המונה ליזה והפנים הרבות של התורה / אמילי עמרוסי

הערכים של ספריא נטועים היטב בעולם לימוד בית המדרש ומושתתים על האמונה כי לכל יהודי יש את האות המיוחדת שלו.

לכבוד חג השבועות בחרנו כמה מאותם מקורות שמבטאים את הרוח של ספריא. ביקשנו מאנשי רוח, אמנות ודעת להאיר ולחדש את הזוית שלהם לגבי אותם המקורות.

בדף שלפניכם משתפת אמילי עמרוסי, סופרת ועיתונאית, מחשבות על היחס המיוחד שבין בורא עולם לנבראיו.


אנכי ה' אלוקיך

אנכי ה' אלקיך פנים בפנים [דבר ה' עמכם וגו'] (דברים ה' ד')

אמר רבי יוחנן: האיקונים הזה אלף בני אדם מביטים בה,

כל אחד ואחד אומר: בי היא מבטת.

כך הקדוש ברוך הוא היה מביט בכל אחד ואחד מישראל ואומר אנכי ה' אלקיך.

שבריר של רפלקציה

אשתו של סוחר בדים איטלקי אחד ישבה ימים ארוכים מול ליאונרדו דה-וינצ'י עד שהוציא תחת ידו את דיוקנה. בימים שחלפו בין טיוטה לטיוטה היא הספיקה ככל הנראה להרות וללדת, ואפשר לשער שגם החליפה תסרוקת. התוצאה היא אחת מיצירות האומנות החשובות בעולם. עיניה של המונה ליזה נראות כאילו מביטות בצופה בה בכל זווית שבה יתבונן.

חכמים פירשו את "אנוכי ה' אלוקיך" באופן שמזכיר את העמידה מול הגברת המפורסמת בלובר. איך שלא תביט, ולא משנה באיזו זווית תעמוד, תראה את האלוהים שלך, שמותאם בדיוק אליך.

הם לא התכוונו למונה. דה-וינצ'י נולד מאות שנים אחרי הפסיקתא הזאת. אבל, כנראה שהטכניקה היתה מוכרת: "אלף בני אדם מביטים בה, וכל אחד ואחד אומר 'בי היא מבטת' – כך הקדוש-ברוך-הוא מביט בכל אחד ואחד מישראל, ואומר 'אנוכי ה' אלוקיך'".

איזה יופי.

ההשגחה היא דו כיוונית: בורא העולם רואה אותי (לא היינו צריכים את המקור הזה כדי לזכור זאת, מדובר ביסוד אמונה אלמנטרי), אבל גם אני רואה אותו. וכשאני רואה אותו, אני חווה שבריר של רפלקציה, השתקפות שלי.

אלוהים אחד, גדול ורב פנים, שיש לו אינסוף מראות, מחזיר בבואות מרהיבות למיליארדי ברואיו, וכל אחד מרגיש שהוא בן יחיד, מרגיש שרק עליו מסתכלים.


רוצים לקבל עוד מידע על הנעשה בספריא, מקורות מעניינים ועוד? להרשמה לניוזלטר שלנו לחצו כאן