יום כיפור
הדף מאת: נטע שפיר / בית פרת - מדרשה ישראלית
ר' אברהם אבן עזרא - פירוש לספר שמות, פרק כ, פסוק ד
אל קנא, פוקד עוון אבות על בנים.. לשונאי
כִּי אָנֹכִי ה' ֱלֹהֶיךָ, אֵל קַנָּא פֹּקֵד עֲו ֹן אָבֹת עַל-בָּנִים עַל-שִׁלֵּשִׁים וְעַל-רִבֵּעִים, לְשֹׂנְאָי. וְעֹשֶׂה חֶסֶד, לַאֲלָפִים לְאֹהֲבַי, וּלְשֹׁמְרֵי מִצְו ֹתָי. (שמות, פרק כ,פסוקים ד-ה [תחילת עשרת הדיברות] )
הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת הִיא תָמוּת. בֵּן לֹא-יִשָּׂא בַּעֲו ֹן הָאָב וְאָב לֹא יִשָּׂא בַּעֲו ֹן הַבֵּן צִדְקַת הַצַּדִּיק עָלָיו תִּהְיֶה וְרִשְׁעַת רשע (הָרָשָׁע) עָלָיו תִּהְיֶה. (יחזקאל, פרק יח, פסוק כ)
הזכיר ירמיהו כי האוכל הבוסר תקהינה שיניו (ירמיה לא, כט). ובספר יחזקאל מפורש כי השם הנכבד נשבע כי בן לא יישא בעוון האב (יחזקאל יח, כ). אם כן מה עצם פוקד עוון אבות על בנים? והתשובה כי יחזקאל פירש אם היה האב רשע, ולא הלך הבן בדרכיו לא ישא עוון אביו. כי פקידת העוון היא קשורה על שונאיו, כמו שהזכרתי. וטעם פקידה כמו זכירה. כמו "וה' פקד את שרה" (בראשית כ"א א'), שהוא כמו "ויזכור ה'". כי השם יאריך לרשע אולי ישוב מחטאו שחטא. ויולד בן שהוא טוב ממנו. והנה אם הלך בדרכי אביו גם הדור השלישי גם הדור הרביעי, השם לא יאריך אפו לרביעי. אם היו כך עד ארבע דורות שונאי השם כולם, כי בו יאבד זכר כולם. כי השם יזכור מה שעשה האב ומה שעשה הבן ובן הבן. על כן לא יאריך לרביעי. ובני הבנים נקראים בנים...
דיון
צום
למה צמים?
שלום וברכה