Save "מנהיגות: עבודת צוות
"
מנהיגות: עבודת צוות

עיקרון 2: איש לא יכול להנהיג לבדו - דרושה עבודת צוות (י' זקס)

שבע פעמים בבראשית פרק א' אנחנו מוצאים את המילה "טוב". רק פעמיים בתורה כולה מופיע הצירוף "לא טוב". הפעם הראשונה - כאשר אלוהים אומר: "לא טוב היות האדם לבדו", והשנייה – כאשר יתרו רואה את חתנו, משה, מנהיג ושופט לבדו ואומר לו: "לא טוב הדבר אשר אתה עושה".

איננו יכולים לחיות לבד, איננו יכולים להנהיג לבד, מנהיגות היא עבודת צוות. התולדה של כל זה היא שאין סגנון מנהיגות אחד ביהדות. במשך שנות הנדידה במדבר היו שלושה מנהיגים: משה, מרים ואהרון. משה היה קרוב לאלוהים. אהרון היה קרוב לאנשים. מרים הנהיגה את הנשים ותמכה בשני אחיה. חז"ל אומרים שבזכות כישרונה וכישוריה היו מים לשתות במדבר.

בתקופת המקרא היו שלושה תפקידי מנהיגות שונים: מלכים, כוהנים ונביאים. המלך היה מנהיג מדיני. הכוהן היה מנהיג דתי. הנביא היה איש חזון, גבר או אישה, של אידיאלים ורעיונות. ביהדות, מנהיגות היא נכס מתהווה של ריבוי תפקידים ופרספקטיבות. שום יחיד לא יכול להנהיג את העם היהודי לבדו.

לאור העיקרון הנ"ל שהגדיר זקס, דונו בקטעים הבאים. לאחר כל קטע יובאו שאלות מנחות, ותוכלו להיעזר בהן כעוגן לשיחה בחברותא.

1. מדרש רבה לדברים, א, ח

"אמר רבי יצחק: בשעה שישראל נשמעים לגדוליהם ואין גדוליהם עושים צורכיהן, באותה שעה ה' במשפט יבוא עם זקני עמו ושריו (ישעיה ג', יד), וכל כך למה? - שמשאו של ציבור קשה ואין אדם יחיד יכול לישא משאו של ציבור בעצמו. תדע לך שהרי משה, רבן של כל הנביאים, לא היה יכול לשאת משאו של ציבור לעצמו."

- מהן שתי הטענות שעולות במדרש רבה לגבי מנהיגות?

