְבִטּוּלָם. שֶׁכָּל הַנִּמְצָאִים צְרִיכִין לוֹ וְהוּא בָּרוּךְ הוּא אֵינוֹ צָרִיךְ לָהֶם וְלֹא לְאֶחָד מֵהֶם. לְפִיכָךְ אֵין אֲמִתָּתוֹ כַּאֲמִתַּת אֶחָד מֵהֶם:

(1) The foundation of foundations and pillar of wisdoms is to know that there is a Primary Cause and He causes to exist all that exists. And everything that exists from Heaven to Earth and everything in between would not exist except from the truth of His existence.

(2) If it should come upon your mind that He does not exist, then nothing else could exist.

(3) If it should come upon your mind that nothing besides Him exists, He would still exist. And He would not be negated by their non-existence. Everything that exists has need of Him; and He, Blessed be He, has no need of them, not even one of them. Therefore, His existence is not like the existence of any one of them. [alternate translation: Therefore, the truth of His being does not resemble the truth of any of their beings]

(א) היא הצווי אשר צונו בהאמנת האלהות, והוא שנאמין שיש (שם) עלה וסבה הוא פועל לכל הנמצאים, והוא אמרו אנכי ה' אלקיך. ובסוף גמרא מכות (דף כ"ג:) אמרו תרי"ג מצות נאמרו למשה בסיני, מאי קראה תורה צוה לנו משה, ר"ל מנין תור"ה. והקשו על זה ואמרו תורה בגימטריא תרי"א הוי, והיה המענה אנכי ולא יהיה מפי הגבורה שמענום. הנה נתבאר לך שאנכי ה' מכלל תרי"ג מצות, והוא צווי באמונת האלהות כמו שבארנו. (בפרשת וישמע יתרו, מדע הלכות יסודי התורה פ"א):

1. It is the command, which we are commanded to believe in G-d, that we should believe that there is a cause to all of existence, and this is what it says "I am the G-d your L-rd". In the end of Talmud Makkot (23b) it says: 613 commandments were given to Moshe at Mt. Sinai. What is the verse [that teaches us this]? "Torah which Moshe had commanded us.." The numerical value of the word Torah. So they questioned: isn't Torah only 611? and they replied that [the first two of the Ten Commandments] Anochi and Lo Yihye Lecha where heard directly from G-d. [this makes us 613], so you can see that Anochi Hashem are part of the 613 Mitzvos, and that is a command in the belief of G-d as we explained (in Parshat Yisro and Mada Hilchot Yesodei Hatorah) [freely translated -LYH]

(א) כתב הרב המצוה הראשונה שנצטוינו באמונת האלהות...

(ב) אמר הכותב האמונה הזאת בדבור הזה לא נפלאת היא ולא רחוקה היא וכן בדברי רז"ל מפורש שהוא קבלת מלכותו יתעלה והיא האמונה באלהות,
אמרו במכילתא לא יהיה לך אלקים אחרים על פני למה נאמר לפי שהוא אומר אנכי ה' אלקיך, משל למלך שנכנס למדינה אמרו לו עבדיו גזור להם גזירות אמר להם לאו כשיקבלו מלכותי אגזור עליהם גזירות שאם מלכותי אינן מקבלים גזירותי היאך מקיימים, כך אמר המקום לישראל אנכי ה' אלקיך לא יהיה לך אלקים אחרים על פני אני הוא שקבלתם עליכם מלכותי במצרים אמרו הן כשם שקבלתם מלכותי קבלו גזירותי לא יהיה לך.
ועם כל זה ראיתי לבעל ההלכות שלא ימנה אותה מצוה מכלל תרי"ג והתימה מהרב שמנה בדבור לא יהיה לך ד' מניעות, לא יהיה לך לא תעשה לא תשתחוה להם ולא תעבדם, אם כן יהיה מפי הגבורה חמש ומפי משה תר"ח לא מנין תור"ה.
והנראה מדעתו של בעל ההלכות שאין מנין תרי"ג מצות אלא גזירותיו יתעלה שגזר עלינו לעשות או מנענו שלא נעשה, אבל האמונה במציאותו יתעלה שהודיע אותה אלינו באותות ומופתים ובגילוי השכינה לעינינו הוא העיקר והשורש שממנו נולדו המצות לא ימנה בחשבונן,

והוא מאמר החכמים גזור עליהם, עשו קבלת המלכות ענין בפני עצמו והמצות הנגזרות מאתו יתעלה מענין אחר, ועוד כי מה הפרש בין הדיבור הזה ובין מה שאמר יתעלה בצדוק המדות אני ה' אלקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים והוא ירצה לומר הואיל וקבלתם מלכותי מיציאת מצרים קבלו גזירותי ואם תהיה בכל מקום מצוה שיאמר דעו והאמינו שאני ה' שהוצאתי אתכם מארץ מצרים ועשו מצותי עם כל זה לא יבא בחשבון המצות כי הוא העיקר והן התולדות כאשר פירשתי. ולדעת הזו מה שאמרו בתשובת השאלה תורה תרי"א הוי אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום לומר שיש בדיבור לא יהיה לך שתי מצות ישלימו לתרי"ג. והם המניעה בעשיית הצלמים לא יהיה לך ולא תעשה לך ענין אחד. והמניעה בעבודתם לא תשתחוה להם ולא תעבדם מצוה אחרת. הודיעו כי עד כאן הדברות מפי הגבורה מובנות לכלם באשר הם בלשון מדבר על עצמו , אנכי ה', על פני, ושאר הדברות בלשון נביא מתרגם ביניהם. אבל הכונה מפני (מצות) הדבור הב' שהן משלימות המנין, וכן מנה בה"ג במצות ל"ת שבסקילה עובד ע"ז אחד ומנה בלאוין שבמלקות לא יהיה לך אחד שהיא אצלו מניעה בקיום הצלמים ולא הזכיר לאו אחר בעשייתן, ומצאתי ראיה לדבריו שאמרו במכילתא לא יהיה לך אלקים אחרים למה נאמר לפי שנאמר לא תעשה לך פסל אין לי אלא שלא יעשה העשוי כבר מנין שלא יקיים תלמוד לומר לא יהיה לך, וזה דעת בעל הלכות גדולות ויש לו פנים , אבל עוד במצות לא תעשה אבאר המתחוור לי:

1. The Rav [Rambam] wrote in the first mitzvah that this is the mitzvah of belief...

2. Says this writer [Ramban]: This faith in this utterance is neither “concealed from you or far away”, and similarly in the words of our sages it is expressed as accepting His sovereignty may He be exalted and that is the faith in divinity.

It is said in the Mechilta: Why does it say “You shall not have the gods of others in My presence”? Because it says “I am the L-rd, your G-d”.

A parable of a king who entered a land and his servants told him to give decrees upon the inhabitants. He replied, no! When they first accept my authority (sovereignty) then I will give them orders, because if they don’t accept my authority, they won’t maintain my orders.

Similarly, G-d told the Jewish people “I am the L-rd, your G-d”, “You shall not have the gods of others in My presence”, am I the one who’s authority you accepted in Egypt?”

They replied, yes!

“Just as you accepted my authority, accept my orders “You shall not have..”

["Despite this" or "with all this"] I have seen that the Baal Halachot Gedolot (BH”G) wrote that: It is a question on the Rav [Rambam] because he lists the “You shall not have” as 4 prohibitions, “Do not have”, “Do not make”, “Do not prostrate” and “Do not worship”, if so there should be 5 commands that we heard directly from G-d and only 608 from Moshe, and not the 611 as indicated in the word תור"ה.

It seems from the opinion of the Baal Halachot Gedolot, that the 613 count are only decrees from the Exalted One, to either do or refrain from doing. By contrast, faith in His existence, which He made known to us with signs and wonders and through the revelation of His presence before our eyes, is the basis and the root from which all the Mitzvos are spawned and is not included in that count.

[The Bha"g says there are only 2 mitzovs in the Lo Yihye Licha and therefore the statement that we heard Anochi and Lo Yihyeh is that these words which are written in a direct manner from G-d are the part we heard directly, but since there are two mitzvos (not 5 like Rambam) that were in that opening statements, so it helps complete the 613 -Levi].

-------

*Halachos Gedolos, composed in the era of the Gaonim and attributed to R. Yehudai Gaon or R. Shimon Kayara. It is the first major text that endeavored to list all 613 Mitzvos

() בית יעקב לכו ונלכה באור ה׳
יסוד האמונות ושרש ההתחלות אשר יישירו אל ידיעת האמת בפנות התורה [האלהית] הוא האמונה במציאות האל יתברך ולהיות הכוונה בחלק הזה (אמונות) [אמות] פנות ודעות תורת האל יתברך וראוי שנחקור בשרש הזה ואופן עמידתינו עליו. ואולם היות שרש התחלות התורה (האל יתברך) [האלהי'] הוא האמונה במציאות האל יתברך הוא מבואר בעצמו להיות התורה מסודדת ומצווה ממסדר ומצוה. ואין ענין להיות האל יתברך זולת היות המסדר והמצוה האל ית' ולזה טעה טעות מפורסם מי שמנה במצות עשה להאמין מציאות האל יתברך וזה כי המצוה [מן] המצטרף ולא יצוייר מצוה בזולת מצוה ידוע. ולזה באשר נטה אמונת מציאות האל יתברך מצוה כבר נניח אמונת מציאות האל יתברך קודמת בידיעה לאמונת מציאות האל ואם נניח גם כן אמונת מציאות האל הקודמת מצוה יתחייב גם כן אמונת מציאות האל קודמת וכן לבלתי תכלית ויתחייב שתהיה אמונת מציאות האל מצות בלתי בעל תכלית וכל זה בתכלית הבטול ולזה הוא מבואר שאין ראוי למנות אמונת מציאות האל במצות עשה. וכבר יראה מפנים וזה שכבר יראה מהוראת שם המצוה וגדרה שלא תפול אלא בדברים שיש לרצון ולבחירה מבוא בהם. אמנם אם האמונת במציאות האל היא מהדברים שאין לבחירה ורצון מבוא בהם יתחייב שלא תפול הוראת שם המצוה בה וזה ממה שנחקור בו ממה שיבא בגזירת הצור ואיך שיהיה למה שהוא מבואר היות האמונה הזאת שרש והתחלה לכל המצות אם נמנה אותה במצוה יתחיי' שתהיה התחלה לעצמה וזה בתכלית הבטול אמנם הביאם אל זה ר״ל למנוח השרש הזה מצוה המאמר שבסוף גמר' מכות אמרם תרי״ג מצות נאמרו למשה בסיני מאי קראה תורת צוה לנו משה והקשו תורה בגמ' שית מאה וחד סר הוויין והשיבו אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום וחשבו מפני זה (שאנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום) שאנכי ולא יהיה לך שתי מצוות ולזה מנו אמונת מציאות האל במצוה והוא מבואר שלא ייתחייב זה לפי שהמכוון שם שהשם הנקרא כן הוא האלוק והמנהיג אשר הוציאנו מארץ מצרים ולזה הטיב הרב רבינו משה ז״ל לפי דרך זה בספר המצות שלו שמנה המצוה הראשונה בהאמנת האלהות והוא שנאמין שיש שם עלד וסבה הוא הפועל לכל הנמצאים והוא אמרו אנכי ה׳ אלקיך. הנה פירש שם האלהות היותו פועל לכל הנמצאות ויהיה לפי זה אמרו אשר הוצאתיך מארץ מצרים כדמות ראיה על זאת האמונה וזה שמשם נעמוד על יכלת השם וכי הנמצאות כלם בערכו כחומר ביד היוצר. ולזה כבר תפול זאת המצוה על האמונה שהוא אשר הוציאנו מארץ מצרים אלא שהדרך הזה מבואר הנפילה בעצמו וזה שאמרם אנכי ולא