
Photo by Matteo Vistocco on Unsplash
עיקרון 2: איש לא יכול להנהיג לבדו - דרושה עבודת צוות (י' זקס)
שבע פעמים בבראשית פרק א' אנחנו מוצאים את המילה "טוב". רק פעמיים בתורה כולה מופיע הצירוף "לא טוב". הפעם הראשונה - כאשר אלוהים אומר: "לא טוב היות האדם לבדו", והשנייה – כאשר יתרו רואה את חתנו, משה, מנהיג ושופט לבדו ואומר לו: "לא טוב הדבר אשר אתה עושה".
איננו יכולים לחיות לבד, איננו יכולים להנהיג לבד, מנהיגות היא עבודת צוות. התולדה של כל זה היא שאין סגנון מנהיגות אחד ביהדות. במשך שנות הנדידה במדבר היו שלושה מנהיגים: משה, מרים ואהרון. משה היה קרוב לאלוהים. אהרון היה קרוב לאנשים. מרים הנהיגה את הנשים ותמכה בשני אחיה. חז"ל אומרים שבזכות כישרונה וכישוריה היו מים לשתות במדבר.
בתקופת המקרא היו שלושה תפקידי מנהיגות שונים: מלכים, כוהנים ונביאים. המלך היה מנהיג מדיני. הכוהן היה מנהיג דתי. הנביא היה איש חזון, גבר או אישה, של אידיאלים ורעיונות. ביהדות, מנהיגות היא נכס מתהווה של ריבוי תפקידים ופרספקטיבות. שום יחיד לא יכול להנהיג את העם היהודי לבדו.
לאור העיקרון הנ"ל שהגדיר זקס, דונו בקטעים הבאים. לאחר כל קטע יובאו שאלות מנחות, ותוכלו להיעזר בהן כעוגן לשיחה בחברותא.
1. מדרש רבה לדברים, א, ח
"אמר רבי יצחק: בשעה שישראל נשמעים לגדוליהם ואין גדוליהם עושים צורכיהן, באותה שעה ה' במשפט יבוא עם זקני עמו ושריו (ישעיה ג', יד), וכל כך למה? - שמשאו של ציבור קשה ואין אדם יחיד יכול לישא משאו של ציבור בעצמו. תדע לך שהרי משה, רבן של כל הנביאים, לא היה יכול לשאת משאו של ציבור לעצמו."
- מהן שתי הטענות שעולות במדרש רבה לגבי מנהיגות?
2. שמות ד, י-יז
(י) וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֣ה אֶל־יְהוָה֮ בִּ֣י אֲדֹנָי֒ לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי גַּ֤ם מִתְּמוֹל֙ גַּ֣ם מִשִּׁלְשֹׁ֔ם גַּ֛ם מֵאָ֥ז דַּבֶּרְךָ אֶל־עַבְדֶּ֑ךָ כִּ֧י כְבַד־פֶּ֛ה וּכְבַ֥ד לָשׁ֖וֹן אָנֹֽכִי׃ (יא) וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֵלָ֗יו מִ֣י שָׂ֣ם פֶּה֮ לָֽאָדָם֒ א֚וֹ מִֽי־יָשׂ֣וּם אִלֵּ֔ם א֣וֹ חֵרֵ֔שׁ א֥וֹ פִקֵּ֖חַ א֣וֹ עִוֵּ֑ר הֲלֹ֥א אָנֹכִ֖י יְהוָֽה׃ (יב) וְעַתָּ֖ה לֵ֑ךְ וְאָנֹכִי֙ אֶֽהְיֶ֣ה עִם־פִּ֔יךָ וְהוֹרֵיתִ֖יךָ אֲשֶׁ֥ר תְּדַבֵּֽר׃ (יג) וַיֹּ֖אמֶר בִּ֣י אֲדֹנָ֑י שְֽׁלַֽח־נָ֖א בְּיַד־תִּשְׁלָֽח׃ (יד) וַיִּֽחַר־אַ֨ף יְהוָ֜ה בְּמֹשֶׁ֗ה וַיֹּ֙אמֶר֙ הֲלֹ֨א אַהֲרֹ֤ן אָחִ֙יךָ֙ הַלֵּוִ֔י יָדַ֕עְתִּי כִּֽי־דַבֵּ֥ר יְדַבֵּ֖ר ה֑וּא וְגַ֤ם הִנֵּה־הוּא֙ יֹצֵ֣א לִקְרָאתֶ֔ךָ וְרָאֲךָ֖ וְשָׂמַ֥ח בְּלִבּֽוֹ׃ (טו) וְדִבַּרְתָּ֣ אֵלָ֔יו וְשַׂמְתָּ֥ אֶת־הַדְּבָרִ֖ים בְּפִ֑יו וְאָנֹכִ֗י אֶֽהְיֶ֤ה עִם־פִּ֙יךָ֙ וְעִם־פִּ֔יהוּ וְהוֹרֵיתִ֣י אֶתְכֶ֔ם אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשֽׂוּן׃ (טז) וְדִבֶּר־ה֥וּא לְךָ֖ אֶל־הָעָ֑ם וְהָ֤יָה הוּא֙ יִֽהְיֶה־לְּךָ֣ לְפֶ֔ה וְאַתָּ֖ה תִּֽהְיֶה־לּ֥וֹ לֵֽאלֹהִֽים׃ (יז) וְאֶת־הַמַּטֶּ֥ה הַזֶּ֖ה תִּקַּ֣ח בְּיָדֶ֑ךָ אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשֶׂה־בּ֖וֹ אֶת־הָאֹתֹֽת׃
- אילו סוגי תפקידי מנהיגות מוגדרים ב"צוות המשימה" שמוצג בפסוקים מספר שמות?
3. רות קלדרון, גבורה וגבריות, מתוך: אלפא ביתא תלמודי, עמ' 56 (לפרק המלא)

- איך מצטיירת בעיניכם דמותו של משה כמנהיג, בעקבות דבריה של רות קלדרון?
4. סדר עולם רבה, י
שלושה פרנסים טובים עמדו להן לישראל, ואלו הן משה ואהרן ומרים,
ושלוש מתנות טובות ניתנו על ידיהם, ואלו הן באר ועמוד ענן והמַן.
מַן בזכות משה, עמוד ענן בזכות אהרן, באר בזכות מרים.
מתה מרים, נסתלקה הבאר.
- מה מסמלות "שלוש המתנות"? ומה זה אומר על התפקיד המנהיגותי של כל אחד מהאחים?
5. בבא מציעא פה, ב (מתורגם מארמית)
אליהו היה מצוי בישיבתו של רבי. יום אחד ראש חדש היה, התאחר לו ולא בא. אמר לו: מה הטעם התאחר אדוני? אמר לו: עד שהעמדתי את אברהם, ורחצתי ידיו והתפלל והשכבתי אותו, וכן ליצחק וכן ליעקב. ושיעמידום יחד!? חושבים: יתחזקו בתפילה ויביאו לו למשיח שלא בזמנו. אמר לו: ויש דוגמתם בעולם הזה? אמר לו: יש, רבי חייא ובניו. גזר רבי תענית, הוריד (לתפילה) את רבי חייא ובניו. אמר משיב הרוח - ונשבה רוח, אמר מוריד הגשם - וירד גשם, כאשר הגיע לומר "מחיה המתים" - רגש העולם. אמרו בשמים: מי גילה סודות בעולם? אמרו: אליהו. הביאו את אליהו והכו אותו בששים שבטים של אש (שתין פולסי דנורא). בא, נדמה להם כדוב של אש, נכנס ביניהם וטרדם.
- האם עבודת צוות היא תמיד חיובית? באילו מצבים יש בה מן הסכנה? עבור מי?
שאלות נוספות לסיום:
1. כיצד הייתם אתם פועלים במקום רבי יהודה הנשיא (רבי) במקרה המתואר בסיפור?
2. למה לדעתכם הסיפור נמצא בדף לימוד זה, שכותרתו עבודת צוות?
3. מה הקשר בין הסיפור הנ"ל לבין הציור למטה?
