השיעור מתמקד בדמות של רחב ובייצוגים שלה במקרא וקצת אצל חז"ל.
שאלות:
מה חשיבות היותה זונה? מדוע תרגום יונתן הופך אותה לפונדקית?
מה המתחים המתקיימים בסיפור בין מרכז ושוליים? איזה "תנועות" מן השוליים למרכז מתקיימות בו?
מדוע מדרשים מדגישים את יופיה?
למה חשוב לחז"ל שהיא נישאה וילדה בנים ובנות שהתחתנו עם כוהנים?
איך הסיפור הזה מתחבר ליחס לנשים המתפרנסות ממכירת גופן ומיניותן מאז ימי המקרא? והיום?
שאלה נוספת: מדוע שולב הסיפור הזה בתחילת ספר יהושע? מבחינת כרונולוגית הוא לא ממשיך חלק את פרק א' (שלושת הימים), מבחינת צבאית/דתית לא צריך היה את רחב כדי להפיל את חומות יריחו.
סיפורה של הזונה הכנענית מציע אמירה חתרנית למסרים מרכזיים בספר יהושע וחז"ל מחזקים את המסר החתרני עוד יותר.
She sent them on their way, and they left; and she tied the crimson cord to the window. (22) They went straight to the hills and stayed there three days, until the pursuers turned back. And so the pursuers, searching all along the road, did not find them. (23) Then the two men came down again from the hills and crossed over. They came to Joshua son of Nun and reported to him all that had happened to them. (24) They said to Joshua, “The LORD has delivered the whole land into our power; in fact, all the inhabitants of the land are quaking before us.”
מה מניע את רחב להסתיר את המרגלים ולשקר לחיילי מלך העיר?
מה ניתן לומר על יחסיה עם הוריה ומשפחתה?
וַיְהִ֣י ׀ בַּיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י וַיַּשְׁכִּ֙מוּ֙ כַּעֲל֣וֹת הַשַּׁ֔חַר וַיָּסֹ֧בּוּ אֶת־הָעִ֛יר כַּמִּשְׁפָּ֥ט הַזֶּ֖ה שֶׁ֣בַע פְּעָמִ֑ים רַ֚ק בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא סָבְב֥וּ אֶת־הָעִ֖יר שֶׁ֥בַע פְּעָמִֽים׃
וַֽיְהִי֙ בַּפַּ֣עַם הַשְּׁבִיעִ֔ית תָּקְע֥וּ הַכֹּהֲנִ֖ים בַּשּׁוֹפָר֑וֹת וַיֹּ֨אמֶר יְהוֹשֻׁ֤עַ אֶל־הָעָם֙ הָרִ֔יעוּ כִּֽי־נָתַ֧ן יְהֹוָ֛ה לָכֶ֖ם אֶת־הָעִֽיר׃
יז) וְהָיְתָ֨ה הָעִ֥יר חֵ֛רֶם הִ֥יא וְכׇל־אֲשֶׁר־בָּ֖הּ לַֽיהֹוָ֑ה רַק֩ רָחָ֨ב הַזּוֹנָ֜ה תִּֽחְיֶ֗ה הִ֚יא וְכׇל־אֲשֶׁ֣ר אִתָּ֣הּ בַּבַּ֔יִת כִּ֣י הֶחְבְּאַ֔תָה אֶת־הַמַּלְאָכִ֖ים אֲשֶׁ֥ר שָׁלָֽחְנוּ׃ (יח) וְרַק־אַתֶּם֙ שִׁמְר֣וּ מִן־הַחֵ֔רֶם פֶּֽן־תַּחֲרִ֖ימוּ וּלְקַחְתֶּ֣ם מִן־הַחֵ֑רֶם וְשַׂמְתֶּ֞ם אֶת־מַחֲנֵ֤ה יִשְׂרָאֵל֙ לְחֵ֔רֶם וַעֲכַרְתֶּ֖ם אוֹתֽוֹ׃ (יט) וְכֹ֣ל ׀ כֶּ֣סֶף וְזָהָ֗ב וּכְלֵ֤י נְחֹ֙שֶׁת֙ וּבַרְזֶ֔ל קֹ֥דֶשׁ ה֖וּא לַיהֹוָ֑ה אוֹצַ֥ר יְהֹוָ֖ה יָבֽוֹא׃ (כ) וַיָּ֣רַע הָעָ֔ם וַֽיִּתְקְע֖וּ בַּשֹּׁפָר֑וֹת וַיְהִי֩ כִשְׁמֹ֨עַ הָעָ֜ם אֶת־ק֣וֹל הַשּׁוֹפָ֗ר וַיָּרִ֤יעוּ הָעָם֙ תְּרוּעָ֣ה גְדוֹלָ֔ה וַתִּפֹּ֨ל הַחוֹמָ֜ה תַּחְתֶּ֗יהָ וַיַּ֨עַל הָעָ֤ם הָעִ֙ירָה֙ אִ֣ישׁ נֶגְדּ֔וֹ וַֽיִּלְכְּד֖וּ אֶת־הָעִֽיר׃ (כא) וַֽיַּחֲרִ֙ימוּ֙ אֶת־כׇּל־אֲשֶׁ֣ר בָּעִ֔יר מֵאִישׁ֙ וְעַד־אִשָּׁ֔ה מִנַּ֖עַר וְעַד־זָקֵ֑ן וְעַ֨ד שׁ֥וֹר וָשֶׂ֛ה וַחֲמ֖וֹר לְפִי־חָֽרֶב׃ (כב) וְלִשְׁנַ֨יִם הָאֲנָשִׁ֜ים הַֽמְרַגְּלִ֤ים אֶת־הָאָ֙רֶץ֙ אָמַ֣ר יְהוֹשֻׁ֔עַ בֹּ֖אוּ בֵּית־הָאִשָּׁ֣ה הַזּוֹנָ֑ה וְהוֹצִ֨יאוּ מִשָּׁ֤ם אֶת־הָֽאִשָּׁה֙ וְאֶת־כׇּל־אֲשֶׁר־לָ֔הּ כַּאֲשֶׁ֥ר נִשְׁבַּעְתֶּ֖ם לָֽהּ׃ (כג) וַיָּבֹ֜אוּ הַנְּעָרִ֣ים הַֽמְרַגְּלִ֗ים וַיֹּצִ֡יאוּ אֶת־רָ֠חָ֠ב וְאֶת־אָבִ֨יהָ וְאֶת־אִמָּ֤הּ וְאֶת־אַחֶ֙יהָ֙ וְאֶת־כׇּל־אֲשֶׁר־לָ֔הּ וְאֵ֥ת כׇּל־מִשְׁפְּחוֹתֶ֖יהָ הוֹצִ֑יאוּ וַיַּ֨נִּיח֔וּם מִח֖וּץ לְמַחֲנֵ֥ה יִשְׂרָאֵֽל׃ (כד) וְהָעִ֛יר שָׂרְפ֥וּ בָאֵ֖שׁ וְכׇל־אֲשֶׁר־בָּ֑הּ רַ֣ק ׀ הַכֶּ֣סֶף וְהַזָּהָ֗ב וּכְלֵ֤י הַנְּחֹ֙שֶׁת֙ וְהַבַּרְזֶ֔ל נָתְנ֖וּ אוֹצַ֥ר בֵּית־יְהֹוָֽה׃ (כה) וְֽאֶת־רָחָ֣ב הַ֠זּוֹנָ֠ה וְאֶת־בֵּ֨ית אָבִ֤יהָ וְאֶת־כׇּל־אֲשֶׁר־לָהּ֙ הֶחֱיָ֣ה יְהוֹשֻׁ֔עַ וַתֵּ֙שֶׁב֙ בְּקֶ֣רֶב יִשְׂרָאֵ֔ל עַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה כִּ֤י הֶחְבִּ֙יאָה֙ אֶת־הַמַּלְאָכִ֔ים אֲשֶׁר־שָׁלַ֥ח יְהוֹשֻׁ֖עַ לְרַגֵּ֥ל אֶת־יְרִיחֽוֹ׃ {פ}
רוחמה וייס באתר 929 על יהושע ב:
הזונה בביתה מתחבאים המרגלים, ידועה ומוכרת ושמה 'רחב'. האם משהו מכותבי המקרא 'חמד לצון' וחשב שזה מצחיק להצמיד לזונות שמות סימליים המגסגסים את חוויות חייהן? בספר הושע נזכה לזונה ששמה 'גומר' ובספר יהושע – זונה ושמה 'רחב'.
כאילו לא די בשם 'רחב', מציעים בפנינו רבי יצחק ורב נחמן 'בדיחות מילואימניקים' (בבלי תענית ה, ב. מתורגם): "אמר רבי יצחק: כל האומר 'רחב רחב' מיד נהיה בעל קרי. אמר לו רב נחמן: אני אומר 'רחב רחב' ולא אכפת לי! השיב לו רב יצחק: אני אמרתי (שמי שאומר 'רחב רחב' נהיה בעל קרי) רק אם הוא יודע ומכיר (את רחב)'.
שני החכמים עסוקים בשאלה האם די לומר פעמיים את שמה של זונת יריחו, על מנת לפלוט זרע, או שמא צריך גם 'לדעת אותה'. נורא מצחיק, נכון?
אבל רחב המקראית מצטיירת כאשה נבונה שיודעת לנצל הזדמנויות... היא בחרה להיות זונה כיוון שבאותם ימים (ולא רק בהם) זו הייתה דרכה של אשה לשרוד ולהשיג מעט כסף וחופש.
לא תמיד צחקו חז"ל על רחב, במדרשים רבים הם 'עשו לה כבוד' (בבבלי מגילה יד, ב) מספר רב נחמן (כן, זה שקודם הסתלבט עליה) שרחב התגיירה ונישאה למרגל ותיק - ליהושע בן נון וכי "שמונה נביאים והם כהנים יצאו מרחב הזונה".
אני אוהבת את המקומות בהם המסורת שלנו מתנאה בדמויות שוליים, ואני מודה לחכמים על העמדות הפרשניות האמיצות האלה. יחד עם זאת, אני שואלת את עצמי האם רחב הייתה נהנית מהכבוד הזה? האם היא שמחה שגיירו ובייתו אותה, והאם היא הצליחה לשמור על מרחבי החירות שלה בין יהושע לשמונת הילדים הנביאים-כהנים שנולדו לה מאותו צדיק?
אפרת שני שטרית באתר 929 על יהושע ב:
פרק ב כולל בתוכו סיפור מסגרת המהווה לכאורה את עיקר הסיפור ומסרו – סיור המרגלים ביריחו וחזרתם אל יהושע עם הממצאים. אך בפועל, הסיפור מתרחש במקום אחר, הן מבחינת היקפו והן מבחינת הכוח הדומיננטי המניע אותו – המפגש עם רחב הזונה. שני המרגלים שהיו אמורים לבצע משימה עדינה ומסוכנת, מנוהלים, הם וגורלם, על ידי אישה חכמה ואסרטיבית. רחב מצליחה להחביא את המרגלים, רוקמת את תוכנית בריחתם ומבטיחה את שלומה ושלום בני משפחתה בעתיד הקרוב, לכשתיכבש העיר.
יחד עם זאת, בסופו של דבר ברור שגורלה נתון לטוב ליבם ובידיהם של המרגלים. מצב זה הכולל בתוכו גם קורבנוּת וגם פוטנציאל לאסרטיביות ועוצמה, קיים בעולמן הקשה של נשים העוסקות בזנות.
מחקרים רבים מצביעים באופן ברור שהבחירה בזנות נעשית מתוך נסיבות חיים קשות, הכוללות התעללויות מיניות בילדות ורקע סוציו-אקונומי קשה. זנות היא לא מקצוע אלא עיסוק הכולל מצב תמידי של השפלה ורמיסת כבודם הגופני והנפשי של קטינים, נשים וטראנסג'נדרס המתפרנסים מכך.
מפשט הכתוב לא ברור האם המרגלים השתמשו בגופה של רחב, אך ברור כי כיבדו את הבטחתם והגנו על רחב ועל משפחתה.
אם נאמץ כחברה את האחריות המוטלת עלינו במניעת הנסיבות המביאות אוכלוסיות אלה לעסוק בזנות, נזכה להגן עליהן וליהנות מהפוטנציאל הגלום בכל אחת מהן - בחכמה, ביצירתיות, באסרטיביות וראשית לכל - בכבוד ובצלם אנוש. צלם אלוהים.