Eliezer ben Horkanos
מה היה תחילתו של רבי אליעזר בן הורקנוס?

בן עשרים ושתים שנה היה ולא למד תורה. פעם אחת אמר אלך ואלמוד תורה לפני רבן יוחנן בן זכאי.
אמר לו אביו הורקנוס, אי אתה טועם עד שתחרוש מלא מענה. השכים וחרש מלא מענה. אמרו, אותו היום ערב שבת היה, הלך וסעד אצל חמיו. ויש אומרים: לא טעם כלום מו' שעות של ערב שבת עד שש שעות של מוצאי שבת.
כשהוא הולך בדרך, ראה אבן שדימה ונטלה ונתנה לתוך פיו.
ויש אומרים: גללי הבקר היה.
הלך ולן באכסניא שלו, הלך וישב לו לפני רבן יוחנן בן זכאי בירושלים, עד שיצא ריח רע מפיו.אמר לו רבי יוחנן בן זכאי: אליעזר בני, כלום סעדת היום?
שתק.
שוב אמר לו, ושתק.
שלח וקרא לאכסניא שלו.
אמר לו: כלום סעד אליעזר אצלכם?
אמרו לו: אמרנו שמא אצל רבי היה סועד.
אמר להם: אף אני אמרתי שמא אצלכם היה סועד. ביני וביניכם אבדנו את רבי אליעזר מן האמצע.
אמר לו: כשם שיצא לך ריח רע מפיך, כך יצא לך שם טוב בתורה.
שמע עליו הורקנוס אביו שהיה לומד תורה אצל רבן יוחנן בן זכאי, אמר אלך ואדיר אליעזר בני מנכסי.
אמרו: אותו היום רבן יוחנן בן זכאי יושב ודורש בירושלים, וכל גדולי ישראל יושבין לפניו. שמע עליו שבא, הושיב לו שומרין.
אמר להם: אם בא לישב, אל תניחוהו.
הוא בא לישב ולא הניחוהו.
אמרו: אותו היום נתן עיניו רבן יוחנן בן זכאי ברבי אליעזר, ואמר לו פתח ודרוש.
אמר לו: איני יכול לפתוח.
דחק עליו, ודחקוהו התלמידים, עמד ופתח, ודרש בדברים שלא שמעתן אוזן מעולם.
כל דבר ודבר שיצא מפיו, עמד רבן יוחנן בן זכאי על רגליו ונשקו על ראשו, ואמר לו: ר' אליעזר רבי, אמת למדתני.
עד שלא הגיע זמן לצאת, עמד הורקנוס אביו על רגליו ואמר: רבותי, אני לא באתי אלא להדיר אליעזר בני מנכסי. עכשיו כל נכסי יהיו נתונין לאליעזר בני, וכל אחיו פטורין ואין להם בהן כלום.

What was the beginning of Rabbi Eliezer ben Horkanos?

He was twenty-two years old and had never studied Torah. One day, he said, "I'm going to go learn Torah from Rabbi Yochanan ben Zakai". His father Horkanos said to him, "you can't go there to learn until you've plowed the whole field". He woke up first thing in the morning and plowed the whole field. Then, he went on his way; he didn't have anywhere to go and didn't eat anything from Friday afternoon until Motzei Shabbat. When he went on his way after Shabbat, he saw a clump of dirt and put in his mouth. Some say it was not dirt, but was rather cow dung.

-He continued on his way and stopped at an inn to sleep, then continued until he made it to Yochanan ben Zakai's Beit Midrash in Yerushalayim. Eventually he opened his mouth and a terrible smell emanated from his mouth. Yochanan ben Zakai said to him, "Eliezer my son, have you not eaten anything today?"

-He remained silent.

-Yochanan ben Zakai asked him again, but again he did not reply.

-Yochanan ben Zakai sent a messenger to the inn where Eliezer was staying, and asked them, "Did Eliezer eat anything at your inn?"

-They replied, "No, we assumed maybe he was eating by you". He replied, "I assumed that he was eating by you". Rabbi Yochanan ben Zakai called Rabbi Eliezer and said to him, "the same mouth that a bad odor came out this morning will be the mouth from which will flow amazing Torah knowledge."

-When Horkanos his father heard that Eliezer was learning Torah with Yochanan ben Zakai, he said, I will go and cut off my son from my will. On that same day, Rabbi Yochanan ben Zakai was sitting and teaching in Yerushalayim, and all of the big scholar were sitting in his Beit Midrash. When he heard that Horkanos was coming, he summoned the Beit Midrash guards and told them not to prevent Horkanos from entering.Horkanos came and sat down in the Beit Midrash.

