באקר היהדות עומד הלוך ושוב בין הגשמיות לרוחניות. למרות שפרשת תזריע נחשבת לעתים קרובות לפרשה משעממת באופן שבו היא מחברת את מעשיו הרוחניים של כהן הגדול עם עצם הסבל הפיזי של הטראזריה, היא מדברת על עצם מהות המשמעות של להיות יהודי בעצמו. בפרט טיעון זה מדבר על אורח החיים המבוסס יותר על הרוח של יהדות התפוצות ועל אורח החיים המבוסס יותר על הפיזי של יהדות ישראל
At the heart of Judaism is the back and forth between physicality and spirituality. Although Parshat Tazria is often thought be a boring parsha in the way it connects the spiritual acts of the Cohen gadol with the very physical affliction of tzarat it speaks to the very nature of what it means to be a jew itself. In particular this argument speaks to the more spiritual based lifestyle of diaspora Jewry and the more physical based lifestyle of Israeli Jewry.
חלק א: תזריה
Part 1: Tazria
(2) When a person has on the skin of the body a swelling, a rash, or a discoloration, and it develops into a scaly affection on the skin of the body, it shall be reported*it shall be reported Or “[the person] shall be brought.” to Aaron the priest or to one of his sons, the priests. (3) The priest shall examine the affection on the skin of the body: if hair in the affected patch has turned white and the affection appears to be deeper than the skin of the body, it is a leprous affection; when the priest sees it, he shall pronounce the person impure.
מהי החשיבות בכך שהכהן הגדול אחראי על בדיקת התזריע? מה אומרת לנו העובדה שתזריה יכולה להשפיע גם על הבגדים? כיצד אנו מטפלים במחלות כיום ומה זה אומר לנו על החברות השונות שלנו?
What is the importance of the Cohen Gadol being in charge of inspecting tzarat?
What does the fact that Tzarat can also affect clothes tell us?
How do we treat diseases today and what does that tell us about our different societies?
חלק ב: פיזיות ורוחניות ביהדות
Part 2: Physicality and spirituality in Judaism
§ Having quoted an allusion from the verse: “For on account of a harlot a man is brought to a loaf of bread” (Proverbs 6:26), the Gemara offers another interpretation of that verse. Rav Avira interpreted a verse homiletically; there were times he said this interpretation in the name of Rabbi Ami and there were times he said it in the name of Rabbi Asi: Concerning anyone who eats bread without washing his hands, it is as if he engaged in sexual intercourse with a prostitute, as it is stated: “For on account of a harlot a man is brought to a loaf of bread.”
(א) הוֹאִיל וֶהֱיוֹת הַגּוּף בָּרִיא וְשָׁלֵם מִדַּרְכֵי הַשֵּׁם הוּא. שֶׁהֲרֵי אִי אֶפְשָׁר שֶׁיָּבִין אוֹ יֵדַע דָּבָר מִידִיעַת הַבּוֹרֵא וְהוּא חוֹלֶה. לְפִיכָךְ צָרִיךְ לְהַרְחִיק אָדָם עַצְמוֹ מִדְּבָרִים הַמְאַבְּדִין אֶת הַגּוּף. וּלְהַנְהִיג עַצְמוֹ בִּדְבָרִים הַמַּבְרִין וְהַמַּחֲלִימִים. וְאֵלּוּ הֵן: לְעוֹלָם לֹא יֹאכַל אָדָם אֶלָּא כְּשֶׁהוּא רָעֵב. וְלֹא יִשְׁתֶּה אֶלָּא כְּשֶׁהוּא צָמֵא. וְאַל יַשְׁהֵא נְקָבָיו אֲפִלּוּ רֶגַע אֶחָד. אֶלָּא כָּל זְמַן שֶׁצָּרִיךְ לְהַשְׁתִּין אוֹ לְהָסֵךְ אֶת רַגְלָיו יַעֲמֹד מִיָּד:
(1) Since maintaining a healthy and sound body is among the ways of God - for one cannot understand or have any knowledge of the Creator, if he is ill - therefore, he must avoid that which harms the body and accustom himself to that which is healthful and helps the body become stronger.
They are as follows: a person should never eat unless he is hungry, nor drink unless thirsty. He should never put off relieving himself, even for an instant. Rather, whenever he [feels the] need to urinate or move his bowels, he should do so immediately.
what is the importance of being told to physically bind tefilin? how is it represented in the modern mitzvah?
Why do you think we are instructed to wash our hands with water for a spiritual cleaning?
what is the importance of staying physically healthy when engaging in a spiritual act?
חלק ג. פיזיות ורוחניות באמריקה ובישראל
Part 3: Physicality and spirituality in America and Israel
מצד שני, הרב קוק כותב שהמסגרת שהתורה פונה אליה יש בבירור את העם היהודי שחי בארץ ישראל, שם יש אידיאל אפילו בטיולים (מצווה לטייל בישראל), בעבודות בחצר, בעבודות עץ ובאמת בכל דבר בונה - הרב ארי שבט
On the other hand, Rav Kook writes that the framework the Torah addresses clearly has the Jewish People living in the Land of Israel, where there's an ideal even in hiking (mitzvah to walk in Israel), yard work, woodwork and really anything constructive - Rabbi Ari Shavat