דף צ"ה

עמוד א

קושייה א

תַּנְיָא נָמֵי הָכִי: שנינו בגמרא: אדם הַנּוֹטֵל מְלֹא פִי הַזּוּג (שיעור) מראשו בְּשַׁבָּת — חַיָּיב. וְכַמָּה השיעור של מְלֹא פִי הַזּוּג? — שְׁתַּיִם (שערות). רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: אפילו שערה אַחַת, וּמוֹדִים חֲכָמִים לְרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בִּמְלַקֵּט שיערות לְבָנוֹת מִתּוֹךְ שיערות שְׁחוֹרוֹת, שֶׁאֲפִילּוּ אַחַת חַיָּיב. ומוסיפים: וְדָבָר זֶה אַף בַּחוֹל אָסוּר, מִשּׁוּם שֶׁנֶּאֱמַר: ״לֹא יִלְבַּשׁ גֶּבֶר שִׂמְלַת אִשָּׁה״ (שלדעת חכמים הוצאת שיערות לבנות בראש הוא מנהג הנשים שנוהגות להתייפות, ולכן אסור לגברים).

That was also taught in a baraita: One who removes enough of his hair to fill the opening of the scissors on Shabbat is liable. And how much is enough to fill the opening of the scissors? It is two hairs. Rabbi Eliezer says: One is liable for removing even one hair. And the Sages agree with Rabbi Eliezer that one who collects and plucks white hairs from among black ones is liable even if he removed a single hair. His actions indicate that one hair is significant for him. And this matter of plucking white hairs is prohibited for men even on weekdays, as it is stated: “A woman shall not don a man’s clothes, and a man shall not wear a woman’s garment” (Deuteronomy 22:5). The Sages derive that any action typically performed by women for beautification is prohibited for men.

מקור האיסור הוא בתורה: לֹא־יִהְיֶ֤ה כְלִי־גֶ֙בֶר֙ עַל־אִשָּׁ֔ה וְלֹא־יִלְבַּ֥שׁ גֶּ֖בֶר שִׂמְלַ֣ת אִשָּׁ֑ה כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת יְהוָ֥ה אֱלֹהֶ֖יךָ כָּל־עֹ֥שֵׂה אֵֽלֶּה׃ (פ)

A woman must not put on man’s apparel, nor shall a man wear woman’s clothing; for whoever does these things is abhorrent to the LORD your God.

אם כך, כיצד מסתדר איסור זה של חכמים בגמרא עם האמור במסכת ברכות?:

תָּא שְׁמַע: ששנינו: גָּדוֹל כְּבוֹד הַבְּרִיּוֹת שֶׁדּוֹחֶה [אֶת] לֹא תַעֲשֶׂה שֶׁבַּתּוֹרָה.

The Gemara cites an additional proof from a baraita: Come and hear: Great is human dignity, as it overrides a prohibition in the Torah.