הצעה למעגל לימוד
סיפור מגילת רות מוביל את גיבורי המגילה - נעמי, רות ובועז לנקודות מפתח בחייהם. הם עומדים בפני דילמות שונות ונדרשים לקבל החלטות מכריעות:
❖ האם יש להם את החירות לקום ולעשות מעשה של
חסד?
❖ האם יש להם אפשרות ליטול על עצמן אחריות?
❖ מה המחיר של כל החלטה?
❖ האם ניתן לקחת על עצמך אחריות בכל מצב?
❖ האם גם לחלש, לָזָר או לאחר בחברה יש בכלל חירות
אחריותית שכזו?
ננסה להציע לימוד וקריאה של המגילה, תוך תשומת לב לתודעה מתוכה פועלות דמויותיה. ננסה לברר כיצד דמות ממעמד חברתי חלש מפלסת דרך מתוך חוסן אישי? איזה יחס מגלה דמות חזקה ומבוססת לסובבים אותה? ואילו ערכים מנחים את ההחלטות וההכרעות של הדמויות?
ננסה לקבל השראה מהמעשים של גיבורי המגילה שמובילים לתוצאות חברתיות מוסריות ומפתיעות. בלימוד ניתן להתמקד בשאלה אחת או יותר שמעניינת אתכם, ודרכה לדון.
א. רות ונעמי במואב
משפחת אלימלך מגיעה למואב, בניה מתחתנים עם בנות המקום ולאחר מכן הם ואלימלך האב מתים ונעמי נשארת לבד בארץ זרה.
1.->"וַיִּשְׂאוּ לָהֶם נָשִׂים מֹאֲבִיּוֹת… שֵׁם הָאַחַת עָרְפָּה, שֶׁהָפְכָה עֹרֶף לַחֲמוֹתָהּ. וְשֵׁם הַשֵּׁנִית רוּת, שֶׁרָאֲתָה בְּדִבְרֵי חֲמוֹתָהּ…רוּת וְעָרְפָּה בְּנוֹתָיו שֶׁל עֶגְלוֹן הָיוּ" (רות רבא, ב, ט)
❖ מה ייתכן וראתה רות בדברי חמותה, לפי המדרש?
❖ מהי הסיבה האפשרית שבשמה רות, בתו של מלך
מואב, הולכת אחרי נעמי?
❖ האם בקריאה זו ניתן למצוא כאן מעשה הנובע
מאחריות? מרגישות? מנאמנות? על פי מה ניתן
להחליט?
2."בַּאֲשֶׁר תָּמוּתִי אָמוּת וְשָׁם אֶקָּבֵר כֹּה יַעֲשֶׂה יְקוָה לִי וְכֹה יֹסִיף כִּי הַמָּוֶת יַפְרִיד בֵּינִי וּבֵינֵךְ". (רות, א, יז)
"כֹּה יַעֲשֶׂה יהוה לִי וְכֹה יוֹסִיף" אָמְרָה לָהּ, בִּתִּי, כָּל מַה שֶּׁאַתְּ יְכוֹלָה לְסַגֵּל מִצְווֹת וּצְדָקוֹת, סַגְלִי בָּעוֹלָם הַזֶּה… הָעוֹלָם הַזֶּה-מִי שֶׁהוּא קָטָן יָכוֹל לְהֵעָשׂוֹת גָּדוֹל, וּמִי שֶׁהוּא גָּדוֹל יָכוֹל לְהֵעָשׂוֹת קָטָן, (רות רבא,ב,ג)
בדיאלוג בין רות לנעמי, נעמי מנסה להניא את רות מלחזור איתה לבית לחם.
❖ מה לומד המדרש מהמילים של רות : "וכה יוסיף"?
❖ מה מביא את המדרש לשים בפי נעמי את ההצעה הזאת
לרות?
❖ האם יש ערך מרכזי שהמדרש מנסה להוביל?
