התפילה כדיבור אלוקי
ואמר רבי חמא ברבי חנינא: מאי דכתיב (דברים י"ג, ה') אחרי ה' אלקיכם תלכו וכי אפשר לו לאדם להלך אחר שכינה והלא כבר נאמר (דברים ד', כ"ד) כי ה' אלקיך אש אוכלה הוא.
אלא להלך אחר מדותיו של הקב"ה
מה הוא מלביש ערומים ... אף אתה הלבש ערומים
הקב"ה ביקר חולים ... אף אתה בקר חולים
הקב"ה ניחם אבלים ... אף אתה נחם אבלים
הקב"ה קבר מתים ... אף אתה קבור מתים
Rabbi Chama the son of Rabbi Chanina said,
"What is the meaning of the verse, 'After
the Lord, your God, shall you walk (Deuteronomy 13:5)'? Is it possible for a man to walk after the divine presence?
And isn't it already stated, 'For
the Lordyour God is a consuming fire (Deuteronomy 4:24)'?
Rather,
To follow the character traits of God.
"Just as he clothes the naked, as it is written, 'And the Lord God made for Adam and his wife cloaks of leather, and he clothed them (Genesis 3:21);' so too you shall clothe the naked. The Holy One, Blessed One, visited the sick, as it is written, 'And he appeared in Ailonei Mamrei [while Abraham was in pain] (Genesis 18:1);' so too you shall visit the sick. The Holy One, Blessed Onee, comforted mourners, as it is written, 'And it was, after the death of Abraham, and God blessed his son Isaac (Genesis 25:11);' so too you shall comfort mourners. The Holy One, Blessed be He, buried the dead, as it is written, 'And he buried him in the valley (Deuteronomy 34:6);' so too, you shall bury the dead...
Rabbi Simlai expounded,
The Torah begins with loving-kindness and ends with loving kindness.
It begins with loving kindness, as it is written (Genesis 3:21), "And God made for Adam and his wife coats of skin, and he dressed them." It ends with loving kindness, as it is written (Deuteronomy 34:6), and He buried him in a valley."
... הנה כתיב לעולם ה' דברך נצב בשמים ופי' הבעש"ט ז"ל כי דברך שאמרת יהי רקיע בתוך המים וגו' תיבות ואותיות אלו הן נצבות ועומדות לעולם בתוך רקיע השמים ומלובשות בתוך כל הרקיעים לעולם להחיותם כדכתיב ודבר אלקינו יקום לעולם ודבריו חיים וקיימים לעד כו' כי אילו היו האותיות מסתלקות כרגע ח"ו וחוזרות למקורן היו כל השמים אין ואפס ממש והיו כלא היו כלל וכמו קודם מאמר יהי רקיע כו' ממש וכן בכל הברואים שבכל העולמות עליונים ותחתונים ואפי' ארץ הלזו הגשמית ובחי' דומם ממש אילו היו מסתלקות ממנה כרגע ח"ו האותיות מעשרה מאמרות שבהן נבראת הארץ בששת ימי בראשית היתה חוזרת לאין ואפס ממש כמו לפני ששת ימי בראשית ממש
וייצר ה' אלקים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה
וברא ה' אלקים ית אדם עפרא מן אדמתא ונפח באפוהי נשמתא דחיי והות באדם לרוח ממללא
עבודת הלב
ומנא לן דבתפלה דתניא לאהבה את ה׳ אלקיכם ולעבדו בכל לבבכם איזו היא עבודה שהיא בלב הוי אומר זו תפלה וכתיב בתריה ונתתי מטר ארצכם בעתו יורה ומלקוש
שאלו תלמידיו את רבי שמעון בן יוחי: מפני מה לא ירד להם לישראל מן פעם אחת בשנה?
אמר להם: אמשול לכם משל: למה הדבר דומה? למלך בשר ודם שיש לו בן אחד, פסק לו מזונותיו פעם אחת בשנה, ולא היה מקביל פני אביו אלא פעם אחת בשנה.
עמד ופסק מזונותיו בכל יום, והיה מקביל פני אביו כל יום.
מי מרום, חלק י"ג, שער התפלה, ב'
אחר שבארנו שיסוד התפילה הוא להשלים את החסרונות, מוכרח שיהיה לתפילה יחס מהתורה, שהיא ההשלמה האמיתית של ההוויה, כמו שאמר שלמה המלך ע"ה "מסיר אזנו משמוע תורה גם תפלתו תועבה" (משלי, כ"ח, ט') שבלא תורה אין התפילה מעלה ואינה גורמת שלמות, וממילא התפילה עצמה נעשית תועבה
והנה כבר בארנו בענין התורה שכל הגלוי שלה הוא רק למטה בארץ. והוא משום שהתורה היא המשלימה את כל החסרונות ואין לך בעל חסרון כמו העוה"ז. ולכן רק כאן בעוה"ז הוא מקום התגלותה של התורה, ואי אפשר להכריע למעלה שום הלכה, כי אם דוקא למטה בארץ. נמצא, שהגרעין של התורה הוא למעלה, ואילו ההתפתחות וההתפשטות הן למטה ...
אולם ערכה של התפילה הוא ההיפך מזה שהגרעין למטה והפריחה למעלה, שמאחר שהקב"ה מתאוה לתפילתם של צדיקים, על כן הוא מכניס בהם רצון, שעל ידו מתעוררים להתפלל לפניו, והתפילה שלמטה היא הגרעין ובה בונים בשמים מעליותיהם, גלויים של אורות כבירים ויחודים נוראים ...
ורק מי שזוכה לבחינת משים אזנו לשמוע תורה, שיהא כלי מוכן לקדושה ויקשב מה שגנוז בגרעינים שלמעלה, הוא שזוכה שיהיה הוא עצמו גרעין בשביל ההפרחות דלמעלה. אולי מי שמסיר אנו משמוע תורה ואינו זוכה לשמוע מה שגנוז בגרעינים שלמעלה אזי גם תפלתו תועבה, שהיא נשארת כולה בעולם הזה ואינה פורחת למעלה.
התפילה המתמדת
מי מרום, חלק י"ג, תורה ותפלה, א'
... מי שיש לו חושים וביחוד אותם שיש להם חוש מפותח במיוחד, כל מעינם בחוש הזה. כי מהו מושג חוש, הוי אומר עצמיות מהותו של האדם. כמו שכל חי דורש אחר חיים, כך בעל החוש דורש אחר חושו. ולא עוד אלא מכל מה שפוגש אם במישרין או בעקיפין, חוזר ומקשיב הוא את החוש שלו...
כך וגם יותר צריכה להיות התקשרותנו בתורנו הקדושה הניתנת לנו מפי אל חי כי היא חיינו. באופן שכל שנראה ונקשיב נדע רק חיים תוריים...
זהו "כל המסיר אזנו משמוע תורה". - אעפ"י שאולי לומד,: אבל אם מסיר אזנו מלפתח בקרבו חוש התורה עד שכל מה שיעשה ישמע רק תורה, עדין אין תורה חוש שלו וגם תפלתו תועבה
נר למאור עה"ת, עמ' 29-30
חז"ל הקבילו שלושה אישים: אברהם התפלל על דורו, משה רבינו מסר נפש על ישראל, ואילו נח אף לא ניסה לשאת תפילה על בני דורו.
אברהם אבינו כשהוא שוע שהקב"ה עומד לכלות את שכניו הגרועים והחטאים, אנשי סדום, הרי היה צריך לומר "יישר כוחך ששברת!" ולא היא - פונה וזועק" השופט כל הארץ לא יעשה משפט?".
משה רבינו, כשהוא שומע מפי הקב"ה לאחר חטא העגל "הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלם, ואעשה אותך לגוי גדול", הריהו מתמלא עוז, אש של עצמות אוחזת אותו, ומיד "ויחל משה את פני ה' אלוקיו".
ואילו נח שומע בשורה איומה - "ואני הנני מביא את המבול מים על הארץ ... כל אשר בארץ יגוע" - ה"ויחל נח" אינו מתחיל, הזעקה הגדולה והמרה אינה מתפרצת, כזר הדין מתקבל בשלוה: "ויעש נח, ככל אשר ציוה אותו אלוקים כם עשה".
... נראה ללמד סנגוריה על נח. נח לא התפלל על דורו, שם תפלת צדיק הדור אינה בקשת רחמים גרידא, אלא "משכוני נפשיה" [=ממשכן עצמו] על דורו, היינו שהוא מקבל על עצמו להרים את דורו ולהטותו לכף זכות. והוא בא אל הק"ה בזרוע עוזו ... לא כן נח אשר "התהלך עם האלוקים", ללא קשר עם דורו. הוא ידע יפה שאין בכוחו להשפיע, על כן לא הרהיב עוז בנפשו לעמוד ולהתפלל, שהרי לא היה בידו מה להציע, ובשם מה לבוא, ובקשה בעלמא לאו בקשה היא. לכם קיבל נח את הדין, זעקתו לא נשמעה ושפתיו לא נפתחו.
אין התפלה באה כתקונה כי־אם מתוך המחשבה שבאמת הנשמה היא תמיד מתפללת. הלא היא עפה ומתרפקת על דודה בלא שום הפסק כלל,
אלא שבשעת התפלה המעשית הרי התפלה הנשמתית התדירית היא מתגלה בפעל. וזהו עידונה ועינוגה, הדרה ותפארתה, של התפלה, שהיא מתדמה לשושנה הפותחת את עליה הנאים לקראת הטל או נכח קרני השמש המופיעים עליה באורה, ולכן "הלואי שיתפלל אדם כל היום כולו".
הלכה
(א) מצות עשה להתפלל בכל יום שנאמר (שמות כג כה) ״ועבדתם את ה׳ אלהיכם״. מפי השמועה למדו שעבודה זו היא תפלה שנאמר (דברים יא יג) ״ולעבדו בכל לבבכם״ אמרו חכמים אי זו היא עבודה שבלב זו תפלה.
ואין מנין התפלות מן התורה. ואין משנה התפלה הזאת מן התורה. ואין לתפלה זמן קבוע מן התורה:
(ב) ולפיכך נשים ועבדים חיבין בתפלה לפי שהיא מצות עשה שלא הזמן גרמא
אלא חיוב מצוה זו כך הוא שיהא אדם מתחנן ומתפלל בכל יום ומגיד שבחו של הקדוש ברוך הוא ואחר כך שואל צרכיו שהוא צריך להם בבקשה ובתחנה ואחר כך נותן שבח והודיה לה׳ על הטובה שהשפיע לו כל אחד לפי כחו:
(ג) אם היה רגיל מרבה בתחנה ובקשה
ואם היה ערל שפתים מדבר כפי יכלתו ובכל עת שירצה. וכן מנין התפלות כל אחד כפי יכלתו.
יש מתפלל פעם אחת ביום.
ויש מתפללין פעמים הרבה.
והכל יהיו מתפללין נכח המקדש בכל מקום שיהיה. וכן היה הדבר תמיד ממשה רבנו ועד עזרא:
...
(ח) נמצאו התפלות בכל יום שלש. ערבית ושחרית ומנחה. ובשבתות ובמועדים ובראשי חדשים ארבע. שלש של כל יום ותפלת המוספין. וביום הכפורים חמש. ארבע אלו ותפלת נעילה:
(ט) תפלות אלו אין פוחתין מהן אבל מוסיפין עליהם...
(1) It is a positive Torah commandment to pray every day, as [Exodus 23:25] states: "You shall serve God, your Lord." Tradition teaches us that this service is prayer, as [Deuteronomy 11:13] states: "And serve Him with all your heart" and our Sages said: Which is the service of the heart? This is prayer.
The number of prayers is not prescribed in the Torah, nor does it prescribe a specific formula for prayer. Also, according to Torah law, there are no fixed times for prayers.
(2) Therefore, women and slaves are obligated to pray, since it is not a time-oriented commandment.
Rather, this commandment obligates each person to offer supplication and prayer every day and utter praises of the Holy One, blessed be He; then petition for all his needs with requests and supplications; and finally, give praise and thanks to God for the goodness that He has bestowed upon him; each one according to his own ability.
(3) A person who was eloquent would offer many prayers and requests. [Conversely,] a person who was inarticulate would speak as well as he could and whenever he desired.
Similarly, the number of prayers was dependent on each person's ability. Some would pray once daily; others, several times.
Everyone would pray facing the Holy Temple, wherever he might be. This was the ongoing practice from [the time of] Moshe Rabbenu until Ezra.
(4) When Israel was exiled in the time of the wicked Nebuchadnezzar, they became interspersed in Persia and Greece and other nations. Children were born to them in these foreign countries and those children's language was confused.
The speech of each and every one was a concoction of many tongues. No one was able to express himself coherently in any one language, but rather in a mixture [of languages], as [Nehemiah 13:24] states: "And their children spoke half in Ashdodit and did not know how to speak the Jewish language. Rather, [they would speak] according to the language of various other peoples."
Consequently, when someone would pray, he would be limited in his ability to request his needs or to praise the Holy One, blessed be He, in Hebrew, unless other languages were mixed in with it. When Ezra and his court saw this, they established eighteen blessings in sequence.
The first three [blessings] are praises of God and the last three are thanksgiving. The intermediate [blessings] contain requests for all those things that serve as general categories for the desires of each and every person and the needs of the whole community.
Thus, the prayers could be set in the mouths of everyone. They could learn them quickly and the prayers of those unable to express themselves would be as complete as the prayers of the most eloquent. It was because of this matter that they established all the blessings and prayers so that they would be ordered in the mouths of all Israel, so that each blessing would be set in the mouth of each person unable to express himself.
(5) They also decreed that the number of prayers correspond to the number of sacrifices - i.e., two prayers every day, corresponding to the two daily sacrifices. On any day that an additional sacrifice [was offered], they instituted a third prayer, corresponding to the additional offering.
The prayer that corresponds to the daily morning sacrifice is called the Shacharit Prayer. The prayer that corresponds to the daily sacrifice offered in the afternoon is called the Minchah Prayer and the prayer corresponding to the additional offerings is called the Musaf Prayer.
(6) They also instituted a prayer to be recited at night, since the limbs of the daily afternoon offering could be burnt the whole night, as [Leviticus 6:2] states: "The burnt offering [shall remain on the altar hearth all night until morning]." In this vein, [Psalms 55:18] states: "In the evening, morning and afternoon I will speak and cry aloud, and He will hear my voice."
The Evening Prayer is not obligatory, as are the Morning and Minchah Prayers. Nevertheless, the Jewish people, in all the places that they have settled, are accustomed to recite the Evening Prayer and have accepted it upon themselves as an obligatory prayer.
(7) Similarly, they instituted a prayer after the Minchah Prayer [to be recited] close to sunset on fast days only, its purpose being to increase supplication and pleading because of the fast.
This is called the Ne'ilah prayer, as if to say that the gates of Heaven are closed behind the sun, which becomes hidden, since it is recited only close to [the time of] sunset.
(8) Thus, three prayers are recited daily: the Evening Prayer, the Morning Prayer, and the Minchah Prayer. There are four on Sabbaths, festivals and Rosh Chodesh: the three that are recited daily and the Musaf Prayer. On Yom Kippur, there are five: these four and the Ne'ilah prayer.
(9) The number of these prayers may not be diminished, but may be increased. If a person wants to pray all day long, he may.
Any prayer that one adds is considered as a freewill offering. Therefore, one must add a new idea consistent with that blessing in each of the middle blessings. [However], making an addition of a new concept even in only one blessing is sufficient in order to make known that this is a voluntary prayer and not obligatory.
In the first three [blessings] and the last three [blessings], one must never add, detract or change anything at all.
(10) The community should not recite a voluntary prayer, since the community does not bring a freewill offering. Even an individual should not recite the Musaf Prayer twice, once as the obligation of the day and the other as a voluntary prayer, because the additional offering is never a freewill offering.
One of the Geonim taught that it is forbidden to recite a voluntary prayer on Sabbaths or holidays, since freewill offerings were not sacrificed on these days, but only the obligatory offerings of the day.
הוא שצונו לעבדו, וכבר נכפל זה הצווי פעמים באמרו ועבדתם את ה' אלקיכם, ואמר ואותו תעבודו.
ואע"פ שזה הצווי הוא גם כן מהצוויים הכוללים כמו שביארנו בשורש ד', הנה יש בו יחוד אחר שהוא צווי לתפלה.
ולשון ספרי ולעבדו זו תפלה.
ואמרו גם כן ולעבדו זו תלמוד,
ובמשנתו של רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אמרו מנין לעיקר תפלה מצוה מהכא את ה' אלקיך תירא ואותו תעבוד, ואמרו עבדוהו בתורתו ועבדוהו במקדשו,
רוצה לומר הכוון אליו להתפלל שם כמו שבאר שלמה ע"ה. (בפרשת ואלה המשפטים, אהבה הלכות תפלה וברכת כהנים פ"א):
(1) The 5th mitzvah is that we are commanded to serve G‑d (blessed be He). This commandment is repeated many times: And you shall serve G‑d, your L‑rd";1 "And you shall serve Him"; "And to serve Him." Although this commandment is of a general nature, as explained in the Fourth Principle, [and apparently should not be included in the count of the 613 mitzvos,] nevertheless it has a specific quality, since it is the commandment to pray. [We see that "service" is not just a general command from the following statements:] The Sifri says, "The verse, 'And to serve Him' means prayer." The Sages also said, "The verse, 'And to serve Him' means Torah study. In the Mishnah of Rabbi Eliezer, the son of Rabbi Yosi HaG'lili, the Sages said, "What is the biblical source to include prayer among the mitzvos? From the verse, 'You shall fear G‑d, your L‑rd, and you shall serve Him.' " They also said, "Serve Him through His Torah; serve Him in His Temple." This [statement, 'serve Him in His Temple,'] means that one's goal should be to pray in the Temple or in the direction of the Temple, as King Solomon, peace be upon him, explained.
כתב הרב מצוה חמישית שנצטוינו בעבודתו ...
ואין נכונה בזה שכבר בארו חכמים בגמרא תפלה דרבנן ... ובגמרא סוכה (דף ל"ח) ... וכבר ראינו לו בהלכות תפלה אמר שחייב אדם מן התורה בתפלה בכל יום אלא שאין מנין התפלות ולא משנה התפלה מן התורה
וכך כתב בזה המאמר במצוה עשירית שזמני התפלה אינן מן התורה אבל חובת עצמה היא מן התורה, וגם זה איננו נכון בעיני
... אלא ודאי כל ענין התפלה אינו חובה כלל אבל הוא ממדת חסד הבורא יתברך עלינו ששומע ועונה בכל קראנו אליו, ועיקר הכתוב ולעבדו בכל לבבכם מצות עשה שתהיה כל עבודתנו לאל יתעלה בכל לבבנו כלומר בכוונה רצויה שלימה לשמו ובאין הרהור רע, לא שנעשה המצות בלי כונה או על הספק אולי יש בהם תועלת
... ומה שדרשו בספרי ולעבדו זה תלמוד ד"א זו תפלה אסמכתא היא או לומר שמכלל העבודה שנלמוד תורתו ושנתפלל אליו בעת הצרות ותהיינה עינינו ולבנו אליו כעיני עבדים אל יד אדוניהם וזה כענין שכתוב וכי תבאו מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות ונזכרתם לפני ה' אלקיכם והיא מצוה על צרה שתבא על הצבור לזעוק לפניו בתפלה ובתרועה ...
פרקים במחשבת הרב י"ד הלוי סולובייצ'יק (עמ' 61-62)
"אפשר ליישב את הסתירה בין דעת הרמב"ם לבין דעת הרמב"ן.
שניהם הבינו שתפילה היא משמעותית רק אם היא נובעת מהרגשה של צרה. הם חולקים בהבנת המילה.
הרמב"ם סבור, שקיומנו היומיומי שרוי תמיד בסימן של צרה ומצוקה, המעוררות בלבו של אדם רגיש תחושת ייאוש, מועקה כבדה, בשל חוסר תוכן וטעם והעדר כל סיפוק בחייו. זוהי צרה מתמדת, הקיימת בכל יום ... מהרגשה זו של מבוכה ומפח נפש נובעת התפילה. כשהיא באה במצב של נוחות וביטחון, היא נהפכת לסתירה מיניה וביה. אפילו היא נערכת בבתי כנסת מלאי המותרות, בהם מונהגות שיטות חדשניות בסדר ובאופן התפילה. הרצון להתפלל בקרבת האשה והילדים בבתי כנסת אלה, נובע מן הצורך בביטחון ובנוחות.
