וְדִבְּר֣וּ הַשֹּֽׁטְרִים֮ אֶל־הָעָ֣ם לֵאמֹר֒
מִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁ֨ר בָּנָ֤ה בַֽיִת־חָדָשׁ֙ וְלֹ֣א חֲנָכ֔וֹ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יַחְנְכֶֽנּוּ׃
וּמִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁר־נָטַ֥ע כֶּ֙רֶם֙ וְלֹ֣א חִלְּל֔וֹ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יְחַלְּלֶֽנּוּ׃
וּמִֽי־הָאִ֞ישׁ אֲשֶׁר־אֵרַ֤שׂ אִשָּׁה֙ וְלֹ֣א לְקָחָ֔הּ יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ פֶּן־יָמוּת֙ בַּמִּלְחָמָ֔ה וְאִ֥ישׁ אַחֵ֖ר יִקָּחֶֽנָּה׃
וְיָסְפ֣וּ הַשֹּׁטְרִים֮ לְדַבֵּ֣ר אֶל־הָעָם֒ וְאָמְר֗וּ מִי־הָאִ֤ישׁ הַיָּרֵא֙ וְרַ֣ךְ הַלֵּבָ֔ב יֵלֵ֖ךְ וְיָשֹׁ֣ב לְבֵית֑וֹ וְלֹ֥א יִמַּ֛ס אֶת־לְבַ֥ב אֶחָ֖יו כִּלְבָבֽוֹ׃
השבת נקרא את פרשת שופטים. אני עכשיו הולך להכניס אתכם לסצנה שבה הכהן מברך ומרים את המורל של הלוחמים במלחמה הקרבה ובאה. לאחר שהכהן מסיים את דבריו באים השוטרים ואומרים מי לא יוצא למלחמה עם כולם:
1. מי שבנה בית חדש ולא הספיק לחנוך אותו.
2. מי שנטע כרם ולא הספיק לחללו.
3. מי שהתארס ולא הספיק להתחתן.
4. ומי שפוחד ממש.
אני חושב שבקלות אפשר לראות ששלוש הסיבות שונות מהסיבה האחרת שהיא גם הסיבה שהכי קל להבין. הרי אם בן אדם שיוצא למלחמה מפחד כל כך הוא עלול לשתף אחרים בפחדו ולהוריד דרמטית את המורל לא רק שלו אלא גם של חבריו. אבל מה לגבי השאר? מה הבעיה שהם יילחמו? והאם זה בגלל התחשבות באדם עצמו או בחבריו?
רש''י אומר שאם בן אדם בנה בית וברגע שהוא חונך אותו קוראים לו למלחמה זה ממלא אותו בעוגמת נפש ועלולה להוציא אותו מריכוז במלחמה. לטענת רש''י הפטור הוא מתוך התחשבות באדם עצמו.
חנכו. כמו חנכת המזבח וכן חנוך לנער ומזה למדו רבותינו ז״ל מחנכין את הנערים והטעם כי לבו וכל תאותו לחנוך ביתו והנה לבו לביתו לא למלחמה על כן ינוס ויניס אחרים:
אבן עזרא אומר שזו לא עוגמת נפש אלא תאווה גדולה של הבן אדם לחנוך את ביתו. אומנם הוא במלחמה אך ליבו בביתו החדש. כך סביר שברגע שהפצצה הראשונה תתפוצץ הבן אדם יברח ויגרום לאחרים לברוח. לפי אבן עזרא מתחשבים פה בעיקר בלוחמים האחרים.
והנה הכהן שהוא העובד את השם יזהירם ביראתו ויבטיחם אבל השוטרים ידברו בנוהג שבעולם פן ימות במלחמה כי בדרך הארץ בכל המלחמות ימותו אנשים גם מכת הנוצחים וצוה על השלשה האלה לשוב כי לבו על ביתו וכרמו ועל אשתו וינוס:
הרמב''ן מסכים עם אבן עזרא אך מוסיף שאומנם הכהן אומר שה' איתנו וכך ננצח במלחמה אך השוטרים אומרים שכמו בכל מלחמה גם אצלנו אנשים כנראה ימותו וזה ממש חיזק את הרצון של הבן אדם שרצה לחנוך בית או כרם או להתחתן לא להיות מרוכז בכלל וכך זה מתחבר למה שאבן עזרא אמר.
