במערך שיעור זה ניחשף למצוות השמיטה, לעקרונות שעומדים מאחוריה וננסה לחשוב על הרלוונטיות לימנו.

המערך מיועד לגיל יסודי ולחניכים שאין להם רקע והיכרות עם השמיטה.

מבנה השיעור:

משחק פתיחה

היכרות עם מצוות השמיטה

דיון או המחזה

סיום השיעור

משחק פתיחה

יש לעשות תחרות שכיבות סמיכה/ ריצה בין שני משתתפים. יש לחזור על המשימה 28 פעמים אך לאחד מהם אומרים שכל פעם בחזרה ה-7 הוא יכול לנוח. לאחר המשימה שואלים למי היה יותר קל? למה? המטרה במשחק הייתה להראות שלאורך זמן יש צורך לנוח, ומנוחה כזו חשובה מכמה טעמים.

נסביר לחניכים שפעילות הקרובה ננסה להבין את הטעמים למצוות השמיטה? ננסה להבין מה המצווה ומה הסיבות לקיומה

(א) וַיְדַבֵּ֤ר יְהֹוָה֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה בְּהַ֥ר סִינַ֖י לֵאמֹֽר׃ (ב) דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם כִּ֤י תָבֹ֙אוּ֙ אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֥ר אֲנִ֖י נֹתֵ֣ן לָכֶ֑ם וְשָׁבְתָ֣ה הָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַיהֹוָֽה׃ (ג) שֵׁ֤שׁ שָׁנִים֙ תִּזְרַ֣ע שָׂדֶ֔ךָ וְשֵׁ֥שׁ שָׁנִ֖ים תִּזְמֹ֣ר כַּרְמֶ֑ךָ וְאָסַפְתָּ֖ אֶת־תְּבוּאָתָֽהּ׃ (ד) וּבַשָּׁנָ֣ה הַשְּׁבִיעִ֗ת שַׁבַּ֤ת שַׁבָּתוֹן֙ יִהְיֶ֣ה לָאָ֔רֶץ שַׁבָּ֖ת לַיהֹוָ֑ה שָֽׂדְךָ֙ לֹ֣א תִזְרָ֔ע וְכַרְמְךָ֖ לֹ֥א תִזְמֹֽר׃ (ה) אֵ֣ת סְפִ֤יחַ קְצִֽירְךָ֙ לֹ֣א תִקְצ֔וֹר וְאֶת־עִנְּבֵ֥י נְזִירֶ֖ךָ לֹ֣א תִבְצֹ֑ר שְׁנַ֥ת שַׁבָּת֖וֹן יִהְיֶ֥ה לָאָֽרֶץ׃ (ו) וְ֠הָיְתָ֠ה שַׁבַּ֨ת הָאָ֤רֶץ לָכֶם֙ לְאׇכְלָ֔ה לְךָ֖ וּלְעַבְדְּךָ֣ וְלַאֲמָתֶ֑ךָ וְלִשְׂכִֽירְךָ֙ וּלְתוֹשָׁ֣בְךָ֔ הַגָּרִ֖ים עִמָּֽךְ׃ (ז) וְלִ֨בְהֶמְתְּךָ֔ וְלַֽחַיָּ֖ה אֲשֶׁ֣ר בְּאַרְצֶ֑ךָ תִּהְיֶ֥ה כׇל־תְּבוּאָתָ֖הּ לֶאֱכֹֽל׃ {ס}

(1) The LORD spoke to Moses on Mount Sinai: (2) Speak to the Israelite people and say to them: When you enter the land that I assign to you, the land shall observe a sabbath of the LORD. (3) Six years you may sow your field and six years you may prune your vineyard and gather in the yield. (4) But in the seventh year the land shall have a sabbath of complete rest, a sabbath of the LORD: you shall not sow your field or prune your vineyard. (5) You shall not reap the aftergrowth of your harvest or gather the grapes of your untrimmed vines; it shall be a year of complete rest for the land. (6) But you may eat whatever the land during its sabbath will produce—you, your male and female slaves, the hired and bound laborers who live with you, (7) and your cattle and the beasts in your land may eat all its yield.

נעבד עם החניכים את הפסוקים ונשאל מה היא מצוות השמיטה?

  1. "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ" שתשבות הארץ ממלאכתה בשביעית- מנוחה לארץ
  2. "שָׂדְךָ לֹא תִזְרָע" שלא יעבוד עבודת הארץ בשנה זו
  3. "וְכַרְמְךָ לֹא תִזְמֹר" איסור לעבד את הגפן
  4. "אֵת סְפִיחַ קְצִירְךָ לֹא תִקְצוֹר" שלא יקצור את הספיח (עשבים שוטים בשדה)
  5. "וְאֶת-עִנְּבֵי נְזִירֶךָ לֹא תִבְצֹר". איסור לבצור את הנזירים (הפירות העולים מאליהם בעצים)
  6. "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ". יש לאפשר לכל אדם להנות מהיבול שגדל

נחלק עם החניכים את המצוות למצוות עשה ואל תעשה

בחלק זה ניתן לבחור בין צפייה בסרטון ודיון או בהמחזה.

אופצייה א'

יש לצפות בסרטון הבא ונקיים דיון על השמיטה לאחריו

1. למה הילד מתעצבן בסרטון? מה מפריע לו?

2. מה ההסברים של האב לחשיבות קיום השמיטה?

3. מה היתרונות של השמיטה לדעתכם?

4. האם שמיטה רלוונטית גם למי שלא חקלאי? האם יש עקרונות עמוקים יותר שאולי רלוונטיים גם לנו?

אופציה ב'

תנסו לדמיין מציאות של חברה חקלאית קהילתית בשמיטה

תחלקו את הקבוצה ל3 קבוצות כאשר כל קבוצה צריכה להמחיז איך לדעתה נראית השמיטה?

- מה עושים בשנה שלפני השמיטה?

- מה עושים במהלך השמיטה? איך נראה השבתון?

- האם הם עצובים? שמחים? האם המצווה קשה? קלה?

- האם יש יותר אחווה של הקהילה או פחות?

- איך מתייחסים לעניים ולחלשים? לאדמה?

נקרא יחד את הקטע מתוך "מר אל, כאן אנה"/ פין

למה רצה מר אל לנוח ביום השביעי? פתחה.

- אני חושב שלא נשארו לו כוחות אחרי שבוע של עבודה קשה, עניתי.

- לא, הוא לא נח בגלל שהיה עייף.

- מה - לא? אני מתעייף רק מהמחשבה על כל שעשה.

- בטח שלא, הוא לא היא עייף.

- לא?

- לא. הוא המציא את המנוחה.

- אה, זה מה שהוא עשה, מה?

- כן, וזאת היצירה הכי גדולה שלו. המנוחה. מה לפי דעתך היה בעולם לפני היום הראשון של מר אל?

- תהו ובוהו אחד גדול. אני חושב?

- נכון, ואתה לא מסוגל לנוח במקום שיש בו תוהו ובוהו אחד גדול, מה?

- אני חושב שלא, טוב. אז מה?

- אז אחרי שהוא התחיל לעשות את כל הדברים ההם, נהיה קצת פחות תוהו ובוהו בעולם.

- מתקבל על הדעת, הנהנתי.

- אחרי שמר אל גמר הכל. את כל מלאכתו, אשר ברא אלוהים לעשות, כבר לא היה שום תוהו ובוהו בעולם, ואז אפשר לנוח, ובגלל זה המנוחה היא הנס הכי גדול מכולם.

שאלות לדיון אחרי הקטע

- לפי הקטע למה מר אל נח בסוף השבוע?

- האם אתם מזדהים עם כך שאי אפשר לנוח כשיש בלאגן?

- מתי אתם מרגישים שאתם מצליחים לנוח? מה נותן לכם כוחות ומוטיבציה?

שנת השמיטה היא שנה שבה האדם והאדמה מצווים לשבות, זו שנה שאנו נדרשים לעצור את שטף החיים ולבחון את התנהלותנו, לנוח על מנת שבשש השנים הבאות נוכל להמשיך לעבוד, ללמוד ולהיות יצרניים.

משימה לסיום

נבקש מכל חניך לכתוב/ לצייר אם היה לו יותר זמן עם ההורים/ משפחה/ חברים מה הוא היה עושה בזמן הזה?

האם יש רעיון או השראה שהם קיבלו מרעיון השמיטה?

כל חניך ישתף בתוצרים ונכין יחד פלקט עם רעיונות לקראת השנה הקרבה