Click here to view analysis of these sources and additional features on Deracheha: womenandmitzvot.org

לא מסתברא בתפילה שיהא כל אחד ואחד מבקש רחמים על עצמו!?

Does it not make sense regarding tefilla that each and every person should request mercy for themselves!?

רַבִּי נָתָן אוֹמֵר: מִנַּיִן שֶׁאֵין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מוֹאֵס בִּתְפִלָּתָן שֶׁל רַבִּים שֶׁנֶּאֱמַר: ״הֶן אֵל כַּבִּיר וְלֹא יִמְאָס״.

Rabbi Natan says: Whence do we know that God does not despise the prayer of the many? For it is said, “Behold God is great and will not despise.”

אָמַר רָבִין בַּר רַב אַדָּא, אָמַר רַבִּי יִצְחָק: מִנַּיִן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מָצוּי בְּבֵית הַכְּנֶסֶת — שֶׁנֶּאֱמַר: ״אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל״. וּמִנַּיִן לַעֲשָׂרָה שֶׁמִּתְפַּלְּלִין שֶׁשְּׁכִינָה עִמָּהֶם — שֶׁנֶּאֱמַר: ״אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל״.

Ravin bar Rav Ada said Rabbi Yitzchak said: Whence do we know that God is found in the synagogue? For it is said, “God stands in the Lord’s assembly [eida].” And whence do we know that ten who pray have the Shechina with them? For it is said, “God stands in the Lord’s assembly [eida].”…

וְנִ֨קְדַּשְׁתִּ֔י בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל

And I will be sanctified within Benei Yisrael

אגרות משה או”ח חלק ד:מט

דלענין הקדושה שוות לאנשים …

Responsa Iggerot Moshe, OC IV:49

For with respect to sanctity, they [women] are equal to men …

אָמַר רָבִין בַּר רַב אַדָּא, אָמַר רַבִּי יִצְחָק: מִנַּיִן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מָצוּי בְּבֵית הַכְּנֶסֶת — שֶׁנֶּאֱמַר: ״אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל״. וּמִנַּיִן לַעֲשָׂרָה שֶׁמִּתְפַּלְּלִין שֶׁשְּׁכִינָה עִמָּהֶם — שֶׁנֶּאֱמַר: ״אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל״. וּמִנַּיִן לִשְׁלֹשָׁה שֶׁיּוֹשְׁבִין בַּדִּין שֶׁשְּׁכִינָה עִמָּהֶם... וּמִנַּיִן לִשְׁנַיִם שֶׁיּוֹשְׁבִין וְעוֹסְקִין בַּתּוֹרָה שֶׁשְּׁכִינָה עִמָּהֶם... וּמִנַּיִן שֶׁאֲפִילּוּ אֶחָד שֶׁיּוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה שֶׁשְּׁכִינָה עִמּוֹ... וְכִי מֵאַחַר דַּאֲפִילּוּ חַד, תְּרֵי מִבַּעְיָא?! תְּרֵי — מִכַּתְבָן מִלַּיְיהוּ בְּסֵפֶר הַזִּכְרוֹנוֹת, חַד — לָא מִכַּתְבָן מִלֵּיהּ בְּסֵפֶר הַזִּכְרוֹנוֹת... וְכִי מֵאַחַר דַּאֲפִילּוּ תְּלָתָא, עֲשָׂרָה מִבַּעְיָא?! עֲשָׂרָה — קָדְמָה שְׁכִינָה וְאָתְיָא. תְּלָתָא — עַד דְּיָתְבִי.

Ravin bar Rav Ada said Rabbi Yitzchak said: Whence do we know that the Holy One, Blessed be He, is found in the synagogue? For it is said, “God stands in the Lord’s assembly [eida].” Whence do we know that ten who pray have the Shechina with them? For it is said, “God stands in the Lord’s assembly [eida].”…Whence do we know that three who sit in judgment have the Shechina with them?…Whence do we know that two who sit and learn Torah have the Shechina with them?…Whence do we know that even one who sits and learns Torah has the Shechina with him? … And once it’s so even with one, do we need to mention two? With two, their matters are written in the book of remembrance, with one, his matters are not written in the book of remembrance…And once it’s so even with three, do we need to mention ten? For ten, the Shechina arrives before them. For three, not till they sit [in judgment].

(ג) אֵין פּוֹרְסִין אֶת שְׁמַע, וְאֵין עוֹבְרִין לִפְנֵי הַתֵּבָה, וְאֵין נוֹשְׂאִין אֶת כַּפֵּיהֶם, וְאֵין קוֹרִין בַּתּוֹרָה, וְאֵין מַפְטִירִין בַּנָּבִיא... פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה

We do not make an abbreviated communal repetition of Shema [for those who missed saying it], and we do not pass before the aron kodesh [as a prayer leader], and they [the kohanim] do not raise their hands [to bless the congregation], and we do not read from the Torah, and we do not read haftara from the Prophets…with fewer than ten.

ואין אומרים קדיש וברכו פחות מעשרה

…And we do not recite Kaddish and Barechu with fewer than ten.

(לב) וְלֹ֤א תְחַלְּלוּ֙ אֶת־שֵׁ֣ם קָדְשִׁ֔י וְנִ֨קְדַּשְׁתִּ֔י בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל אֲנִ֥י ה' מְקַדִּשְׁכֶֽם׃

And you [pl.] shall not desecrate My holy name, and I will be sanctified [ve-nikdashti] within Benei Yisrael, I am God Who sanctifies you [pl.].

מנא הני מילי? אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: דאמר קרא ונקדשתי בתוך בני ישראל (ויקרא כב:לב). כל דבר שבקדושה לא יהא פחות מעשרה. מאי משמע? דתני רבי חייא: אתיא תוך תוך. כתיב הכא ונקדשתי בתוך בני ישראל, וכתיב התם הבדלו מתוך העדה (במדבר טז:כא), ואתיא עדה עדה. דכתיב התם עד מתי לעדה הרעה הזאת (במדבר יד:כז). מה להלן עשרה – אף כאן עשרה.

From where do we derive these things [in the mishna]? Rabbi Chiyya son of Abba said Rabbi Yochanan said: For the verse says, “And I will be sanctified within [be-toch] the children of Israel” (Vayikra 22:32). Every davar she-bikdusha [matter of sanctity] should not be with fewer than ten. What implies this? For Rabbi Chiyya taught: We learn from “toch“-“toch.” Here it is written “And I will be sanctified within [be-toch] the children of Israel.” There it is written, “Separate from within [mi-toch] the assembly [eida]” (Bemidbar 16:21). And we learn from “eida“-“eida.” For it is written there [regarding the spies], “until when will this wicked assembly [eida] persist?” (Bemidbar 14:27) Just as there [eida] is ten, so too here it is ten.

ר’ בא ור’ יסא בשם ר’ יוחנן נאמר כאן עדה ונאמר להלן [במדבר יד כז] עד מתי לעדה הרעה הזאת מה עדה האמורה להלן עשרה אף כאן עשרה א”ר [=אמר רבי] סימון נאמר כאן תוך ונאמר להלן [בראשית מב ה] ויבאו בני ישראל לשבור בתוך הבאים מה תוך שנא[מר] להלן עשרה אף כאן עשרה…

Rav Ba and Rav Yosei in the name of Rabbi Yochanan: It is said here “eida” and it is said there (Bemidbar 14:27) “until when will this wicked assembly [eida] persist?” Just as eida there [in the case of the spies] refers to ten, so too here it is ten. Rabbi Simon said: It says here “toch” and it says there (Bereishit 42:5) “The sons of Israel came to purchase food among [be-toch] those who came [to Egypt].” Just as toch that is said there is ten, so, too, here it is ten…

אומרים קדיש וא"א [=ואין אומרים] אותו בפחות מי' זכרים בני חורין גדולים שהביאו ב' שערות וה"ה [=והוא הדין] לקדושה וברכו שאין נאמרין בפחות מעשרה:

They recite Kaddish. And we do not recite it with fewer than ten free adult males who have grown two hairs [as a sign of maturation], and this is also the law for Kedusha and Barechu, that they are not said with fewer than ten.

שולחן ערוך הרב או”ח נה:ב

… ואין עדה פחותה מעשרה שנאמר עד מתי לעדה הרעה הזאת צא מהם יהושע וכלב נשארו עשרה. ועדה זו צריך להיות כולה מזכרים בני חורין גדולים שהביאו ב’ שערות וכמו שהיתה עדה האמורה להלן אבל נשים ועבדים וקטנים אינן מצטרפין:

Shulchan Aruch Ha-Rav OC 55

There is no assembly “eida” of fewer than ten, for it is said, “until when will this wicked assembly persist?” Subtract from them [the twelve spies] Yehoshua and Calev, and ten remain. This assembly must all be of free adult males who have grown two hairs [as a sign of maturation], just as the “assembly” that was spoken of there. But women and bondsmen and minors do not join.

ראב”ן ברכות סימן קפה

דאמרינן [כ”א ב] כל דבר שבקדושה אין אומרים אותו בפחות מעשרה וגמר לה מ”ונקדשתי בתוך בני ישראל” ויליף תוך תוך מן לשבור בתוך הבאים והתם י’ הוו דכתיב וירדו אחי יוסף עשרה וכולהו הוו גברי.

Ra'avan Berachot 185

For we say, “every davar she-bikdusha [matter of sanctity] should not be said with fewer than ten.” We learn it from “And I will be sanctified within the children of Israel.” And we learn toch-toch from “to purchase food among [be-toch] those who came [to Egypt].” There they were ten, as it is written, “And the ten brothers of Yosef went down [to Egypt].” And all of them were men.

וְהָא נָשִׁים אֲפִילּוּ מְאָה וְהָא מְאָה נָשֵׁי כִּתְרֵי גַּבְרֵי דָּמְיָין, וְקָתָנֵי נָשִׁים מְזַמְּנוֹת לְעַצְמָן...

But behold 100 women are considered comparable to two men, and yet it teaches “women make a zimmun for themselves”!

והא מאה נשי כתרי גברי דמיין - לענין קבוץ תפלה ולענין כל דבר שבעשרה ואפילו הכי חשבינן להו כשלשה... ורש"י פירש כתרי לענין חובה דאין חייבות לזמן ואם רצו מזמנות...

But behold 100 women are considered comparable to two men: with respect to a group for prayer and for any matter [davar] that is with ten. Even so, we consider them [the women] as three [for zimmun]….Rashi explained it as comparable to two men with respect to [lack of] obligation [in zimmun], for they [three women] are not obligated to recite zimmun [as three men are], but if they want they can recite zimmun

בית הבחירה למאירי מגילה ה.

כל שהיא צריכה לעשרה י”א [=יש אומרים] הואיל וחיוב הנשים שוה בה לאנשים מצטרפות הן לעשרה

Beit Ha-bechira of Me'iri, Megilla 5a

Whatever requires ten, there are those who say that once the obligation of women is equal to [the obligation] of men, they count toward the minyan.

(ב) שְׂא֗וּ אֶת־רֹאשׁ֙ כָּל־עֲדַ֣ת בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֔ל לְמִשְׁפְּחֹתָ֖ם לְבֵ֣ית אֲבֹתָ֑ם בְּמִסְפַּ֣ר שֵׁמ֔וֹת כָּל־זָכָ֖ר לְגֻלְגְּלֹתָֽם׃ (ג) מִבֶּ֨ן עֶשְׂרִ֤ים שָׁנָה֙ וָמַ֔עְלָה כָּל־יֹצֵ֥א צָבָ֖א בְּיִשְׂרָאֵ֑ל תִּפְקְד֥וּ אֹתָ֛ם לְצִבְאֹתָ֖ם אַתָּ֥ה וְאַהֲרֹֽן׃

Take a census of the assembly of the children of Israel, according to their families, according to their fathers’ houses, in the number of names, every male by head count. From twenty years old and up, all who go out to the army in Israel, you shall count them according to their legions, you and Aharon.

לבוש אורח חיים נה:ד

ואלו העשרה צריכין להיות עשרה זכרים גדולים … דכתיב [ויקרא כב, לב] ונקדשתי בתוך בני ישראל וגו’, שפירושו כל דבר שבקדושה יקדשו אותי בתוך בני ישראל, ואין נקרא בתוך בני ישראל אלא בעשרה, דאתיא גזירה שוה תוך תוך … ואח”כ [=ואחר כך] אתיא גזירה שוה דעדה עדה…. וסתם בני ישראל דכל התורה בגדולים זכרים קמיירי, ועבד ואשה וקטן אין מצטרפין שאינם חייבים במצות. ויש מתירין בתשעה וצירוף קטן כיון שיכול להגיע לכלל חיוב מצות …. וכל גדולי הפוסקים חולקין על זה ואוסרין, ולא ראיתי נוהגין להקל אפילו בשעת הדחק:

Levush OC 55:4

These ten need to be ten adult males … as it is written (Vayikra 22:32) “And I will be sanctified within benei Yisrael…,” which means that with every davar she-bikdusha [matter of sanctity] they will sanctify me within benei Yisrael. And it is not called “within benei Yisrael” except with ten, based on a gezera shavatoch-toch” … and afterwards a gezera shava of “eida-eida”…. The default meaning of “benei Yisrael” throughout the Torah refers to adult males, and a bondsman or woman or minor do not count [toward a minyan] because they are not obligated in [all] mitzvot. There are those who allow nine in combination with a minor since he is able to reach obligation overall in mitzvot…. But all the great halachic authorities disagree with this and prohibit it, and I have not seen leniency in practice even in a pressing situation.

הוּא דְּאָמַר כְּרַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי. דְּאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי: אַף עַל פִּי שֶׁאָמְרוּ קָטָן הַמּוּטָּל בַּעֲרִיסָה אֵין מְזַמְּנִין עָלָיו, אֲבָל עוֹשִׂין אוֹתוֹ סְנִיף לַעֲשָׂרָה. וְאָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי: תִּשְׁעָה וְעֶבֶד — מִצְטָרְפִין. מֵיתִיבִי: מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר שֶׁנִּכְנַס לְבֵית הַכְּנֶסֶת וְלֹא מָצָא עֲשָׂרָה, וְשִׁחְרֵר עַבְדּוֹ וְהִשְׁלִימוֹ לַעֲשָׂרָה. שִׁחְרֵר — אִין, לֹא שִׁחְרֵר — לָא. תְּרֵי אִיצְטְרִיכוּ, שַׁחְרֵר חַד וְנָפֵיק בְּחַד... וְלֵית הִלְכְתָא כְּכׇל הָנֵי שְׁמַעְתָּתָא...

For Rabbi Yehoshua ben Levi said: Even though they said a minor laid in his cradle is not included in [the three] to make a zimmun, we make him an adjunct of the ten [for reciting it with God’s name]. And Rabbi Yehoshua ben Levi said: Nine [free men] and a bondsman can join together [for zimmun]. They raised an objection [based on a baraita]: It happened with Rabbi Eliezer that he entered the synagogue and did not find ten [for minyan], and he freed his bondsman and completed the ten. [That implies that] if he frees the bondsman, yes [he counts] and if not, no [he doesn’t]. [Rather, they] needed two [to complete the minyan]. One bondsman he freed and the other was able to help discharge the obligation [while still a bondsman]…And the practical halacha is not like any of these teachings…

תוספות ר”י סירליאון, ברכות מז: ד”ה אשר

זאת תשובת רבנו תם…ורבי מוסיף לדבריהם דאפילו מוטל בעריסה, דאכל בי עשרה שריא שכינה, דכי גמירי ונקדשתי לא שנא גדולים ולא שנא קטנים ובלבד שיהי[ו] תשעה גדולים דטפי מחד לא כדאמרינן גבי עבד דליכא יקרא דשמיא כולי האי, ועבד נמי איתא בכלל ונקדשתי, דשכינה שריא אכל מחוייבי מצוות ובני ברית…נשלמה התשובה. וגם רבי [ר”י] השיבני אעפ”י שר”ת מ”כ [=אף על פי שרבינו תם מעלת כבודו] התיר לעשות קטן סניף לעשרה ולתפלה בלא חומש בידו, הוא לא היה נוהג כן, ולא עשה מעשה…וגם רבי לא רצה לעשות קטן וס”ת [=ספר תורה] סניף לתפלה…

Tosafot Ri Sirleon, Berachot 47b, s.v. asher

This is the responsum of Rabbeinu Tam…Rabbi added to their words that even [a minor] laid in his cradle [could count], because the Shechina dwells upon every group of ten. For when we learn “And I will be sanctified,” it makes no difference whether minor or adult, so long as there be nine adults, for more than one we don’t say [is admissible] regarding a bondsman, for there is not so much honor of Heaven in that. A bondsman too is included in “And I will be sanctified,” for the Shechina dwells upon all who are obligated in mitzvot and are benei berit [included in the covenant or in circumcision]…The end of the Teshuva. Also Rebbe [Ri] responded to me: Even though his honor Rabbeinu Tam permitted making a minor an adjunct for ten [for zimmun] and for prayer without a chumash in his hand, this was not his practice, and he did not actually do this…Also Rebbe [Ri] did not wish to make a minor or a Sefer Torah an adjunct for tefilla

מרדכי מסכת ברכות פרק שלושה שאכלו רמז קעג

מצאתי בשם רבינו שמחה עבד ואשה מצטרפין בין לתפלה בין לברוך אלקינו.

Mordechai Berachot 173

I found in the name of Rabbeinu Simcha [of Speyer]: A bondsman and a woman can be counted [as tenth for a minyan], whether for tefilla or for “baruch Elokeinu” [in zimmun].

וכתוב במרדכי (ברכות סו”ס קעג) בשם רבינו שמחה דעבד ואשה מצטרפין לתפלה ולברכת המזון בעשרה ופשוט הוא שזהו לפירוש ר”ת [=רבינו תם] דפסק כרבי יהושע בן לוי בעבד אחד מצטרף וסובר רבינו שמחה דהוא הדין לאשה דבכל דוכתא אשה שוה לעבד וכיון דר”ת [=דרבינו תם] בעצמו לא רצה לעשות מעשה מי יקל בדבר וכן נהגו העולם שלא לצרף אשה כלל:

It is written in Mordechai in the name of Rabbeinu Simcha that a bondsman and a woman can [be counted in] the ten for tefilla and birkat ha-mazon. It is clear that this is in accordance with the explanation of Rabbeinu Tam, who ruled like Rabbi Yehoshua ben Levi regarding a single bondsman joining. Rabbeinu Simcha reasoned that this should also apply to a woman, because in every case a woman is equivalent to a bondsman [with respect to exemption from positive time-bound mitzvot]. Since Rabbeinu Tam himself did not want to act this way in practice, who can be lenient in the matter? Thus the practice has been not to count a woman at all.

שולחן ערוך הרב או”ח נה:ה

…ויש אומרים שאין אשה ועבד או קטן מצטרפים בשום ענין אלא צריך שיהו כל עשרה זכרים בני חורין גדולים שהביאו ב’ שערות…וכן עיקר ואעפ”כ [ואף על פי כן] אין למחות באותן שנוהגין להקל בשעת הדחק לצרפו ע”י [על ידי] חומש שבידו או אפילו בלא חומש כיון שיש להם על מי שיסמכו…

Shulchan Aruch Ha-Rav OC 55:5

There are those who say that a woman, bondsman, or minor cannot become the tenth for a minyan in any situation but all ten must be free adult males who have grown two hairs [as a sign of maturity]…and this is the fundamental halacha. Even so, one should not protest those who are lenient in a pressing situation to count him [a minor] with a chumash in his hand or even without a chumash since they have someone upon whom they can rely…

Alexandra Dunietz, 'Two Women Make a Quorum'

It occurs to me that when men go to synagogue for minyan, their concern is whether the ninth and tenth man will arrive, and in large congregations, even that rarely poses a problem. Women, on the other hand, wonder about the second woman. In other words, will any other woman be there?…Perhaps we women have a public role in the synagogue today as well, at least for each other. As long as I show up, if a woman comes to the early minyan in my synagogue—whether to recite kaddish or attend a baby naming or hear the Torah reading or answer a compelling need to stand before God away from house or office–she will not be alone.

© DERACHEHA: WOMEN AND MITZVOT 2020