ספר החינוך
והענין להיות מחזירים מן המלחמה מי שנטע כרם ולא אכל ממנו או בנה בית ולא שכן בו או ארש אישה ולא לקחה והירא מעבירות שבידו, זהו דבר ראוי וכשר, כי כל אלה בני אדם חלושים מאוד מבוא במלחמה, כי מחשבתם נתפסת על הדברים הנזכרים, ואלו יניאו לב אחיהם... וכל דרכי התורה יושר ואמונה.
גם ספר החינוך מסכים לגמרי עם מה שאומרים הרמב''ן ואבן עזרא. כי ספר החינוך אומר שהעובדה שבן אדם התארס אבל לא התחתן כי הוא צריך לצאת להילחם זה ממש מחליש את אותו בן אדם וכך הוא מחליש אחרים. בקיצור אותה נקודה כמו הרמב''ן ואבן עזרא.
באור:
ד"ה ואיש אחר יחנכו – ויש לך לחוס על בונה, נוטע ומארס, כי ה' אלהיך הוא הנלחם ואינך צריך לחיל רב, לכן תחמול עליהם.
הבאור אומר אומר שהרי הכהן מבטיח שה' יעזור להם לנצח במלחמה, ולכן אפשר לחמול על מי שקצת קשה לו לצאת כי לא צריך שכולם יילחמו. אולי כמו הסיפור של גדעון, שצמצם את לוחמיו כדי להגדיל את הנס. נראה שהבאור נמצא באותה שיטה יחד עם רש''י - גם במלחמה כללית אנחנו מתחשבים באדם הפרטי.
הירש:
בעצם ימי המלחמה מדגישה התורה את חשיבותן המכרעת של דרישות השלום ותפקידיו, אחרי שאיננה מבססת את ה"ילך וישוב" ב"פן ימות ויהי הבית שמם, הכרם בלתי נעבד, האשה – אלמנה" אלא בנמקה: "פן ימות ואיש אחר יחנכנו, יחללנו, יקחנה". הרי גלוי לעין כל שהיא – התורה – מחייבת כל יחיד ויחיד למלא בגופו את תפקידי השלום ושעל כן חובת עבודת הצבא נדחית לגבי מי שנכנס למלא את התפקידים באופן קבוע במסיבות חדשות.
הרשר הירש אומר שזה בכלל קשור לשלום. כלומר זה לא פטור בדיעבד אלא העדפה לכתחילה - אנחנו רוצים שאנשים הלו יחזרו הביתה. למה? המלחמה היא הרס לעומת נישואים, בניית בית או חילול כרם שהם דברים שמקדמים את החיים ובעצם דברי שלום. כאשר הרבנים האחרים אומרים שזה קשור ללוחם או ללוחמים האחרים הרשר הירש אומר שזה לא קשור לזה בכלל אלא לעובדה שעדיף שלום על פני מלחמה והרס.
...כֹּל אֵלּוּ שׁוֹמְעִין דִּבְרֵי כֹהֵן מֵעֶרְכֵי מִלְחָמָה וְחוֹזְרִין, וּמְסַפְּקִין מַיִם וּמָזוֹן וּמְתַקְּנִין אֶת הַדְּרָכִים:
במשנה במסכת סוטה אומרים שלחזור הביתה זה לא מה שאנחנו חושבים אלא לעשות דברים במלחמה שלא מסוכנים כמו להיות בקו האש. לדוגמא כמו לספק אוכל ושתייה.
עד לא מזמן למדתי בבית ספר יסודי על שמו של הדר גולדין ז''ל אשר נחטף ונהרג על ידי מחבלים מרצועת עזה במהלך מבצע צוק איתן. אבל איך זה קשור לסיפור שלנו? הדר היה אמור להתחתן מספר שבועות אחרי המבצע. בעצם אם הגיוס למבצע היה כמו אז הדר אולי לא היה מת אבל מצד שני, הוא היה קצין בכיר והוא היה מרוכז ממש במבצע בו נלחם באומץ.
שבת שלום מבארי יחיאלי.