שמירה "Kodesh Hilulim
"
Kodesh Hilulim
(כג) וְכִי־תָבֹ֣אוּ אֶל־הָאָ֗רֶץ וּנְטַעְתֶּם֙ כָּל־עֵ֣ץ מַאֲכָ֔ל וַעֲרַלְתֶּ֥ם עָרְלָת֖וֹ אֶת־פִּרְי֑וֹ שָׁלֹ֣שׁ שָׁנִ֗ים יִהְיֶ֥ה לָכֶ֛ם עֲרֵלִ֖ים לֹ֥א יֵאָכֵֽל׃ (כד) וּבַשָּׁנָה֙ הָרְבִיעִ֔ת יִהְיֶ֖ה כָּל־פִּרְי֑וֹ קֹ֥דֶשׁ הִלּוּלִ֖ים לַה'׃ (כה) וּבַשָּׁנָ֣ה הַחֲמִישִׁ֗ת תֹּֽאכְלוּ֙ אֶת־פִּרְי֔וֹ לְהוֹסִ֥יף לָכֶ֖ם תְּבוּאָת֑וֹ אֲנִ֖י ה' אֱלֹקֵיכֶֽם׃
(23) When you enter the land and plant any tree for food, you shall regard its fruit as forbidden. Three years it shall be forbidden for you, not to be eaten. (24) In the fourth year all its fruit shall be set aside for jubilation before the LORD; (25) and only in the fifth year may you use its fruit—that its yield to you may be increased: I the LORD am your God.

(א) שלא לאכול ערלה - שלא נאכל מפרות האילן תוך זמן ערלתו (ספרא קדושים ג ג) והן שלש שנים ראשונות לנטיעתו, ואחד הנוטע נטיעה או יחור מן האילן, שנאמר (ויקרא יט כג) שלש שנים יהיה לכם ערלים לא יאכל.

(1) To not eat orlah: That we not eat from the fruits of a tree during the time of its orlah, which is the first three years from its being planted. And it is the same if one planted a sapling or a sprig from a tree, as it is stated (Leviticus 19:23) "three years shall it be orlah for you, it shall not be eaten."

(א) מצות נטע רבעי - להיות נטע רבעי כלו קדש. פרוש כל פרות היוצאים באילן בשנה הרביעית לנטיעתו, הם קדש. כלומר, שהם נאכלים לבעלים כמו מעשר שני בירושלים, וזו היא קדשתן, שנאמר (ויקרא יט כג כד) ונטעתם כל עץ מאכל ובשנה הרביעית יהיה כל פריו קדש הלולים לה'. ובא הפרוש שהם לבעלים, ופרוש הלולים הוא שיאכלוהו הבעלים בירושלים, וזהו ההלול, וזהו יקראו חכמים בכל מקום נטע רבעי. ובספרי (נשא ו) דורש, שנטע רבעי הוא לבעלים, מדכתיב (במדבר ה י) ואיש את קדשיו לו יהיה שאמרו שם איש את קדשיו וגו', משך כל הקדשים ונתנם לכהנים ולא שיר מהם אלא תודה ושלמים ופסח ומעשר בהמה ומעשר שני ונטע רבעי שיהו לבעלים.

(ב) משרשי המצוה. שרצה האל להיות האדם מתעורר להלל השם ברוך הוא בתחלת מבחר פרות אילנותיו, כדי שינוח עליו נעם השם יתברך וברכתו ויתברכו פרותיו, כי האל הטוב חפץ בטוב בריותיו, לכן צונו להעלותן ולאכל אותן במקום שבחר מימי קדם לעבודתו ברוך הוא, כי שם צוה ה' את הברכה. ומבחר פירות האילן הם היוצאים בשנה הרביעית. ועוד יש תועלת לאדם בהיותו מצוה לאכל במקום ההוא קצת פרותיו, כגון זה ומעשר שני וגם מעשר בהמה, כי מתוך כך, יקבע מושבו או מושב קצת מבניו באותו המקום ללמד תורה שם, כי שם מורי התורה ועקר החכמה, וכמו שנכתב במצות מעשר שני (מצוה תעג) בעזרת השם.

(ג) והרמב''ן זכרונו לברכה (קדושים יט כג) כתב בטעם מצוה זו בפרושיו, כדי לכבד השם יתברך מראשית כל תבואתנו ולא נאכל מהם עד שנביא כל פרי בשנה אחת הלולים לה'. והנה אין הפרי בתוך שלש שנים ראוי להקריבו, לפי שהוא מועט, גם שאין נותן בפריו טעם או ריח טוב, גם כי רב האילנות לא יוציאו פרות כלל עד שנה רביעית לנטיעתן, ולכך נמתין לכלן. והמצוה הזאת דומה לבכורים. ועוד כתב כי אמת הדבר עוד, שהפרי בתחלת נטיעתו עד השנה הרביעית, רב הלחות דבק מאד, מזיק לגוף ואיננו טוב לאכילה, כדג שאין לו קשקשת, והמאכלים הנאסרים בתורה שהם רעים גם לגוף.

(1) The commandment of the fourth year plant: That the fourth year plant be completely holy - the explanation [of which] is that all fruits that come out of the tree in the fourth year from its planting are holy; meaning to say, that they are eaten by the owners in Jerusalem, like the second tithe, and that is their holiness - as it is stated (Leviticus 19:23-24), "and you shall plant any food tree[...] And in the fourth year all of its fruit shall be holy, for praising to the Lord." And the explanation comes about it that it is for the owners - and the explanation of praising is that the owners should eat it in Jerusalem, and that is rejoicing. And the Sages called it the fourth year plant, in every place. And in Sifrei Bamidbar 6:1, it expounds that the fourth year plant is for the owners, from that which is written (Numbers 5:10), "And a man's consecrated things shall be his." As they said there, "'A man's consecrated things, etc.' - it pulled back all of the consecrated things and gave them to the priests; and there is nothing remaining for them except for the thanksgiving-offering, the peace offering, the Pesach offering, the animal tithe, the second tithe and the fourth year plant, which are for the owners.

(2) It is from the roots of the commandment that God wanted man to be inspired to praise God, blessed be He, with the beginning of the best fruits of his trees; so that the pleasantness of God, may He be blessed, and His blessing rest upon him, and [that] his fruits be blessed. Because the Good God wants the good of His creatures; therefore He commanded us to bring them up and to eat them in the place He chose long ago for His service, blessed be He - for there has He commanded blessing. And the best of the fruits of the tree come out in the fourth year. And there is another benefit to man that he is commanded to eat some of his fruits - such as this and the second tithe and also the animal tithe - in that place; because through this, his dwelling or the dwelling of some of his sons will be fixed in that place, to study Torah there. Since the teachers of Torah and the center of wisdom is there, and as we will write on the commandment of the second tithe (Sefer HaChinukh 473), with God's help.

(3) And Ramban, may his memory be blessed, wrote about the reason for the commandment in his commentaries (Ramban on Leviticus 19:23) [that it is] to honor God, may He be blessed, from the beginning of all our produce, and not to eat from them until we bring all of the fruits of one year [as] 'praising to the Lord.' And behold, within the first three years, the fruit is not fit to offer, since it is meager; and also because [the tree] does not give taste or a good fragrance into its fruit [then]; also because most trees do not put out fruit at all until the fourth year from their planting - and so we wait for them all. And this commandment is similar to the first-fruits. And he also wrote that the truth of the thing is also that the fruit at the beginning of its planting until the fourth year is full of moisture that is very clingy, [which] injures the body and [so] is not good to eat; like the fish that have no scales, and the [other] foods prohibited by the Torah, which are bad also for the body.