(א) ויצמח. לְעִנְיַן הַגַּן הַכָּתוּב מְדַבֵּר:
(ב) בתוך הגן. בָּאֶמְצַע:
ועץ הדעת. לפי דעתי צריך להוסיף דעת. להיות כן. ועץ הדעת דעת טוב ורע. כי איך יהי' סמוך והוא נודע בתחלה...
... According to my opinion, you have to say it increased in knowledge, the tree that makes you more knowledgeable in the knowledge of good and evil, because how could otherwise man have known?
(א) וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע
"וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע" — אמרו המפרשים כי היה פריו מוליד תאות המשגל ... ואיננו נכון אצלי בעבור שאמר וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע (להלן ג ה) ... וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ לָדַעַת טוֹב וָרָע (להלן ג כב)
וכבר אמרו ... שלשה אמרו אמת ואבדו מן העולם ואלו הן נחש ...
ופרי האילן הזה היה מוליד הרצון והחפץ שיבחרו אוכליו בדבר או בהפכו לטוב או לרע ...
והיה אוכל מבלי שיטעם ושומע מבלי שיתענג בשיר והנה בעת הזאת לא היה בין אדם ואשתו המשגל לתאוה אבל בעת ההולדה יתחברו ויולידו
ולכן היו האיברים כלם בעיניהם כפנים והידים ולא יתבוששו בהם
והנה אחרי אכלו מן העץ היתה בידו הבחירה וברצונו להרע או להטיב בין לו בין לאחרים וזו מדה אלהית מצד אחד ורעה לאדם בהיות לו בה יצר ותאוה
The commentaries explain that the fruit increased desire for intimacy... but this is not correct to me, because the snake said, "you will be like God, knowing good and evil" and "God said, man has become like one of us, knowing good and bad"...
And they have already said, there are three that spoke truthfully and became lost from the world, the snake...
Rather, this tree bore out desire and will, the its eater will choose in the matter, or opposite for good or bad...
Beforehand, they ate without tasting, they heard without enjoying the song, and now at this time, there was no intimate desire between man and woman, rather at the time of procreation, they united and bore a child...
Therefore all of their limbs were like face and hands, and they were not embarrassed by them.
But after they ate from the tree, it was in their hand the choice and will for evil, or for the good, whether for him, or others, and this is the character of God on one hand, and the evil for man to be tempted by desire.
(א) ויצמח מזונותיו שלא בצער:
(ב) נחמד למראה משמח ומרחיב הלב להכינו לקבלת השפע השכלי ...
(ג) עץ הדעת משיא לתת לב אל הטוב והרע ומזה והאדם ידע נתן לב עליה ...
(ד) טוב ורע לבחור הערב אעפ''י שיזיק ולמאוס הבלתי ערב אעפ''י שיועיל:
(1) ויצמח, His food without pain
(2) נחמד למראה, joy and expanded heart to prepare him to receive intellectual bounty
(3) ועץ הדעת, to pay attention to good and evil, and for this man knew, he paid attention..
(4) טוב ורע, to choose that which appeared as appealing to the senses even though it would prove harmful, and to despise anything which did not appeal to his senses although he knew it to be useful to him.
(ג) ועץ הדעת טוב ורע. אין הפי׳ לעשות רע חלילה דא״כ מה לזה האילן בג״ע.
אלא האוכלו יודע בשכל האנושי מה טוב לו ומה רע לו וממילא יכול להיות צדיק וישכיל שהמצות טוב והעבירות רע.
אלא שבזה יהיה רד ממעלתו שהיה ע״י נשמת חיים שנופח באפיו דבוק בקונו ית׳ כחלק הדבוק ומקושר בעיקר.
ולא הרגיש בטוב ורע לעצמו. וזהו עובד מאהבה.
משא״כ האוכל מעץ הדעת נעשה עובד מיראת הרע לעצמו. וגם זה צדיק כדאי׳ בסוטה ספ״ה.
אלא שיש נ״מ בתשלום שכר דהעובד מיראה ואינו מוצא תענוג רוחני בעבודתו א״א לקבל שכרו כ״ז שהוא בחיים...
משא״כ העובד מאהבה ונהנה במה שמתדבק ביוצרו.
הרי החיים והתענוג על ה׳ יקר מעוה״ב
וכדתנן שם יפה שעה אחת בתורה ומע״ט בעוה״ז יותר מכל חיי העוה״ב.
וא״כ ראוי לאיש כזה לחיות לעולם:
...The Tree of Knowledge of Good and Evil. The explanation is not to do evil, God forbid, because if so, what was this tree doing in the garden of Eden?
Rather, those who ate it, know with human intellect what is good for him, and what is bad for him, and is able to be righteous, and understand the good Mitzvos and evil Sins.
Rather, with this, he would go down from his greatness, that with his Soul of Life that was blown into his nose, he clung to his Creator, like something attached to its essence.
And he doesn't feel good or evil itself, this is one who serves Hashem with Love.
As opposed to one who eats from the tree of knowledge, he serves from fear of the evil to himself, but he is also righteous...
Rather, there is a difference in the payment of reward that one who serves from fear, and does not find a spiritual enjoyment from his service, it's impossible to receive when he's alive.
As opposed those who serve Hashem from Love, and get enjoyment in that they are connected to their Creator.
This life and pleasure on Hashem is more dear that Olam Haba
Like it says greater is one moment of Torah and good deeds in this world, more than all the life in Olam Haba
And if so, it is fitting for this man to live forever...