"Better One Hot Pepper!"

It was taught in a beraita:

ר' אליעזר אומר: אסתר ברוח הקודש נאמרה, שנאמר (אסתר ו, ו) "ויאמר המן בלבו."

Rabbi Eliezer says: [The Book of] Esther was composed with Divine inspiration, as it says: (Esther 6:6) "Haman said in his heart."

Added by: Rabbi Eliezer

ר' עקיבא אומר: אסתר ברוח הקודש נאמרה, שנאמר (אסתר ב, טו) "ותהי אסתר נשאת חן בעיני כל רואיה."

Rabbi Akiva says: [The Book of] Esther was composed with Divine inspiration, as it says: (Esther 2:15) "And Esther found favor in the eyes of all who saw her."

Added by: Rabbi Akiva

ר"מ אומר: אסתר ברוח הקודש נאמרה, שנאמר (אסתר ב, כב) "ויודע הדבר למרדכי."

Rabbi Meir says: [The Book of] Esther was composed with Divine inspiration, as it says: (Esther 2:22) "And the matter was made known to Mordechai."

Added by: Rabbi Meir

רבי יוסי בן דורמסקית אומר: אסתר ברוח הקודש נאמרה, שנאמר (אסתר ט, י) "ובבזה לא שלחו את ידם"

Rabbi Yossi ben Dormaskit says: [The Book of] Esther was composed with Divine inspiration, as it says: (Esther 9:10) "And they did not touch the spoils."

אמר שמואל: אי הואי התם הוה אמינא מלתא דעדיפא מכולהו, שנאמר: "קימו וקבלו" - קימו למעלה מה שקיבלו למטה.

Shmuel said: If I had been there, I would have said something better than all of them! As it says: (Esther 9:27) "They confirmed and accepted" - they confirmed above what had been accepted below.

אמר רבא: לכולהו אית להו פירכא לבר מדשמואל דלית ליה פירכא דרבי אליעזר סברא הוא דלא הוה איניש דחשיב למלכא כוותיה, והאי כי קא מפיש טובא, ואמר אדעתיה דנפשיה קאמר. דר"ע דלמא כר' אלעזר דאמר מלמד שכל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו והא דרבי מאיר דלמא כרבי חייא בר אבא דאמר בגתן ותרש שני טרשיים היו והא דרבי יוסי בן דורמסקית דלמא פריסתקי שדור דשמואל ודאי לית ליה פירכא.

Rava says: Each one of these may be refuted, except for that of Shmuel, which cannot be refuted. Rabbi Eliezer's [prooftext] - it is just logical, for there was no one as important to the king as he was, and so when he spoke at length,he would express his own perspective on himself. Rabbi Akiva's [prooftext] - perhaps it is like [the opinion of] Rabbi Elazar, who said that this teaches that she appeared to each individual as if she belonged to his nation. Rabbi Meir's [prooftext] - perhaps it is like [the opinion of] Rabbi Chiya bar Abba, who said that Bigtan and Teresh were two people from Tarshish. And Rabbi Yossi ben Durmaskit's [prooftext] - perhaps messengers were sent. Shmuel's [prooftext] - there are certainly no refutations.

אמר רבינא היינו דאמרי - אינשי טבא חדא פלפלתא חריפתא ממלי צני קרי!

Ravina says: This is like the popular saying - better one hot pepper than a whole basket of gourds!