Shabbat Musaf: Literary Explorations and Theological Implications

תִּכַּנְתָּ שַׁבָּת רָצִיתָ קָרְבְּנותֶיהָ. צִוִּיתָ פֵּרוּשֶׁיהָ עִם סִדּוּרֵי נְסָכֶיהָ. מְעַנְּגֶיהָ לְעולָם כָּבוד יִנְחָלוּ. טועֲמֶיהָ חַיִּים זָכוּ. וְגַם הָאוהֲבִים דְּבָרֶיהָ גְּדֻלָּה בָּחָרוּ. אָז מִסִּינַי נִצְטַוּוּ עָלֶיהָ.

You instituted the Sabbath,You favored its offerings. You commanded its specific laws along with the order of its libations. Those who delight in it inherit eternal glory, those who taste it merit life and those who love its teachings have chosen greatness. Even before Sinai they were commanded about it.

סידור רש"י סימן תקה

תכנת שבת, לכך מיוסד באל"ף בי"ת זו תשר"ק, לפי שהיא נשמעת על הגאולה, והגאולה בזכות שבת, כדכתיב לסריסים אשר ישמרו שבתותי [וגו' ונתתי להם בביתי יד ושם וגו' כל שומר שבת מחללו ומחזיקים בבריתי וגו'] (ישעי' נ"ו ד' ה' ו'), וכתיב והביאותים אל הר קדשי (שם שם ז'), וכתיב בשובה ונחת תושעון (ישעי' ל' ט"ו). וכיצד נשמעת על הגאולה, תשר"ק? ביום ההוא ישרק ה' (ישעי' ז' י"ח). [צפע"ס] ביום ההוא יטפו ההרים עסיס (יואל ד' י"ח). נמל"ך והיה ה' למלך על כל הארץ (זכרי' י"ד ט'). יטח"ז יטו שכם אחד לעובדו ויחזוהו ויאמרו הנה אלהינו זה. והדגב"א יביאו לויתן ויכרו עליו חבירים.

Siddur of Rashi Section 505

"You instituted the sabbath", is in the setting of the alphabet, in the reverse TashRaK, in order to attest to the redemption, the redemption comes on the merit of the Sabbath. As it says "As for the eunuchs who keep my Sabbaths...I will give them an everlasting memorial that shall not be cut off... I will bring them to My sacred mount and let them rejoice in My house of prayer (Isaiah 56:4-7)".

How do we know that redemption is found in TashRaK? "It shall come to pass in that day, that the LORD shall whistle (ישרק) for the fly that is in the uttermost part of the rivers of Egypt, and for the bee that is in the land of Assyria (Isaiah 7:18)." TzaPaS: "It shall come to pass in that day, the mountains shall drop down sweet wine (Joel 4:18)." NiMLoCH: "Then The Lord shall be King over all the earth;on that day the Lord shall be One and His name One (Zechariah 14:9)." YaTCHaZ: "They will gather to one portion and hold together and say this is our God" (Isaiah 25:9/Genesis 48:22 cf.). HaDaGBA: "The Leviathan will come and the bands of fisherman will make a banquet of him" (Job 40:30 cf.)

אמר רבה א"ר יוחנן עתיד הקב"ה לעשות סעודה לצדיקים מבשרו של לויתן שנאמר (איוב מ, ל) יכרו עליו חברים ואין כרה אלא סעודה שנאמר (מלכים ב ו, כג) ויכרה להם כרה גדולה ויאכלו וישתו ואין חברים אלא תלמידי חכמים שנאמר (שיר השירים ח, יג) היושבת בגנים חברים מקשיבים לקולך השמיעני
Rabba says that Rabbi Yoḥanan says: In the future, the Holy One, Blessed be He, will make a feast for the righteous from the flesh of the leviathan, as it is stated: “The ḥabbarim will make a feast [yikhru] of him” (Job 40:30). And kera means nothing other than a feast, as it is stated: “And he prepared [va’yikhreh] for them a great feast [kera]; and they ate and drank” (II Kings 6:23). And ḥabbarim means nothing other than Torah scholars, as it is stated: “You that dwell in the gardens, the companions [ḥaverim] hearken for your voice: Cause me to hear it” (Song of Songs 8:13). This verse is interpreted as referring to Torah scholars, who listen to God’s voice.

