2. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁלֹּא עָשַֽׂנִי גּוֹי:
3. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁלֹּא עָשַֽׂנִי עָֽבֶד:
4. בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁלֹּא עָשַֽׂנִי אִשָּׁה: (נשים אומרות: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁעָשַֽׂנִי כִּרְצוֹנוֹ:)
2. בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹקֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא עָשַׂנִי גוֹי:
3. בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹקֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא עָשַׂנִי עָבֶד:
4. בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹקֵֽינוּ מֶֽלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא עָשַׂנִי אִשָּׁה: האשה מברכת בלי שם ומלכות בָּרוּךְ שֶׁעָשַׂנִי כִּרְצוֹנוֹ:
תניא היה ר"מ אומר חייב אדם לברך שלש ברכות בכל יום אלו הן
2. שעשאני ישראל 4. שלא עשאני אשה 3. שלא עשאני בור
רב אחא בר יעקב שמעיה לבריה דהוה קא מברך שלא עשאני בור אמר ליה כולי האי נמי אמר ליה ואלא מאי מברך שלא עשאני עבד היינו אשה עבד זיל טפי
ר' יהודה אומר שלש ברכות צריך לברך בכל יום ברוך שלא עשני גוי ברוך שלא עשני אשה [ברוך] שלא עשני בור. גוי (ישעיהו מ) כל הגוים כאין נגדו אשה אין אשה חייבת במצות בור שאין ירא חטא ולא עם הארץ חסיד משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שאמר לעבדו לבשל לו תבשיל הוא לא בשל לו תבשיל מימיו סוף שמקדיח את התבשיל ומקניט את רבו לחפות לו חלוק והוא לא חיפת לו חלוק מימיו סוף שמלכלך את החלוק ומקניט את רבו.
צריך לברך בכל יום שלא עשני גוי שלא עשני עבד שלא עשני אשה: הגה ואפי' גר יכול לברך כן [ד"ע] אבל לא יאמר שלא עשני גוי שהרי היה גוי מתחלה [אבודרה"ם] והנשים מברכות שעשני כרצונו:
(ט) שלא עשני גוי. כצ"ל וגירסת שעשני יהודי שינוי מן המדפיסים וכתב ב"ח יש מקשי' אמאי לא מברך שעשני ישראל כמו שאר ... ול"נ דאם היה מברך שעשני ישראל לא היה יכול לברך שעשני בן חורין שעשני איש שהכל בכלל וכוונתו לברך על כל דבר בפ"ע כו' עכ"ל ב"ח ומשמע מדבריו דאם טעה ובירך שעשני ישראל שוב לא יאמר שלא עשני עבד או אשה, ול"נ דאע"ג שאמר ישראל או יהודי אשה בכלל דכל התורה נאמרה בלשון זכר ואפ"ה אשה בכלל כמ"ש התוס' דדוקא היכא דכתיב בני ישראל אמרי' ולא בנות ישראל ...
שלא עשני גוי. רבים מקשי' למה תקנו ברכ' זו דרך שליל' ולא דרך חיוב דהיינו שעשני ישראל וכן בברכת שלא עשני אשה
ומתרצים לפי שנמנו וגמרו ב"ש וב"ה טוב לאדם שלא נברא ע"כ לא תקנו לברך על העשי' שנעש' האדם דטוב לנו שלא נעשה אלא לכל הפחות על שלא נעשה עכו"ם
ומו"ח ז"ל פי' לפי שאם היה מברך שעשני ישראל היה משמעו בן חורין ולא אשה ולא היה שייך לברך אח"ז שלא עשני עבד או אשה
וק"ל דהא כתבו התוס' במנחות וביומ' פ' בא לו דבכל מקום שיש לפטור שני דבריה בברכ' א' אסור להרבות בברכות וא"כ הכא נמי היה לו לברך ברכה א' והיה בכללם שאר ברכות
ונ"ל דרצו להורות בזה שלא יטעה האדם לתלות ח"ו חסרון בבריאת האדם על שבורא עכו"ם וכן בבריאת אשה. ובאמת יש בהן צורך אפילו בבריאת עכו"ם שיצאו מהם גרים כמ"ש בב"ק פרק הפרה שחס הקב"ה על ב' אומות בשביל ב' פרידות טובות שעתיד לצאת מהם רות ונעמה ובדבר זה יש לתרץ מה שקשה במה שראינו שבירך הוא ית' את אברהם ע"י הגר שיוליד י"ב נשיאים וכי מה זו ברכ' שיבואו הרבה כמותם לעולם הלא טוב יותר שיהיו רשעים מעטים אלא שמתוך הרבוי יתרבו גרים כמו שארז"ל הגלה הקב"ה את ישראל כדי שיתוספו עליהם גרים כמ"ש וזרעתי' לי בארץ.
ודבר זה הוא ק"ו באשה שיש בה בריאה טובה שגם היא מקיימת קצת מצות ע"כ אמר כאן שנותן הודיה לו ית' שלא עשאו עכו"ם הורה בזה שיש צורך בריאה גם בעכו"ם וכ"ש באשה אלא שזכה האדם שלא נברא הוא באופן אחר שהיה ג"כ צורך הבריאה וזה שלא עשני עכו"ם אבל לאחרים עשה וכן באשה וזה לא היה נרמז אם אמר שעשני ישראל דהיינו אומרים שהבריאה למי שאינו ישראל אין בו צורך כלל וגבי אשה היה מתורץ טפי דהוצרך להזכיר שיש מעלה גם בבריאת אשה אלא שהוא לא ניצטרך לאותה מעלה.
ונראה לי עוד מה שהנשים מברכות שעשני כרצונו דברכה זו אינה בגמ' ולמ"ש ניחא דהא חזי' אפי' בברכת האיש שיש מעלה בבריאת האשה ע"כ שפיר חייבת היא לברך על מעלה שלה כנ"ל נכון:
ענף יוסף
כתב הלבוש הא דתקנו ג' ברכות אלו בתחלה מיד אחר לשכוי בינה מפני שברכת אשר יצר ואלקי נשמה ולשכוי בינה כולן נתקנו על היצירה.
וג' ברכות אלו ג"כ מעיקרן על תחלת היצירה נתקנו לפיכך סמכו זה לזה.
ומכאן ואילך מתחילין בברכות של הנאה.
וכתב מהר"י מינץ הא דתקנו לומר שלש ברכות אלו בדרך שלילה. ולא תקנו ברוך שעשני יהודי ברוך שעשני בן חורין ברוך שעשני איש. הוא משום שאחז"ל נמנו וגמרו שטוב לאדם שלא נברא משנברא. ור"ל כי יותר טוב לאדם היינו לנפש המשכלת שלו (אשר בעבורה נקרא אדם ובה הוא נבדל משאר בעל חי) להשאר במציאותה הרוחני כבראשונה משנברא בגוף. משום שזה שלקחה הקב"ה ממקור הקדושה והכניסה בגוף האדם. הוא כדי שתוסיף שלימות על שלימותה בעולם הזה עולם המעשה.
כשתבחר בטוב ותלך בדרכי הקב"ה לשמור מצותיו חוקותיו ותורותיו.
אבל כיון שנוטה האדם אחר כל התאוות ועושה רע א"כ טוב היה לו שהיה נשאר הנפש במציאותו הרוחני. ולכן לא יצדק לברך ברכות אלו בדרך חיוב. כי ודאי נוח לו לאדם שלא נברא לא איש ולא אשה לא יהודי ולא גוי לא בן חורין ולא עבד.
האמנם מאחר שכך גזרה חכמתו לברוא את האדם. עלינו לשבח ולברך לשמו הגדול שלא עשני גוי. עבד. אשה.
ברוך שאמר
... ואמנם כלל הענין מן נוח לאדם שלא נברא צריך באור, כי איך יתכן לגנות מעשה ה'.
וצ"ל דהכונה מוסבת לגנות שלנו, בזה שאין בנו כח לעמוד נגד היצר, ותמיד מלחמה לנו בו,ועל כן נצטער בחיינוף וממילא בבריאתנו, אבל ה' עשה את האדם ישר. וע" לא אמרו נוח לבריאה או לעולם, רק לאדם, יען כי לכלל העולם בודאי נוח.
עיון תפלה
שלא עשני גוי עבד אשה. שלא נפח נשמתנו בגופים האלה, ולפיכך לא מברכים שלא עשני בהמה וחיה, כי נשמת האדם לא תוכל להנתן בגופים הללו (מהרשד"ל).
לברך. פי' שיאמר שעשני גר מ''א ונ''צ וט''ז. ובשכנה''ג כ' שהיותר נכון שיברך שהכניסני תחת כנפי השכינה ע''ש ושל''ה והב''ח ופר''ח פסקו שאין לברך ברכה זו כלל רק השנים עבד ואשה ע''ש. וכ''פ בתשו' מטה יוסף ח''ב סי' ח' והיד אהרן העלה להלכה דגר יוכל לברך שלא עשני גוי דהכוונה שלא עשני שאשאר גוי ע''ש:
כ. שלא עשני גוי אם בירך שעשני ישראל במקום שלא עשני גוי בדיעבד יצא ולא יברך שלא עשני עבד אמנם יאמר שלא עשני אשה הרב המגיה בש״צ דנ״ד:
Who accounts them as less than nothing.
(א) הן כל הגוים כאין נגדו, וכלא נחשבו, והנה יש ערך החלטיי וערך יחוסיי, בערך ההחלטיי, ישקפו על ערך הדבר אם הוא נחשב או בלתי נחשב מצד עצמו, בערך היחוסיי ישקפו על חשיבות הדבר בערך אל זולתו, עפ"ז אומר כל הגוים כאין נגדו אם נשקיף עליהם בערך היחוסיי נגד השם ויותר מזה כי גם בערך ההחלטיי הלא גם מצד עצמם מאפס ותהו נחשבו לו, כי הם עצמם בלתי נחשבים למאומה (וזה מגביל נגד ופעולתו לפניו, שלא ישנה פעולתו בעבור הגוים):
ברוך שאמר
שלא עשני גוי
כמה נוסחאות יש בברכה זו, האחת (כפי שהעתקנו) שלא עשני גוי. השניה - שלא עשני נכרי, והשלישית - שלא עשני עכו"ם. והנה השתים הראשונות (גוי ונכרי) אינן מקבילות לתעודת המכוון, כפי שנבאר.
כי בנוגע לשם "גוי" אנו מוצאים אותו ישר ומכוון לשם גדול ונהדר גם בישראל, כמו באברהם ואברהם יהיה לגוי גדול (פ' וירא) ובשרה וברכתיה היתה לגויים (פ' לך לך), ור"פ תולדות, שני גויים, ופירשו בחז"ל (ערכין נ"ז ב') אלו רבי (רבנו הקדוש, בעל המשניות) ואנטונינוסף והקב"ה קרא לישראל גוי קדוש (פ' יתרו, י"ט ו'), וכן כינה אותם משה, באמרו לפני ה'. כי עמך הגוי הזה (פ' תשא, ל"ג י"ג), הרי דייחס אותם לו. ובשמואל ב' (ז' כ"ג) ישראל גוי אחד בארץ. וכן משותף שם זה עם שם "צדיק" בפרשת וירא (כ' ד') הגוי גם צדיק תהרוג ועוד כהנה.
והשם "נכרי" - בעיקרו יונח על שם איש זולתו של המדובר, כי אף הוא מעמו ומדתו, ומשותף שם זה עם שם איש "זר", והוא בודאי כולל איש ישראל, כמבואר כ"פ בתורה, ובא להוציא רק כהנים.
ועל כן ישתף הכתוב לפעמים שני השמות כאחד, כמו במשלי (ה' י') פן ישבעו זרים כחך ועצביך (עמלך וטובך) בבית נכרי, ושם (ז' ה') לשמרך מאשה זרה מנכריה אמריה (שאמריה) תחליק, ועוד שם (כ"ז ב') יהללך זר ולא פיך, נכרי ואל שפתיך.
ולפעמים יונח שם "נכרי" גם על בן משפחה אחרת, וכמו שאמרו רחל ולאה ביחוסן לאביהן, הלא נכריות נחשבנו לו (פ' ויצא, ל"א ט"ו), ובתהלים (ס"ט ט') מוזר הייתי לאחי ונכרי לבני אמי.
ולכן, במקום שרוצה הכתוב להשתמש בשם זה על בן עם אחר, יוסיף תואר מצויין המציין הוראה זו, כמו בפ' שופטים (י"ז ט"ז) לא תוכל לתת עליך (מלך) איש נכרי אשר לא אחיך הוא, ובתפלת שלמה בחנוך ביהמ"ק, שביקש מה' שיקבל תפלת כל איש, אמר, וגם אל הנכרי אשר לא מעמך ישראל הוא תשמע וכו' (מלכים א', ח' מ"א *).
ומכל זה מבואר, שקשה להשתמש בברכת הודאה זו בשמות אלה, גוי ונכרי, המשותפים גם לעם ישראל, ואין זה מן הנמוס ומן הכבוד, וביותר בתפלה שצריך לדבר בלשון מבורר, וכמו שאמר יעקב, הצילני נא מיד אחי מיד עשו (פ' וישלח), אעפ"י שהיה די לומר רק "מיד אחי", שהרי לא היו לו אחים זולתו, אך כן הוא ממדת התפלה לשון ודאי וברור.
וקרוב לומר, כי על כן נוהגים בברכת תפלה על החולה ליחסו לאמו (פלוני בן פלונית) משום דאמו היא ודאית לו, שהיא בודאי יולדתו, אבל האב הוא ודאי רק מכח חזקה, שמעמידין את האם על חזקת כשרות שילדה מבעלה אבל ראיה ודאית אין על זה. ובתפלה צריך לדבר בלשון יותר ברור*).
וכה, היותר נכון בענין הברכה שלפנינו לקרוא שלא עשני עכו"ם, והוראתתו ודאית וברורה, להיות ראשי תיבות עובדי כוכבים ומזלות, הם העמים הקדמונים.**)
**) ולא נכון מה שפירשו אחרים ראשי תבות עכו"ם - עובדי כיסטוס ומרים, כי זה נדחמה מחכמי התלמוד שהיו קרובים לתקופה ההיא...
ונהגו הנשים לברך שעשאני כרצונו.
The women are accustomed to recite the beracha‘she-asani kirtzono‘ [who made me in accordance with His will].
ואחרים מציעים לשנות את ברכת הגברים משלילה לחיוב וכגון שיברכו שעשני איש, אך צ"ע לברך כן בשם ומלכות כי אינו לפי המטבע שטבעו חז"ל בברכות אלה, ואפשר שהשינוי הוא גרוע יותר מהוספת הברכה שעשני כרצונו כי שם עכ"פ לא ביטלו ברכה קיימת. ואין ראיה מהברכה שעשני ישראל הנמצאת במקצת סדורים עתיקים ונשתרבבה גם בדברי הגמרא, כי ידוע שמקורה מפחד הצנזורה, ברם אם נשים רוצות לברך שעשני אשה או שלא עשני איש בלי שם ומלכות אין מעכב בעדן.
שו”ת יחוה דעת חלק ד סימן ד
אולם לענין ברכת שעשני כרצונו, אף על פי שבכמה סידורים נדפסה בהזכרת שם ומלכות, נראה שמכיון שברכה זו …לא הוזכרה בתלמוד ולא בספרי הגאונים, יש לחוש באמירתה לאיסור ברכה לבטלה
Rav Ovadya Yosef, Responsa Yechaveh Da'at 4:4
But regarding the matter of the beracha She-asani Kirtzono, even though in some prayer books it is printed with God’s name and kingship, it seems that since this beracha is mentioned neither in the Talmud nor in Geonic literature, one should be concerned when saying it about the prohibition of reciting a beracha in vain.
רב חיים דוד הלוי, מקור חיים ז, עמ’ 76
וכשיברך “שלא עשני אישה,” יתכוון שאף שחשובה היא ממש כמותו, אבל אין היא חייבת בכל המצוות כאיש. ומכאן שעיקר ברכות אלו נועדו כדי להודות לה’ על חיוב תורה ומצוות שנתחייבנו בהן…
Rav Chaim David Ha-levy, Mekor Chayim Volume 7, p. 76
And when he blesses “Who did not make me a woman,” he should have in mind that even though she [a woman] is just as important as he is, she is not obligated in all the mitzvot like a man. And from here [we learn] that these berachot are intended primarily in order to thank God for the obligation of Torah and mitzvot in which we are obligated.