Yochanan said to Eliezer ben Horkanos, "come up to my podium and speak. Eliezer replied, "I can't do that!"

-Yochanan, as well as the other students, continued pushing Eliezer until he agreed, and when he began teaching, amazing ideas came out of a kind that nobody had ever heard before.

-Every time a new idea came out of his mouth, Yochanan got up from his seat, kissed Eliezer's head, and said, "Eliezer my rabbi, you have truly taught me."

-When the time came for everyone to leave, Horkanos stood up and said, "My teachers, I came here today for the sole purpose of excising my son from my inheritance. Now, however, all of my land shall be given to my son Eliezer, and none of my other children shall receive anything".

מימי לא קדמני אדם בבית המדרש ולא ישנתי בבית המדרש לא שינת קבע ולא שינת עראי ולא הנחתי אדם בבית המדרש ויצאתי ולא שחתי שיחת חולין ולא אמרתי דבר שלא שמעתי מפי רבי מעולם

(Rabbi Eliezer said): In all my days, a person never came before me to the House of Study, And neither did I sleep in the House of Study, neither a permanent sleep nor a temporary sleep, and never did I leave a man in the House of Study and exit, and never did I converse in regular conversation, and I never said anything which I did not hear from my teacher at any time."

אמרו אותו היום הביאו כל טהרות שטיהר ר"א ושרפום באש ונמנו עליו וברכוהו

אימא שלום דביתהו דר"א אחתיה דר"ג הואי מההוא מעשה ואילך לא הוה שבקה ליה לר"א למיפל על אפיה ההוא יומא ריש ירחא הוה ואיחלף לה בין מלא לחסר איכא דאמרי אתא עניא וקאי אבבא אפיקא ליה ריפתא אשכחתיה דנפל על אנפיה אמרה ליה קום קטלית לאחי אדהכי נפק שיפורא מבית רבן גמליאל דשכיב אמר לה מנא ידעת אמרה ליה כך מקובלני מבית אבי אבא כל השערים ננעלים חוץ משערי אונאה

They said: On that day they burned all the pure things R. Eliezer had declared pure; they voted upon him and excommunicated him...Ima Shalom, wife of R. Eliezer, was R. Gamliel’s sister; from then she did not allow R. Eliezer to fall on his face in prayer (for fear of what would happen if he were able to pray fully). One day, a poor man came and stood at the gate, she brought out bread to him. She found R. Eliezer fallen in prayer and said, “Get up, you have killed my brother.” Meanwhile a ram’s horn blast went out from R. Gamliel’s house [to announce] that he died.

תנן התם חתכו חוליות ונתן חול בין חוליא לחוליא ר"א מטהר וחכמים מטמאין וזה הוא תנור של עכנאי מאי עכנאי אמר רב יהודה אמר שמואל שהקיפו דברים כעכנא זו וטמאוהו

תנא באותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו אמר להם אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח נעקר חרוב ממקומו מאה אמה ואמרי לה ארבע מאות אמה אמרו לו אין מביאין ראיה מן החרוב חזר ואמר להם אם הלכה כמותי אמת המים יוכיחו חזרו אמת המים לאחוריהם אמרו לו אין מביאין ראיה מאמת המים חזר ואמר להם אם הלכה כמותי כותלי בית המדרש יוכיחו הטו כותלי בית המדרש ליפול גער בהם רבי יהושע אמר להם אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה אתם מה טיבכם לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע ולא זקפו מפני כבודו של ר"א ועדיין מטין ועומדין חזר ואמר להם אם הלכה כמותי מן השמים יוכיחו יצאתה בת קול ואמרה מה לכם אצל ר"א שהלכה כמותו בכ"מ עמד רבי יהושע על רגליו ואמר (דברים ל, יב) לא בשמים היא

The sages were arguing with Eliezer ben Horkanos about whether an "Achnai oven", (an oven with different sections that has sand between each section) was pure; Rabbi Eliezer said that it was pure, while the sages said that it wasn't.