יהיה לך כבר יראה שהוא כולל כל הדבור הנמשך עד לאוהבי ולשומרי מצות׳ לפי שכבר ישתתפו אלו השני דבורי' בדקדוק לשון מדבר בעדו כאמרו אנכי ה׳ אשר הוצאתיך על פני כי אנכי ה׳ אלקי' לאוהבי ולשומרי מצותי ולפי ששאר הדברות נמשכו׳ בדקד׳ לשון מדבר בנסתר כאמרו כי לא ינקה השם. כי ששת ימים עשה השם. שבת וינפש. הסכימו שאנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה. ולפי שכל המחברים מוני האזהרות ראו למנות לא תעשה לך פסל ולא תשתחוה להם בשתי אזהרות והוא האמת בעצמו. הנה אם היה שנמנה אנכי במצוה יהיו ג׳ ששמענו מפי הגבורה (תרי״ל) [ויעלו אם כן לתרי״ד] ואם נחשוב ולא יהיה לך אלקי' באזהרה שלא להאמין באלהות לזולתו כמו שכתב הרב יעלו לתרט״ו. ולזה ראוי שנאמר שלא היתה הכוונה באמרם אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום שיהיה כל אחד מצוה אבל למה ששניהם נשתתפו בלשון מדבר בעדו כמו שקדם הוא שבארו שמפי הגבורה שמענום ויתחייב ששתי האזהרות שבדבור לא יהיה לך שהם לא תעשה לך פסל וכל תמונה ולא תשתחוה להם אשר שמענום מפי הגבורה ישלימו לתרי״ג עם התרי"א אשר שמענום מפי משה ומה שנשאר לבאר למה לא מנו לא יהיה לך אלקים אחרים על פני באזהרה ויהיו אם כן שלש אזהרות בדבור ההוא וזה ממה שיתבאר בקלות. והוא שאם היו האמונות ממה שאין לרצון ולבחירה מבוא בהם הנה לא תפול שם אזהרה עליהם ואם על כל פנים תפול שם האזהרה הנה יהיה פירוש לא יהיה לך שלא יקבל דבר אחר באלוק. וכבר התבאר בסנהדרין שהוא חייב מיתה. והנה לא ראו לחשוב לא יהיה לך ולא תשתחוה להם בשתים לפי שהשרש בשתיהם אחד והוא קבלת האלהות ואמנם לא תעשה פסל הוא אף על פי שלא עבדה ולא קבלה [באלוה] ולזה מנו אותם בשתים אבל לא עלה על דעתם לחשוב אנכי [ה׳ אלהיך] במצוה למה שהוא שרש והתחלה לכלל המצות כמו שקדם. וכאשר התבאר היות האמונה הזאת שרש והתחלה לכלל האמונות התוריות והמצות. הנה ראוי שנחקור עליה ועל אופן עמידתנו בשרש הזה. ואולם להיות האמונות התוריות מהם פנות ויסודות [לכלל המצות ומהם שאינם פנות ויסודות] אבל הם דעות אמתיות. ואמנם ישתתפו כלם בהיותם אמונות יאמינם המאמין בתורת האל יתברך וישתבח שמו לעד והכופר בהם ככופר בכל התורה [כלה]. ומהם סברות שהדעת נוטה אליהן אבל מי שלא יאמינם לא נקרא כופר. והיתה כונת החלק הזה (אמונת) [אמות] פנות ודעות התורה (האל) [האלה׳] יתברך וישתבח שמו. הנה ראינו לחלק החלק הזה לארבעה מאמרים. הא' בשרש הא' שהוא התחלה לכל האמונות התוריות. הב׳ באמונות שהם פנות ויסודות לכלל המצות. הג׳ בדעות האמתיות אשר נאמין בהם אנחנו המאמינים בתורת אלהות יתברך. הד׳ בסברות שהדעת נוט׳ אליהן והנה אופן הדבור בהן בב׳ דרבים הא' ביאור ענינם לפי מה שתגזרהו התורה. והב׳ באופן עמידתנו (עליו) [בהם] וישתבח שמו.

Rabbi Chasdai Creskas (1340-1410 Spain):

"... therefore it was a famous error for those who counted it a positive command to believe in the existence of G-d, because a command is "accumulative" and cannot be fathomed without a known commander. therefore if we assume that faith in the existence of G-d is a Mitzvah we would have to already assume faith in the existence of G-d before the faith in the existence of G-d...

... and this was already seen from the indication of the name "mitzvah" and its definition, that it can only apply in matters that will and choice can lead to. If belief in the existence of G-d is of those things that choice and will do not lead to then it forces that the name "mitzvah" cannot apply to it..."

עברית

יצחק בן יהודה אברבנאל‎;‎ (1437–1508) Spain & Italy

Lessons in Derech Mitzvosecha - Volume 2 (Tzemach Tzedek)

– I –

וְהִנֵּה בֶּאֱמֶת צָרִיךְ לְהָבִין קֻשְׁיַת בַּעַל הֲלָכוֹת גְּדוֹלוֹת

In truth, it is necessary to understand the resolution of the question raised by the author of Halachos Gedolos:

שֶׁהָאֱמוּנָה בִּמְצִיאוּתוֹ יִתְעַלֶּה שֶׁהוּא הָעִקָּר וְהַשֹּׁרֶשׁ

Since faith in the existence of G‑d is the basis and the root of the all mitzvos,

אֵיךְ יִמָּנוּ בְּחֶשְׁבּוֹן הַצִּוּוּיִם

how can it be included in the reckoning of the commandments?

וְכֵן הִקְשָׁה הָרַב חִסְדָּאִי בְּסֵפֶר אוֹר ה' הֱבִיאוֹ הָרַב יִצְחָק אַבַּרְבַּנְאֵל בְּסֵפֶר רֹאשׁ אֲמָנָה פֶּרֶק ד' וְזֶה לְשׁוֹנוֹ

This question was also raised by R. Chisdai in his text Or HaShem as quoted by R. Yitzchak Abarbanel in his text Rosh Amanah, ch. 4:

שֶׁטָּעָה טָעוּת גְּמוּרָה מִי שֶׁמָּנָה אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ מִצְוָה

“One who counted ‘I am G‑d your L-rd’ as a mitzvah committed a great error,

לְפִי שֶׁהַמִּצְוָה הִיא מִן הַמִּצְטָרֵף

for a commandment is something that is an additional element

וְלֹא תְצֻיַּר בְּזוּלַת אֱלוֹקַּ מְצַוֶּה יָדוּעַ

and cannot be conceived of unless there was a known G‑d issuing this command.

To explain by analogy: Before one person gives a command to another, they must share a relationship. Otherwise, the command will go unheeded. First, a relationship must be established and then a command can be given. Accordingly, even when two people already share a relationship, the command does not represent the core of the connection they share, but is merely an additional aspect of their interaction.

וְלָזֶה כַּאֲשֶׁר נַנִּיחַ אֱמוּנַת מְצִיאוּת הָאֵל מִצְוָה

Thus, if one will postulate that faith in the existence of G‑d is a mitzvah,

כְּבָר נַנִּיחַ אֱמוּנַת מְצִיאוּת הָאֵל קוֹדֶמֶת לֶאֱמוּנַת מְצִיאוּת הָאֵל וְכוּ'

he will have postulated that the existence of G‑d is a predicate to the existence of G‑d….

To restate the point: Belief in the existence of G‑d is the basis for the observance of the commandments. Now, if you make that belief a mitzvah, then your belief is the basis for commanding you to have that belief.

וְכָל זֶה בְּתַכְלִית הַבִּטּוּל וְהַגְּנוּת,

All of this is utterly worthless and disdainful.”

אָמְנָם הֶחָכָם הַגָּדוֹל הַשָּׁלֵם בְּדֵעוֹתָיו הָרַב יִצְחָק אַבַּרְבַּנְאֵל הֶחֱזִיק דַּעַת הָרַמְבַּ"ם

Nevertheless, the great sage, possessing perfect character traits, R. Yitzchak Abarbanel, supports the approach of Rambam

בִּפְרָט כִּי כֵן הוּא דַּעַת הָרַעְיָא מְהֵימְנָא

in particular because it is the approach of the Raya Mehemna, a component text of the Zohar, ascribed to Moshe Rabbeinu

מֹשֶׁה אֱמֶת וְתוֹרָתוֹ אֱמֶת,

of whom it is said: “Moshe is true and his Torah is true.”

וְלָזֹאת תֵּרֵץ שָׁם פֶּרֶק ז'

Hence, in ch. 7 (of Rosh Amanah), he offers a resolution,

וּבֵאֵר שָׁם דִּבְרֵי הָרַמְבַּ"ם

explaining the approach of Rambam,

שֶׁאֵין כַּוָּנָתוֹ כְּפִי שֶׁהֵבִין בּוֹ הָרַב חִסְדָּאִי

that Rambam’s intent is not as it was understood by R. Chisdai,

בְּפֵרוּשׁ מִצְוָה זוֹ שֶׁהִיא אֱמוּנַת מְצִיאוּת הָאֵל

who interprets this mitzvah as faith in the existence of G‑d,

רוֹצֶה לוֹמַר שֶׁהוּא נִמְצָא בִּלְבָד

meaning only the belief that He exists,

אֲשֶׁר סוֹתְרוֹ הוּא הַנֶּעְדָּר חַס וְשָׁלוֹם

the opposite being that He does not exist, Heaven forbid.

אֲבָל עִם הָעִיּוּן הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר יֵרָאֶה שֶׁאֵינוֹ כֵן

After thorough and proper contemplation, it appears that this is not Rambam’s intent

אֲבָל כַּוָּנַת הָרַב הַגָּדוֹל בְּכָל דְּבָרָיו הוּא

Instead, the intent of the great master, Rambam, in all of his words is

שֶׁהָעִקָּר הָרִאשׁוֹן וְהַמִּצְוָה הָרִאשׁוֹנָה הוּא שֶׁנַּאֲמִין

that the first essential belief and the first mitzvah is that we believe

שֶׁהָאֱלוֹהַּ בָּרוּךְ הוּא שֶׁכְּבָר יָדַעְנוּ שֶׁהוּא נִמְצָא,

that the G‑d Whose existence we already know,

מְצִיאוּתוֹ הוּא הַיּוֹתֵר רִאשׁוֹן וְיוֹתֵר שָׁלֵם אֲשֶׁר בְּכָל הַמְּצִיאוּת,

exists as the first and most perfect of all existence, without any blemishes, faults, or deficiencies, as will be explained.

שֶׁמְּצִיאוּתוֹ אֵינוֹ אֶפְשָׁר מִצַּד עַצְמוֹ כְּיֶתֶר הַנִּמְצָאִים

His existence is not merely possible in and of itself as is the existence of all other entities,

Other entities need not exist. i.e., there is no logical imperative that they exist. Had G‑d not desired to create them, they would not have existed.

אֲבָל הוּא מְחֻיָּב הַמְּצִיאוּת מִצַּד עַצְמוֹ כוּ'

but instead, His existence is mechuyav hametzius (“of absolute necessity”) in and of itself, i.e., in contrast to all other existence which need not have been created, G‑d must exist.

וּכְבָר הִתְבָּאֵר שֶׁהַמְּחֻיָּב הוּא

It has already been explained that an existence that is of absolute necessity

כִּי הוּא אֵינוֹ צָרִיךְ בִּמְצִיאוּתוֹ לְזוּלָתוֹ

is one that does not require any other existence outside of it

וְכָל מַה שֶּׁזּוּלָתוֹ צָרִיךְ בִּמְצִיאוּתוֹ אֵלָיו

and every existence outside of it requires it,

לְפִי שֶׁהוּא נוֹתֵן הַמְּצִיאוּת וְקִיּוּם לְכָל הַנִּמְצָאִים כוּ' יְעֻיַּן שָׁם:

for He generates existence and continuity to all being. Consult that source.

This term mechuyav hametzius is explained by R. Yosef Albo (in his Sefer HaIkkarim) as follows: “His existence must be, i.e., His existence is from Himself, and is not the result of any other cause which preceded it.”

Every other being was created; brought into existence from utter nothingness. In other words, the truth of every other entity’s existence is non-being. Since there was a time when it did not exist, even now when it does exist, its fundamental state is non-being. Although it can exist, there is no necessity that it exists. Instead, it exists only because G‑d wills that it be.

G‑d’s existence, by contrast, has no reason and no motivating rationale. He just is. And He always was and always will be. The very definition of Him as G‑d implies that He was not brought into being at any time or by any other cause. Instead, He exists independently. He must be, for He is the truth of existence. This is implied by the term mechuyav hametzius.

וְהָעוֹלֶה מִדְּבָרָיו שֶׁצִוּוּי הַהַאֲמָנָה אֵינָהּ עַל מְצִיאוּת הָאֵל

The conclusion resulting from the explanation of R. Yitzchak Abarbanel is that the commandment to have faith in G‑d does not focus only on the fact of G‑d’s existence,

כִּי עַל זֶה לֹא נִצְרָךְ לְצִוּוּי

for there is no need for a commandment concerning that,

כִּי כְּבָר יָדַעְנוּ שֶׁהוּא נִמְצָא כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר

since we already know that He exists, as will be explained.

רַק הַצִּוּוּי הוּא הַהַאֲמָנָה שֶׁמְּצִיאוּתוֹ הוּא הַיּוֹתֵר שָׁלֵם כוּ',

Instead, the commandment to have faith is to believe that His existence is the most perfect.

אָמְנָם מַה שֶּׁבֵּאֵר הֶחָכָם הַנִּזְכָּר עִנְיַן שְׁלֵמוּת מְצִיאוּתוֹ

Nevertheless, what the sage, R. Yitzchak Abarbanel explained with regard to the perfection of G‑d’s existence

שֶׁהוּא מְחֻיָּב הַמְּצִיאוּת

– that He is mechuyav hametzius

הִנֵּה עַל פִּי דֶרֶךְ הַקַּבָּלָה הוּא בְּעִנְיָן אַחֵר כְּמוֹ שֶׁיִּתְבָּאֵר לְפָנֵינוּ אִם יִרְצֶה ה'

is explained according to Kabbalah in another manner, as will be elaborated below.

כִּי גַם עַל הֱיוֹתוֹ מְחֻיָּב הַמְּצִיאוּת אֵין צָרִיךְ לֶאֱמוּנָה

For the concept that He is mechuyav hametzius also does not require faith;

כִּי הוּא נִכְלָל בִּכְלַל הַיְדִיעָה שֶׁכְּבָר יָדַעְנוּ זֶה שֶׁיֵּשׁ בּוֹרֵא הַמְחַיֶּה הָעוֹלָם

it is included in the knowledge that we already possess that there is a Creator Who grants life to the world.

וּמִמֵּילָא שֶׁהוּא מְחֻיָּב הַמְּצִיאוּת

Since He is identified as the Creator, it follows that He is mechuyav hametzius, existing independently of His creation rather than being defined in its context.

The realization of this truth can be appreciated by logic. It does not require faith.

כְּמוֹ שֶׁבֵּאֵר בְּעַצְמוֹ עִנְיַן מְחֻיָּב הַמְּצִיאוּת שֶׁהוּא זֶה

Indeed, R. Yitzchak Abarbanel himself defines mechuyav hametzius in this manner.

אֶלָּא הָאֱמוּנָה הִיא שֶׁהוּא יִתְבָּרֵךְ רָם וְנִשְׂגָּב לְמַעְלָה מַּעְלָה מִמַּדְרֵגַת הַחָכְמָה

Instead, the faith that is referred to in the commandment is that He is uplifted and exalted far above the level of Chochmah (wisdom),

Chochmah, wisdom, is the first of the Ten Sefiros, and is the most elevated plane of limited existence. G‑d’s being transcends that level entirely.

תניא: שער היחוד והאמונה, פרק א'

...ופי' הבעש"ט ז"ל כי דברך שאמרת יהי רקיע בתוך המים וגו' תיבות ואותיות אלו הן נצבות ועומדות לעולם בתוך רקיע השמים ומלובשות בתוך כל הרקיעים לעולם להחיותם כדכתיב ודבר אלקינו יקום לעולם ודבריו חיים וקיימים לעד כו' כי אילו היו האותיות מסתלקות כרגע ח"ו וחוזרות למקורן היו כל השמים אין ואפס ממש והיו כלא היו כלל וכמו קודם מאמר יהי רקיע כו' ממש וכן בכל הברואים שבכל העולמות עליונים ותחתונים ואפי' ארץ הלזו הגשמית ובחי' דומם ממש אילו היו מסתלקות ממנה כרגע ח"ו האותיות מעשרה מאמרות שבהן נבראת הארץ בששת ימי בראשית היתה חוזרת לאין ואפס ממש כמו לפני ששת ימי בראשית ממש..

Tanya: Shaar Hayichud Vehaemuna, Chap. 1

...It is written: "Forever, O G‑d, Your word stands firm in the heavens." The Baal Shem Tov, of blessed memory, has explained that "Your word" which you uttered, "Let there be a firmament in the midst of the waters.. .", these very words and letters stand firmly forever within the firmament of heaven and are forever clothed within all the heavens to give them life, as it is written, "The word of our G‑d shall stand firm forever" and "His words live and stand firm forever. ..." For if the letters were to depart [even] for an instant, G‑d forbid, and return to their source, all the heavens would become naught and absolute nothingness, and it would be as though they had never existed at all, exactly as before the utterance, "Let there be a firmament." And so it is with all created things, in all the upper and lower worlds, and even this physical earth, which is the "Kingdom of the silent" (inanimate). If the letters of the Ten Utterances by which the earth was created during the Six Days of Creation were to depart from it [but] for an instant, G‑d forbid, it would revert to naught and absolute nothingness, exactly as before the Six Days of Creation...

פירוש על הרמב"ם:

"שכל הנמצאים צריכים לו" הבונה הוא עילה פועלת לבניין, ואם ימות הבונה - לא ייפסד הבניין, שקיום הבניין יש לו עילה, זולת עילת הוויתו, והקב"ה ממציא כל נמצא, והוא המקיימו בשפע ששופע עליו תמיד.

Pirush on Rambam: (unknown author):

"That all creatures depend on him". The builder is the cause that effects the building, and if the builder dies, the building will not be lost, because the [continued] existence of the building has its' own cause, other than the cause of building it, but G-d brings each existence into being and [continues] to sustain it with a flow that flows over it continuously.

אדושם יד החזקה (רבי אדוניהו הכהן קראוס רבי אדוניהו נולד לאביו הרב יהודה תלמידו של המהר"ם שיק ורבה של לאקנבאך)

והוא ממציא כל נמצא, רבנו נזהר בלשונו ולא מדבר שהוא הקב"ה ברא הכל נגד הדעות השונות בדבר בריאה יש מיש, ויש במלים אלו ממציא כל נמצא גם הכונה שתמיד ממציא השם בלי פוסק את כל הנמצא ומחזיק בקיומם תמיד, גם אחרי אשר ברא לא יחדל לנצח נצחים לפעול ולעשות כמו במעשה בראשית, המחדש בטובו כל יום תמיד מעשי בראשית, הוא העושה והוא השומר לבלתי תמוט, הוא צוה ויעמוד.

Adoshem Yad Hachazaka (Rabbi Adoniyah Hakohen).

"And He brings into existence each being": Our teacher was careful with his choice of language and didn't [merely] say that G-d has created everything, against the strange opinions that G-d created everything something from something. The words "And He brings into existence each being" also mean that G-d continuously brings everything that exists into existence without interruption and keeps them in their being. Even after he [initially] created them he does stop for eternity to effect and make [them] just as in the act of the first creation, the one who "renews in His goodness each day the act of creation", He makes and He protects so that it does not falter, "He commanded and it stands".

(ט) הַמַּיִם הַמֻּכִּים, פְּסוּלִים. אֵלּוּ הֵן הַמֻּכִּים, הַמְּלוּחִים וְהַפּוֹשְׁרִים. הַמַּיִם הַמְכַזְּבִים, פְּסוּלִין. אֵלּוּ הֵם הַמַּיִם הַמְכַזְּבִים, הַמְכַזְּבִים אֶחָד בַּשָּׁבוּעַ. הַמְכַזְּבִים בְּפֻלְמְסָיוֹת וּבִשְׁנֵי בִצָּרוֹן, כְּשֵׁרִים. רַבִּי יְהוּדָה פוֹסֵל:

(9) Spoiled waters are unfit. The following are spoiled waters: those that are salty or lukewarm. Waters that disappoint are unfit. The following are waters that disappoint: those that disappoint even once in a seven year cycle. Those that disappoint only in times of war or in years of drought are fit. Rabbi Judah says: they are unfit.

(יט) שְֽׂפַת־אֱ֭מֶת תִּכּ֣וֹן לָעַ֑ד וְעַד־אַ֝רְגִּ֗יעָה לְשׁ֣וֹן שָֽׁקֶר׃
(19) Truthful speech abides forever, A lying tongue for but a moment.