ב. ניכור והיכרות בבית לחם:
3. "וַתֵּלַכְנָה שְׁתֵּיהֶם, עַד-בּוֹאָנָה בֵּית לָחֶם; וַיְהִי, כְּבוֹאָנָה בֵּית לֶחֶם, וַתֵּהֹם כָּל-הָעִיר עֲלֵיהֶן, וַתֹּאמַרְנָה הֲזֹאת נָעֳמִי" (רות,א,יט)
4. "וַתִּפֹּל, עַל-פָּנֶיהָ, וַתִּשְׁתַּחוּ, אָרְצָה; וַתֹּאמֶר אֵלָיו, מַדּוּעַ מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ לְהַכִּירֵנִי וְאָנֹכִי, נָכְרִיָּה" (רות,ב,י)
❖ במה שונה המפגש של אנשי בית לחם עם נעמי ורות
מהמפגש של רות עם בועז?
❖ מדוע רות מופתעת מהיחס של בועז אליה?
❖ האם בקהילתנו היחס לָזָר וּלְחַלָּשׁ דומה ליחסו של בועז
או של אנשי בית לחם?
❖ מהם גורמי ההשפעה על יחס זה?
על הפסוק: "וַתֹּאמֶר לָהּ חֲמוֹתָהּ אֵיפֹה לִקַּטְתְּ הַיּוֹם וְאָנָה עָשִׂית יְהִי מַכִּירֵךְ בָּרוּךְ וַתַּגֵּד לַחֲמוֹתָהּ אֵת אֲשֶׁר עָשְׂתָה עִמּוֹ וַתֹּאמֶר שֵׁם הָאִישׁ אֲשֶׁר עָשִׂיתִי עִמּוֹ הַיּוֹם בֹּעַז" (רות, ב,יט)
5. "אשר עשיתי עמו" אשר עשה עמי לא נאמר, אלא אשר עשיתי עמו, מלמד שיותר מאשר בעל הבית עושה עם העני, עושה העני עם בעל הבית, לפיכך אמרה רות אשר עשיתי עמו, הרבה פעולות והרבה טובות עשיתי עמו בשביל שהאכילני פרוסה אחת" (תורה תמימה על רות רבא, ב)
6. בא העני ושאל די מחסורו, [ואם]אין יד הנותן משגת? נותן לו כפי השגת ידו… ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה חייב ליתן צדקה לאחר. (רמב"ם, הל' מתנות עניים ז, ה)
❖ האם עני תמיד נוכח כ'חלש'? מה מתואר במקורות
למעלה?
❖ מדוע עני המתפרנס מן הצדקה חייב לתת צדקה
בעצמו!?
❖ האם המקור הזה של הרמב"ם מאיר את המקור הקודם
באור נוסף? מהו?
ג. נעמי רות ובועז
7. אמרה לה נעמי חמותה: "בתי"... רות לא התנהגה עם נעמי כאילו היתה חמותה אלא כאילו היתה אמה והיא[רות] בתה, ולכן אמרה "בתי". כלומר כיון שעד עתה התנהגת עמי כאילו את בתי… ואם כך, ראוי הוא שאעשה כן גם אני - שאבקש לך מנוח עם היות שייטיב לך ולא לי" (אגרת שמואל על רות ג, א)
❖ מדוע קראה נעמי לרות: "בתי" לפי הפירוש?
❖ האם נעמי לוקחת אחריות כלשהי? האם זהו חסד? האם
הכרת הטוב?
8. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר בֹּעַז עָשָׂה אֶת שֶׁלּוֹ, וְרוּת עָשְׂתָה אֶת שֶׁלָּהּ, וְנָעֳמִי עָשְׂתָה אֶת שֶׁלָּהּ, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אַף אֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת שֶׁלִּי " (רות רבא, ז)
❖ כיצד אתם מבינים את המילים: "עשו את שלהם"?
9. "בועז עשה" מאחר שנעמי רות ובועז נתכוונו לשם שמים ועשו כל מה שבידם לעשות. הושיעם הקב"ה למהר המצוה גם בכל מה שאין בידם לעשות" (יפה ענף על רות רבה,ז)
❖ כיצד מבין 'היפה ענף' את מילות המדרש: "בועז עשה
את שלו"?
❖ לְמָה גורמת לקיחת האחריות האישית לפי הפירוש?