מקורה של תפילה אמיתית נטוע ברגש של בדידות, של חוסר אונים ושל תלות. יוצא אפוא, שבשעה שהרמב"ן דיבר על משבר שעל פני השטח 'צרת ציבור', הסתכל הרמב"ם על כל החיים כעל משבר לעומק 'צרת יחיד'
כוונה
חידושי ר' חיים, הלכות תפילה, פרק ד', הלכה א'
מסתימת לשון הרמב"ם מבואר דדין כוונה הוא על כל התפילה שכל התפילה הכוונה מעכבת בה, וקשה ממה שפסק הרמב"ם פ"י שם וז"ל : "מי שהתפלל ולא כיוון את לבו יחזור ויתפלל בכוונה ואם כיוון את לבו בברכה ראשונה - שוב אינו צריך" דמבואר להדיא דהכוונה אינה מעכבת רק בברכה ראשונה, וצ"ע.
ונראה לומר דתרי גווני כוונות יש בתפילה
האחת כוונה של פירוש הדברים, ויסודה הוא דין כוונה,
ושנית שיכוון שהוא עומד בתפילה לפני ה' ... ונראה דכוונה זו אינה מדין כוונה רק שהוא מעצם מעשה התפילה, ואם אין לבו פנוי ואינו רואה את עצמו שעומד לפני ה' ומתפלל אין זה מעשה תפילה, והרי הוא בכלל מתעסק דאין בו דין מעשה. וע"כ מעכבת כוונה זו בכל התפילה ...
ורק היכא שמכוון ומכיר מעשיו ויודע שהוא עומד בתפלה אלא שאינו יודע פירוש הדברים שזה דין מסויים רק בתפלה לבד, הוספת דין כוונה. בזה הוא דאיירי הסוגיא דברכות (ל"ד.) "המתפלל צריך שיכוון לבו בכל הברכות ואם אינו יכול לכוון את לבו בכולם יכוון באחת מהן, אמר ר"ח אר"ס משום חד דברי רבי: באבות".
אורח משפט, סימן ט"ו
ונלע"ד דמצינו ב' ענינים בתפילה, דעת הרמב"ם בסהמ"צ ובחיבורו דמ"ע להתפלל בכל יום, ומייתי לה מדרש תחז"ל, ודעת הרמב"ן בהשגותיו לסהמ"צ דמצות התפילה שהיא מהמנין הוא להתפלל בעת הצרה, ולא בכל יום.
ולע"ד י"ל שיקויים פלוגתתם בענין ההסברה בענין התרי"ג. ומ"מ לענין חיובא אלו ואלו דברי אלקים חיים, דיש באמת חובה עלינו להתפלל, וזה החיוב אין תכליתו להשיג דבר כ"א להיות דבקים בשם ית' ולזכור אותו, וכמו שכותב הרמב"ם ז"ל במורה"נ, בטעם התפילה, אע"פ שהשיג עליו בעל עבוה"ק ז"ל, ע"ד הקבלה, מ"מ י"ל שיסוד הכללי הוא זכרון האל ב"ה, כדברי הרמב"ם, וכל התיקונים הפרטיים הם תולדות טובות מסובבות מזכרונו ב"ה, שהוא כולל כל הטוב ועמו מקור חיים.
עכ"פ עיקר חיוב התפילה שבכל יום הוא מצד זכרון ד' ב"ה, וה"ז ודאי מצוה שבגוף, שאינה מצד הפקת איזה תכלית ... אמנם שורש חיוב התפילה שבעת צרה תכליתה היא הסרת הצרה, וה"ז רצון הבוי"ת שנשתדל בהסרת הצרה של", ע"י תפילה מלפניו ב"ה ...
התפילה במשנתו ההלכתית של הרמב"ם, עמ' 24
נראה, שבעיצובם המיימוני נועדו נוסחאות אלה לרמוז כי מהות התפילה היא עבודת ה' וכי מתפלל שאינו עובד את ה' בלבו כאילו לא התפלל. 'ועיקרה בלב, רוצה לומר: בכוונה' - כדברי ר' דוד עראמה. אך ההפנמה נעוצה ב'עבודה' - קרי: מעשה הפולחן הפורמלי המחייב. 'עבודה' ו'עבודה שבלב' מבטאים אפוא בזעיר אנפין את המתח הדינמי בשורר, אולי, לאורך כל הלכות תפילה בין הרוחניות המופנמת לבין העשייה המוגדרת והסטנדרטית
"ורבנן אמרי כל שאינו אומרה בלשון תחנונים". (שם.). אפילו מצא לבבו מתרגש להיות חפץ בתפלה מצד הרגש הפנימי, מ"מ כל שלא ישים לבבו כי־אם למלאות הרגשו הפנימי לבדו, אין זה עדיין יסוד התפלה שצריך שתהי' עבודת ד'. וצריך שיכיר, שההרגש הוא אמצעי נכון להעמיד מצב נפשו ורעיוניו באפן נאה לתפלה, אבל עיקרה הוא נעלה מכל רגשות נפש אדם, כי היא תחנונים לפני ד' ית' להפיק רצונו. על כן צריך לאמרה בלשון תחנונים, ולצייר בזה את האמת כמה קטן הוא ערך רגשות לבב אנוש נגד התכלית הנעלה של הפקת רצון ד', שהיא באה ע"י התפלה
(3) R. Eliezer says ‘one who makes his prayer fixed, his prayer is not supplication.’ What is meant by fixed? R. Yaakov bar Idi said that R. Oshiya said - all to whom prayer is like a burden. (Berachot 29b)
Before prayer, the inner image of one’s soul must be as if she is weakening beneath the burden of the gloom (See Yishayahu 50:3) of ideas, distant from notions of wholeness and the light of the face of the living King. Only through this will the load which lies heavy on her heart be rolled back– through pouring out her plaint before her Maker and her Father in Heaven. And through this she gathers courage, and in place of a dim spirit wraps herself in garments of joy (See Yishayahu 61:3) , and a new spirit in the power and delight of G–d will be her stance. (See Divre HaYamim I 16:27) But when this truthful conception is lacking and in place of the proper quality of prayer, which increases courage and renews strength in the soul and its feelings, it further exhausts - this is not the proper form of prayer, which must emerge from inner feeling and not from an imposed external obligation, which perforce is like a burden.
‘Rabbanan say – anyone who does not say it in a language of supplication.’(ibid)
Even if one finds their heart stirred by the inner desire to pray, nevertheless so long as their intention is only to fulfill this inner feeling, this is not the foundation for prayer which is Divine service. Emotion is a proper means for placing the soul and ideas in a prayerful posture, but her (prayer’s) essence is above any emotive state of the human soul, because she is supplication before G–d, that His will be done. Therefore, it must be said in a language of entreaty, and through this shape as an inner image the truth that the feelings of the human heart have small value when compared to the lofty purpose of realizing G–d’s will in the world, which happens through prayer.
‘Rabba and Rav Yosef both said – anyone who cannot introduce something new in it.’(ibid.) It is not enough that a light of awareness of G–d’s blessed majesty accompany the exalted inner natural feeling of the soul (nefesh). Because the activity of the intellect must have a greater extent than the emotions, until one can open something new in prayer through the clarified intellect, aside from inner feeling; and then the wholesome natural inner feeling will join with the intellectual innovation to pray with holy emotion. And on this R. Zeira said ‘I am able to introduce something new in it…”(ibid.) because the immensity of his feeling did not prevent his intellect from bearing its fruit according to the nature of the moment and day. However since, in the final analysis, intellect is not as natural as feeling, therefore he added ‘…but I am concerned, lest I become confused’ and I be drawn toward intellectual conceptions further than I can extend the inner feeling of the heart, and through this lose the quality of prayer. Therefore, he left place for the good sentiment alone, joined to the intellect which escorts it, but without overextending intellectuality in the moment when that feeling rules.
And the name kevah (fixed) contains all these three. A lack of inner awareness is included in the term kevah, because one’s prayer is not responsive to the changing feelings of man. The natural feeling by itself is called kevah, because it is fixed in the nature of the soul, unlike the service of the intellect which must be acquired through a path of chosen perfection. And the contraction of the intellect to the measure of the natural feeling is also called by the name of kevah, because it does not spread beyond the boundary of the natural quality of the soul, which is fixed and stable.