"לא תשימון עליו נשך" - הוצאה לפועל
הדף מאת: ממזרח שמש / בית המדרש ממזרח שמש
בשיעור זה נלמד מהן ההנחיות של התורה בשאלת גביית חובות. כיצד המקורות היהודיים מדריכים אותנו לנהוג בתוך מערכת היחסים שבין הלווה למלווה, וכיצד פועלת מדינת ישראל כיום באמצעות 'ההוצאה לפועל'? נקרא כתבה על חוויית הפולשנות בכניסת ההוצאה לפועל לבית; נלמד את ציוויי התורה בנושא בספר דברים וספר שמות ואת פירושי הרלב"ג ורש"י עליהם, וכיצד מבינים אותם השופט דרורי והרב כץ בימינו; ונעמוד מקרוב על הסחבת והביורוקרטיה של ההוצאה לפועל בשתי כתבות עיתונאיות.
פתיחה
מלכודת הוצל"פ: החוב הזעיר תפח מבלי שידעתם, תני גולדשטיין, פורסם ב 22.2.08, באתר ynet
מלכודת הוצל"פ: החוב הזעיר תפח מבלי שידעתם
דוד ושושנה ביטון מקריית-שמונה אינם ישנים בלילות. יום בהיר אחד גילו בני-הזוג - פועל טקסטיל וחדרנית בבית-מלון - שהם חייבים יותר מ-5,000 שקלים. חשבון הבנק כבר מעוקל, לשלם בהוראת קבע, המחאה או כרטיס אשראי אי-אפשר, וכעת חוששים השניים שגם הרהיטים בדירתם הצנועה נמצאים על הכוונת. מה שמקומם אותם במיוחד הוא הסיבה למצבם העגום: החוב נוצר לפני יותר מעשור בהלוואה שלקח בנם, שכיום אינו בחיים.
ב-1993 קנה הבן, אז נער בן 17, שעון, ושילם עליו בשטר חוב של 300 שקלים. בשל היותו קטין, טוענת שושנה, הוא נדרש לאישור הורים - וזייף את חתימתה. חטא הנעורים הקטן הזה הוביל לתסבוכת גדולה: בעל החנות, לטענת בני-הזוג, כלל לא טרח ליידע אותם על החוב שצברו. את ההודעה קיבלו מההוצאה לפועל רק לפני שנתיים, כאשר החוב כבר צמח ל-5,000 שקלים. מאז מת הילד. "אני מרגישה רע מאוד", אומרת שושנה. "איפה הם היו כל השנים? אמרתי להם שהילד נפטר, סיפרתי להם את כל הסיפור, וזה לא הזיז להם". בבקשת ביטול החוב, שכתבה בשמה עו"ד דנה מליניאק מעמותת "ידיד", נטען כי השטר צריך להתבטל "ולו בגלל שהחותם עליו היה קטין". עוד נאמר כי בעל החנות "פעל בחוסר תום לב מוחלט, מאחר ולא עשה דבר במשך 12 שנה כדי לגבות את חובו. ההוצאה לפועל אינה צריכה לפעול כמיטת סדום, שבה מקצצים את ראשו של בעל החוב כדי להכניס אותו לתוכה כשהוא כבר בר-מינן".

עורך-דינו של בעל החנות, עופר עילם, אומר בתגובה: "לא זכור ששושנה אמרה שבנה מת. אתה יודע כמה אנשים שחייבים כסף אומרים שזייפו את חתימתם? אם יאמינו לכולם, לא ניתן יהיה לגבות כסף מחייבים. התביעה הוגשה לבית-המשפט במועד, והתעכבה בגלל סיבות שלא היו תלויות בנו. לאף בעל חוב אין אינטרס ליצור סחבת ולקבל 5,000 שקלים כעבור 10 שנים, אם הוא יכול לקבל 300 שקל עכשיו. הבעיה היא שההוצאה לפועל קורסת תחת העומס ולא מתפקדת". עם 5,000 שקל בחודש - וחוב של 120 אלף
הזוג ביטון הוא רק אחד מני-רבים, ששקעו בחובות גדולים בגלל חוב קטן, אשר הוגש להם באיחור של שנים ובינתיים צבר ריבית והצמדה."ב'ידיד' מתקבלות מדי שנה מאות בקשות לעזרה של אנשים, שגילו בדיעבד שהם חייבים סכומים מדהימים של כסף - חלקם הגדול בגלל חובות של קרובי משפחה", אומר מנכ"ל העמותה, רן מלמד. "לעתים זו שיטה: בעל החוב או עורך-דינו נותן לחוב לתפוח ולתפוח. לפעמים שולחים לחייב מכתבים לכתובת הלא-נכונה, לפעמים 'נזכרים' לפנות אליו רק אחרי שנים. ההוצאה לפועל מנוצלת בידי נושים בעלי כוח להפעלת אמצעי גבייה דרקוניים על חייבים חסרי אמצעים". ביחס למקרים אחרים, מצבם של הביטונים מקריית-שמונה עוד טוב: לא אחת מגיע החוב לסכומים כמעט דמיוניים, עבור מי שבקושי "גומרים את החודש". כך קרה לסימה (שם בדוי) מצפת. "לפני כמה ימים גילינו שיש לנו עיקול על המשכורת", היא מספרת. "מאז לא נכנס שקל לחשבון, וכל המשכורת של בעלי הולכת לחובות. כשייגמר הכסף בחשבון, ממה נקנה במכולת? החוב שלנו התחיל כשלא היה לנו כסף: אנחנו חיים מהמשכורת של בעלי, 5,000 שקל, וזה לא מספיק. אז צברנו חוב לבנק של 40 אלף שקל, והיום זה 120 אלף. מאיפה נחזיר סכום כזה? ואם לא נשתף פעולה, הוא יקבל פקודת מעצר. ברגע שהסתבכת עם ההוצאה לפועל אתה כבר לא בחיים. מעמיסים עליך עוד ועוד, עד שאתה טובע". את המצב הסבוך מסביר גורם בכיר במערכת המשפט: "האנשים הללו צברו חובות וצריכים להחזירם. עקרונית, במקרה שלחייב אין יכולת להחזיר את הכסף, יכול בית-המשפט לפרוס את החוב לתשלומים רבים בסכומים קטנים. אם הוטל עיקול על החשבון, סימן שאותה משפחה לא הגישה כל התנגדות. אבל הסיבה לכך גם עלולה להיות חוסר מידע בקרב החייבים, שאינו באשמתם. מדובר באוכלוסייה שאינה יודעת להתמודד עם הביורוקרטיה. להוצאה לפועל יש בעיה של הסברה, והיא צריכה ללמוד להיות נגישה ומובנת לציבור".
בשל מורכבות הביורוקרטיה, אומר רן מלמד, נכנסים מדי שנה לכלא אלפים בגלל חובות - "לעתים גם חובות קטנים, שבמדינה מתוקנת לא היו מביאים לכך". השימוש באיום המאסר נעשה גם כלפי אמהות חד-הוריות ונכים. כך לדוגמה מספר מלמד על חד-הורית מצפון הארץ, המוכרת לשירות הפסיכיאטרי כחולת מאניה-דפרסיה. "נגד האשה הזאת נפתח תיק בהוצאה לפועל בגלל הלוואה של 3,000 שקל, שלקחה מבנק לפני עשר שנים, ותפחה והגיעה ל-45 אלף. היא קיבלה פקודות מאסר רבות, והייתה צריכה לשלם קנסות של אלפי שקלים כדי שלא להיכנס לכלא, אף שרופא משטרתי קבע שאינה כשירה לכך".

© כל הזכויות שמורות ללמחבר
test.ynet.co.il
תגובות טוקבקיסטים [מתוך 242 תגובות שהתפרסמו לכתבה]:
דיון
תכירו את העולם התחתון החוקי
MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">3>HE style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">שמישהו יתעורר כברltr>ltr>ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">ltr>ltr> . MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">3>ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial"> MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" align=left>3>ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">שי, 22.2.08
דיון
גם לי זה קרה
MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">3>HE style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">בשנת 1988 לקחנו הלאווה שלltr>ltr>HE dir=ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">ltr>ltr> HE style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">עשרת אלפים שקל ובמשך שנים שילמנו עד שנקלענו למצוקה כלכלית ולמרות בקשתנו להבנותltr>ltr>HE dir=ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">ltr>ltr> HE style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">נתקלנו בחומה ומכאן הדרך להוצאה לפועל היתה מהירה ומחוב של 10.000 שח היום דורשיםltr>ltr>HE dir=ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">ltr>ltr> HE style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">מאיתנו מיליון שקלltr>ltr>ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">ltr>ltr>. MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">3>ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial"> MsoNormal dir=rtl style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" align=left>3>ltr style="COLOR: black; FONT-FAMILY: Arial">קארין, צפון, 22.2.08
דיון
  • הוסיפו תגובות משלכם לכתבה.
ענת ברשקובסקי, פורסם ב- 08.08.05, אתר ynet
הנער נאבק במעקלים: "אל תיקחו את המדפסת"
נציגי ההוצאה לפועל התדפקו על דלתה של משפחה באר שבעית וביקשו לעקל חפצים. בבית היו באותה שעה רק שני הילדים, בני 15 ו-8, אבל למעקלים הדבר לא הפריע. הילד ניסה להגן בחירוף נפש על המדפסת של אחיו הקטן, ולטענת המשפחה אף הוכה על ידי המעקל וראשו הוטח בקיר. קבלן העיקול: "אלה בדרך כלל סיפורים שהחייבים אוהבים להוסיף".
הפרשה החלה ביום רביעי בבוקר, כאשר נציגי ההוצאה לפועל התדפקו על דלתם של בני המשפחה. בבית נכחו באותה השעה לבדם שני ילדי המשפחה, בני 15 ושמונה. הנציגים שאלו אם ההורים בבית וכאשר נמסר להם שאין אדם מבוגר בנמצא נכנסו למקום והודיעו לילדים: "אמא שלכם חייבת 18 אלף שקל. עכשיו נוציא את הדברים מהבית". הבן הנסער סיפר: "צלצלתי לאבא שלי והוא ביקש שאגיד להם שבעוד כשעה הוא יוכל לבוא ולהראות כי נפלה טעות".
גם לאחר התקרית האלימה לא הרפו נציגי ההוצאה לפועל והמשיכו לאסוף חפצים – וידאו, מיקרוגל וטייפ מהבית. ברגע בו עזבו לא התמהמה הנער והגיש תלונה במשטרת באר שבע.
משפחתו של הנער עלתה לארץ בשנת 1997. כאשר עלו לארץ קיבלו הלוואה בסך 12 אלף שקלים במסגרת סל הקליטה. 5,000 שקלים כבר הוחזרו, אך החוב שנותר תפח עד שהגיע ל-18 אלף שקלים. עורך הדין שאליו פנתה המשפחה, יגאל אובשייביץ, מסר בתגובה כי "לפי חוק הוצאה לפועל, סעיף 69, אסור לפעול כאשר ישנם רק קטינים בבית. יותר מכך, מרשתי חיה ללא כרטיס אשראי או פנקס צ'קים, עם עיכוב יציאה מהארץ לחמש שנים, כל זאת מכיוון שהינה מוכרזת כ'חייבת מוגבלת באמצעים'".
קבלן ההוצאה לפועל, שהיה נוכח בזמן העיקול ועמו נאבק הצעיר על המדפסת, סיפר ל-ynet: "מבחינת החוק, קטין הוא מתחת לגיל 18, אבל מבחינת ההוצאה לפועל הגיל הוא 16. לכן פעלנו בבית. כאשר שאלתי את הילד כבדרך אגב לגילו, הוא אמר שהוא בן 16 וחצי. הבהרתי לו שאני יכול לקחת את כל מה שיש בבית, אפילו את הטלוויזיה שלא הצהירו עליה, אבל הוא התעקש על המדפסת. הסכמתי לא לקחת את הטלוויזיה למרות שיכולתי, כדי שהילדים בחופש הגדול לפחות יוכלו ליהנות מזה..."

© כל הזכויות שמורות לכותבת
www.ynet.co.il
דיון
  • מה מפריע לכם בסיפור?
  • איך הייתם מתנהגים במקום הנער?
  • האם צריכות להיות הגבלות מסוימות על פעולות ההוצאה לפועל? מהן?
לימוד בחברותא
"ולך תהיה צדקה לפני אלהיך"
(י) כִּי תַשֶּׁה בְרֵעֲךָ מַשַּׁאת מְאוּמָה לֹא תָבֹא אֶל בֵּיתוֹ לַעֲבֹט עֲבֹטוֹ: (יא) בַּחוּץ תַּעֲמֹד וְהָאִישׁ אֲשֶׁר אַתָּה נֹשֶׁה בוֹ יוֹצִיא אֵלֶיךָ אֶת הַעֲבוֹט הַחוּצָה (יב) וְאִם אִישׁ עָנִי הוּא לֹא תִשְׁכַּב בַּעֲבֹטוֹ: (יג) הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הַעֲבוֹט כְּבֹא הַשֶּׁמֶשׁ וְשָׁכַב בְּשַׂלְמָתוֹ וּבֵרֲכֶךָּ וּלְךָ תִּהְיֶה צְדָקָה לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ

הסברים
  • רלב"ג: גם כשיתן הלווה ברצונו המשכון למלווה, לא רצתה התורה שיכנס המלווה ברשותו לקחת משכונו, כדי שלא יבוש הלווה.
When thou dost lend thy neighbour any manner of loan, thou shalt not go into his house to fetch his pledge. Thou shalt stand without, and the man to whom thou dost lend shall bring forth the pledge without unto thee. And if he be a poor man, thou shalt not sleep with his pledge; thou shalt surely restore to him the pledge when the sun goeth down, that he may sleep in his garment, and bless thee; and it shall be righteousness unto thee before the LORD thy God.
השופט מ. דרורי, "צנעת הפרט וחיפוש בביתו – מדינת ישראל נגד מיכאל אברג'יל", פסק דין בבית המשפט המחוזי בירושלים 9.6.2002
במקרא הוענקה הגנה משפטית לאדם בביתו [...] הנושה, שלכאורה יש לו זכות מוסרית להיכנס לביתו של החייב, כדי לנקוט צעדים לשם הבטחת פירעון החוב – נאסר עליו להיכנס לביתו של החייב. לגבי החייב, העומד במיוחד בפני הסיכון שפרטיותו תיפגע, לא הסתפקה התורה בהוראה מוסרית, אלא קבעה זכות משפטית להגנה על הפרטיות.
דיון
  • מדוע אסור לנושה להיכנס לבית החייב?
  • מדוע חייבים להחזיר לעני את המשכון?
אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנֹשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ:

הסברים
  • רש"י:
  • לא תהיה לו כנושה – לא תתבענו בחוזקה, אם אתה יודע שאין לו, אל תהי דומה עליו כאלו הלויתו, אלא כאילו לא הלויתו, כלומר לא תכלימהו.
  • נשך – ריבית שהוא כנשיכת נחש, שנושך חבורה קטנה ברגלו ואינו מרגיש, ופתאום הוא מבצבץ ונופח עד קודקודו, כך ריבית, אינו מרגיש ואינו ניכר עד שהרבית עולה ומחסרו ממון הרבה.
If thou lend money to any of My people, even to the poor with thee, thou shalt not be to him as a creditor; neither shall ye lay upon him interest.
דיון
  • מדוע "הוצאה לפועל" היא כמו נשך? האם החוב כולל גם ריבית והוצאות גבייה?
אסיף
הרב חיים כץ, גמילות חסד לשמה, , מתוך אתר ישיבה
הלוואה כחסד
[...] אם הלווה לא משלם בזמן, לא רק שאסור לך לתבוע ממנו, אלא אסור לך אפילו לגרום לו להרגיש כאילו הלויתו. ומבארים חז"ל שאם שניכם הולכים ברחוב עליך לעבור לצד השני כדי שלא יראה אותך ויתבייש. ממשיכה התורה "לא תשימון עליו נשך" – איסור הלואה בריבית. באופן פשוט האיסור לא מובן. מכל הרכוש של האדם מותר לו להרוויח, ורק מהכסף שלו אסור? דורשים חז"ל על הפסוק "אל תיקח מאיתו נשך ותרבית ויראת מאלוהיך": "מכאן אתה למד שכל מי שנוטל ריבית מישראל אינו ירא מן המקום. ומעלה עליו הכתוב כאילו עשה את כל הרעות והעבירות שבעולם. צריך להבין מה כל כך רע בלקיחת ריבית […] הרי יכולת במקום להלוות להשקיע בבורסה ולהרוויח, למה להפסיד? כי אתה עושה חסד – שיהיה נטו, בלי רווחים [...]
למאמר המלא - גמילות חסד לשמה
© כל הזכויות שמורות למחבר
www.yeshiva.org.il
דיון
  • "נטו, בלי רווחים" – מתי יש לוותר על שיקולי רווח והפסד כספיים ב"עסקים"?