Save " וארא - אין כמוני בכל הארץ "
וארא - אין כמוני בכל הארץ
ר יהודה היה נותן בהם סימנים, דצ"כ עד"ש באח"ב. והמכה האחרונה בפרשתינו היא מכת הברד.
יש בה מספר שינויים, ודרכם ננסה לראות מה מתחדש בה.
הנביא עמוס מדבר על העונש ועשרת השבטים "אתם הרבתם לפשוע בגלגל... ואני נתתי לכם נקיון שיניים... וגם אנוכי מנעתי מכם את הגשם ועוד שלושה חודשים לפני הקציר... המטרתי על עיר אחת ועל עיר אחת לא אמטיר, חלקה אחת תימטר וחלקה אחת תיבש.. ונעו... וכו' ולא שבתם עדיין. מה העניין בלהמטיר על חלקה אחת ועל האחרת לא? אומר הרד"ק שם, טרם שלושנ חודשים לקציר...
---
שולח את כל מגפותי אל ליבך - זה מכת ברד, כל מגפותי.
ועוד, פה מתחיל "למען ספר שמי בכל הארץ". וכן ממשיך במכה הבאה בארבה, "למען תספר באוזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים".
ודבר נוסף, ויכבד ליבו הוא ועבדיו. עד עכשיו רק פרעה היה מכביד את ליבו, עכשיו עבדיו מצטרפים אליו. ועוד, "ולא שלח את בני ישראל" ועד עכשיו הם היו רק "העם". ומכת בכורות פותחת את המסלול את מכת בכורות כפי שרש"י מביא על הברד ("כל מגפותי")
שמות ט יד-טז, שמות י ז.
והמהרל גור אריה ט יד. (וכן דומה ברמבן ורבנו בחיי)
חלוקת ר' יהודה ל3 קבוצות באה להחדיר עיקרים שונים:
הקבוצה הראשונה, "למען תדע כי אני הויה". מציאות יהוה בעולם. השימוש בשם הויה בא לחשוף את ההנהגה של הקב"ה מעל גדרי הטבע. בא להראות לנו (ולפרעה) שמציאות עם ישראל בדרך הטבע היא לא טבעית. לפי הטבע לא היינו אמורים להיות פה. כמו שביחזקאל, ואעבור עלייך ואראך מתבוססת בדמייך.
הקבוצה השניה, "למען תדע כי אני יהוה בקרב הארץ". הקב"ה מתעניין מה קורה פה, לא כמו שאמרו הפילוסופים. המשמעות היא שיש השגחה. לא הכל מכתוב כמו המוסלמים ולא כמו הנוצרים שלא מעניין אותו. יש השגחה, יש הפרדה והבדלה בין ישראל למצרים (ערוב ודבר).
הקבוצה השלישית, "למען תדע כי אין כמוני בכל הארץ". שהוא היחיד השולט. אין כמוהו. לא רק ששולט ומשגיח בארץ - אין כמוהו. וזה גם הקשר של מכת ברד לבכורות. עד מכת ברד, יש פה עונש למצרים. המטרה במכות הבאות הם גם להשפיע על עם ישראל שיתרחקו מתרבות מצרים. ולכן גם עבדי פרעה משתתפים במכות - כי גילוי עוצמתו של הקב"ה הוא לכולם.
רמבן ג יג. ולפי דעתי.. הוא שלוח אליהם... והנה אמר ישאלוני...ועל כן שאל מה אומר אליהם.. והנה ענהו...בצרות אחרות... והכוונה בזה...וזה פירוש נכון באגדה זו.
בפרשה הקודמת, הציווי למשה "בני בכורי ישראל" מקבל משה רק בדרך חזרה למצרים, ולא שמענו שאמר אותו לפרעה. ורש"י אומר שפה חתם הקב"ה על הבכורה ליעקב.
רמבן ד כ "ובשמות רבה...לך לשלום.
כדי להיות מסוגל לקבל תורה, צריך לעבור במצרים, צריך לראות את מכות מצרים. לכן משה לוקח את אשתו ובניו שמה. רק אחרי שמשה מביא את הילדים והמשפחה למצרים, רק אז אומר לו הקב"ה "בני בכורי ישראל", שיעקב קנה את הבכורה לעבודת יהוה - מתן תורה ועבודת יהוה זו מטרת היציאה, וזו עצם הקיום של עמי מעל הטבע.
We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור