Drawing Near Through Distance (Tzav)

וידבר ה' אל משה לאמר דבר אל אהרן ואל בניו לאמר זאת תורת החטאת במקום אשר תשחט העלה תשחט החטאת לפני ה'. זה שאמר הכתוב (משלי כ"ב,י"ט) להיות בה' מבטחך הודעתיך היום אף אתה. לשון "אף אתה" הוא לרבות את הבעל תשובה שגם לו יהיה מבטח עוז בהשי"ת, ואף שעבר על דברי תורה מ"מ לא יתייאש עצמו, כדאיתא (בתדב"א רבה כ"ב) אפילו הגדיל אדם מאה עבירות זו למעלה מזו ועשה תשובה הריני עמו ברחמים ומקבל את תשובתו וכו', וזהו שצוה השי"ת במקום אשר תשחט העלה תשחט החטאת, כי עולה הוא קרבן של צדיק גמור שבא על המחשבה. וחטאת באה על חטא מפורש אומר השי"ת שזה שחטא ושב והקריב חטאת נתקשר תיכף באותו מקום חיים ותקופות שהצדיק גמור נתקשר שם. וזה שהעולה דמה ניתן למטה מחוט הסיקרא אף שהיא כולה כליל שעולה רומז לצדיק גמור שהוא כלו לה' והחטאת בשרה נאכל אבל דמה ניתן למעלה מחוט הסיקרא, היינו הצעקה שהבעל תשובה צועק להשי"ת שיושיע אותו זה עולה למעלה במקום שאין צדיק גמור מגיע, וכדאיתא בזה"ק (חיי שרה קכ"ט:) דבעלי תשובה אינון קריבין למלכא יתיר מכלהו ואינון משכי עלייהו ברעותא דלבא יתיר ובחילא סגיא לאתקרבא למלכא.

G!d spoke to Moses, saying: Speak to Aaron and his sons thus: This is the Torah/ritual of the sin offering: the sin offering shall be slaughtered before G!d, at the spot where the burnt offering is slaughtered...

This is like what is written in Proverbs "That you can put your trust in G!d - yes (even), you!" (Proverbs 22:19) The language of "even you" functions to include a repentant person for they too can trust in the strength of the blessed G!d, even one who has transgressed the words of Torah in every place should not despair in themself. As it is written (In the midrashic work Tanna Debei Eliyahu) "Even a grown adult who transgresses one hundred times each time more deeply than the last, and then does teshuva; Indeed with mercy it will be accepted." And this corresponds to G!d's command to perform this sacrifice at the place the burnt offering is slaughtered. This is because the burnt offering is the sacrifice which comes from the entirely righteous on account of thought. The sin offering comes on account of sin. This is explained, as G!d says "This person has sinned and returned" and by bringing a sin offering has immediately bound themself to the Place of Life in exactly the place the entirely righteous has bound themself. The burnt offering has its blood sprinkled on the lower half of the altar and it is burnt up completely for G!d thus it corresponds to the entirely righteous who is also completely for G!d. The sin offering's meat is eaten but its blood is sprinkled on the upper half of the altar; This is because the cry of a repentant person calling out to G!d to save them rises to the highest heights, a place a completely righteous person cannot reach. As it says in the holy Zohar "Repenting people are closer to The King, more than any others they are drawn upwards by the will of their hearts and their great strength to be close to The King"