2. שמות ד, י-יז
(י) וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֣ה אֶל־יְהוָה֮ בִּ֣י אֲדֹנָי֒ לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי גַּ֤ם מִתְּמוֹל֙ גַּ֣ם מִשִּׁלְשֹׁ֔ם גַּ֛ם מֵאָ֥ז דַּבֶּרְךָ אֶל־עַבְדֶּ֑ךָ כִּ֧י כְבַד־פֶּ֛ה וּכְבַ֥ד לָשׁ֖וֹן אָנֹֽכִי׃ (יא) וַיֹּ֨אמֶר יְהוָ֜ה אֵלָ֗יו מִ֣י שָׂ֣ם פֶּה֮ לָֽאָדָם֒ א֚וֹ מִֽי־יָשׂ֣וּם אִלֵּ֔ם א֣וֹ חֵרֵ֔שׁ א֥וֹ פִקֵּ֖חַ א֣וֹ עִוֵּ֑ר הֲלֹ֥א אָנֹכִ֖י יְהוָֽה׃ (יב) וְעַתָּ֖ה לֵ֑ךְ וְאָנֹכִי֙ אֶֽהְיֶ֣ה עִם־פִּ֔יךָ וְהוֹרֵיתִ֖יךָ אֲשֶׁ֥ר תְּדַבֵּֽר׃ (יג) וַיֹּ֖אמֶר בִּ֣י אֲדֹנָ֑י שְֽׁלַֽח־נָ֖א בְּיַד־תִּשְׁלָֽח׃ (יד) וַיִּֽחַר־אַ֨ף יְהוָ֜ה בְּמֹשֶׁ֗ה וַיֹּ֙אמֶר֙ הֲלֹ֨א אַהֲרֹ֤ן אָחִ֙יךָ֙ הַלֵּוִ֔י יָדַ֕עְתִּי כִּֽי־דַבֵּ֥ר יְדַבֵּ֖ר ה֑וּא וְגַ֤ם הִנֵּה־הוּא֙ יֹצֵ֣א לִקְרָאתֶ֔ךָ וְרָאֲךָ֖ וְשָׂמַ֥ח בְּלִבּֽוֹ׃ (טו) וְדִבַּרְתָּ֣ אֵלָ֔יו וְשַׂמְתָּ֥ אֶת־הַדְּבָרִ֖ים בְּפִ֑יו וְאָנֹכִ֗י אֶֽהְיֶ֤ה עִם־פִּ֙יךָ֙ וְעִם־פִּ֔יהוּ וְהוֹרֵיתִ֣י אֶתְכֶ֔ם אֵ֖ת אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשֽׂוּן׃ (טז) וְדִבֶּר־ה֥וּא לְךָ֖ אֶל־הָעָ֑ם וְהָ֤יָה הוּא֙ יִֽהְיֶה־לְּךָ֣ לְפֶ֔ה וְאַתָּ֖ה תִּֽהְיֶה־לּ֥וֹ לֵֽאלֹהִֽים׃ (יז) וְאֶת־הַמַּטֶּ֥ה הַזֶּ֖ה תִּקַּ֣ח בְּיָדֶ֑ךָ אֲשֶׁ֥ר תַּעֲשֶׂה־בּ֖וֹ אֶת־הָאֹתֹֽת׃

(1) But Moses spoke up and said, “What if they do not believe me and do not listen to me, but say: The LORD did not appear to you?” (2) The LORD said to him, “What is that in your hand?” And he replied, “A rod.” (3) He said, “Cast it on the ground.” He cast it on the ground and it became a snake; and Moses recoiled from it. (4) Then the LORD said to Moses, “Put out your hand and grasp it by the tail”—he put out his hand and seized it, and it became a rod in his hand— (5) “that they may believe that the LORD, the God of their fathers, the God of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob, did appear to you.” (6) The LORD said to him further, “Put your hand into your bosom.” He put his hand into his bosom; and when he took it out, his hand was encrusted with snowy scales! (7) And He said, “Put your hand back into your bosom.”—He put his hand back into his bosom; and when he took it out of his bosom, there it was again like the rest of his body.— (8) “And if they do not believe you or pay heed to the first sign, they will believe the second. (9) And if they are not convinced by both these signs and still do not heed you, take some water from the Nile and pour it on the dry ground, and it—the water that you take from the Nile—will turn to blood on the dry ground.” (10) But Moses said to the LORD, “Please, O Lord, I have never been a man of words, either in times past or now that You have spoken to Your servant; I am slow of speech and slow of tongue.” (11) And the LORD said to him, “Who gives man speech? Who makes him dumb or deaf, seeing or blind? Is it not I, the LORD? (12) Now go, and I will be with you as you speak and will instruct you what to say.” (13) But he said, “Please, O Lord, make someone else Your agent.” (14) The LORD became angry with Moses, and He said, “There is your brother Aaron the Levite. He, I know, speaks readily. Even now he is setting out to meet you, and he will be happy to see you. (15) You shall speak to him and put the words in his mouth—I will be with you and with him as you speak, and tell both of you what to do— (16) and he shall speak for you to the people. Thus he shall serve as your spokesman, with you playing the role of God to him, (17) and take with you this rod, with which you shall perform the signs.” (18) Moses went back to his father-in-law Jether and said to him, “Let me go back to my kinsmen in Egypt and see how they are faring.” And Jethro said to Moses, “Go in peace.” (19) The LORD said to Moses in Midian, “Go back to Egypt, for all the men who sought to kill you are dead.” (20) So Moses took his wife and sons, mounted them on an ass, and went back to the land of Egypt; and Moses took the rod of God with him. (21) And the LORD said to Moses, “When you return to Egypt, see that you perform before Pharaoh all the marvels that I have put within your power. I, however, will stiffen his heart so that he will not let the people go. (22) Then you shall say to Pharaoh, ‘Thus says the LORD: Israel is My first-born son. (23) I have said to you, “Let My son go, that he may worship Me,” yet you refuse to let him go. Now I will slay your first-born son.’” (24) At a night encampment on the way, the LORD encountered him and sought to kill him. (25) So Zipporah took a flint and cut off her son’s foreskin, and touched his legs with it, saying, “You are truly a bridegroom of blood to me!” (26) And when He let him alone, she added, “A bridegroom of blood because of the circumcision.” (27) The LORD said to Aaron, “Go to meet Moses in the wilderness.” He went and met him at the mountain of God, and he kissed him. (28) Moses told Aaron about all the things that the LORD had committed to him and all the signs about which He had instructed him. (29) Then Moses and Aaron went and assembled all the elders of the Israelites. (30) Aaron repeated all the words that the LORD had spoken to Moses, and he performed the signs in the sight of the people, (31) and the people were convinced. When they heard that the LORD had taken note of the Israelites and that He had seen their plight, they bowed low in homage.

- אילו סוגי תפקידי מנהיגות מוגדרים ב"צוות המשימה" שמוצג בפסוקים מספר שמות?

3. רות קלדרון, גבורה וגבריות, מתוך: אלפא ביתא תלמודי, עמ' 56 (לפרק המלא)

- איך מצטיירת בעיניכם דמותו של משה כמנהיג, בעקבות דבריה של רות קלדרון?

4. סדר עולם רבה, י

שלושה פרנסים טובים עמדו להן לישראל, ואלו הן משה ואהרן ומרים,
ושלוש מתנות טובות ניתנו על ידיהם, ואלו הן באר ועמוד ענן והמַן.
מַן בזכות משה, עמוד ענן בזכות אהרן, באר בזכות מרים.
מתה מרים, נסתלקה הבאר.

- מה מסמלות "שלוש המתנות"? ומה זה אומר על התפקיד המנהיגותי של כל אחד מהאחים?

5. בבא מציעא פה, ב (מתורגם מארמית)

אליהו היה מצוי בישיבתו של רבי. יום אחד ראש חדש היה, התאחר לו ולא בא. אמר לו: מה הטעם התאחר אדוני? אמר לו: עד שהעמדתי את אברהם, ורחצתי ידיו והתפלל והשכבתי אותו, וכן ליצחק וכן ליעקב. ושיעמידום יחד!? חושבים: יתחזקו בתפילה ויביאו לו למשיח שלא בזמנו. אמר לו: ויש דוגמתם בעולם הזה? אמר לו: יש, רבי חייא ובניו. גזר רבי תענית, הוריד (לתפילה) את רבי חייא ובניו. אמר משיב הרוח - ונשבה רוח, אמר מוריד הגשם - וירד גשם, כאשר הגיע לומר "מחיה המתים" - רגש העולם. אמרו בשמים: מי גילה סודות בעולם? אמרו: אליהו. הביאו את אליהו והכו אותו בששים שבטים של אש (שתין פולסי דנורא). בא, נדמה להם כדוב של אש, נכנס ביניהם וטרדם.

- האם עבודת צוות היא תמיד חיובית? באילו מצבים יש בה מן הסכנה? עבור מי?

שאלות נוספות לסיום:

1. כיצד הייתם אתם פועלים במקום רבי יהודה הנשיא (רבי) במקרה המתואר בסיפור?

2. למה לדעתכם הסיפור נמצא בדף לימוד זה, שכותרתו עבודת צוות?

3. מה הקשר בין הסיפור הנ"ל לבין הציור למטה?

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור