"תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור..."
הדף מאת: חן טננבאום-דומנוביץ / בינ"ה
לימוד לקראת יום העצמאות. עיון במגילת העצמאות, מוביל לשאלות בדבר שוויון על היבטיו וביטוייו השונים. האם חזון המגילה עדיין תקף בימינו?
הכרזה על הקמת מדינת ישראל (מגילת העצמאות), ה' באייר תש"ח, 14.05.1948
מתוך מגילת העצמאות
מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות;
דיון
  • מה פירוש "שוויון זכויות חברתי ומדיני"?
  • למה הכוונה "בלי הבדל דת גזע ומין"?
לפיכך נברא אדם יחידי בעולם, ללמד שכל המאבד נפש אחת, מעלים עליו כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת, מעלים עליו כאילו קיים עולם מלא. ומפני שלום הברייות, שלא יאמר אדם לחברו, אבא גדול מאביך. ושלא יאמרו המינים, רשייות הרבה בשמיים. להגיד גדולתו של מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא, שאדם טובע מאה מטבעות בחותם אחד, וכולן דומין זה לזה, מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טובע את כל האדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אחד מהם דומה לחברו. לפיכך לכל אחד ואחד לומר, בשבילי נברא העולם.

הסברים
  • קטע זה מופיע בנאום האזהרה של השופטים לעדי התביעה, שהוא חלק מההליך המשפטי בעבירות שהעונש עליהן מוות [ובלשון חכמים הן נקראות 'דיני נפשות'].
    בנאומם, מוודאים השופטים שהעדים, שייתכן שעדותם תפליל את הנאשם ותביא עליו את מותו, מודעים לערכם של חיי אדם.
How did they admonish witnesses in capital cases? They brought them in and admonished them, [saying], “Perhaps you will say something that is only a supposition or hearsay or secondhand, or even from a trustworthy man. Or perhaps you do not know that we shall check you with examination and inquiry? Know, moreover, that capital cases are not like non-capital cases: in non-capital cases a man may pay money and so make atonement, but in capital cases the witness is answerable for the blood of him [that is wrongfully condemned] and the blood of his descendants [that should have been born to him] to the end of the world.” For so have we found it with Cain that murdered his brother, for it says, “The bloods of your brother cry out” (Gen. 4:10). It doesn’t say, “The blood of your brother”, but rather “The bloods of your brother” meaning his blood and the blood of his descendants. Another saying is, “The bloods of your brother” that his blood was cast over trees and stones. Therefore but a single person was created in the world, to teach that if any man has caused a single life to perish from Israel, he is deemed by Scripture as if he had caused a whole world to perish; and anyone who saves a single soul from Israel, he is deemed by Scripture as if he had saved a whole world. Again [but a single person was created] for the sake of peace among humankind, that one should not say to another, “My father was greater than your father”. Again, [but a single person was created] against the heretics so they should not say, “There are many ruling powers in heaven”. Again [but a single person was created] to proclaim the greatness of the Holy Blessed One; for humans stamp many coins with one seal and they are all like one another; but the King of kings, the Holy Blessed One, has stamped every human with the seal of the first man, yet not one of them are like another. Therefore everyone must say, “For my sake was the world created.” And if perhaps you [witnesses] would say, “Why should we be involved with this trouble”, was it not said, “He, being a witness, whether he has seen or known, [if he does not speak it, then he shall bear his iniquity] (Lev. 5:1). And if perhaps you [witnesses] would say, “Why should we be guilty of the blood of this man?, was it not said, “When the wicked perish there is rejoicing” (Proverbs 11:10).]
דיון
  • על פי המשנה, מהו המקור לשוויון בין בני האדם?
  • מדוע היה למשנה חשוב לשמור על שוויון?
  • האם, לפי הקטע, כדי שבני אדם יהיו שווים זה לזה הם צריכים להיות דומים זה לזה?
תוקידידס, תולדות מלחמת פילופוניס,האוניברסיטה העברית ומוסד ביאליק, 1959. ספר ב, פרק לז
מתוך נאום פריקלס האתונאי:
ועל שום שמשטרנו אינו נתון בידי מועטים, אלא בידי רבים, נקרא שמו דימוקרטיה. ואף על פי שהכל שווים אצלנו לפני החוקים בדברים שבין אדם לחברו, הרי ערכו בחיי הציבור הכל לפי הצטיינותו הוא, וכושרו הוא הנותן לו יתרון, ולא יחש-אבותיו; ומי שיש בידו לעשות טובה לעיר, אין מונעין אותו מזאת בשל עניותו ושפל מעמדו.

מושגים
  • תוקידידס - (בערך 460-395 לפנה"ס), היסטוריון יווני חיבורו הידוע ביותר, תולדות מלחמת פילופוניס, מתאר את תקופת המלחמה הפלופונסית בין אתונה וספרטה.
  • פריקלס - (מילולית: "עטור תהילה". 495 - 429 לפנה"ס). מנהיגה של אתונה באמצע המאה ה־5 לפנה"ס.
דיון
  • לפי קטע זה, במה שווים בני האדם ובמה הם שונים זה מזה?
דיון
דיון חותם
  • האם ידועים לכם חוקים במדינת ישראל שתפקידם לשמור על שוויון בין האזרחים?
  • נסו לחשוב על דוגמאות שבהן הופר שוויון זה?
דף הנחיות למנחה:
שיוויון - דף למנחה.rtf
דף מספר 1 בסדרה מגילת העצמאות - חזון ומציאות, דפים נוספים בסדרה:
2