Tefilah Before Learning & The Comparative Beit Midrash

תני׳ ר' נחוניא בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו תפלה קצרה אמרו לו מה מקום לתפלה זו אמר להם בכניסתי אני מתפלל שלא יארע דבר תקלה על ידי וביציאתי אני נותן הודאה על חלקי: גמ׳ ת"ר בכניסתו מהו אומר יהי רצון מלפניך ה' אלהי שלא יארע דבר תקלה על ידי ולא אכשל בדבר הלכה וישמחו בי חברי ולא אומר על טמא טהור ולא על טהור טמא ולא יכשלו חברי בדבר הלכה ואשמח בהם ביציאתו מהו אומר מודה אני לפניך ה' אלהי ששמת חלקי מיושבי בית המדרש ולא שמת חלקי מיושבי קרנות שאני משכים והם משכימים אני משכים לדברי תורה והם משכימים לדברים בטלים אני עמל והם עמלים אני עמל ומקבל שכר והם עמלים ואינם מקבלים שכר אני רץ והם רצים אני רץ לחיי העולם הבא והם רצים לבאר שחת:

MISHNAH R. Nehunya h. Hakkanah, on entering and leaving the House of Study, used to offer a short prayer. They said to him : What is the nature of this prayer ? He replied : On entering I pray that no offence should occur through me; and when I leave I offer thanks-giving for my portion . GEMARA Our Rabbis have taught : What used he to say on entering ? "May it be Thy will, O Lord my God, that no offence occur through me ; that I stumble not in the matter of Halakah ; that my colleagues have occasion to rejoice in me ; that I pronounce not anything clean that is unclean, or unclean that is clean; that my colleagues stumble not through me in the matter of Halakah ; and that I may have occasion to rejoice in them." What used he to say on leaving? "I give thanks before Thee, O Lord my God, that Thou hast set my portion with those who sit in the House of Study and not with those who sit at street-corners; for I and they rise early — I to words of Torah, but they to vain matters ; I and they labour, but I labour and receive a reward whereas they labour and receive no reward ; I and they hasten — I to the life of the world to come, but they to the pit of destruction."

ר' נחוניא בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו תפלה קצרה

אמר לו מה טיבה של תפלה זו

אמר להן בכניסתי אני מתפלל שלא תארע תקלה על ידי

וביציאתי אני נותן הודייה על חלקי:

בכניסתו מהו אומר

יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שלא אקפיד כנגד חבירי ולא חבירי יקפידו כנגדי

שלא נטמא את הטהור ולא נטהר את הטמא שלא נאסור את המותר ולא נתיר את האסור ונמצאתי מתבייש לעולם הזה ולעולם הבא

וביציאתו מהו אומר מודה אני לפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שנתת חלקי מיושבי בית המדרש ובתי כנסיות ולא נתת חלקי בבתי תרטיות ובבתי קרקסיות

שאני עמל והן עמלים אני שוקד והן שוקדים אני עמל לירש גן עדן והן עמלים לבאר שחת...

Rabbi Nechonia son of the Kanah would pray upon his entering the Beit Midrash and upon his leaving it

(They) said to him, what is the nature of this prayer

He said to them upon my enterance I pray that an error should not occur due to me

and upon leaving I give thanks for my share:

Upon entering what does he say?

May it be the will before you my God and the God of my forefathers that I will not be particular against my peers and my peers shall not be particular against me

that I will not deem the pure "Impure" and not the impure "Pure," not permit the prohibitted and prohibit the permitted, and find myself embarrassed in this word and in the World to Come.

And upon his exit he would say I am grateful before you Hashem, my God and the God of my forefathers that you placed my portion among the dwellers of the Beit Midrash and Synagogues and did not place my portion among the houses of Tartatyot and Circuses

As I toil and they toil, I act diligently and they act diligently: I toil to merit the Garden of Eden (Heaven) and they toil for a desolate well...

EDUCATOR'S NOTES : POINTS FOR DISCUSSION

​​​​​​​

The three main sections of the prayer: (1) prayer for success; which *includes happiness* of himself and his friends... "אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ"

(2) Against embarassment in learning -- critical that the environment is one of active participation and comfort

(3) **Diffrence between the two prayers** :

-- in the Bavli, the sentiment is more along the lines of appreciation for having the opportunity to learn and not having to work and participate in other worldly things (...the opportunity to invest in ones-self is truly a priviledge that can't be underappreciated; many don't merit this opportunity and we need to be grateful for it)

-- in the Jerushalmy, the sentiment is more along the lines of appreciation for having the *desire* to learn as opposed to having the misplaced craving of futile entertainment and time wasting like the Circus....