ספר שבולי הלקט ענין שבת סימן פב

נהגו להתפלל בתפלת מוסף תכנת שבת רצית קרבנותיה כו' יש מפרשין תכנת לשון בירור [ס"א סידור] כמו ותוכן לבות ה'. רצית קרבנותיה יש מפרשין בכל הקרבנות כתיב שעיר לכפר אבל בקרבנות שבת לא כתיב שעיר לכך סדרו לומר רצית קרבנותיה שהן קרבנות רצון שאין צריכין כפרה... צוית פירושיה עם סדורי נסכיה יש מפרשים על שם צו את בני ישראל ששם מפורש קרבן שבת. צוית קרבנות המפורשין בה עם מערכות של לחם הפנים שהוא סלת שש המערכת תרגום שית סדרין. נסכיה מלשון קשות הנסך אשר יוסך בהן. מענגיה לעולם כבוד ינחלו על שם האגדה בפסיקתא דבאתי לגני ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי אמר בזכות ב' דברים ישראל מתענגים לפני המקום בזכות שבת ובזכות מעשר בזכות שבת דכתיב אם תשיב משבת רגליך וכתיב בתריה אז תתענג על ה'. טועמיה חיים זכו וכו' המכבדים אותה במיני מאכל ומטעמים ויש סמיכי מיכן שצריך לטעום תבשילו מערב שבת.

Shibolei Haleket Shabbat Section 82

We begin the main part of the mussaf amidah with "You instituted the Sabbath".It is explained that the wording of "instituted" is to examine/study like "the Lord examines hearts (Proverbs 20:2)". "Desires sacrifices": it is explained that for all sacrifices there is the inclusion of a he-goat for a sin offering but not in the offerings for shabbat, that the offerings for shabbat are offerings of desire/free will that do not require a sin offering. "Commanded its laws and the specific order of its libations" is based on "command the Children of Israel (Numbers 28:2)" where the sacrifices on Shabbat are specifically explicated. You commanded the offerings which are listed there with the arrangements of the show-bread, which is made of flour, six per rack, in the targum six orders. "Libations" the language comes from the "jars for pouring (Numbers 4:7)" from which the libations were poured out. "Those who delight in it inherit eternal glory" comes from the story in the Pesikta Rabbati about the verse "I came to my garden" (Song of Songs 5:1) in which Rabbi Yehoshua of Sachin said in the name of Rabbi Levi, that it is for the merit of two things that Israel gets to delight (ענג) in front of the Lord; the merit of (keeping) Shabbat and the the merit of tithing. In the merit of (keeping) Shabbat as it is written "If you restrain your feet on Shabbat" and then follows "Then you will delight before God" (Isaiah, 58:13-14). "Those who taste it merit life": refers to those who honor Shabbat with different types of tasty food, and there are those who learn from here that one must taste their Shabbat food on Erev Shabbat.

Pahad Yitzhak Shabbat 1

א. "טועמה חיים זכו וגם האוהבים דבריה גדולה בחרו" נתיחדה האהבה לדבריה של שבת, ונתיחדה הטועמה לגופה של שבת ושינוי יחוד זה גורר אחריו שינוי יחוס; כי טעימתה של שבת נתיחסה לחיים בעוד שאהבת דבריה של שבת בנתיחסה לגדולה.

ד. המוציא אוכלין בכלי פחות מכשיעור פטור אף על הכלי, מפני שהכלי טפלה לאוכלין. כלומר, אף על פי דגוף פעולת ההוצאה של הכלי נגדרת היא בכל גדרי מלאכת הוצאה דחילול שבת, מכל מקום כיון דבשעת הוצאת הכלי היתה פעולת הוצאה זו טפלה לפעולה אחרת, הרי זה מוציא את פעולת הוצאת הכלי מכלל "מלאכת מחשבת". וממילא אין היא סותרת את שביתתה של השבת. ונכונים אנו בזה לקראת ההארה המחודשת של המאמר הזה: אין ענין זה של טפל ועיקר דין פרטי בין המון הלכותיה של שבת, אלא שענין זה של טפל ועיקר מהוה היא את המהלך הפנימי של שביתת שבת בראשית. לשם הבהרת דברים אלו, עלינו לחזור לששת ימי בראשית שלפני השבת. בששת ימי בראשית פעלו עשרה המאמרות.בכחם של המאמרות הללו נאצלו, נבראו, נוצרו ונעשו כל חוקי ההנהגה של עצם טבע כל העולמות. אבל בכל העשרה מאמרות של ששת ימי בראשית לא הוזכר עדין ענין הקדושה כל עיקר. ורק עם הופעתה של שבת נזכרה בראשונה מציאות הקדושה. כלליות ענין הקדושה בכאן פירושה הוא, כי בעוד שעד עכשו בששת ימי בראשית יצא לפועל גופם של העולמות, הנה עכשו עם הופעתם של השבת יצא מן ההעלם אל הגילוי התכלית והמטרה של קיום העולמות, "אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי". הברית היא התכלית והמטרה של חוקות שמים וארץ...

זו היא עצמיות מציאותה של שביתת שבת בראשית, שמצד הופעת אורה של קדושת שבת, ירדה בחינת הטבע של העולמות וגופם למדרגת כלי וטפל—היא היא שביתתה של שבת בראשית.

ה. אבל הרי כל קביעת משקל הערכין של עיקר וטפל, אי אפשר לו שייעשה רק בכוחה של הדעת. רק הדעת היא השוקלת ומעריכה.

ז. וממשיכים אנו את הקו הלאה. מתוך מה שנתבאר לנו בפרק ראשון של מאמר זה נלמד כי לגבי שביתת שבת יוצא הוא המאמר של "נעשה אדם"—הוא מאמר של יצירת כוח הדעת. והרי נתבאר לנו כי מהות שביתתה של שבת היא הנמכת ערכו של גוף העולמות עד כדי התבטלות לאורם של העולמות. ומכיון שהנמכה זו נעשית היא רק בכוחה של הדעת, הרי ממילא יוצא מזה שאי אפשר לומר שכוח הדעת נעשה לטפל. מאחר שכוח השביתה מתקיימת בכוחה של הדעת. הרי ברור הוא שלא תתכן שביתה בכוח הדעת עצמו. והנה בכוחה של הדעת להכיר גם את גופו של עולם וגם את אורו, ולקבוע את ערכם ההדדי כמו טפל לגבי עיקר, ומתוך כך להשיג את התבטלות פעולתם של עשרת המאמרות כלפי אורם של עשרת הדברות. ומכיון שהתבטלות זו היא שביתתה של שבת, הרי נמצא בדוקא בשעה שמאמרי-בראשית שובתים, דוקא אז מתאדר כוח הדעת בכל הנשגביות שבו.וממילא יוצא מזה כי דוקא בשעה שהכל שובת הדעת יוצרת. מאמר "נעשה אדם"

הוא מאמר הבריאה של כוח הדעת. ועל כן אנו אומרים כי דוקא שביתתה של שבת המבטלת את "עיקריות" עולם הטבע נוצר במאמרות-בראשית, היא היא המוציאה לאור את עיקריות כוח הדעת הנוצר במאמר "נעשה אדם". וזה הוא מה שאמרנו כי לגבי קדושתה של שבת יוצא הוא המאמר של "נעשה אדם" מכללם
של שאר מאמרות.

ט...וממילא גם בתוכו של האדם עצמו בטלים הם שאר הכוחות של האדם לגבי כוח המיוחד שבאדם, דהיינו לכוח הדעת שהיא ה"אדם שבאדם".

יד....ונמצא דעיקר ברכת השבת הוא דוקא בזה שיום השבת הוא הזמן המיוחד והמקודש להוספת מהות האדם. והוספת מהות האדם זו משמעותה כפולה: הוספת ה "מיוחד לאדם" בתוך כלליות האדם עצמו, והוספת אדם בכלליות העולם.

טו. והננו נועצים את חתימת המאמר בפתיחתו: טועמיה חיים זכו. ועמדנו על שנתיחסה הזכיה בחיים להרגשת טעמה של שבת. לפי כל המבואר לעיל למדים אנו טוב טעם ודעת ביחס זה. רואים אנו בפרשת בראשית, שאף על פי שענין החיות בכלל נתפרש גם לפני יצירת האדם, מכל מקום תיבת "חיים" לא נזכרה עד שעת בריאתו של נשמת אדם .... רואים אנו מכאן כי אותה החיות הנגדרת בתיבת "חיים" מיוחד היא אך ורק לאדם. על ענין זה המתפרש להדיא בפרשת בראשית עצמה העמידו חכמים את מטבע התפילה "טועמיה חיים זכו". "חיים" דוקא. כלומר, מכיון שאותה החיות הנגדרת בתיבת "חיים" מיוחדת היא אך ורק למהות אדם, והרי שורש ברכתה של שבת הוא הוספת-מהות-אדם, ממילא נמצא כי ההרגשה בטעם השבת היא היא הזיכוי באותו סוג חיות הנגדרת דוקא בתיבת "חיים". הזכיה לחיים מתיחסת היא להרגשת הטעם של השבת עצמה, בעוד ש"גדולה בחרו" מתיחסת היא לאהבה דבריה של שבת. הם-הם הדברים. הרגשת תוספת-מהות-האדם היא היא "טועמיה", והלא תוספת-מהות-האדם היא היא עצמיותה של ברכת שבת, ואילו "בחירת הגדולה" משתייכת להבחנת עיקר וטפל, והערכת גדלות וקטנות של שבת, כמו שנתבאר באות ה' שהבחנות והערכות אלה הם תולדותיה של תוספת הדעת הנוצרת בשבת. ועל כן "בחירת הגדולה" מתיחסת היא לאהבת דבריה של שבת, בעוד שהזכיה ב"חיים" מתיחסת היא להרגשת הטעם של השבת עצמה. טועמיה חיים זכו וגם האוהבים דבריה גדולה בחרו.

Pahad Yitzhak Shabbat 1 (Translation Rabbi Yaakov Elman)

​​​​​​​1. “Those who taste it merit life and those who love its teachings have chosen greatness.” Those who taste shabbat itself versus those whose love its teachings brings down a different result. Those who taste shabbat itself, the result is life while those who love its teachings result in greatness.

4. One who takes food less than the amount that would make him liable for violating the Sabbath [law against carrying from one domain to another] in a container is also not guilty for carrying the container, because the container is only an accessory to the food [and he had not carried enough food to make him liable], that is to say, even though the essential act of taking out the container is defined by all the rules [forbidding] transferring [from one domain to another] that make the carrier liable for violating the Sabbath, nevertheless, since at the time of the transfer the container was only an accessory to another act, [that is, the forbidden one of transfer of the food], this aspect of the action takes the act of transferring the container out of the category of “intentional labor” [which defines acts that violate the Sabbath]. And thus [that act] does not contradict the [commandment of] resting on the Sabbath. [With our understanding of this rule] we are prepared [to understand] the particular insight [to which] this ma’amar [is dedicated]: This matter of essence and accessory is not a particular rule governing only this situation among the many other rules governing Sabbath rest, but rather this rule of essence and accessory constitutes the inner process governing the rules of resting on the Sabbath [instituted at] Creation. In order to clarify these matters, we must return to those six days that preceded the Sabbath of the week of Creation. During those six days the Ten Statements [by which G-d created the Universe] operated. By dint of these sayings the laws governing the essential nature of the all the worlds were emanated, created, fashioned and made. However, [despite the operation of] the Ten Statements of the six days of Creation, the matter of sanctity was not yet mentioned at all. Only with the appearance of the Sabbath is the existence of sanctity mentioned for the first time. The general matter of sanctity here means that though until that point in the six days of Creation the substance of the worlds had become actual (in actu), only now, with the appearance of the Sabbath, did the purpose and goal of the existence of the universe issue from hiddenness ( העלם ) to its revelation. “If I had not created day and night, I would not have put in place the laws of heaven and earth” (Jer 33:25). The covenant is the purpose and goal of the laws of heaven and earth [playing on the likeness of bariti, “I created” and beriti, “my covenant”].

This is the essence of the existence of the rest of the Sabbath of creation, for because of the appearance of the light of the sanctity of the Sabbath the importance of the nature of the worlds and their substance was relegated to the level of [merely] a vessel and accessory—that is [what] the rest of the Sabbath of creation [represents].

5. However, the determination of the weight of the values of essential and accessory cannot be accomplished without the power of the intellect. Only the intellect weighs and evaluates.

7. We [now] continue the line [of reasoning] further. From what was explained to us in the first chapter [of this ma’amar], that in regard to the Sabbath rest [of the week of Creation] the [Divine] statement of “Let us make man” is not in the same category (lit., “goes out of the general rule”) of the other [Divine] statements. “Let us make man” is the command regarding the creation of intellect. And so we become aware (lit., “it is explained to us”) that the quality of Sabbath rest involves the lowering of the value of the substance of the worlds [created at Creation] to the point of nullification of the light of those worlds. And because this lowering was accomplished only by means of the powers of the intellect, it is thus impossible to maintain that the powers of the intellect can become mere accessories [to a greater end]. Since the generality of the Sabbath rest exists by means of the powers of the intellect, it is clear that there can be no cessation in the powers of the intellect per se. And since it is within the powers of the intellect to recognize both substance of the world and also its light, and to establish their mutual value as accessories contrasted to essentials, and from this to apprehend the nullification of the workings of the Ten Statements [of Creation] in comparison to the light of the Ten Commandments. And since this nullification constitutes [an essential ingredient] of the Sabbath rest, it thus comes out that precisely at the moment that the [Divine] statement [of Creation] ceases, precisely then is the power of the intellect exalted in all its sublimity. Sabbath rest is created by the power of the intellect, with the inevitable consequence ( וממילא יוצא מזה) that when all ceases, then the intellect creates. The [Divine] statement of “Let us make man” is the statement of the creation of the intellect, and so we say that precisely the Sabbath rest that nullifies the “primacy” of the natural world that was created with the statements of Genesis—is what brings to light the primacy of the powers of the intellect that was created by the statement “Let us make man.” And this is what we said that in regard to the sanctity of Sabbath the statement of “Let us make man” is no longer in the category of the other statements.

9. And thus also within the inner being of man himself all other human abilities are null as compared to this unique power within a person, that is, the intellect, which constitutes the inner core of humanity (lit., the “man within man”).

14…And thus the essence of the blessing of the Sabbath is precisely in this: that the Sabbath day is the unique and sanctified day for the addition of man’s (essential) quality. And this addition to man’s essential quality has a double meaning: the addition of that which is “unique to man” within the general category of man’s qualities, and the addition of man into the generality of the world.

15. We thus join the conclusion of this ma’amar to its opening: “those who taste [the Sabbath] merit life” (a line from the Sabbath Musaf Amidah). We have come to understand the relationship of meriting life with the apprehension (lit., “the feeling”) of the taste of the Sabbath. From all that was explained above we learn the proper understanding of this relationship. We have seen from the Creation account that even though the matter of life in general precedes the creation of man, nevertheless the word “life” is not mentioned until the creation of man’s soul…We see that that 'life' which is defined by the word “life” is unique to man. The root of the blessing of the Sabbath is that additional-quality-of-man, and thus that feeling of the taste of the Sabbath is precisely in that category of life designated by the word “life”. Meriting life relates to the apprehension of the taste of the Sabbath itself, while (the phrase) “they chose greatness” relates to the “love of her words”—of the Sabbath. This is the same equation ( הם הם הדברים ). The feeling of the addition-to-the-quality-of-man on the Sabbath is “those who taste her.” And this addition-to-the-quality-of-man represents the essence of the blessing of the Sabbath. The (phrase) regarding “choosing greatness” (גדולה בחרו) belongs to the distinction between essential and secondary, and the valuation of greater and lesser in regard to the Sabbath, as was explained in paragraph 5—that these distinctions and valuations are the consequences of the intellect that is created on the Sabbath. And therefore “the choice of greatness” relates to the love of her words of the Sabbath, while meriting “life” relates to the feeling of the taste of Sabbath itself. “Those who taste her merit life, and those who love her words choose greatness.”

(ג) ויש לך לדעת כי לשון התפלה הוא מיוסד על לשון המקרא, ולכן תמצא כתוב בפי' הזה על כל מלה ומלה פסוק כמוה או מענינה. ומלות מעטים יש שלא נמצא להם יסוד במקרא ולכן אביא להם יסוד מהגמרא.

You should know that the language of prayer is based on the language of Scripture Therefore, You will find written in this commentary on every word a verse like it or relating to its essence. There are a few words that did not have a biblical basis, and therefore I will bring for them a basis from the Talmud....