Shedding Light on Burning Issues #4-5: Electricity and the Future of Shabbat

Hi-tech Kitchen Appliances: Navigating their use on Shabbos- OU Certifies Plug-in Device by Zman Technologies…

OU Staff November 9, 2016

Technology has changed drastically over the last 30 years and with that, its application in home appliances, such as refrigerators. What was once merely a question of indirectly activating a compressor on Shabbos, which many leading poskim permitted, is now considerably more complex. Activating the automatic defrost system, which is controlled by microprocessors and door sensors, can involve Shabbos infractions, even if albeit unintentional.

Because of the complexities of these newer appliances, and the uncertainty as to how exactly each one operates, the OU poskim have recommended using a timer when opening the refrigerator door on Shabbos, to avoid any concerns of Shabbos infringement. Rav Belsky zt”l researched this well and was aware of these issues, as is yb”l Rav Schachter Shlit”a. They are both of the opinion that a timer should preferably be used with these newer refrigerators to avoid all questions of chilul Shabbos. The newer the refrigerator, the more complex the question becomes, but even refrigerators manufactured a dozen years ago can still pose significant questions.

As a convenience, an automated timer device is available from Zman Technologies, which was designed under the guidance of Rav Belsky zt”l and yb”l Rav Schachter Shlit”a. The device is OU certified to ensure meticulous Shabbos observance. The device acts like a plug-in Shabbos clock and controls the power to the refrigerator throughout Shabbos based on a preset cycle. When the power is off, the door may be opened and there is no concern of chilul Shabbos. An attached LED green light – red light module indicates when the refrigerator door may be opened. The device maintains a 35 year calendar, so once it is set-up, there is no need to do anything more. It will activate automatically every erev Shabbos and Yomtov.

The device is currently GE certified for use with many GE refrigerators and is still undergoing further evaluation for certification with its newest models as well.

מתני׳ המיחם שפינהו לא יתן לתוכו צונן בשביל שיחמו אבל נותן הוא לתוכו או לתוך הכוס כדי להפשירן:

מה לי בישול פתילה מה לי בישול סמנין

(א) הַמַּבְעִיר כָּל שֶׁהוּא חַיָּב. וְהוּא שֶׁיְּהֵא צָרִיךְ לָאֵפֶר. אֲבָל אִם הִבְעִיר דֶּרֶךְ הַשְׁחָתָה פָּטוּר מִפְּנֵי שֶׁהוּא מְקַלְקֵל. וְהַמַּבְעִיר גְּדִישׁוֹ שֶׁל חֲבֵרוֹ אוֹ הַשּׂוֹרֵף דִּירָתוֹ חַיָּב אַף עַל פִּי שֶׁהוּא מַשְׁחִית. מִפְּנֵי שֶׁכַּוָּנָתוֹ לְהִנָּקֵם מִשּׂוֹנְאוֹ וַהֲרֵי נִתְקָרְרָה דַּעְתּוֹ וְשָׁכְכָה חֲמָתוֹ וְנַעֲשָׂה כְּקוֹרֵעַ עַל מֵתוֹ אוֹ בַּחֲמָתוֹ שֶׁהוּא חַיָּב וּבְחוֹבֵל בַּחֲבֵרוֹ בִּשְׁעַת מְרִיבָה שֶׁכָּל אֵלּוּ מְתַקְּנִים הֵן אֵצֶל יִצְרָן הָרַע. וְכֵן הַמַּדְלִיק אֶת הַנֵּר אוֹ אֶת הָעֵצִים בֵּין לְהִתְחַמֵּם בֵּין לְהָאִיר הֲרֵי זֶה חַיָּב. הַמְחַמֵּם אֶת הַבַּרְזֶל כְּדֵי לְצָרְפוֹ בְּמַיִם הֲרֵי זֶה תּוֹלֶדֶת מַבְעִיר וְחַיָּב:

השגת הראב"ד

הרי זה תולדת מבעיר וחייב. א"א ולמה לא משום מבשל כמו סיכתא לאתונא דמרפא רפי והדר קמיט (שבת עד), והמחמם את הגחלת והמצרפו במים אינו מכבה אבל הוא מכה בפטיש שגומר את חסומו מ"מ חיוב אין בו דצרוף דרבנן הוא.+

English

רבה ורב יוסף דאמרי תרוייהו סחופי כסא אשיראי ביומא טבא אסור מ"ט משום דקמוליד ריחא ומ"ש ממוללו ומריח בו וקוטמו ומריח בו התם ריחא מיהא איתא ואוסופי הוא דקא מוסיף ריחא הכא אולודי הוא דקמוליד ריחא

שו״ת מנחת שלמה א:ט

נתבאר לפי זה דלענ"ד נראה דבכה"ג דלא עשה כלל שום הדלקה או כיבוי כי אם מחבר רק את הטלפון עם הזרם אין לאסור בשבת ויו"ט לא משום מכה בפטיש ולא משום מוליד. (אך חושבני שהמון העם אינו יודע כלל להבחין בכך ויכול לטעות ע"י זה לומר שמותר גם להדליק ולכבות את החשמל בשבת, ולכן אף לדידן אין להתיר דבר זה כי אם במקום צורך גדול...) ועיין גם בשערי דיעה סי' קצ"ד שאף גם הוא מתיר, אך מה אעשה שכבר הורה זקן והוא הגאון מוהר"י שמעלקיש ז"ל בשו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב סי' ל"א בהשמטות על דבר הטלפון אם מותר לדבר בו בשבת, ובתוך דבריו כתב שם: "דכמו בסחופא כסא אשיראי אמרינן בביצה כ"ג דאסור משום דמוליד ריחא ה"ה דאסור לעשות עלעקטרושע פארבינדונג בשבת" עכ"ל. והדבר צריך הכרעה.

שו"ת שבט הלוי חלק א סימן קכא

א. הנה כ"ת האריך בנין הבערת החשמל אשר הלכו בו נמושות, ואנו בהוראה שלנו רגילים להחזיק זה לאיסור דאורייתא, אי משום מבשל, אי משום מבעיר עפ"י דעת הרמב"ם, ובודאי הוא פס"ר דניחא לי', ובענין בונה וסותר שחידש החזון איש זי"ע הדבר צל"ע, מ"מ הדעת נוטה דיש בו מ"מ איסור דאורייתא, וגם אי יש בו צד מלשאצל"ג הא להרמב"ם פ"א חייב, ואפילו להראב"ד והתוס' והטור דפוסקים כר"ש, מ"מ ידוע דעת הר"ן פרק המצניע דמלאכה שמצד עצמה דאורייתא ורק מחמת אצל"ג נעשה דרבנן חמירא כדאורייתא וזה מוכח בכמה דוכתא ויש לעיין בזה בתוס' שבת קכ"א ע"א ד"ה אין וכו' יע"ש.

Next, see Professor Benny Brown, who makes a far-reaching argument about Chazon Ish's stringency regarding electricity.

In a series of comments and teshuvot, Rav Yaakov Ariel makes a similar case for stringency.

הרב יעקב אריאל - תגובה באותו עניין

רציתי להעיר הערה עקרונית בדבר הדיון בחשמל ,הדן בנושא בקלות ראש, כאילו גדולי הפוסקים לא התייחסו אליו בחומרה. התורה הזכירה מכל המלאכות את האש לא תבערו אש בכל משבתיכם ביום השבת, אף שהיא מלאכה קלה יחסית. יש אומרים שרק ללאו ניתנה והיא מותרת ביום טוב, ומטרתה הנאות ועונג שבת. מאידך גיסא היא אבי אבות המלאכות, ולכן כדי לציין את יציאת השבת, אנו מברכים על האש. כך גם החשמל – גם כשאין בו הבערה ולא מלאכה אחרת, הוא אבי אבות המלאכות. אם נזלזל באיסור השימוש בחשמל, השבת כולה עלולה להתחלל. ראוי לזכור גם את דברי הרמב״ן (ויקרא כג כד), על המסחר בשבת, שאין בו שום מלאכה ממש, אולם הוא אסור מהתורה אין לך חילול שבת גדול ממנו. ניקח לדוגמה רק את התקשורת – הטלפון והרדיו והטלוויזיה והאינטרנט וכו' – אם כל אלו היו מותרים חלילה בשבת, אנה היינו מגיעים! ברוך שחנן את חכמי ישראל בחכמה, בינה ודעת לאסור אותם (בית יצחק "ח ', ב סי' לא אסר תחילה את הטלפון). ובעקבות הרמב"ן יש להוסיף שמי שמשתמש בכל כלי התקשורת בשבת, מחלל שבת מדאורייתא! זאת לענ"ד הסיבה שה'חזון איש' אסר את החשמל מהתורה, וגם אם איננו פוסקים כמוהו, אין לזלזל בדעת התורה שלו.