Parshas Vayishlach: Ya'akov vs. Esav, Yisrael vs. Edom
(כה) וַיִּוָּתֵ֥ר יַעֲקֹ֖ב לְבַדּ֑וֹ וַיֵּאָבֵ֥ק אִישׁ֙ עִמּ֔וֹ עַ֖ד עֲל֥וֹת הַשָּֽׁחַר׃ (כו) וַיַּ֗רְא כִּ֣י לֹ֤א יָכֹל֙ ל֔וֹ וַיִּגַּ֖ע בְּכַף־יְרֵכ֑וֹ וַתֵּ֙קַע֙ כַּף־יֶ֣רֶךְ יַעֲקֹ֔ב בְּהֵֽאָבְק֖וֹ עִמּֽוֹ׃ (כז) וַיֹּ֣אמֶר שַׁלְּחֵ֔נִי כִּ֥י עָלָ֖ה הַשָּׁ֑חַר וַיֹּ֙אמֶר֙ לֹ֣א אֲשַֽׁלֵּחֲךָ֔ כִּ֖י אִם־בֵּרַכְתָּֽנִי׃ (כח) וַיֹּ֥אמֶר אֵלָ֖יו מַה־שְּׁמֶ֑ךָ וַיֹּ֖אמֶר יַעֲקֹֽב׃ (כט) וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַעֲקֹב֙ יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־שָׂרִ֧יתָ עִם־אֱלֹהִ֛ים וְעִם־אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל׃ (ל) וַיִּשְׁאַ֣ל יַעֲקֹ֗ב וַיֹּ֙אמֶר֙ הַגִּֽידָה־נָּ֣א שְׁמֶ֔ךָ וַיֹּ֕אמֶר לָ֥מָּה זֶּ֖ה תִּשְׁאַ֣ל לִשְׁמִ֑י וַיְבָ֥רֶךְ אֹת֖וֹ שָֽׁם׃
(25) Jacob was left alone. And a man wrestled with him until the break of dawn. (26) When he saw that he had not prevailed against him, he wrenched Jacob’s hip at its socket, so that the socket of his hip was strained as he wrestled with him. (27) Then he said, “Let me go, for dawn is breaking.” But he answered, “I will not let you go, unless you bless me.” (28) Said the other, “What is your name?” He replied, “Jacob.” (29) Said he, “Your name shall no longer be Jacob, but Israel, for you have striven with beings divine and human, and have prevailed.” (30) Jacob asked, “Pray tell me your name.” But he said, “You must not ask my name!” And he took leave of him there.

(כה) ויותר יעקב שָׁכַח פַּכִים קְטַנִּים וְחָזַר עֲלֵיהֶם (חולין צ"א):

(כו) ויאבק איש ... וּפֵרְשׁוּ רַזִ"לִ, שֶׁהוּא שָׂרוֹ שֶׁל עֵשָׂו (בראשית רבה):

(25) ויותר יעקב AND JACOB WAS LEFT ALONE — He had forgotten some small jars and he returned for them (Chullin 91a).

(26) ויאבק איש AND A MAN WRESTLED ... Our Rabbis of blessed memory explained that he was Esau’s guardian angel (Genesis Rabbah 77).

אמר רב יהודה אמר שמואל עוד אחרת יש [להם] ברומי אחת לשבעים שנה מביאין אדם שלם ומרכיבין אותו על אדם חיגר ומלבישין אותו בגדי אדם הראשון ומניחין לו בראשו קרקיפלו של רבי ישמעאל ותלו ליה [בצואריה] מתקל [ר'] זוזא דפיזא ומחפין את השווקים באינך ומכריזין לפניו סך קירי פלסתר אחוה דמרנא זייפנא... מאי אהני לרמאה ברמאותיה ולזייפנא בזייפנותיה ומסיימין בה הכי ווי לדין כד יקום דין

Rabbi Yehuda said in the name of Shmuel: The Romans have another holiday. Once every seventy years they bring a healthy man [representing Esav] and ride him on top of a lame man [representing Ya'akov] and they dress [the healthy man] in the clothing of Adam the First, and they place on his head the scalp of Rabbi Yishmael, and they place on his neck a stone of paz worth 200 zuz and they cover the marketplace with carbuncles and they announce before him: "The calculation of the ruler is wrong. The brother of our master is a cheat... What did the trickster gain from his trickery?" And they conclude "Woe to this one [Esav] when this one rises up [Ya'akov]."

...ואמר שמלבישין אותו בלבוש אדם הראשון. פירוש דבר זה, כי כל המאמר הזה בא לפרש כי היה לעשו עולם הזה, ולכך כל מה שראוי אל עולם הזה - היה לעשו, ולא היה ליעקב רק עולם הנבדל מן הגשמי. ולכך אמר שמביאין אדם שלם, כי ראוי אל עשו שיהיה האדם שלם, כאשר יש לו לעשו העולם הזה, לכך לא היה ראוי שיהיה לו חסרון כלל בעולם הזה. ולא כן יעקב, שאין ראוי לו עולם הזה, ולכך היה חגר ברגליו...

... והיה לאדם גם כן מעלת הלבוש, כדכתיב (ר' בראשית ג, כא) "ויעש אלקים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם". וכשם שירש יעקב מעלת הצלם שהוא אלקי, כדכתיב (בראשית ט, ו) "כי בצלם אלקים וגו'", כך ירש עשו מעלת הלבוש... ולפיכך כתיב (ר' בראשית כז, טו) "ותלבש את יעקב בגדי עשו בנה הגדול החמודות אשר אתה בבית", ופירשו ז"ל (ב"ר סג, יג) שירש עשו מן אדם הראשון... ושני דברים היו לאדם הראשון; האחד - הצלם האלקים שנברא בו. השני - היקר והכבוד, וזהו מלבוש אדם הראשון, דהא רבי יוחנן קרי למאני מכבדותי (שבת קיג. ):

...And it says that they would dress him in the clothes of Adam the First. The explanation is, that this whole passage is coming to explain that Esav belonged to this world, and therefore Esav had everything that belongs to this world, but Ya'akov only had the world that was separated from the physical. And therefore [the Romans] bring a healthy man, because it is fitting for Esav to be the healthy man, when Esav has this world, therefore it is not fitting that he should have any lacking in this world. But no so Ya'akov, for whom this world is not fit, and therefore he was lame...

And Adam also had the attribute of "clothing," as it is written (Genesis 3:21) "And Hashem made for Adam and his wife coats of skin and clothed them." And just like Ya'akov inherited the attribute of the "image" which is Divine, as it is written (Genesis 9:6) "for in the image of Hashem [man was created]", so too Esav inherited the attribute of "clothing"... and therefore it is written (Genesis 27:15) "And [Rivka] dressed Ya'akov in the precious clothing of Esav her younger son that were with her in the house", and our rabbis explained that Esav inherited them from Adam the First... And Adam the First had two aspects, one is the Divine image that he was created in, and the second is the glory and honor, which is the clothing of Adam the First, just like Rabbi Yochanan who called his clothing his "honor" (Talmud, Sabbath 113a).