עשרת הדיברות ללמידה מרחוק

כולנו מתנסים בימים אלו בכלים שונים ללמידה מרחוק. ספריא היא כלי מעולה לשם כך. אתם מוזמנים לעשות שימוש בעקרונות והפרקטיקות שלפניכם.

1. העלו את מערכי השיעור שלכם לספריא

כל דף מקורות יכול בקלות להפוך למערך שיעור. נצלו את ההזדמנות לכתוב את מערכי השיעור שלכם כדפי מקורות וכך כולם יהיו מרוכזים באזור האישי שלכם בספריא. זהו כלי נח, יעיל ונגיש שעוזר לכם לרכז את הכל במקום אחד.

2. שתפו את החומרים שלכם

לאחר שהעליתם את מערכי השיעור את שלכם לספריא, אתם מוזמנים לשתף.

כאן תוכלו ללמוד כיצד להכין דפי מקורות ולשתף אותם עם כולם!

היפכו את הדף לפומבי, שילחו את הקישור לחברים ותוכלו לקבל משוב, רעיונות ותובנות. לאחר מכן עודדו מורים אחרים לעשות כמוכם.

3. תנו לתלמידים מקום פעיל בלמידה

אחד היתרונות המשמעותיים בספריא הוא הקישוריות.

כל הקלקה על מקור פותחת עולם שלם של מקורות אחרים שמקשורים לאותו מקור. אתגרו את התלמידים שלכם ותנו להם את האפשרות לחקור בעצמם את הקישוריות. זו הזדמנות מדהימה בשבילם להבין את הקשר בין מקורות שונים ולחשוב מחדש על מקורות מוכרים. הנה למשל כאן הדגמה של קישוריות בין ארבעת הבנים בהגדה לבין המקור מהתלמוד הירושלמי.

4. עשו שימוש בסוגים שונים של דרכי תקשורת ומדיה

ערכו מחקר קצר עם התלמידים שלכם ונסו לגלות באילו אמצעי תקשורת וכלי מדיה הם משתמשים. לאחר מכן שלבו מספר דרכי תקשורת בשיעורים ובמטלות כדי לאפשר לכל תלמיד למצוא את מקומו. דפי המקורות של ספריא מאפשרים הטמעה של כל סוגי המדיה הקיימים, נצלו את זה! הדף הזה קרוי ניגון בדרך לטרבלינקה והוא דוגמה מצוינת לשילוב של מדיה בדף מקורות.

5. תרגישו חופשיים לשוטט

במהלך הלמידה אנחנו ממליצים לעודד את כל הלומדים לשוטט יחד באתר, לא לפחד "ללכת לאיבוד", מקסימום תשתפו את המסך שלכם ותראו לכולם איפה אתם נמצאים. מה שכן, יש לנו כמה רעיונות כדי שהשוטטות תהיה קצת יותר מועילה:

6. וודאו שכולם מתחילים באותו מקום

כשתתחילו לימוד משותף במאגר, תוכלו לשלוח את המקור (כמו זה למשל) לשאר הלומדים. ככל שאתם והתלמידים תפתחו עוד ועוד מקורות, הלינק משתנה. אם תרצו להחזיר את כולם להתחלה שילחו להם את הלינק הראשון שוב (דרך הווטסאפ, המייל, הצ'אט בזום או בכל שיטה אחרת שתבחרו).

7. מיצאו את הרגע הנכון לרכז את כולם סביב מקור ספציפי

אם במהלך הלימוד אתם או אחד התלמידים הגעתם למקור מעניין ואתם רוצים שכולם יעיינו בו, פשוט העתיקו את הכתובת שאתם נמצאים בה עכשיו (או בקשו מאחד התלמידים האחרים שיעשו זאת) ושלחו לכולם בכל דרך שתרצו.

8. חזקו את העבודה הקבוצתית בעזרת דפי המקורות

דפי המקורות של ספריא מאפשרים לכם ליצור דף שמספר אנשים יכולים לערוך בו זמנית. צרו דף שכזה על ידי כך שתגדירו שכל מי שיש לו גישה יכול להוסיף או לערוך ושילחו לתלמידים את הלינק. כל תלמיד בזמנו יוכל להגיב / לערוך / להוסיף בקלות רבה וכך תיצרו דף מקורות משותף.

9. עשו שימוש בספריא כפלטפורמה להערכה חלופית

ישנן הרבה דוגמאות להערכה חלופית עם ספריא. אפשרות אחת היא לתת לתלמידים להכין מבחן מסכם בעצמם. שלחו לתלמידים את הסרטון הזה שבו הסבר כיצד ליצור דף מקורות, או פיתחו בעצמכם דף מקורות עם הנחיות לבניית המבחן (הטקסט המרכזי, מספר השאלות הרצוי וכו') ותנו להם ליצור את המבחן שלאחר מכן הם יוכלו לשלוח לחברים או להיבחן בעצמם.

10. אל תחששו לבקש עזרה

אנחנו יודעים שלפעמים השימוש באתר ובאמצעים טכנולוגיים אחרים יכול להיות מאתגר. הדרך הכי טובה להתגבר על זה היא לשאול ולהתייעץ. צרו קשר עם צוות האתר, שלבו בשיעורים שלכם סטודנט או מישהו אחר שיש לו נגיעה לטכנולוגיה, והכי טוב, תנו לאחד התלמידים את האחריות הזו. הם ירוויחו תחושה של אחריות ומסוגלות ואתם תרוויחו את הידע והמיומנויות שלהם.