×
Friends,    
More than 3,000 people have given a collective $200,000 toward our High Holiday campaign. Please join them before Rosh Hashanah, and your gift will be matched for two-times the impact.    
With your support, Sefaria will continue to deliver you new texts and translations, enhance our user interface on the web and app, and serve as a vital resource for rabbis, educators, and learners the worldover.    
Thank you and Shanah Tovah,    
Team Sefaria        
Save "פרי צדיק על קידושא רבא
"
פרי צדיק על קידושא רבא
והנה סעודת שחרית דשבת סדרה האריז"ל נגד אברהם אבינו והיא סעודתא דעתי"ק. כי אאע"ה השיג ענין עתיקא כמרומז בתיבת ואברהם זקן וכמ"ש בזה כ"פ. ומצינו באאע"ה שעשה משתה ביום הגמל את יצחק ואיתא (פרדר"א הובא תוס' שבת קל.) ביום ה"ג מל ביום ח' דמילה. והיינו מצד שזכה שיצא ממנו שורש התחלת קדושת ישראל שיהיו מדובקים בעתיקא מצד קדושת הברית. ויצחק היה ראשון שנימול לח' שמורה שנעשה מדובק בעתי"ק כי הנמול לשמונה אין בו עדיין שום דעת מצד עצמו. ואי' בזוה"ק (ח"ב כג א) כיון דאתגזר איקרי צדיק ולכן עשה אאע"ה משתה היין שמרמז על היין הטוב חמר עתיק. ולכך כ' משתה גדול כי תיבת גדול מרמז על אין סוף כמו שמרמז אריך אנפין שהוא ארוך בלי סוף. כי כלפי הש"י לא שייך לקרות ארוך כשיש לו שיעור ומדה דהרי אפשר שימצא ארוך אלפי אלפים כמוהו שלגביה נקרא זה זעיר וקצר. וכיו"ב אמרו (סוף חולין) אריכות ימים לעולם שכולו ארוך היינו בעוה"ב שהוא ג"כ אין סוף.
וכן אאע"ה שהיה מרכבה למדת החסד שנקרא גדולה כידוע מפ' לך ה' הגדולה והגבורה וגו'. וכן הגדול הגבור והנורא הם ג' מדות חג"ת דאברהם יצחק ויעקב כידוע וכלפי הש"י גדול הוא ג"כ כשהוא א"ס דאל"כ נגד הגדול יותר הוא קטן. וזהו כשמגיע עד עתיקא.
וזהו מ"ש בב"ר ע"פ משתה גדול גדול עולמים היה שם וגדול עולמים הוא תואר הא"ס והיינו כשמגיע עד א"ס וכמשנ"ת. דיראה הוא בצמצום וגבול משא"כ האהבה הוא התפשטות בלא גבול.
וזהו דנקרא קידוש היום קידושא רבא דר"ל גדול כי מדה זו בהתפשטות ונקרא גדול כמ"ש.
וחמרא טבא הוא הוצאת הטוב שבפסולת האהבה כנ"ל. ושלימות הוצאת הטוב הוא במספר עשרה כנ"ל היינו עד עתיקא. וזהו החמר עתיק ויין ישן דטעמו נשאר בפומיה גם אחר השתיה כי כשמגיעים להשורש דעתיקא הוא דבר שאין לו גבול וקץ והפסק כלל.
