Save "דף מקורות חדש"
דף מקורות חדש

בס"ד

מי היתה קטורה???

"וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה וּשְׁמָהּ קְטוּרָה"

  • למה לקח עוד אישה
  • מי זאת קטורה

רד"ק בראשית פרק כה פסוק א

ויסף אברהם - הוסיף לקחת עוד אשה כי כבר היו לו שתים ועוד הוסיף ולקח השלישי' כדי לשמשו לעת זקנותו, ולהוליד ג"כ להרבות זרעו בעולם, ולא הקפיד בזו מאיזה עם ומאיזה משפחה תהיה כיון שזרעו המיוחד שהוא יצחק היה מאשה שהיתה ממש ממשפחתו, והשיא ליצחק גם כן אשה ממשפחתו ולא חשש על שאר הבנים מאיזה עם יהי' אבל ודאי אשה כשרה בקש לו שלא תהיה מרת רוח בזקנותו ושמר גם כן שלא תהיה מבנות כנען, כי הגר מצרית היתה ולא כנענית, והגר היתה אשה לאברהם כמו שאמר לו לאשה, וקטורה גם כן היתה לו לאשה כמו שאמר ויקח אשה ומלבד אלו היו לו מהם בנים ולא זכר אלא בני הנשים, והנשים היו בנשואין בחופה ובמשתה והפילגשים ביחוד לבד שהיו מיוחדת לו למשכבו. וארז"ל אשה בכתובה ובקדושין, פלגש בלא כתובה ובלא קידושין, והם אמרו (ב"ר ס"א) קטורה זו הגר ואמרו כי לא היתה לאברהם אלא פלגש אחת והיא הגר, ודרשו זה בעבור שמצאו הפילגשם חסר יו"ד ואנחנו מצאנוהו מלא ביו"ד בכל הספרים המדוייקים:

  1. לפי הרד"ק אברהם לקח עוד אשה כדי שתשמש אותו לעת זקנותו וגם לרבות את זרעו .
  2. קטורה היא הגר.

רשב"ם בראשית

קטורה - לפי הפשט אין זו הגר

אבן עזרא

קטורה איננה הגר, כי כתוב ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם (ברא' כה ו) ופי' פלגש - שפחה, וזה השם איננו נופל על זכר, ונוכל לפרש על פילגשים נשים:

בראשית רבה פרשת חיי שרה פרשה סא

ד ושמה קטורה, רב אמר זו הגר, אמר ליה רבי נחמיה והכתיב ויוסף, א"ל על פי הדבור נשאה, היך מד"א (ישעיה ח) ויוסף ה' דבר אלי עוד, א"ל והכתיב ושמה קטורה א"ל שמקוטרת מצות ומעשים טובים, א"ל והכתיב ולבני הפילגשים אשר לאברהם א"ל פלגשם כתיב, בעודנו חי, אותה שישבה על הבאר ואמרה לחי העולמים ראה בעלבוני, א"ר ברכיה אף על גב דאת אמר ותלך ותתע במדבר וגו' תאמר שנחשד עליה בריה ת"ל ושמה קטורה מן קטר, כזה שהוא חותם גנזכה ומוציאה בחותמת קשורה וחתומה, בר קפרא אמר תוספתו של הקדוש ב"ה מרובה על העיקר, קין עיקר והבל על ידי שהוא תוספת דכתיב (בראשית ד) ותוסף ללדת, נולד הוא ושתי תאומותיו, יוסף עיקר, ובנימין על ידי שכתוב בו תוספת הוא מעמיד עשרה, דכתיב ובני בנימין בלע ובכר וגו', ער עיקר ושלה על ידי שהוא לשון תוספת הוא מעמיד עשרה בתי דינים, הדא הוא דכתיב בדברי הימים (ד"ה =דברי הימים= א ד) בני שלה בן יהודה ער אבי לכה ולעדן אבי מרשה ומשפחות בית עבודת הבוץ לבית אשבע וגו', עיקר שניו של איוב לא היו אלא ע' שנה ניתוסף לו מאה וארבעים שנה, דכתיב (איוב מב) ויחי איוב אחרי זאת מאה וארבעים שנה, עיקר מלכותו של יחזקיהו לא היו אלא ארבע עשרה שנה וניתוסף לו חמש עשרה שנה שנאמר (ישעיה לח) הנני מוסיף על ימיך חמש עשרה שנה, ישמעאל עיקר ובני קטורה ע"י שהן לשון תוספת ותלד לו את זמרן וגו'.

כלי יקר בראשית פרק כה פסוק א

ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה. חזר ונשא את הגר וקראה קטורה על שם שמעשיה נאים כקטורת, וכן משמע לשון ויוסף שנשאה שנית, ויש לנו ליתן טעם למה קראה עכשיו קטורה על שם מעשיה,:

  1. לפי הכלי יקר קטורה היא הגר והיא נקראת קטורה לפי שמעשיה נעים כקטורת
  • למה אברהם שינה רק עכשיו את שמה?
  • ולמה אברהם חזר אל הגר הרי רש"י בפרשת וירא אומר למה שרה אמרה לאברהם לגרש את הגר מכיון ש"ידעה שרה בנבואה שסופה לחזור לגלולי בית אביה, וגם ראתה בישמעאל בנה שהיה מצחק שיש במשמעותו גם עבודה זרה, אז איך הוא חוזר להגר אחרי שחוזרת לעבוד ע"ז?

לכן ממשיך הכלי יקר ואומר

על כן בא לתרץ ולומר שעשתה תשובה, כמו ישמעאל בנה שעשה גם כן תשובה, וכדי לפרסם זה קרא אברהם שמה קטורה, על שם הקטורת כי פרסם לכל שעשתה תשובה, וכל בעל תשובה נעשים לו הזדונות כזכויות והזדונות עולים לריח ניחוח כמו הזכויות, על כן המשילה לקטורת שהחלבנה שריחו רע עולה לריח ניחוח ככל שאר הבשמים, וזה דמיון נאות על חטאי הבעלי תשובה שעולין לריח ניחוח, וכמו שנאמר (ישעיה מ ב) כי נרצה עוונה, שאחר התשובה גם העוון נרצה ומקובל על כן נקראת קטורה

  • מאיפה אנחנו יודעים שישמעאל עשה תשובה?

בראשית פרק כה

וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל בָּנָיו אֶל מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֶל שְׂדֵה עֶפְרֹן בֶּן צֹחַר הַחִתִּי אֲשֶׁר עַל פְּנֵי מַמְרֵא:

רש"י במקום מפרש

יצחק וישמעאל - מכאן שעשה ישמעאל תשובה והוליך את יצחק לפניו, והיא שיבה טובה שנאמר באברהם:

  • מה יענו הכלי יקר ורד''ק לרשב''ם ואבן עזרא שאמרו שקטורה זאת לא הגר?

כתוב בדברי הימים א פרק א

(כח) בְּנֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׁמָעֵאל:

(כט) אֵלֶּה תֹּלְדוֹתָם בְּכוֹר יִשְׁמָעֵאל נְבָיוֹת וְקֵדָר וְאַדְבְּאֵל וּמִבְשָׂם:

(ל) מִשְׁמָע וְדוּמָה מַשָּׂא חֲדַד וְתֵימָא:

(לא) יְטוּר נָפִישׁ וָקֵדְמָה אֵלֶּה הֵם בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל:

(לב) וּבְנֵי קְטוּרָה פִּילֶגֶשׁ אַבְרָהָם יָלְדָה אֶת זִמְרָן וְיָקְשָׁן וּמְדָן וּמִדְיָן וְיִשְׁבָּק וְשׁוּחַ וּבְנֵי יָקְשָׁן שְׁבָא וּדְדָן:

(לג) וּבְנֵי מִדְיָן עֵיפָה וָעֵפֶר וַחֲנוֹךְ וַאֲבִידָע וְאֶלְדָּעָה כָּל אֵלֶּה בְּנֵי קְטוּרָה:

(לד) וַיּוֹלֶד אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק ס בְּנֵי יִצְחָק עֵשָׂו וְיִשְׂרָאֵל:

  • למה נכנס בני קטורה ישר אחרי תולדת ישמעאל הרי כתוב בני אברהם יצחק וישמעאל וישר אחר כך מציגים את תלדות ישמעאל וישר אחר כך ההיתי חושב שצריך להציג את תולדות יצחק מה הקשר לבי קטורה?

תשובה

ישר קשר בין ישמעאל לקטורה כתוב בדברי הימים ובני קטורה פילגש ביחיד ואצלנו בפרשה כתוב ולבני הפלגשים .... פילגש ברבים לכן אפשר לומר שהיה לאברהם פילגש אחת שהיא הגר-קטורה ומה שכתוב אצלינו ולבני הפילגשים הכוונה לבנים של הגר ויוצא שישמעאל היה עוזר לאמא שלו הגר בגידול הילדים וזה מתרץ לנו את השאלה מה יענו הרד"ק והכלי יקר לאבן עזרא

  1. לפי המהלך שהבאתי לעייל אפשר להבין למה אברהם חוזר ומתחתן עם הגר, אברהם אבינו רוצה להראות לנו את עניין החזרה בתשובה ואת עניין שינוי השם כמה זה משפיע על האדם ולכן אברהם לוקח את הגר בשנית לפרסם לכולם שהגר חזרה בתשובה

שבת שלום!!!

מבוא באר לחי רואי. שֶׁהָלַךְ לְהָבִיא הָגָר לְאַבְרָהָם אָבִיו שֶׁיִּשָּׂאֶנָּה (בראשית רבה):
מבוא באר לחי ראי HE HAD JUST COME FROM THE WELL LACHAI-ROI— For he had gone there to bring Hagar back to Abraham that he might take her again as his wife (Genesis Rabbah 60:14).
We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור