(כ) לא תעשון אתי. לא תעשון דמות שמשי המשמשים לפני במרום:
(כא) אלהי כסף. בא להזהיר על הכרובים, שאתה עושה לעמוד אתי, שלא יהיו של כסף, שאם שניתם לעשותם של כסף הרי הן לפני כאלהות:
(כב) ואלהי זהב. בא להזהיר שלא יוסיף על שנים, שאם עשית ארבעה, הרי הן לפני כאלהי זהב:
(כג) לא תעשו לכם. לא תאמר הריני עושה כרובים בבתי כנסיות ובבתי מדרשות כדרך שאני עושה בבית עולמים, לכך נאמר לא תעשו לכם:
רבי יוחנן ור' אלעזר חד אמר פניהם איש אל אחיו וחד אמר פניהם לבית ולמ"ד פניהם איש אל אחיו הא כתיב (דברי הימים ב ג, יג) ופניהם לבית לא קשיא כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום כאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום ולמ"ד ופניהם לבית הא כתיב (שמות כה, כ) ופניהם איש אל אחיו דמצדדי אצדודי דתניא אונקלוס הגר אמר כרובים (דברי הימים ב ג, י) מעשה צעצועים הן ומצודדים פניהם כתלמיד הנפטר מרבו:
R. Johanan and R. Eleazar [are in dispute on the matter]. ... One Says: ... They faced each other; and the other says: ... Their faces were inward. ... But according to him who says that they faced each other, [it may be asked]: Is it not written, ... And their faces were inward? —... [This is] no difficulty: ... The former [was] at a time when Israel obeyed the will of the Omnipresent;the latter [was] at a time when Israel did not obey the will of the Omnipresent. According to him who says that their faces were inward [it may be asked]: Is it not written, ... With their faces one to another? ... They were slightly turned sideways. ... For [so] it was taught: Onkelos the proselyte said, ... ‘The Cherubim were of image work and their faces were turned sideways as a student who takes leave of his master.
How did they [the Keruvim] stand? — R. Yochanan and R. Eleazar [are in dispute on the matter]. One says: They faced each other; [and the other says: Their faces were inward]. But according to the one who says that they faced each other, [it may be asked]: Is it not written, And their faces were inward? — [This is] no difficulty: The former [was] at a time when Israel obeyed the will of the Omnipresent; the latter [was] at a time when Israel did not obey the will of the Omnipresent.