שעה נאסר / רשב"ג

(ו) חֲמִשָּׁה דְבָרִים אֵרְעוּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז וַחֲמִשָּׁה בְּתִשְׁעָה בְאָב. בְּשִׁבְעָה עָשָׂר בְּתַמּוּז נִשְׁתַּבְּרוּ הַלּוּחוֹת, וּבָטַל הַתָּמִיד, וְהֻבְקְעָה הָעִיר, וְשָׂרַף אַפּוֹסְטֹמוֹס אֶת הַתּוֹרָה, וְהֶעֱמִיד צֶלֶם בַּהֵיכָל. בְּתִשְׁעָה בְאָב נִגְזַר עַל אֲבוֹתֵינוּ שֶׁלֹּא יִכָּנְסוּ לָאָרֶץ, וְחָרַב הַבַּיִת בָּרִאשׁוֹנָה וּבַשְּׁנִיָּה, וְנִלְכְּדָה בֵיתָר, וְנֶחְרְשָׁה הָעִיר. מִשֶּׁנִּכְנַס אָב, מְמַעֲטִין בְּשִׂמְחָה:

(6) The mishna discusses the five major communal fast days. Five calamitous matters occurred to our forefathers on the seventeenth of Tammuz, and five other disasters happened on the Ninth of Av. On the seventeenth of Tammuz the tablets were broken by Moses when he saw that the Jews had made the golden calf; the daily offering was nullified by the Roman authorities and was never sacrificed again; the city walls of Jerusalem were breached; the general Apostemos publicly burned a Torah scroll; and Manasseh placed an idol in the Sanctuary. On the Ninth of Av it was decreed upon our ancestors that they would all die in the wilderness and not enter Eretz Yisrael; and the Temple was destroyed the first time, in the days of Nebuchadnezzar, and the second time, by the Romans; and Beitar was captured; and the city of Jerusalem was plowed, as a sign that it would never be rebuilt. Not only does one fast on the Ninth of Av, but from when the month of Av begins, one decreases acts of rejoicing.

שעה נאסר / ר' שלמה אבן גבירול (ספרד, המאה ה-11)


שְׁעֵה נֶאֱסַר / אֲשֶׁר נִמְסַר / בְּיַד בָּבֶל וְגַם שֵׂעִיר

לְךָ יֶהֱמֶה / זֶה כַּמֶּה / וְיִתְחַנֵּן כְּבֶן צָעִיר

מוּלְךָ צוּר / בְּלֵב עָצוּר / הֶמְיַת מֵעָיו יַסְעִיר

יוֹם גָּבַר / הָאוֹיֵב / וַתִּבָּקַע הָעִיר

לְזֹאת אִכַּף / וְאֶסְפּוֹק כַּף / בְּיוֹם חָמֵשׁ קְרָאוּנִי

עֲלֵי רֶגֶל / הָעֵגֶל / הַלּוּחוֹת יְצָאוּנִי

וְלָכַד צַר / עִיר מִבְצָר / וּבַסּוּגַר הֱבִיאַנִי

וְגַם הִשְׁמִיד / הַתָּמִיד / וּמֵעֲשׂוֹתוֹ כְּלָאַנִי

וְהוּשַׂם אֱלִיל / בְּהֵיכַל כְּלִיל / וְדָתְךָ צָר בָּאֵשׁ הִבְעִיר

מְאֹד אֶתְחַל / וָאֶתְחַלְחַל / בְּיוֹם שַׁדַּי חֲשָׂפַנִי

וְהַשְּׁפִיפוֹן / מִצָּפוֹן / כְּשִׁבּוֹלֶת שְׁטָפַנִי

וְנָהַג שְׁבִי / אֶרֶץ צְבִי / כְּמוֹ כַּדּוּר צְנָפַנִי

וְיוֹם חָשַׁךְ / מְאוֹר שֵׁשַׁךְ / לְיַד פָּרַס דְּחָפַנִי

וְשָׁלַח יָד / אִישׁ צַיָּד / וְהַצָּפִיר וְהַשָּׂעִיר

הוֹד לִבִּי / וּמִשְׂגַּבִּי / הֲלָעַד אַפְּךָ יֶעֱשַׁן

הֲלֹא תִרְאֶה / עַם נִלְאֶה / אֲשֶׁר הָשְׁחַר כְּמוֹ כִּבְשָׁן

גְּדוֹר פִּרְצִי / בְּבֶן פַּרְצִי / וּמֵחֶדֶק לְקוֹט שׁוֹשָׁן

בְּנֵה בֵּית זְבוּל / וְהָשֵׁב גְּבוּל / הַכַּרְמֶל וְהַבָּשָׁן

וְעַיִן פְּקַח / וְנָקָם קַח / מֵאֵצֶר וּמִדִּישָׁן

שְׁפוֹט אֵלֶם / וְאָז יְשַׁלֵּם / הַמַּבְעֶה וְהַמַּבְעִיר

  1. באיזו מחרוזת מוזכרים האירועים שהתרחשו בי"ז בתמוז?
  2. מהו ההבדל המרכזי בין אופן תיאורם במשנה לבין אופן תיאורם בפיוט?