עבודת הגוף בתפילה
הדף מאת: רועי קדרי אונא
תלמוד ירושלמי, מסכת ברכות, פרק א, הלכה ה
תפילת בר קפרא
בר קפרא אמר: לך כריעה, לך כפיפה, לך השתחויה, לך בריכה, כי לך תכרע כל ברך תשבע כל לשון... ועתה אלהינו מודים אנחנו לך ומהללים לשם תפארתך בכל לב ובכל נפש משתחוים, כל עצמותי תאמרנה ה' מי כמוך.

מושגים
  • בר קפרא - ראש בית המדרש לחכמי הדרום בלוד. בבית המדרש הייתה מסורת הלכתית שלא תמיד תאמה את משנת רבי יהודה הנשיא בציפורי. חי בדור המעבר בין המשנה לתלמוד.
דיון
  • תפילות מביעות רגש דתי. איזה עולם דתי התפילה של בר קפרא משקפת?
  • האם בר קפרא מעורר בך הזדהות?
דור 1 לתלמוד
הני י"ח כנגד מי?... אמר רבי תנחום אמר רבי יהושע בן לוי: כנגד שמונה עשרה חוליות שבשדרה. ואמר רבי תנחום אמר רבי יהושע בן לוי: המתפלל צריך שיכרע עד שיתפקקו כל חוליות שבשדרה... רבי חנינא אמר: כיון שנענע ראשו שוב אינו צריך.

מושגים
  • רבי יהושע בן לוי - תלמידו של בר קפרא ויורשו בהנהגה הרוחנית בלוד.
  • רבי חנינא - כשהיה בן שלושים עלה מבבל עם בנו (חמא) כדי ללמוד תורה אצל רבי יהודה הנשיא. רבי יהודה הנשיא הוריש לו את תפקיד ראש הישיבה.


מילים
  • הני י"ח - אלו 18, הברכות שבתפילת עמידה
GEMARA: Since the mishna deals with the fundamental obligation to recite the Amida prayer, the Gemara seeks to resolve fundamental problems pertaining to this prayer. Corresponding to what were these eighteen blessings instituted? When the Shemoneh Esreh was instituted by the Sages, on what did they base the number of blessings? Rabbi Hillel, son of Rabbi Shmuel bar Naḥmani, said: Corresponding to the eighteen mentions of God’s name that King David said in the psalm: “Give unto the Lord, O you sons of might” (Psalms 29). Rav Yosef said: Corresponding to the eighteen mentions of God’s name in Shema. Rabbi Tanḥum said that Rabbi Yehoshua ben Levi said: Corresponding to the eighteen vertebrae in the spine beneath the ribs. Since Rabbi Yehoshua ben Levi’s opinion based the Amida prayer on the spinal vertebrae, the Gemara cites another statement of his that connects the two: Rabbi Tanḥum said that Rabbi Yehoshua ben Levi said: In those blessings where one is required to bow, one who prays must bow until all the vertebrae in the spine protrude. Establishing a different indicator to determine when he has bowed sufficiently, Ulla said: Until he can see a small coin [issar], on the ground before him opposite his heart (Rav Hai Gaon). Rabbi Ḥanina said: There is room for leniency; once he moves his head forward, he need not bow any further. Rava said: But that applies only if he is exerting himself when doing so, and he appears like one who is bowing. However, if he is able, he should bow further.
תלמוד ירושלמי, מסכת ברכות, פרק א, הלכה ה
דור 3 לתלמוד
ובלבד שלא ישוח יותר מדאי... רבי שמואל בר נתן בשם רבי חמא בר חנינא: מעשה באחד ששחה יותר מדאי והעבירו רבי. רבי אמי אמר: רבי יוחנן הוה מעביר. אמר ליה רבי חייא בר בא: לא היה מעבירו אלא גער.

מושגים
  • רבי יוחנן - הקטן שבתלמידי רבי יהודה הנשיא. למד מתלמידיו (ביניהם רבי חנינא).


מילים
  • ישוח - יתכופף
  • והעבירו רבי - רבי יהודה הנשיא לא נתן לו להיות חזן
דיון
  • מה מסופר בשני הקטעים?
  • למה לדעתך יש תנועה של התנגדות לתפילה גופנית?
  • איך אפשר למפות את תפילת הגוף לפי בתי מדרש, ולפי דורות?
Error loading media...
דנה, המספיק לעובדי השם, עמוד 136
רבי אברהם בן הרמב"ם

מושגים
  • רבי אברהם בן הרמב"ם - (ראב"ם) נולד ב-1186 במצרים ונפטר ב-1237. היה איש הלכה, פרשן, רופא ופילוסוף, ונגיד יהודי מצרים. כתב את הספר "אלכפאיה אל-עאבדין" - המספיק לעובדי השם. הושפע מהנזירים הסופים ובעקבותיהם הכניס שינויים לתפילה (היטהרות לתפילה, ישיבה על הקרקע, כריעות, השתחוויות ועוד).
דיון
  • כיצד מתואר המשתחווה בקטע? איך מתואר מי שמסתפק בנענוע הראש?
  • למה, לפי רבי אברהם, חכמים לא מעודדים השתחוויה?
  • למה, לפי רבי אברהם, היה חשוב לחכמים להגיד שאפשר לנענע את הראש?
  • האם תורתו של רבי אברהם יונקת מתורת לוד או ציפורי? מה החידוש הפרשני שלו?
  • כיצד לדעתך עבודת הגוף יכולה לשמש כשפה משותפת בין הדתות?
תהלים, פרק ה, פסוק ו
בואו נשתחווה ונכרעה, נברכה לפני ה' עושנו.