(ל) וַיָּבֹא֙ גַּ֣ם אֶל־רָחֵ֔ל וַיֶּאֱהַ֥ב גַּֽם־אֶת־רָחֵ֖ל מִלֵּאָ֑ה וַיַּעֲבֹ֣ד עִמּ֔וֹ ע֖וֹד שֶֽׁבַע־שָׁנִ֥ים אֲחֵרֽוֹת׃
(30) And Jacob cohabited with Rachel also; indeed, he loved Rachel more than Leah. And he served him another seven years.
א. אומר החיזקוני (כט, כח) החומת אנך על התורה (במדבר כד, ה) הנחל קדומים על תורה (במדבר כג, ט) והגור אריה (בראשית מו, י) שרחל ולאה נתגיירו, וכקטן שנולד דמי, אז היו מותרות עם יעקב. (הגור אריה שם אומר שבגלל זה גם התחתן עמרם עם דודתו, יהודה היה מייבם את כלתו, תולדות יעקב התחתנו עם אחותם ואדם הראשון התחתן עם אחותו, אבל ישראל שיצאו ממצרים, כיון שהיו חייבים לקבל את התורה, והיו מוכרחים לזה, אין זה כקטן שנולד, כי אם לא כן, היו צריכים מילה וטבילה וקרבן)*
ב. כתוב בחיזקוני (כט, כח) שלאה ורחל משתי נשים היו וגר אין בניו מתיחסים אלא אחר האם. גם האבן עזרא (ויקרא יח, יח) אומר שרחל ולאה לא היו אחיות (בזה חולקים על מה שכתוב בסדר עולם רבה (פרק ב) שאומר שהיו תאומות)*
* התשובות הרדב"ז (חלק ב תרצ״ו) כתב את שתי התשובות האלו, ואמר שמה שכתוב בפסחים (דף קיט:) שבסעודה של צדיקים לעתיד לבא נותנים כוס של ברכה לברך ליעקב והוא אמר אני לא אברך שנשאתי שתי אחיות שעתידה תורה לאסור אותם, מ"מ חסידות הוא להתרחק מהדבר הדומה לאסור מן התורה ולפיכך לא רצה לברך. וא"ת אמאי לא אקשינן איך נשא עמרם דודתו וי"ל דלא אקשינן הכי אלא משום דאמרינן קיימו האבות את התורה כולה אבל בשאר בני אדם אמרינן נתנה תורה ונתחדשה הלכה.
ג. הרמב"ן (בראשית כו, ה) אומר שהאבות קיימו את התורה קודם שניתנה רק בארץ ישראל. (אומר המהר"ם שפירא מלובלין, שיעקב אבינו אמר לנשותיו אם הן רוצות לבוא לארץ ישראל, כי בחו"ל אין איסור להיות נשוי לשניהן אבל בארץ אחת מהן תהיה באיסור, ואי אפשר לדעת מה יקרה; והן הסכימו ורחל נפטר) (הרמב''ן שם אומר שבגלל זה גם התחתן עמרם עם דודתו)
השדי חמד (חלק א אות קפו) אומר שלדעתו, גם כך כוונת השו"ת הרשב"א (חלק א סימן צד)
ד. המהר''ל מפראג בספריו תפארת ישראל (כ, ג) וגור אריה (בראשית מו, י) אומר שהיה ברוח הקודש, וגם יעקב ידע שמותר לשבטים אחותם, כי כמו שהיו יודעים לקיים התורה ברוח הקודש, יודעים גם כן להתיר ברוח הקודש.
וגם כעין זה כתוב האור החיים (מט, ג)
ה. אומר האור החיים (מט, ג) שבמקום שהיו רואים תועלת דבר ההצלחה להם, העלימו עין.
וכעין זה אומר הנפש החיים (שער א, כא) שיעקב ועמרם עברו על מה שכתוב בתורה כי מצד השגתם בטהר שכלם התקונים הנוראים הנעשים בכל מצוה בהעולמות וכחות העליונים ותחתונים, והפגמים הגדולים והחורבן והריסה ח''ו שיגרמו בהם אם לא יקיימום; וידע שלפי שורש נשמתו יגרום תקונים גדולים בכחות ועולמות העליונים אם ישא השתי אחיות אלו רחל ולאה והמה יבנו שתיהן את בית ישראל, יגע כמה יגיעות ועבודות להשיגם שינשאו לו. וכן הענין בעמרם שנשא יוכבד דודתו שיצאו ממנה משה אהרן ומרים. וזה אחד מהטעמים שלא ניתנה התורה לנח והאבות הקדושים. שאם היתה ניתנת להם לא היה יעקב רשאי לישא שתי אחיות, ולא עמרם דודתו אף אם היו משיגים שכן ראוי להם לפי שרש נשמתם.
ו. כתוב בליקוטי שיחות (חלק ה, ויצא, ע' 145) שבגלל שכל העניין של האיסור ''לא תקח לצרור'' זה כדי שלא ישנאו שתי אחיות ולא יהיו צרות, אז יעקב ידע שאין כאן שום בעיה, כי הן היו אוהבות אחת אל השניה (וגם ראה את זה כשרחל מסרה את הסימנים ללאה)
ז. כתוב בליקוטי שיחות (חלק ה, ויצא, ע' 147) שיעקב הבטיח להתחתן עם רחל, וכדי לא לגרום צער ללאה שנפלה גורלה עם עשו, נשאר עם שתיהן, כי הקב''ה לא ציווה לו לקיים תרי''ג מצוות, אבל לרמאות (לשקר) הוא משבע מצוות בני נח שהוא כן היה חייב לקיים.
ח. כתוב בחידושי הגרי״ז סאלאווייציק על התורה (סטנסיל) פ׳ לך לך, שעדיין היה רק אישות של בן נח, ובאישות בן נח אין איסור שתי אחיות, אז לא היה חלות אישות של ישראל שאוסר שתי אחיות.
ט. אומר הדעת זקנים (לז, לה) שלא נצטוו על התורה אע"פ שידועה ברוח הקדש, ומה שהיו רוצים היו מקיימים ומה שהיו רוצים היו מניחין. ומה שכתוב בערבי פסחים (דף קיט:) שבסעודה של צדיקים לעתיד לבא נותנים כוס של ברכה לברך ליעקב והוא אמר לא אברך מפני שנשאתי שתי אחיות בחייהן אלמא שלא כהוגן עשה. א"ל דמ"מ הואיל ועתידה תורה איכא קצת עונש בדבר ואפ"ה נשאן אע"ג דאיכא קצת עונש לפי שלא היה רוצה אלא מן הצדקניות ולא מצא בדור צדקניות כמותן וגם אחת מהן לא היתה יכולה להוליד לבדה כל השנים עשר שבטים.
וכיוצא בזה כתב הרמ"א בתשובותיו (סימן י) שרק אברהם אבינו שמר את כל מצוות התורה כולל מצוות דרבנן וכמבואר במסכת יומא (דף כח עמוד ב). אולם אנשי ביתו לא שמרו רק שבע מצוות בני נח, ולכן יעקב אבינו יכל לשאת שתי אחיות שאין זה משבע מצוות בני נח.
י. כתוב במדרש תלפיות (ענף יעקב, עניין ב) בשם המנחת יהודה שלאבות יתגלו את טעמי תורה, ויעקב ידע שלא שייך בו הטעם שאוסר.
יא. גם כתוב במדרש תלפיות (שם) שעשה את זה כדי לבלבל את השטן ולא יקטרג את לידת השבטים (עיי''ש)
יב. השדי חמד (חלק א אות קפו) מביא את מוהר''ץ הירש חיות (בהגהותיו על תענית ד, ד ע''א) שאומר שקיימו את כל התורה חוץ מענייני נישואים ואפילו בעריות שלא נזהרו בזה. אבל בכלל לא נראה לו כזה דבר.
הא לחמא עניא. למה נקראת מצה לחם עוני כדתניא לחם עוני שעונין עליו דברים פי' קריאת ההגדה והלל על אכילתו. ד"א מה דרכו של עני בפרוסה אף כאן בפרוסה פי' שבוצעין המוציא בפרוסה כאשר נפרש לפנינו ד"א מה עני הוא מסיק [את התנור או את הכירה] ואשתו אופה אף כאן הוא מסיק ואשתו אופה פי' דרך העני שאין לו [לעני שפחות ועבדים] לעבדו להיות הוא בעצמו מסיק ואשתו אופה אף כאן הוא מסיק ואשתו אופה אפי' העשיר שלא יבא לידי חימוץ עד כאן לשון הברייתא ויש מפרשין למה נקרא לחם עוני לפי שאין לשין אותו אלא כשיעור קרבן עני דהיינו עומר שהיא עשירית האיפה הבאה בדלי דלות כמפורש בפרשת ויקרא בקרבן עולה ויורד לענין שבועת בטוי:
Why is matzah called lechem oni? It is taught: Lechem oni – because you answer with many words. Oni has the same root as the word oneh, to answer or respond. Explanation: the reading of the Haggadah and the recitation of Hallel over the eating of the meal.
Another Interpretation: Just as it is the practice of a poor man to eat only part of a loaf so too we recite this declaration over a broken piece of matzah.
Explanation: We recite the Motzi over a broken piece of matzah as we shall explain…
Another Interpretation. Just as a poor person kneads the dough and his wife bakes it, so too, it is the custom for one person to knead the dough and another to bake it (in order to finish within the prescribed time.)
Explanation: Since the poor person has no one to help him, he makes bread along with his spouse, so on Passover it is customary for even the rich person to do so before Passover so that the dough does not become chametz.
There are those who explain it differently: Why is matzah called lechem oni? Since it is baked according to the measure of the sacrifice which was offered by a poor person which is an Omer or one tenth of an eyfah as it is explained in Leviticus 5:11. This is the offering of the poorest of the poor.
Another Interpretation: Just as it is the practice of a poor man to eat only part of a loaf so too we recite this declaration over a broken piece of matzah.
Explanation: We recite the Motzi over a broken piece of matzah as we shall explain…
Another Interpretation. Just as a poor person kneads the dough and his wife bakes it, so too, it is the custom for one person to knead the dough and another to bake it (in order to finish within the prescribed time.)
Explanation: Since the poor person has no one to help him, he makes bread along with his spouse, so on Passover it is customary for even the rich person to do so before Passover so that the dough does not become chametz.
There are those who explain it differently: Why is matzah called lechem oni? Since it is baked according to the measure of the sacrifice which was offered by a poor person which is an Omer or one tenth of an eyfah as it is explained in Leviticus 5:11. This is the offering of the poorest of the poor.