וסעודת ליל שבת היא נגד יצחק אע"ה בחי' יראה שהיא התחלת כניסת שבת שישראל מקבלים עליהם קדושת השבת. וההתחלה צריך להיות באתערותא מצד נפשות ישראל. והאתערותא הוא היראה כמש"נ מה ה"א שואל מעמך כי אם ליראה והוא מ"ש (זח"ג צה א) פתחי לי פתחא כחדודא דמחטא. וצריכים אנחנו תיכף בכניסת שבת לעשות זכירה בפה בקידוש על היין בדברי שבח להש"י על היין. ולכך אנחנו אומרים בלילה בחמרא גו כסא כי כו"ס גימט' אלהי"ם שהוא שם הגבורה ומרמז על ענין צמצום כמו הכוס שהוא כלי המצמצם את היין במדת הכוס. והצמצום מרמז על היראה ומדת הפחד כידוע. ואמנם ביום השבת שהיא סעודת א"א שמדתו האהבה והאהבה בא מלעילא מצד הש"י. כדאיתא מר' ר' בער זצוק"ל שהיראה מצד האדם ואח"כ בא האהבה רבה מלמעלה מאליה וממילא בבחי' מתנה כי דרכו של איש לחזור וכו' ואהבה הוא ענין התפשטות. ולכן נקרא קידוש היום קידושא רבא אף שאין אומרים עליו שום עניני זכירת שבת. מחמת שהוא מצד הש"י מעתיקא שישראל זוכין למדרגת אהבה וחסד בהתפשטות:
Behold, the morning meal of Shabbat, the AR"IZ"L arranged to parallel Abraham our father, and it is the meal of Ancient Holiness. For Abraham our father, peace be upon him, understood the matter of Antiquity as is hinted in the phrase, "And Abraham was old," (Genesis 24:1), as we have spoken about in several places. And we find regarding Abraham our father, peace be upon him, who made a party on the day he weaned (הגמל) Isaac. And there is in sources that on the 5+3 day (ה״ג) he circumcised (מל) - the eighth day. This is from the perspective that he merited that from him would emerge the root of the beginning of the holiness of Israel who would be attached to the Ancient through the perspective of the holiness of the brit. And Isaac was the first who was circumcised on the eighth day, which teaches that he was attached to the Ancient Holiness, for one who is circumcised at eight days does not yet have his own mental capacity. And in the holy Zohar there is a saying, "Once one is cut they are called righteous," (Section 2 23a). Therefore, Abraham our father, peace be upon him, made a drinking feast which hints at the good wine, the ancient wine. Therefore "a great party" is written, for the word, "great," hints at the Infinity as is hinted by the Long Face, which has infinite length. For in regards to Hashem the blessed, it would not be applicable to call God, "long," if God had a measurement or amount, for it would be possible to find something a thousand thousands long like God which, compared to it, God would be called "small" and "short". Similarly, they said (Chullin 142a) regarding the length of days [promised for honoring parents or chasing away a mother bird], "for a world that is entirely long," which is the World-to-Come which is also infinite.
And so too Abraham our father, peace be upon him, who was the chariot for the trait of kindness, and was called, "Great," as is known from the verse, "Greatness and might are yours, Hashem," (1 Chronicles 29:11). So too, "The great, the mighty, the awesome," (Deuteronomy 10:17) are the three characteristics - kindness, might, and splendor - of Abraham, Isaac, and Jacob, as is know. And in respect to Hashem the blessed, greatness is also God's infiniteness, for if not compared to something greater God would be small. This is what reaches until Antiquity [ie that which is infinite].
And this is what is written in Genesis Rabbah (53:10) regarding the great feast: the Great one of Universes was there. And the "Great one of Universes" is a description of the Infiniteness, which is that God arrives at infiniteness as we explained. For awe is within limits and boundaries, which is not the case for love which extends without a boundary.
This is why the daytime kiddush is called, "The Great Kiddush". Meaning to say, "great," for this characteristic is in its expansiveness and is called "great" as we explained.
And good wine is the emergence of good that is in the by products of love, as was explained. And the completion of the emergence as was recounted above, which is all the way to the Ancient. And this is the ancient wine and old wine whose tasted remains in one's mouth after drinking, for when one reaches the root of antiquity it is a thing which has no border, boundary, or stopping point at all.
But the Shabbat evening meal is parallel to Isaac of father, peace be upon him, from the aspect of awe, which is the beginning of the entrance of Shabbat where Israel accepts upon themselves the holiness of the Shabbat. And the beginning needs to be with the awakening from the perspective of the souls of Israel. And awakening is awe as is stated, "What Hashem your God asks of you: but to be in awe," (Deuteronomy 10:12). That is what the is written, "Create an opening for me like the point of a needle," (Zohar section 3 95a). And at the moment Shabbat enters we need to recount it orally with kiddush on wine with words of praise to Hashem the blessed over the wine. Therefore in the evening we say it on wine with a cup (כוס) for the gematria of cup (כוס) is the same as God (א-להים). Which is the Name [of God relating to] strength which hints to limits like the cup which is a vessel that limits the wine to the measure of the cup. And limiting hints to awe and the characteristic of fear, as is known. However, on the day of Shabbat which is the meal of Abraham our father, whose characteristic is love, and love comes from above from the direction of Hashem the blessed. As we have from our Rabbi, Rabbi Ber, the memory of a righteous and holy one is for a blessing, that awe comes from the direction of people and after comes the great love from above, on its own and by itself from the aspect of a gift. For it is the way of a person to pursue [a woman, ie love] and love is a matter of expansion. Therefore the kiddush of the day is called, "The Great Kiddush," even though in it we do no recounting of Shabbat. Since it is from the perspective of Hashem the blessed from the Ancient that Israel merits the level of love and kindness in its expansion.
We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור