The Death Penalty

(טז) וְאִם בִּכְלִי בַרְזֶל הִכָּהוּ וַיָּמֹת רֹצֵחַ הוּא מוֹת יוּמַת הָרֹצֵחַ.

(16) But if he smote him with an instrument of iron, so that he died, he is a murderer; the murderer shall surely be put to death.

(ה) הוו יודעין שלא כדיני ממונות דיני נפשות. דיני ממונות, אדם נותן ממון ומתכפר לו. דיני נפשות, דמו ודם זרעיותיו תלוין בו עד סוף העולם, שכן מצינו בקין שהרג את אחיו, שנאמר (בראשית ד, י) דמי אחיך צעקים, אינו אומר דם אחיך אלא דמי אחיך, דמו ודם זרעיותיו. דבר אחר, דמי אחיך, שהיה דמו משלך על העצים ועל האבנים.

לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך, שכל המאבד נפש אחת, מעלה עליו הכתוב כאלו אבד עולם מלא. וכל המקים נפש אחת , מעלה עליו הכתוב כאלו קים עולם מלא.

(5) Know that capital cases are not like monetary ones. In monetary cases, (a false witness) can return the money and achieve atonement. But in capital cases, his blood and the blood of all his future offspring hang upon you until the end of time. For thus we find in regard to Cain, who killed his brother, "The bloods of your brother scream out!" - the verse does not say blood of your brother, but bloods of your brother, because it was his blood and also the blood of his future offspring (screaming out)! [Another explanation of the verse: for his blood was splattered over the trees and rocks (i.e. there was more than one pool of blood).]

It was for this reason that man was first created as one person (viz. Adam), to teach you that anyone who destroys a life is considered by Scripture to have destroyed an entire world; any any who saves a life is as if he saved an entire world."

(י) סנהדרין ההורגת אחד בשבוע נקראת חבלנית. רבי אלעזר בן עזריה אומר, אחד לשבעים שנה.רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים, אלו היינו בסנהדרין לא נהרג אדם מעולם.רבן שמעון בן גמליאל אומר, אף הן מרבין שופכי דמים בישראל.

(10) A Sanhedrin that would execute somebody once every seven years is a bloody court. Rabbi Elazar Ben Azariah says: "Once every 70 years." Rabbi Tarfon and Rabbi 'Akiva said: "If we were on the Sanhedrin we would never have killed anyone!" Rabban Shim'on Ben Gamliel said: "They would have increased violence in Israel."

רבי טרפון ורבי עקיבא אומרים אילו היינו וכו': היכי הוו עבדי רבי יוחנן ורבי אלעזר דאמרי תרוייהו ראיתם טריפה הרג שלם הרג אמר רב אשי אם תמצא לומר שלם הוה דלמא במקום סייף נקב הוה בבועל את הערוה...

How could they [being judges] give effect to that [policy]? Both R. Johanan and R. Eleazar suggested that the witnesses might be plied with [intimate] questions such as, ‘Did you take note whether the victim was [perchance] suffering from some fatal affection or was he perfectly healthy?’ R. Ashi [enlarging on this] said: And should the reply be, ‘Perfectly healthy’, they might further be embarrassed by asking, ‘Maybe the sword only severed an internal lesion?’

Maimonides, Sefer ha-Mitzvot (Book of the Commandments): Comment on Negative Commandment 290

It is better and more satisfactory to acquit a thousand guilty persons than to put a single innocent one to death.