10. כאשר רות מגיעה בלילה לגורן בו בועז ישן, היא אומרת לו: "ופרשת כנפך על אמתך כי גֹאל אתה" (רות,ג,ט)
❖ מה לדעתכם מבקשת כאן רות? (הגנה, חסד, צדקה?)
הבקשה של רות מזכירה את הפסוק: " וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ וְהִנֵּה עִתֵּךְ עֵת דֹּדִים וָאֶפְרֹשׂ כְּנָפִי עָלַיִךְ וָאֲכַסֶּה עֶרְוָתֵךְ וָאֶשָּׁבַע לָךְ וָאָבוֹא בִבְרִית אֹתָךְ נְאֻם יהוה א-לוהים וַתִּהְיִי לִי" (יחזקאל, טז,ח)
❖ אילו תובנות נוספות מעניק הפסוק מיחזקאל לבקשתה
של רות?
❖ האם לאור הדמיון של שני הפסוקים ניתן להבין אחרת
את הבקשה של רות?
"ופרשת כנפיך" - לשון נישואין , כמו "ואפרש כנפי עליך ואכסה ערותך" (רשב"ם על מגילת רות)
❖ מדוע בחרה רות לבקש נישואין מבועז דרך התייחסות
לפסוק הזה מיחזקאל?
11. "ואני אומר כי כיון שכל תכלית כוונת בועז היה על דבר רות ליקח אותה לו לאשה אם יוכל ולפי שיתפרסם הדבר של עמוני ולא עמונית מואבי ולא מואבית כדי שיהיה הלכה רווחת בפי הכל מבלי פקפוק כלל עשה אסיפות זקנים וקהל עמים היושבים על המשפט ולא מפני דבר השדה כלל כי ענין השדה הוא הטפל בכאן ואין ראוי לעשות מהעיקר טפל ומהטפל עיקר. " (אגרת שמואל, רות,ד,ד)
❖ לאיזו מטרה אסף בועז את הזקנים והעם?
❖ לפי הפירוש, מתוך איזו תודעה פועל בועז כגואל? (פרטי,
כללי)
12. "וַיֹּאמְרוּ כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּשַּׁעַר וְהַזְּקֵנִים עֵדִים יִתֵּן יהוה אֶת הָאִשָּׁה הַבָּאָה אֶל בֵּיתֶךָ כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל וַעֲשֵׂה חַיִל בְּאֶפְרָתָה וּקְרָא שֵׁם בְּבֵית לָחֶם "(רות,ד,יא)
"הבאה אל ביתך" כלומר כי היא באה מאליה על דרך מה שעשו רחל ולאה. כי רחל יצאה לקראתו עם הצאן ולאה יצאה אל אם הדרך ואמרה לו אלי תבוא וגו'. ודקדק עם זה! כי לכן כתוב שתיהם במ"ם הנאמר על כינוי הזכרים, והכוונה לפי שעשו כמעשה אנשים כי דרך האיש לְחַזֵּר אחר האשה ואין דרך האשה לְחַזֵּר אחר איש, לכן כתיב במ"ם" (אגרת שמואל על רות,ד,יא)
❖ במה דומה רות לשאר האמהות?
❖ מי אומרים: "הבאה אל ביתך" ומה המשמעות של זה?
❖ אילו תכונות מזהה הפרשן בהתנהגותה של רות?
❖ האם הוא פותח פתח להַעֲצָמָה של נשים? באיזה מובן?
מחשבות סיכום:
מה גורם לאדם לעזוב את ביתו ומעמדו ולהצטרף למשפחה ולעם אחר?
כיצד דמות זרה, משולי החברה, מטפסת במעמד החברתי שלה?
איזו תודעה רות מפתחת בעצמה ובסביבתה לאורך המגילה?
אילו תכונות וערכים מדריכים את נעמי ובועז בפעולותיהם?
עמדנו על כמה נקודות מפנה במגילה בהן הדמויות בחרו לנקוט ביוזמה או לפעול מתוך תודעת אחריות . רות נעמי ובועז מציגים במעשיהם אצילות מוסרית, רגישות אנושית ובניית משפחה מתוך מחויבות לערכים. סיום המגילה בהולדת דוד, היא התוצאה והברכה של בחירות ערכיות אלו.