הירידה בדור השופטים :רות

לקבל מאמרים בקביעות אנא צור קשר עם:

העורך צפריר שטרן [email protected]

  • מה גרם לירידת הדור בימי השופטים?

  • האם נעמי, מחלון וכליון היו גם אשמים בירידה למואב, או רק אבימלך?

  • מה הסיבה שאלימלך ומשפחתו ברחו דווקא לשדה מואב?

  • האם רות וערפה גיורו כהלכה לפני נישואיהם לבני אלימלך?

(א) וַיְהִ֗י בִּימֵי֙ שְׁפֹ֣ט הַשֹּׁפְטִ֔ים וַיְהִ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ וַיֵּ֨לֶךְ אִ֜ישׁ מִבֵּ֧ית לֶ֣חֶם יְהוּדָ֗ה לָגוּר֙ בִּשְׂדֵ֣י מוֹאָ֔ב ה֥וּא וְאִשְׁתּ֖וֹ וּשְׁנֵ֥י בָנָֽיו׃ (ב) וְשֵׁ֣ם הָאִ֣ישׁ אֱ‍ֽלִימֶ֡לֶךְ וְשֵׁם֩ אִשְׁתּ֨וֹ נָעֳמִ֜י וְשֵׁ֥ם שְׁנֵֽי־בָנָ֣יו ׀ מַחְל֤וֹן וְכִלְיוֹן֙ אֶפְרָתִ֔ים מִבֵּ֥ית לֶ֖חֶם יְהוּדָ֑ה וַיָּבֹ֥אוּ שְׂדֵי־מוֹאָ֖ב וַיִּֽהְיוּ־שָֽׁם׃ (ג) וַיָּ֥מָת אֱלִימֶ֖לֶךְ אִ֣ישׁ נָעֳמִ֑י וַתִּשָּׁאֵ֥ר הִ֖יא וּשְׁנֵ֥י בָנֶֽיהָ׃ (ד) וַיִּשְׂא֣וּ לָהֶ֗ם נָשִׁים֙ מֹֽאֲבִיּ֔וֹת שֵׁ֤ם הָֽאַחַת֙ עָרְפָּ֔ה וְשֵׁ֥ם הַשֵּׁנִ֖ית ר֑וּת וַיֵּ֥שְׁבוּ שָׁ֖ם כְּעֶ֥שֶׂר שָׁנִֽים׃ (ה) וַיָּמ֥וּתוּ גַם־שְׁנֵיהֶ֖ם מַחְל֣וֹן וְכִלְי֑וֹן וַתִּשָּׁאֵר֙ הָֽאִשָּׁ֔ה מִשְּׁנֵ֥י יְלָדֶ֖יהָ וּמֵאִישָֽׁהּ׃ (ו) וַתָּ֤קָם הִיא֙ וְכַלֹּתֶ֔יהָ וַתָּ֖שָׁב מִשְּׂדֵ֣י מוֹאָ֑ב כִּ֤י שָֽׁמְעָה֙ בִּשְׂדֵ֣ה מוֹאָ֔ב כִּֽי־פָקַ֤ד יקוק אֶת־עַמּ֔וֹ לָתֵ֥ת לָהֶ֖ם לָֽחֶם׃ (ז) וַתֵּצֵ֗א מִן־הַמָּקוֹם֙ אֲשֶׁ֣ר הָיְתָה־שָׁ֔מָּה וּשְׁתֵּ֥י כַלֹּתֶ֖יהָ עִמָּ֑הּ וַתֵּלַ֣כְנָה בַדֶּ֔רֶךְ לָשׁ֖וּב אֶל־אֶ֥רֶץ יְהוּדָֽה׃

(1) AND IT came to pass in the days when the judges judged, that there was a famine in the land. And a certain man of Beth-lehem in Judah went to sojourn in the field of Moab, he, and his wife, and his two sons. (2) And the name of the man was Elimelech, and the name of his wife Naomi, and the name of his two sons Mahlon and Chilion, Ephrathites of Beth-lehem in Judah. And they came into the field of Moab, and continued there. (3) And Elimelech Naomi’s husband died; and she was left, and her two sons. (4) And they took them wives of the women of Moab: the name of the one was Orpah, and the name of the other Ruth; and they dwelt there about ten years. (5) And Mahlon and Chilion died both of them; and the woman was left of her two children and of her husband. (6) Then she arose with her daughters-in-law, that she might return from the field of Moab; for she had heard in the field of Moab how that the LORD had remembered His people in giving them bread. (7) And she went forth out of the place where she was, and her two daughters-in-law with her; and they went on the way to return unto the land of Judah.

(א) ויהי בימי שפוט השופטים . לפני מלוך מלך שאול שהיו הדורות מתפרנסים על ידי שופטים ובימי אבצן היה שאמרו רבותינו אבצן זה בועז :

(ב) וילך איש . עשיר גדול היה ופרנס הדור ויצא מארץ ישראל לחוצה לארץ מפני צרות העין שהיתה עינו צרה בעניי' הבאים לדוחקו לכך נענש :

(ב) אפרתים . חשובים וכן ( שמואל א א ) בן תוחו בן צוף אפרתי אבגי"נוס , ראה חשיבותו שהרי השיא עגלון מלך מואב את בתו למחלון דאמר מר רות בתו של עגלון היתה , ד"א אפרתים בית לחם קרויה אפרת :

(ג) איש נעמי . למה נאמר מכאן אמרו אין איש מת אלא לאשתו ( ואמר איש נעמי כלומר לפי שהוא היה איש נעמי ושולט עליה והיא טפלה לו לכן פגעה בו מדת הדין ולא בה ) :

(ד) גם שניהם . מהו גם בתחלה לקו בממונם ומתו גמליהם ומקניהם אח"כ מתו גם הם :

ת"ר אין יוצאין מארץ לחו"ל אא"כ עמדו סאתים בסלע א"ר שמעון אימתי בזמן שאינו מוצא ליקח אבל בזמן שמוצא ליקח אפי' עמדה סאה בסלע לא יצא וכן היה ר"ש בן יוחאי אומר אלימלך מחלון וכליון גדולי הדור היו ופרנסי הדור היו ומפני מה נענשו מפני שיצאו מארץ לחוצה לארץ שנאמר (רות א, יט) ותהם כל העיר עליהן ותאמרנה הזאת נעמי מאי הזאת נעמי א"ר יצחק אמרו חזיתם נעמי שיצאת מארץ לחו"ל מה עלתה לה וא"ר יצחק אותו היום שבאת רות המואביה לארץ ישראל מתה אשתו של בעז והיינו דאמרי אינשי עד דלא שכיב שיכבא קיימא מנו בייתיה אמר רבה בר רב הונא אמר רב אבצן זה בעז מאי קמ"ל כי אידך דרבה בר רב הונא דאמר רבה בר רב הונא אמר רב מאה ועשרים משתאות עשה בעז לבניו שנאמר (שופטים יב, ט) ויהי לו שלשים בנים ושלשים בנות שלח החוצה ושלשים בנות הביא לבניו מן החוץ וישפט את ישראל שבע שנים ובכל אחת ואחת עשה שני משתאות אחד בבית אביו ואחד בבית חמיו ובכולן לא זימן את מנוח אמר כודנא עקרה במאי פרעא לי תאנא וכולן מתו בחייו והיינו דאמרי אינשי בחייך דילדת שיתין שיתין למה ליך איכפל ואוליד חד דמשיתין זריז (סי' מלך אברהם עשר שנים שנפטר נתנשא לבדו) אמר רב חנן בר רבא אמר רב אלימלך ושלמון ופלוני אלמוני ואבי נעמי כולן בני נחשון בן עמינדב הן מאי קמ"ל שאפי' מי שיש לו זכות אבות אינה עומדת לו בשעה שיוצא מארץ לחוצה לארץ

א"ר יהושע בן קרחה חס ושלום שאפי' מצאו סובין לא יצאו ואלא מפני מה נענשו שהיה להן לבקש רחמים על דורם ולא בקשו שנאמר (ישעיהו נז, יג) בזעקך יצילוך קבוציך אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן לא שנו אלא מעות בזול ופירות ביוקר אבל מעות ביוקר אפי' עמדו ארבע סאין בסלע יוצאין ... כתיב (רות א, ב) מחלון וכליון וכתיב (דברי הימים א ד, כב) יואש ושרף רב ושמואל חד אמר מחלון וכליון שמן ולמה נקרא שמן (שרף ויואש) יואש שנתיאשו מן הגאולה שרף שנתחייבו שריפה למקום וחד אמר יואש ושרף שמן ולמה נקרא שמן מחלון וכליון מחלון שעשו גופן חולין וכליון שנתחייבו כליה למקום תניא כמאן דאמר מחלון וכליון שמן דתניא מאי דכתיב (דברי הימים א ד, כב) ויוקים ואנשי כוזיבא ויואש ושרף אשר בעלו למואב וישבי לחם והדברים עתיקים ויוקים זה יהושע שהקים שבועה לאנשי גבעון ואנשי כוזיבא אלו אנשי גבעון שכזבו ביהושע ויואש ושרף אלו מחלון וכליון ולמה נקרא שמן יואש ושרף יואש שנתיאשו מן הגאולה שרף שנתחייבו שריפה למקום אשר בעלו למואב שנשאו נשים מואביות וישבי לחם זו רות המואביה ששבה ונדבקה בבית לחם יהודה

הירידה הרוחנית של העם באה מיד לאחר מות יהושע. בפסוק נאמר: ”ויעבדו העם את ה׳ כל ימי יהושע וכל ימי הזקנים אשר האריכו ימים אחרי יהושע״,וחז"ל מעירים על כך: ”ימים האריכו, שנים לא האריכו״. ניתן אפוא לקבוע כי מותו של יהושע מהווה ציון דרך להידרדרות המוסרית של העם. נקודת המפנה מתוארת בפסוקים הבאים: ”ויקם דור אחר אחריהם אשר לא ידעו את ה׳ וגם את המעשה אשר עשה לישראל, ויעשו את הרע...” (שופטים ב, י, יא)

נקודת המפנה באה גם בהקשר לפטירת יהושע. על מותו של יהושע מספרים פסוקי התנ”ך: ”וימת יהושע בן נון עבד ה’... ויקברו אותו... מצפון להר געש״. הפסוקים מציינים רק את עובדת המוות ואת הקבורה, ללא שום סיפור ותיאור על אודות אבל והספדים שהתקיימו לכבודו של המנהיג. חז”ל למדים מכך כי בני ישראל אכן לא התאבלו ולא הספידו את יהושע כראוי. והם ביטאו זאת במילים: ״נתעצלו ישראל לעשות גמול חסד עם יהושע״. (רות רבה, פתיחתא (פתיחה) למגילת רות אות ב) בחז”ל בכמה מקומות מובא, כי האבלות וההספד - מקורם במידת ההסד. ומכאן כי ההתרשלות בדברים אלו מעידה על לקות במידת החסד (רבי ישראל מאיר הכהן(ה״חפץ חיים״), אהבת חסד, עט׳)

מהפסוקים הנזכרים למדו חז״ל כי הם רומזים גם לסיבתה של התערערות יסוד החסד בעם ישראל. שכן ״געש” הנזכר כאן איננו דווקא מקום גיאוגרפי אלא כעין תיאור נפשי, כפי שמבארים חז״ל את מצב העם בזמן שעסקו בקבורתו של יהושע:

אמר רבי ברכיה, חזרנו על כל המקרא ולא מצינו מקום שנקרא געש אלא שנתגעשו ישראל מעשות חסד ליהושע; באותה שעה נחלקה ארץ ישראל והיתה חלוקה חביבה עליהם יותר מדאי והיו ישראל עוסקין במלאכתן, זה עוסק בשדהו וזה עוסק בכרמו״ (רות רבה, פתיחתא (פתיחה) למגילת רות אות ב). דהיינו כי התרשלותם במעשה גמילות - חסד הייתה פרי ”התגעשותם” בעסקי התנחלות. בני דורו של יהושע, דבקו איש בנחלתו וראו בה כל עולמם, עד שלא נשאר רווח פנוי בליבם ובזמנם בשביל מעשה חסד עם האיש שהעניק להם את נחלתם. האנוכיות הינה הפכה של מידת גמילות החסד. התעסקות מופרזת בצרכים האישים ממקדת את המבס רק אל ה״אני״ האישי ובכך שוללת את קיומה של מידת החסד, עד כדי כפיות סובה כלפי רב ומנהיג. (נחלת יוסף, עמ׳ כ)

נוסף לאלה, מופיע תיאור ירידת אלימלך, אשתו ושני בניו לשדי-מואב. ירידה זו, כפי שיבואר היוותה זעזוע גדול לעם, וכביטוי תז”ל על אודות מעשהו של אלימלך :

”והפיל לבן של ישראל״. (רות רבה, א, ד) עזיבת אלימלך גרמה לטלטלה רבה. הסיבה לכך מבוארת בהז”ל שאמרו שאלימלך היה ”מגדולי הדור ומפרנסי הדור״. עוד מובא שהיות שהיה מבני בניו של נהשון בן עמינדב - הנשיא הראשון לשבט יהודה, אשר לו הובטהה המלכות בצוואת יעקב אבינו (רמב״ן, בראשית מט, י) - הרי שהיה אלימלך מועמד ראוי להיות מלך ישראל . וכן דרשו: ”למה נקרא שמו אלימלך - שהיה אומר אלי תבוא מלכות״. (רות רבה, ב, ה) כמנהיג וכאתר מגדולי הדור - עזיבתו את הארץ גרמה להפלת לבן של ישראל.

ונראה שהפיל לבן במה שראו שגדולי הדור יצאו מארץ־ישראל לחוץ־לארץ וקבעו דירתן לשם, הנה שפטו בצדק באין ספק: צדיקים וגדולי הדור כאלו, אילולי שלא היה ברור להם שעזב ה’ את הארץ ושתיכרת הארץ ברעב לא היו יוצאין לחוץ־לארץ ולקבוע דירתם לשם.

ועל זה היה לבם דווה ונשבר רוחם בקרבם. וזה אמרו: ”ושם האיש אלימלך...”, דמאחר שכל-כך גדולים היו שהאיש נקרא אלימלך על שם שאלי תבוא המלכות, וכן ”שם אשתו...” - ואף־על-פי-כן ”ויבואו שדי מואב ויהיו שם״ - בקבע, הנה זה גרם שהפילו לבן של ישראל, ולכך נענשו ש״וימת אלימלך״. וכך אמרו פרק הספינה: ”ולמה נקרא שמן

יואש ושרף? יואש - שנתייאשו מן הגאולה׳ פירוש: מן הגאולה שיגאלם הקדוש-ברוך-הוא מן הרע כדכתיב: ”כי פקד ה’ את עמו.״ סבורים היו שלא יפקדם ולכן קבעו דירתן בשדי מואב, ובזה הפילו לבן של ישראל ונענשו.

הצעד הנואש של משפחת אלימלך שהיה מנהיג ומגדולי הדור, שידר לעם ייאוש וחוסר תקווה ו"הפיל את לבן”.

זאת ועוד, כנסיך של שבס יהודה - שבט המלוכה – אך טבעי היה כי אלימלך יהיה זה שיגלה מנהיגות ויעזור לעם להשתחרר ממצבו הדל. ואולם, בניגוד למצופה ממנו, קם אלימלך - הנסיך, ונטל עמו את משפחתו ועזב את העם בשעת צרה. מהלך זה הביא לשבירת תחושת החוסן בעם ולהפלה ”לבם של ישראל”.

לאור זאת, מעשה ירידתו של אלימלך מבטא נקודת שיא בהידרדרות מידת החסד שבאותו זמן. עצם האפשרות שראש העם והמועמד לכיסא המלכות מסוגל לברוח בעת כזאת, היא חוליה אחרונה של מצב ימי ״שפוט השופטים״, והגילוי הקיצוני של המצב שהשתרר בעם. (נחלת יוסף)

רבי יצחק עראמה גם מעיד על העובדה, שלא היה מי שימנע מאלימלך לנטוש את העם. והרי זו המחשה נוספת להיות התקופה בסימן של ״איש הישר בעיניו יעשה״:

גם היה עניין אחר ממין ״איש כל הישר בעיניו יעשה״ (שופטים יז, ו) - והוא: כי הלך איש מבית לחם יהודה מפני הרעב ההוא לגור בשדה מואב, הוא ואשתו ושני בניו, מבלי מוחה ומערער מהם, עם היות שהיציאה מארץ ישראל לחוצה לארץ ״דומה כמי שאין לו אלוה" דכתיב: ״הן גרשוני היום מהסתפח בנחלת ה’ לאמר לך עבוד אלהים אחרים״. (שמואל א כב, יט) ואין ספק שאם היה שם מלך טוב וישר, היה מונע היציאה ומייסר האיש ההוא – יהיה מי שיהיה. (רבי יצחק בן עראמה (בעל העקדה), עקדת יצחק, רות א, א,)

המושג ”איש כל הישר בעיניו יעשה” - אין פירושו שכל אחד הרג ורצח את חברו. אלא שהיה חסר החינוך הממלכתי שהיחיד מחויב לצמצם את זכויותיו לטובת הציבור. הגישה הזו - שדאגת הפרט דוחה את הדאגה והאחריות לכלל, הינה גישה של צרות-עין, הפכה של מידת החסד. (נחלת יוסף, עט׳ לא)

לא רק אלימלך עצמו לקה בצרות-עין, אלא כל משפחתו הייתה לקויה במידה זו. הכתוב מדגיש ואומר: ”הוא ואשתו ושני בניו״, וחז״ל דורשים על-כך: ”הוא עיקר ואשתו טפלה לו ובניו טפלים להם״, (רות רבה, א, ו) והדברים מתפרשים כביקורת על כל המשפחה:

אמרו זיכרונם לברכה במדרש, שהכוונה לחייב את כולם, כי הכול סרו מהר מהדרך הטובה, אין אומר ”השב!” וכן אמרו בפסוק ”ושם האיש אלימלך... מה צריך הכתוב להכריז עליו ועל אשתו ועל בניו? לפי שלא היו מעכבים זה את זה, מצרות-עין שהייתה בכולם. בזמן שהאיש רוצה והאישה ובניה אינם רוצים, או איפכא, הגזירה מסתלקת, אבל בזמן שאין אחד מעכב על חברו הגזירה חלה עליהם. תיאור ירידת המשפחה ממחיש אפוא את היות כל משפחת אלימלך לקויים בצרות-עין.

הכתובים מספרים כי אלימלך ומשפחתו הלכו לשדי-מואב. הרמב״ם בספרו היד החזקה קובע כי ״דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו, ונוהג כמנהג אנשי מדינתף. מכאן כי בהליכה לגור במקום מסוים יש תהליך של שינוי וקבלת דפוסי ההתנהגות של אותו מקום. לגבי דפוס התנהגותם של עם מואב ידועה ההלכה: ״לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה׳״. על דבר אשר לא קידמו אתכם בלחם ובמים״. לעם המואבי יש תכונה רעה של צרות-עין, והרחיקה אותם התורה והקימה חיץ בין עם ישראל לעם המואבי, בשביל שלא יידבקו ישראל בתכונתם זו השלילית. בחירתם של משפחת אלימלך את מואב כיעד לירידתם, מהווה סימן נוסףלהתרחקותם ממידת החסד:

״ויבואו שדי מואב ויהיו שם״ - רוצה לומר, כי כל הליכתם מארץ־ישראל הייתה על שהיו צרי-עין בעניים והלכו למואבים שהיו גם־כן צרי-עין כמו שנאמר ”על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ומים״. וכיון שבאו שם, אף שהיו גרים ולא היו להם טבע בני המדינה, נעשה טבעם כמו המואבים. (רבי אליהו בן שלמה זלמן(הגאון מווילנא), מגילת רות עם פירוש הגר״א, רות א, ב )

את תהליך השתקעות משפחת אלימלך במואב מתארים הפסוקים כשלבים־שלבים. בתחילה נאמר ”לגור בשדה מואב״. מביטוי זה למדים כי בתחילה לא היה בדעתם להשתקע. וזאת על פי דרשת חז”ל: ”ויגר שם - מלמד שלא ירד יעקב אבינו להשתקע במצרים אלא לגור שם״. אולם לאחר מכן כבר נאמר: ״ויבואו שדי-מואב ויהיו שם״.

(אלשיך, רות א, ב) הביטוי ״ויהיו״ כבר מבטא התערות בהוויה המקומית. דבר זה נראה גם בדברי ה״תרגום״: ״והוו תמן רופילים״ - שרים חשובים. דהיינו, שמההליכה לגור הם התדרדרו לכדי התערות תרבותית במקום, עד כדי היותם מנכבדי המקום. (רבי שלמה אלקבץ, שורש ישי, רות א, ב) ההתבססות במואב היוותה ניתוק מהתכונות היהודיות - הישראליות מחד גיסא, והתערות בהוויה המקומית - מאידך גיסא, וכמאמר חז״ל: ”הניחו ישראל ונסתפחו (רות רבה, ב, ד) בשדי מואב״. מכאן כי בהליכה לשדי-מואב יש ביסוי להשתקעות בתרבות המואבית, וממילא יש בזה ביסוי להתרתקות המשפחה ממידת החסד.

את תהליך השתקעות משפחת אלימלך במואב מתארים הפסוקים כשלבים־שלבים. בתחילה נאמר ”לגור בשדה מואב״. מביטוי זה למדים כי בתחילה לא היה בדעתם להשתקע. וזאת על פי דרשת חז”ל: ”ויגר שם - מלמד שלא ירד יעקב אבינו להשתקע במצרים אלא לגור שם״. אולם לאחר מכן כבר נאמר: ״ויבואו שדי-מואב ויהיו שם״.

(אלשיך, רות א, ב) הביטוי ״ויהיו״ כבר מבטא התערות בהוויה המקומית. דבר זה נראה גם בדברי ה״תרגום״: ״והוו תמן רופילים״ - שרים חשובים. דהיינו, שמההליכה לגור הם התדרדרו לכדי התערות תרבותית במקום, עד כדי היותם מנכבדי המקום. (רבי שלמה אלקבץ, שורש ישי, רות א, ב) ההתבססות במואב היוותה ניתוק מהתכונות היהודיות - הישראליות מחד גיסא, והתערות בהוויה המקומית - מאידך גיסא, וכמאמר חז״ל: ”הניחו ישראל ונסתפחו (רות רבה, ב, ד) בשדי מואב״. מכאן כי בהליכה לשדי-מואב יש ביסוי להשתקעות בתרבות המואבית, וממילא יש בזה ביסוי להתרתקות המשפחה ממידת החסד.

הכתובים מספרים כי לאחר מות אלימלך נשאו הבנים נשים מואביות. נישואין אלו מבטאים את שיאו של תהליך ההיטמעות של המשפחה במואב. זוהי נקודת שפל בהידרדרות המשפחה ממידת החסד.

אילו בני אלימלך היו מגיירים את הנשים, ניתן היה לטעון שטבען של אותן נשים מואביות השתנה לטוב, שהרי ״גר שנתגייר כקטן שנולך״. אולם הפסוק מדגיש ואומר: ״וישאו להם נשים מואביות" וחז״ל למדים מכך: ״תני בשם ר׳ מאיר, לא גיירום ולא הטבילום״. גם הלשון ”וישאו להם״ מלמדת על-כך, שכן בדרך כלל מופיע ביטוי זה בתנ״ך בהקשר לנישואי נוכריות, להבדיל מהביטוי "לקיחה" המופיע בהקשר לנישואין כשרים (מלבי״ם, רות, א, ד). נישואי בני אלימלך התאפשרו מתוך כך שהתכונה המואבית השתרשה בהם. פני הדברים הגיעו לידי כך שהם ראו בבנות מואב נשים ראויות להם. וכהערת חז״ל: ”ומי גרם להם לישא נשים מואביות, אלא שעשו כעמון ומואב בצרות עין" (ילקוט שמעוני, אות תר).

על לשון הפסוק "וישאו להם" מציין רבי שלמה אלקבץ: "והרב רבי יוסף גאקון זכרונו לברכה דקדק תיבת להם, אשר היא באמת מיותרת, ואמר כי בא להורות שלא נשאום לקיום המין, כי אם להנאת עצמם, ויפה דקדק...״ (רבי שלמה אלקבץ, שורש ישי, רות א, ד) כי בנוהג שבעולם, כשאדם נושא אישה יש במעשהו צד של חסד ומבניינו של עולם.

ואולם הנישואין המתוארים במגילה משוללים ממידת החסד מכלל וכלל, משום שנעשו בהתכחשות למצבם האומלל של הילדים שעתידים היו להיוולד מנישואין אלו. חז״ל מדגישים; "תני בשם ר מאיר, לא גיירום ולא הטבילום ולא היתה הלכה להתחדש עמוני ולא עמונית, מואבי ולא מואבית”. (ילקוט שמעוני, אות תר) לאמור, כי הילדים שהיו אמורים להיוולד מנישואין אלו - לא יתייחסו למשפחתם ולא יורשו לבוא בקהל ישראל. נמצא, כי המחשבה שנלוותה לנישואין הייתה אך ורק אנוכית ללא שום צד של חסד. הרי שבנישואין אלו יש ביטוי נוסף להידרדרות שבמידת החסד.

מבוסס על הספר "מגילת רות בראי הנצח" מפי הרב פורמן