It was taught: On that day R. Eliezer answered all the questions to prove why he was right, yet the sages still did not accept his opinion. He said, “If I am correct, the carob tree will prove it”; the carob tree suddenly lifted itself up and fly 100 amot into the air. They replied: “You cannot prove a point from a carob tree.”... He went and said “If the law is like me the water channel will prove it”; the water channel flowed in the reverse direction. They said: “We do not bring proof from a water channel.” He went and said “If the law is as I say the walls of the House of Study will prove it”; the walls of the House of Study tilted, starting to fall. R. Yehoshua yelled at the walls, saying to them “If scholars kill each other through their arguments, how does it help you?” They did not fall because of the honor of R.Yehoshua and they did not straighten, because of the honor of R. Eliezer, and they still incline and stand.... [R. Eliezer] went and said, “If the law is like me, from Heaven they will prove it”; a heavenly voice came out and said, “What's your issue with R. Eliezer, who the law is like him in every place?” R. Yehoshua stood on his feet and said “It is not in heaven,” (Deuteronomy 30:12). (i.e. Heaven doesn't get to decide what's right and wrong".

ת"ר כשחלה ר' אליעזר נכנסו תלמידיו לבקרו אמרו לו רבינו למדנו אורחות חיים ונזכה בהן לחיי העולם הבא אמר להם הזהרו בכבוד חבריכם ומנעו בניכם מן ההגיון והושיבום בין ברכי תלמידי חכמים וכשאתם מתפללים דעו לפני מי אתם עומדים ובשביל כך תזכו לחיי העולם הבא
On a similar note, the Gemara recounts related stories with different approaches. The Sages taught: When Rabbi Eliezer fell ill, his students entered to visit him. They said to him: Teach us paths of life, guidelines by which to live, and we will thereby merit the life of the World-to-Come. He said to them: Be vigilant in the honor of your counterparts, and prevent your children from logic when studying verses that tend toward heresy (geonim), and place your children, while they are still young, between the knees of Torah scholars, and when you pray, know before Whom you stand. For doing that, you will merit the life of the World-to-Come.
ותניא רבי אליעזר אומר המתפלל אחורי רבו והנותן שלום לרבו והמחזיר שלום לרבו והחולק על ישיבתו של רבו והאומר דבר שלא שמע מפי רבו גורם לשכינה שתסתלק מישראל
And it was taught in a baraita, in a more extreme manner, as Rabbi Eliezer says: One who prays behind his rabbi and one who greets his rabbi without waiting for his rabbi to greet him first, one who returns his rabbi’s greeting without saying: Greetings to you, rabbi, one who rivals his rabbi’s yeshiva, i.e., establishes a yeshiva of his own and teaches during his rabbi’s lifetime without his consent (Rambam), and one who says something in the name of his rabbi which he did not hear directly from his rabbi, causes the Divine Presence to withdraw from Israel.

מעשה בר' יוסי בן דורמסקית שהלך להקביל פני ר' אלעזר בלוד אמר לו מה חידוש היה בבהמ"ד היום א"ל נמנו וגמרו עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית אמר לו יוסי פשוט ידיך וקבל עיניך פשט ידיו וקבל עיניו בכה ר' אלעזר ואמר (תהלים כה, יד) סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם אמר לו לך אמור להם אל תחושו למניינכם כך מקובלני מרבן יוחנן בן זכאי ששמע מרבו ורבו מרבו הלכתא למשה מסיני עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית

When R. Yosi ben Durmaskit came before R. Eliezer in Lod, R. Eliezer said to him, What innovation was in the Beit HaMidrash today? [R. Yosi] replied, They counted votes and concluded that Ammon and Moab must give the poor man’s tithe in the Sabbatical year. [R. Eliezer] said to him, Yosi,why do you say this is an innovation!? R. Eliezer wept and ... said to him, Go and tell them, your tally of votes doesn't mean anything, I have received a tradition from R. Yochanan ben Zakai, who heard from his teacher, and his teacher from his teacher until it was a law transmitted to Moses at Sinai, that Ammon and Moab must give the poor man’s tithe in the Sabbatical year.

(י) הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה שְׁלשָׁה דְבָרִים. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, יְהִי כְבוֹד חֲבֵרְךָ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעֹס. וְשׁוּב יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתְךָ. וֶהֱוֵי מִתְחַמֵּם כְּנֶגֶד אוּרָן שֶׁל חֲכָמִים, וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִכָּוֶה, שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָף, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ:

(10) They said three things. Rabbi Eliezer says: The honor of your friend should be as dear to you as your own, and do not be easy to anger, and repent one day before your death. And warm yourself by the fire of the Sages, but be cautious around their coals that you should not be burned, for their bite is the bite of a fox, and their sting is the sting of a scorpion, and their hiss is the hiss of a Seraph, and all of their words are like burning coals.