ומברך אדם בכל יום שלש ברכות אלו הראשונה שלא עשני גוי מפני שאין הגוים כלום לפניו שנא' כל הגוים כאין נגדו מאפס ותהו נחשבו לו
והשנית שלא עשני עבד מפני שאין העבד מצווה במצות עשה שהזמן גרמה, ועוד שאין לו זכות אבות שלא עמדו אבותיו על הר סיני. ועוד שאין מאמינין בו דמרבה עבדים מרבה גזל. ועוד שאסור לישא בת ישראל וקרוב לגוי.
נשאל הרמ"ה אם יכול לברך גר שלא עשני גוי ושבוי שלא עשני עבד.
והשיב כך ראינו שאין הברכה אלא על תחלת ברייתו של אדם לפי אין הגר מברך שלא עשני גוי אלא כל זמן שהורתו ולידתו בקדושה.
אבל השבוי מברך שלא עשני עבד שלא תקנו ברכה זו מפני העבדות עצמה אלא מפני שאין העבד חייב במצות כישראל ואינו ראוי לבא בקהל ופסול לכמה דברים.
והשלישית שלא עשני אשה מפני שאינה מצווה במצות עשה שהזמן גרמה כמו שפירשנו בהקדמת הספר הזה ... והנשים נוהגות לברך במקום שלא עשני אשה שעשני כרצונו, כמי שמצדיק את הדין על הרעה הבאה עליו.
דאף שבתחלה נבראת מצלעו, נעשה מזה תיקון לדורות שתוולד בפני עצמה בשלימותה כמו שעלה ברצונו במחשבה תחלה. ונראה שעל זה תקנו לנשים לברך שעשני כרצונו. רצה לומר שנעשית בשלימות כפי שעלה ברצונו בתחלה.
Even though in the beginning she [woman] was created from his [man’s] side, it was established for future generations that she be born complete in herself, as first arose in God’s will and thought. It seems that they enacted for women to recite She-asani Kirtzono over this. Meaning, over being made [i.e., born] complete, as arose in God’s will from the first.
שלא עשני בור (ר"י בן יקר)
שלא עשני עבד לבריות (המנהיג)
עץ יוסף
שלא עשני עבד. ר"ל עבד כנעני. שאע"פ שהוא טוב מן העובד כוכבים שחייב בכל המצות שאשה חייבת. מ"מ הוא מזולזל מאד שאין לו יחס וזכות אבות ואסור בבת ישראל ושאר עניני שפלות שיש בו (לבוש)
ברוך שאמר
הנה מיסוד טעמה של ברכה זו הוא שלא עשני עבד שפטור מן המצות, כמו בזמנים הקדומים בדיני עבד, וכן טעם ההודאה שלא עשני גוי, שלא עשני אשה שפטורה מן המצוות - אבל לפי זה לא תתבאר חובת ברכה זו בזמן הזהף שאין לנו עבדים כאלה שיפטרו מן המצוות מפני שעבודם.
וצריך לומר שכונת לשון זהף שלא עשני עבד, תסוב אל דרך הלשון בתורה כי לי בני ישראל עבדים (פ' בהר), ודרשינן ולא עבדים לעבדים (ב"ק קט"ז ע"ב).
כי זה העובד היום אצל אחרים אינו בתור עבדות, כי אם בתור עוזר, ועל כן קיע"ל פועל יכול לחזור בו אפילו בחצי היום (שם), ועל זה באה ההודאה שלא עשני עבד, עבד לעבדים שלך, לאנשים.
ר"י בן יקר
שלא עשני עבד - ואפילו עבד ישראל, לפי שאינו ברשותו לקיים המצות כראוי, שהרי כל היום מכבידין עליו לעשות מלאכתו.
הזכות לתפילה במהלך יום העבודה
- חוק שעות עבודה ומנוחה קובע שכל עובד רשאי להתפלל במהלך יום עבודתו.
- זמן התפילה ייקבע במקום העבודה - כלומר על ידי המעסיק, בהתחשב בצרכים ובאילוצים של מקום העבודה מצד אחד, ודרישות דתו של העובד, מצד אחר.
- זמן ההפסקה לצורך תפילה אינו מוגדר "שעת עבודה" לפי החוק.
- בנוסף, החוק אינו קובע חובה למעסיק לשלם לעובד שכר עבור הזמן שבו הוא מתפלל.
- הפרשנות המקובלת היא שמעמד זמן התפילה הוא כזמן הפסקה בעבודה שבגינו העובד אינו זכאי לתשלום מכוח החוק.
- מכאן שכל עובד צריך להגיע עם מעסיקו להסכמה לגבי זמן התפילה. העובד מצדו צריך לקבל את הצרכים ואת האילוצים של מקום העבודה, והמעסיק מצדו חייב להתחשב בדרישות הדת של העובד, כפי שנקבע בחוק.
שעשני ישראל. עיקר הנוסח שלא עשני גוי כמו ב' ברכות האחרות שהן בלשון שלילה ועוד נ"ל שאם בירך שעשני ישראל שלא יוכל לברך אח"כ שלא עשני עבד שכיון שכבר בירך שעשני ישראל הרי בירך על שאינו עבד דומיא דזוקף כפופים דלעיל סעיף ע"א דאם בירכה לא יברך מתיר אסורים ונ"ל דזו עדיפא מינה ומה שנמצא כתוב שעשני ישראל אין זה אלא ממדפיסים שהגיהו כן הספרים כך נ"ל ברור ובדפוס ישן גרס שלא עשני גוי וכן הוא בקצור וכתב האבודרהם בשם הרמ"ה שהגר אינו מברך שלא עשני גוי כיון שלא היתה הורתו ולידתו בקדושה שהברכות אלו אינם אלא על תחלת ברייתו של אדם ורמ"י כ' שהנוסח שעשני ישראל יכול לברך ולפי מ"ש שנוסחה זו אינה נראית בעיני דא"כ לא יוכל לברך שלא עשני עבד א"כ הגר אם מברך ברכה זו בזו הנוסח גם הוא יפסיד כנגדה ברכה אחרת שלא עשני עבד:
וכדברי רה"ק זצ"ל ששאל מדוע אין הכהנים מברכין בכל יום שעשאני כהן, והשיבותי הלוא גם ישראל אינם מברכין שעשאני ישראל רק שלא עשאני גוי ועבד וגם אין מברכין שעשאני איש רק שלא עשאני אשה (ועי' באו"ח סי' מ"ו בטו"ז ומג"א שם), והטעם שאין לברך שעשאני ישראל כי האדם עדיין הוא תחת הבחירה ובשם ישראל יכונה זה שבחור בטוב ומי יודע אם יכול לעמוד בבחירתו ולכן אינם מברכין רק שלא עשאני גוי ועבד ועכ"פ ניתן תחת הבחירה לבחור בטוב מחמת שאינו גוי ועבד, וכן שלא עשאני אשה ובבחירתו לקיים כל המצות שהאיש מצווה יתר על האשה וכן בכהן לא שייך לברך שעשאני כהן כי גם כן הבחירה בידו להכניס הקדושה בלבו וגם צריך שלא לחלל את כהונתו, ושלא עשאני ישראל בודאי ל"ש לברך דגם הם ישראל גם כן וח"ו לומר כן. והסכים לדברי שהוא תי' אמתי, והוא זצ"ל אמר שלדעתו כהנים אין בהם מעלה באמת דכל הקדושה שבהם מכח ישראל שמכניסין בהם קדושה
חבל נחלתו, ג', א'
ונראה שכאן יש צד נוסף להקל, שהרי היו נוסחאות שהוכנסו ע"י הצנזורה הנוצרית, 'שעשני ישראל', וע"כ חלק מהאחרונים חשבו שנוסחא כזו היא נוסחת אמת, ולא הו"א בעלמא (עי' ביאור הגר"א). ואף האחרונים שדנו בנוסח זה לא העלו את הטענה שהוא משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות. ז. אבל למעשה, צריך למחות במברך כן בימינו. ראשית מפני שברור מעל כל ספק, שהברכה הנכונה אותה תקנו חכמים היא: "שלא עשני גוי". ועוד, המברך שעשני ישראל דומה לאותו שברך בתש' הרש"ק "שלא עשני עכו"ם". וכל כוונתו לטשטש את ייחודו של עם ישראל, וכאילו אומר בדבריו: אני מברך שאני מישראל והתורכי יברך שהוא תורכי, והפולני שהוא פולני וכד'. וע"כ צריך להשיבו בעבותות אהבה להבנת עמו ואלוקיו.
בא"י, אמ"ה, שלא עשני גוי. ישראל עלה במחשבה תחילה. וראשית המחשבה היא כל היש במציאות העליונה הכוללת את הכלל כולו בהויתו היותר טהורה ויותר אצילית.והמדרגה הזאת, שאין מבלעדה במציאותה התהוות במהותיותה העצמית, היא עומדת למעלה מכל ברכה ותהילה, מכל הלל והודאה, ואי אפשר לבטא את הכרתה של טובה עליונה זו בשום רעיון ומחשבה, וק"ו בשום בטוי ומלול. אמנם מה שיש מקום להנחה דבורית הוא בדבר הירידה של המדרגות, מרום הגובה והטוהר עד לידי ההשפלה של משפחות האדמה, שלא פגעה ירידה זו בי ולא עשני גוי. ע"ז מלא פי תהילתך: בא"י, אמ"ה, שלא עשני גוי. בא"י, אמ"ה, שלא עשני עבד. כשם שגדולה היא ההודאה, על אשר לא נתתני להיות יוצא מחוץ לאותו החוג הקדוש, של אור ישראל ותפארת הדרת קדשו במעמקי נשמתי, ככה גדולה היא ההודאה על אשר נתת לי נשמה עצמית, נשמה תכליתית שחפצה החפשי נתון בידה, שהיא עצמה יש לה מטרה בחיים ובמציאות, שהיא נשמת החופש והחירות המפעמת בי בקדושתה, ולא נשפלתי להיות נוצר בתכונה של עבדות, שאין לה חיים עצמיים ורצון מקורי, ולא נוצרה כי אם להיות לכלי שמוש להכשיר על ידה את הרצון העצמי הקדוש והנשגב שבנשמת החפש הטהורה. וע"כ רבה תהלתי לאלקי חסדי: שלא עשני עבד. בא"י, אמ"ה, שלא עשני אשה. הנשמות בגורל חייהן, מחולקות הן לפועלות ולנפעלות, לרושמות את החיים ואת הויתם בכל מכמניהם, ולנרשמות מהם. וזהו ההבדל העצמי, שיש בין נפש האיש, הפועל, החוקק, הכובש והמדביר, ובין נפש האשה, הנרשמת, הנפעלת, הנחקקת והנכבשת והמתדברת, בהנהגתו של האיש. וכמה מדות עליונות וטובות, וכמה אושר ומרחב יש בחלק הטוב הזה, של היות הנשמה נשמת איש פועל, יוצר, מחדש ומרחיב פעלים והגיונים, שאיפות ומעשים, ע"פ עצמיותו הפנימית במערכי קדושתו, הנעלה מנפש האשה, הנחשבת כחומר לגבי צורה, לעומת נשמת האיש הצורתית, ורבה היא ההודאה המחויבת ליוצר הנשמה, מכל איש ואיש, שלא עשני אשה. נשים אומרות: בא"י, אמ"ה, שעשני כרצונו. עם כל היתרון של האיש הפועל והרושם את רשמי השפעתו ומפעלותיו בחיים ובעולם, הנה יש לעומת זה ג"כ יתרון להאשה הנפעלת, שהיא עשויה בתכונה כזאת של קבלת רשמים, בזה שהפעולות והתעוררות המעשה העצמיות ירשם האדם על ידן בצמצום של כחו החמרי והרוחני, ויוכל לפעמים לסור עי"ז מהמגמה האלהית העליונה, מה שא"כ התכונה הנפעלת של האשה כשהיא ישרה, היא עלולה להרשם ולהפעל מתכונת השפע של המעשה אשר עשה האלקים, מהתכונה הישרה, כאשר עשה את האדם ואת העולם, את התכן החמרי והרוחני שבהויה, ישר מכוון לרצונו העליון הפשוט והישר, וע"כ מברכת היא האשה בהודאה על חלקה הטוב: שעשני כרצונו.