
פרק א' - שופרות
כפי שהסברנו במבוא, במקרא אנו פוגשים כמה כלי נגינה כינור, נבל, תוף ושופר ששימש גם ככלי נגינה בפולחן הדתי וגם כלי לאיתות כמו קריאה ליציאה למלחמה או התרעה בפני סכנה בפרק זה אבדוק למה שימשו השופרות בתקופת המקרא
איזה סוגי שופרות אנחנו מכירים? וכיצד משמשים ככלי נגינה?
כן אבדוק את הקשר בין סוגי הקרניים מהן נעשו השופרות לביטויים בשפה העברית כמו: קרן הצבי, תועפות, אייל.
שופר הוא אחד מכלי הנגינה העתיקים בעולם ושימושים מגוונים שלו מוזכרים כבר בתנ"ך שם השופר מוזכר שבעים ושתיים פעמים, לעיתים כחלק מטקס או חגיגה, לעיתים כחלק ממעשי מלחמה, לעיתים כדי לסמל מעמד או אירוע בעל משמעות רוחנית מיוחדת. כיום, השימוש הנפוץ ביותר בשופר הוא תקיעות השופר שמושמעות בבית הכנסת: עיקרן בשני ימי החג של ראש השנה, אך מוכרת גם ה"תקיעה הגדולה" לקראת סופו של יום הכיפורים. לפנינו חמישה מעמדים בהם נזכר השופר במקרא.
בפעם הראשונה אנו נתקלים בשופר בספר שמות במעמד הר סיני.
1. השופר במעמד הר סיני.
במעמד הר סיני שמע העם קול שופר חזק מאד שהחריד אותם. קול השופר היה חלק מאווירת היראה שאפפה את המעמד. "ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר...וענן כבד על ההר, וקול שופר חזק מאד, ויחרד כל העם אשר במחנה....ויהי כל השופר הולך וחזק מאד, משה ידבר והאלוקים יעננו בקול".
הנה אנו רואים שימוש בשופר כחלק מטקס.
לפי רש"י אנשים פשוטים רגילים (הדיוט) שלא יודעים לתקוע בשופר אם יתחילו לתקוע בשופר לאט לאט הקול יתכהה ויחלש, אבל התקיעה בספר שמות הייתה משהו על טבעי, משהו אלוהי כי הקול רק התגבר והתגבר.
2. השופרות בכיבוש חומות יריחו. העיר יריחו שהייתה מוקפת בשבע חומות חזקות נכבשה אחרי שעם ישראל הקיף את העיר שבע פעמים בעוד הכהנים תוקעים בשופרות. "וביום השביעי תיסובו את העיר שבע פעמים והכהנים יתקעו בשופרות...בשמעכם את קול השופר יריעו על העם תרועה גדולה ונפלה חומת העיר תחתיה". (יהושע ו', ד'-ה')
פשט המשפט של רשי הוא שבמשוך הכוונה התוקע מושך לזמן ארוך יותר את התקיעה ועושה צליל ארוך וממושך.
3. השופרות במעמד העלאת ארון ברית ה' לירושלים, על ידי דוד המלך, כמסופר בשני מקומות בתנ"ך: "ודוד וכל בית ישראל מעלים את ארון ה' בתרועה ובקול שופר" (שמואל ב', ו', ט"ו) "וכל ישראל מעלים את ארון ברית ה' בתרועה ובקול שופר ובחצוצרות". (דברי הימים א', ט"ו, כ"ח)
4. השופרות בהם תקעו גדעון ו-300 האנשים שלא כרעו לבעל על מנת ליצור פחד ומהומה במחנה מדין, איתן יצאו להילחם. "ויבא גדעון ומאה איש אתר אתו בקצה המחנה...ויתקעו שלושת הראשים בשופרות וישברו הכדים ויחזיקו ביד שמאלם בלפידים וביד ימינם השופרות לתקוע ויקראו: 'חרב להשם ולגדעון'". (שופטים ז', י"ט, כ')
5. השופר שיישמע בעת שיבת ציון. כשישעיהו מתאר בנבואה כיצד ישיב השם את כל עם ישראל לארץ ישראל, הוא מסכם: "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול, ובאו האבדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים והשתחוו להשם בהר הקודש, בירושלים". (ישעיהו, כ"ז, י"ג)
מה לקרנות ולכסף?
בהשאלה: איבד את מעותיו, שהוא כמי שהניח מעות על קרנו של הצבי, שבידוע שיאבדו, כיוון שהצבי ירוץ עמן למרחקים.
מי שהלך למדינת הים, ועמד אחר ופרנס את אשתו על חשבונו מדעת עצמו, שלא בתורת הלוואה לאישה, כשישוב הבעל אינו חייב לשלם לו, וזאת מכיוון שהבעל לא ביקש ממנו לזון אותה. אשר על כן, איבד המפרנס את מעותיו, והריהו כמי שהניח מעותיו על קרן הצבי.
מקור הערך: פרופ' נחום רקובר, ניבי תלמוד, ספרית המשפט העברי תשנ"א
מתוך אתר דעת.
פרשנות נוספת: עמירם קדרון
הערה: כאשר הצבי עומד למות הוא משיר את קרניו וטומן אותן בעפר במקום סתר שאף אחד לא ימצא אותן.
כך גם אותו אדם שהפסיד את כספו ולא ימצא אותו לעולם
(תוספות כתובות ק"ז א')
פרשנות נוספת: מרים רפפורט
הערה: בעבר, שמרו את המטבעות בקרן, כקופה או כספת. מי ששם את כספו בקרן של צבי, איבד את כספו, כי לקרן הצבי יש חור בשני קצותיו! אגב, מכאן: קרן פנסיה, קרן הלוואות וכו'.
עולם נטול כסף, כיצד הייתם יכולים לקנות מעדר?
באמצעות "סחר חליפין". כלומר: תרנגולת תמורת 50 ביצים, גמל תמורת 20 כבשים וכו'...
דבר זה יצר 2 בעיות מרכזיות:
האחת - בעיית אומדן. כמה שווה גמל? כמה שווה שק קמח?
השנייה - הימצאות של סחורה מרובה במקום אחד.
לכן, היו צריכים למצוא פתרון לבעיות: הכיצד?
לקחו מתכות, התיכו אותן, ובצעו מהן חתיכות.
חתיכות אלה נקראות בצעים, וביחיד - בצע!
מכאן הביטויים: "בצע כסף", "רודף בצע".
על מנת לשמור את הבצעים הללו צריך היה ארנק. אך מה עושים כשאין ארנק?
שמים את הבצעים בתוך קרן של בעל חיים.
מכאן הביטויים: קרן חיסכון, קרן פנסיה, קרן להשכלה גבוהה...
מי שלא היה חכם במיוחד שם את כספו בקרן הצבי שהיא חלולה ופתוחה משני הצדדים.
מכאן הביטוי: "שם את כספו על קרן הצבי..."
מי שהיה לו הרבה מאוד כסף היה צריך קרניים גדולות שיאחסנו את כל הכסף בתוכן. לכן השתמש בקרניים של ראם שנקראות 'תועפות'.
מכאן הביטוי - "הון תועפות" !
להרחבה
תקיעה ונגינה בשופר
תקיעה בשופר אינה פעולה פשוטה. אנשים רבים שינסו להפיק צליל משופר ייכשלו לחלוטין, וגם המנוסים ביותר עלולים להתחיל "לזייף" לאחר שתקעו בשופר לאורך זמן בבית הכנסת בראש השנה. מהו אם כן הסוד של התקיעה בשופר? איך ניתן להפיק ממנו צליל, ומה קובע את גובה הצליל שלו? המפתח לשאלות אלו, ורבות אחרות, נעוץ בפיזיקה של השופר. לפי הכתוב באתר של מכון דוידסון למדע,
תקיעות, שברים ותרועות - בצליל אחד
כדי לתקוע בשופר בראש השנה אין צורך להפיק ממנו יותר מצליל אחד בלבד.. מה שכן משתנה הוא הקיטועים של אותו צליל. שלושה סוגים של "קולות" תוקעים בראש השנה: 1. תקיעה- צליל ארוך ורצוף 2. שברים- תקיעה מקוטעת לשלוש 3. תרועה- תקיעה מקוטעת לתשע. כך, בעזרת קיטועים שונים של הצליל היוצא מהשופר, מפיקים מהשופר קולות שאמורים לעורר את הלבבות עם פתיחתה של השנה החדשה.
אומן הנגינה בשופר עמית סופר מצליח ממש לנגן ברמה גבוהה.
כך הוא מסביר את הצלחתו לנגן בשופר: "קודם כל, צריך להבין איך אני בכלל מייצר צליל משופר, הרי מדובר בקרן של איל שבמקרה הטוב אפשר להפיק ממנה שני צלילים. הבסיס להכל הוא קודם כל שתהיה לשופר פיה גדולה. כמו בחצוצרה, גם בשופר אני צריך פיה גדולה כדי שיהיה לי נח בשפתיים. ברגע שיש לי פיה נוחה ומתאימה, אני יכול בעזרת משחק עם השפתיים להפיק שני צלילים בסיסיים. מה שמאפשר לי לקבל ספקטרום יותר רחב של צלילים הוא משחק עם יד שמאל על פתח היציאה של האוויר מהשופר. המשחק הזה עם יד שמאל נותן לי מה שאני מכנה ׳אפקט הטרומבון׳. בדומה לנגן טרומבון, שמאריך ומקצר את הכלי כדי לקבל צלילים שונים, אני משחק עם האצבעות ומרחיק את היד מהשופר וכך אני יוצר ספקטרום רחב של צלילים."
בנוסף להסברו של המנגן הוירטואוז... הנה הסבר מדעי יותר ומדויק מאנשי מדע:
איך מכינים שופר?
לפי החוקר ביגמן לביא, "השופר הנפוץ ביותר מגיע מקרן של איִל (הכוונה כאן לכבש ממין זכר ולא לאַיָּל) החלק הרחב של הקרן מחובר לראש האיל בעזרת עצם שנקראת זכרות. לאחר מות האיל, מסירים מהזכרות את הקרן. מה שמתקבל הוא קרן שהחלק הרחב שלה חלול, אך החלק הצר מלא. כדי שניתן יהיה להפיק צליל משופר, יצרני שופרות מיישרים חלק מהקרן בעזרת חימום, מחליקים אותה מבחוץ וקודחים חור ופיה בחלקה הצר. החור הזה הוא המאפשר להפיק צליל מהשופר, באופן המזכיר חצוצרה, טרומבון או דידג'רידו.
בנוסף לשופר האיל הנפוץ יותר, מוכר גם שופר ארוך ומסולסל המצוי בשימוש בעיקר אצל יוצאי תימן. שופר זה אינו מגיע מאיל אלא מאנטילופה בשם "קודו גמלוני" (Tragelaphus strepsiceros), הנפוצה באזורים מסוימים באפריקה."
בגלל שהשופר הוא בעצם כלי נשיפה בכדי להבין איך הוא פועל עלינו להבין את הפיזיקה של כלי הנשיפה.
לדוגמא מעולם המיתרים: כאשר פורטים על מיתר של גיטרה, המיתר מתנודד על פני תיבת התהודה ומשמיע צליל התלוי בין היתר באורך המיתר: ככל שהמיתר יותר קצר כך הצליל יותר גבוה. לכן, כאשר מקצרים את המיתר על ידי לחיצה עם האצבע על צוואר הגיטרה מתקבל צליל גבוה יותר. כאשר המיתר מתנודד, הוא בעצם יוצר מה שמכונה "גל עומד", כלומר גל שאינו מתקדם לשום מקום מכיוון שהוא חסום משני צידיו.
במקרה של הגיטרה אורך הגל הוא אורך המיתר. ככל שהמיתר, או הגל, ארוך יותר, כך לוקח לו יותר זמן להשלים מחזור נדנוד. התדר, שנמדד בדרך כלל ביחידות של הרץ (Hz), מתאר כמה מחזורי נדנוד הגל משלים בשניה. גל ארוך משלים פחות מחזורים בשניה, התדר שלו נמוך יותר, והוא נשמע לנו כטון נמוך יותר..
בדומה לגיטרה, גם כאשר מנגנים בכלי נשיפה יוצרים גל עומד. אלא, שבמקום שמיתר ייצור את הגל, יוצרים גל בעזרת הרטטה של האוויר שבתוך כלי הנשיפה. יש כלי נשיפה שבהם מרטיטים את האוויר בעזרת עלה המונח על פיית הכלי כמו בסקסופון וקלרינט, ויש כלי נשיפה שבהם מרטיטים את האוויר בעזרת השפתיים כמו חצוצרה, טרומבון וגם שופר.
האורך כן קובע
הצליל שניתן להפיק מכלי נשיפה תלוי בראש ובראשונה באורך הכלי. בדומה למיתר הגיטרה, ככל שה"צינור" של כלי הנשיפה יותר ארוך, כך אורך הגל העומד שנוצר בתוכו גדל, התדר יורד, ומתקבל צליל יותר נמוך. לכן, כאשר נגן חלילית או קלרינט סוגרים בעזרת האצבעות חורים על פני הכלי, הם בעצם מאריכים את הצינור וכך יוצרים צלילים בעלי תדרים נמוכים יותר. אולם, בשונה מכלי נגינה אחרים, האורך של שופר הוא קבוע. לכן, משופר מסויים ניתן להפיק בעיקר תדר אחד (הידוע גם כ"תדר התהודה"), שתלוי באורך השופר: ככל שהשופר יותר ארוך כך הצליל שיופק ממנו יהיה יותר נמוך. זו בדיוק הסיבה לכך שהשופר התימני הארוך והמסולסל בדרך כלל יפיק צלילים יותר נמוכים מאשר שופר קצר. זו גם הסיבה לכך שלא קל להפיק צליל משופר: כדי להצליח בכך צריך להרטיט את האוויר בעזרת השפתיים כך שייצור גל בדיוק בתדר התהודה של השופר המסויים בו מנסים לתקוע.
מכופף השופרות
בנוסף לאורך השופר, גם רמת הכיפוף משפיעה על הצליל שניתן להפיק ממנו. כפי שתיארנו בתחילת הכתבה, יצרני שופרות בדרך כלל מיישרים את הכיפוף הטבעי של השופר בחלקו הצר במהלך הייצור. רמת הכיפוף המדויקת שונה בין שופר לשופר, ולכן גם הצליל שלו שונה. אצל חלק מיוצאי תימן מקובל לתקוע בשופר קצר שלא עבר יישור (בשונה משופר הקודו הארוך). אם נשווה שופר תימני קצר לשופר באותו אורך שעבר יישור (כנהוג אצל רוב קהילות האשכנזים) בדרך כלל השופר התימני הכפוף יותר ישמיע צליל נמוך יותר. אך לא תמיד:, באופן כללי השפעת הכיפוף של כלי נשיפה על הצליל מורכבת יותר, ובתנאים מסוימים יכולה גם להוביל ליצירת צליל יותר גבוה.
