דף צ"ו

עמוד ב

קושייה א

כתוב בתורה: וַיְצַ֣ו מֹשֶׁ֗ה וַיַּעֲבִ֨ירוּ ק֥וֹל בַּֽמַּחֲנֶה֮ לֵאמֹר֒ אִ֣ישׁ וְאִשָּׁ֗ה אַל־יַעֲשׂוּ־ע֛וֹד מְלָאכָ֖ה לִתְרוּמַ֣ת הַקֹּ֑דֶשׁ וַיִּכָּלֵ֥א הָעָ֖ם מֵהָבִֽיא׃

ע"פ דעת רבי יוחנן, משה ישב במחנה לוי (שהוא רשות הרבים) ואמר לעדתו (שמוציאים את תרומות מתוך אוהליהם, ועל כן הם ברשות היחיד) להפסיק מלהוציא את התרומה מבתיהם.

Moses thereupon had this proclamation made throughout the camp: “Let no man or woman make further effort toward gifts for the sanctuary!” So the people stopped bringing:

בפסוק הבא בגמרא כתוב: וּמִמַּאי ומאיפה אנו יודעים דִּ(ש)בְשַׁבָּת קָאֵי משה אמר להפסיק את ההוצאה? דִּילְמָא אולי בְּחוֹל קָאֵי הוא אמר!, אלא הוא ביקש להפסיק כיוון וּמִשּׁוּם דִּשְׁלִימָא לַהּ מְלָאכָה שהושלמה המלאכה, כְּדִכְתִיב: ״וְהַמְּלָאכָה הָיְתָה דַיָּם וְגוֹ׳״?! — ורבי יוחנן גָּמַר למד גזירה שווה מ״הַעֲבָרָה״ (שבפסוק בשמות) ו-״הַעֲבָרָה״ מִיּוֹם הַכִּפּוּרִים:

The Gemara asks: And how do you know that he was standing and commanding the people on Shabbat? Perhaps he was standing during the week, and Moses commanded the cessation of contributions because the labor of the Tabernacle was completed, since all the necessary material was already donated, as it is written: “And the work was sufficient for them for all of the work to perform it, and there was extra” (Exodus 36:7). Rather, derive this by means of a verbal analogy between passing mentioned in this context and passing mentioned with regard to Yom Kippur.

לא הבנתי את השאלה. הרי ברור הדבר שמשה ביקש להפסיק כיוון שהמלאכה הושלמה ולאו דווקא בגלל שבדיוק נכנסה השבת.

הסיבה לכך שפסוק זה (שמות ל"ו:ו') מובא כאסמכתא מקראית למלאכת הוצאה, היא כיוון שמתואר כיצד במהלך בניית המשכן העם הוציא מרשות לרשות את תרומתם.

וכמו כל מלאכה אחרת שנעשתה לצורך בניית המשכן (ועל כן נקבע שאסור לעשותה בשבת) - כך גם מלאכת הוצאה.

תשובה:

הסיבה להפסקת עשיית המלאכה - אינה רלוונטית.

כל עוד המלאכה נעשתה בזמן בניית המשכן, היא לא תיעשה בשבת.