Episode 56 - Feelings Unworthy Before G-d - The Thinking Jew Podcast

Check out The Thinking Jew Podcast episode 56 for the audio that this source sheet accompanies.

You can find a link to it at linktr.ee/thethinkingjew or thethinkingjew.com

...ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד, אלא אם יעשה המצות יצליחנו שכרו, ואם יעבור עליהם יכריתנו ענשו, הכל בגזרת עליון כאשר הזכרתי...

...Through the great open miracles, one comes to admit the hidden miracles which constitute the foundation of the whole Torah, for no one can have a part in the Torah of Moses our teacher unless he believes that all our words and our events, [as dictated in the Torah], are miraculous in scope, there being no natural or customary way of the world in them, whether affecting the public or the individual. Instead, if a person observes the commandments, His reward will bring him success, and if he violates them, His punishment will cause his extinction...

בָּנִ֣ים אַתֶּ֔ם לַיהֹוָ֖ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם לֹ֣א תִתְגֹּֽדְד֗וּ וְלֹֽא־תָשִׂ֧ימוּ קׇרְחָ֛ה בֵּ֥ין עֵינֵיכֶ֖ם לָמֵֽת׃
You are children of the LORD your God. You shall not gash yourselves or shave the front of your heads because of the dead.

... או יאמר בנים אתם לה'. שהוא שכל אחד מישראל הוא בן א' לה'. ולא שכל הכללות יחדיו יקראו בן א' כענין בני בכורי ישראל אך לא שיחשב כ"א בפ"ע לבן. כי דעו נא כי לא כן הוא כ"א שבנים אתם לה' כי כ"א לבן יחשב...

..."You are Sons to HaShem" - meaning, that each individual is a single son to G-d. Not merely, that the entirety of the nation is a son, as the verse states "my son, my firstborn, Israel." You should know that that's not the interpretation of this verse, rather each individual in like a child of G-d

בנים אתם ליי' אלהיכם. ולזה הוא משגיח בכם כהשגחת האב על הבנים:

"You are sons to HaShem, your God" and for this he watches over you, like a father watches over his children.

אך הענין הוא. שהאדם השלם כראוי עיקרו הוא נטוע למעלה בשרש נשמתו העליונה ועובר דרך אלפי רבואות עולמות עד שקצהו השני הוא נכנס בגוף האדם למטה. זהו כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו שעיקרו קשור ונטוע למעלה חלק הוי''ה ממש כביכול. ומשתלשל כחבל עד בואה לגוף האדם (ועיין לקמ' פ' י''ז). וכל מעשיו מגיעים לעורר שורשו העליון כענין החבל שאם ינענע קצהו התחתון מתעורר ומתנועע גם ראש קצהו העליון.
However the situation is, that the man who is as perfect as he should be, his essential part is planted above in the root of his upper soul-Neshama, and it passes via myriad worlds until the other end of it enters into the body of the man below, and this is: “But His own nation remained God’s-YHV”H portion; Jacob was the rope of His heritage” (Devarim 32:9), for his key part is connected to and planted above, part of YHV”H actually (as it were), and it flows like rope until it arrives to the body of the man (refer ahead to chapter 17), and all his actions arrive to awaken his upper root, as with the situation of a rope that if you shake its lower end, its upper end’s edge also awakens and shakes.