רבי יהושע ותקשורת בינאישית
הדף מאת: יובל זליג
אחת הדילמות המאתגרות של עבודה בצוות היא כיצד להעניק משוב משמעותי לשותפים בצוות, ובה בעת, להצליח לשמור על סביבת עבודה חיובית ובריאה. בדף לימוד נבקש לבחון דילמה זו דרך עיסוק בדמותו של רבי יהושע בן חנניה וסיטואציות שונות מחייו. דף הלימוד נכתב בהשראת הספר "אלפא ביתא תלמודי" מאת ד"ר רות קלדרון בהוצאת ידיעות ספרים.
דיון
רגע לפני...
בואו ננסה לעשות תרגיל קטן -
לכל אחד מאיתנו הייתה סיטואציה בחיים בה הוא נאלץ לומר לאדם שקרוב לו משהו שהפריע לו.
נסו לשחזר את התחושות מאותה סיטואציה:
מה אמרתם? איך הייתם אומרים את זה באופן שונה היום?

נסו גם לחשוב על דברים שאתם צריכים לומר ועדיין לא אמרתם. מה מונע מכם לומר זאת? כיצד אתם מתכוונים, אם בכלל,לומר את זה?
בואו נכיר את רבי יהושע...
דמות צורות לבנות היו לו לרבן גמליאל בטבלא ובכתל בעליתו, שבהן מראה את ההדיוטות ואומר, הכזה ראית או כזה. מעשה שבאו שנים ואמרו, ראינוהו שחרית במזרח וערבית במערב. אמר רבי יוחנן בן נורי, עדי שקר הם. כשבאו ליבנה קבלן רבן גמליאל. ועוד באו שנים ואמרו, ראינוהו בזמנו, ובליל עבורו לא נראה, וקבלן רבן גמליאל. אמר רבי דוסא בן הרכינס, עדי שקר הן, היאך מעידין על האשה שילדה, ולמחר כרסה בין שניה אמר לו רבי יהושע, רואה אני את דבריך: שלח לו רבן גמליאל, גוזרני עליך שתבוא אצלי במקלך ובמעותיך ביום הכפורים שחל להיות בחשבונך. הלך ומצאו רבי עקיבא מצר, אמר לו, יש לי ללמוד שכל מה שעשה רבן גמליאל עשוי, שנאמר, (ויקרא כג) אלה מועדי ה' מקראי קדש, אשר תקראו אתם, בין בזמנן בין שלא בזמנן, אין לי מועדות אלא אלו. בא לו אצל רבי דוסא בן הרכינס, אמר לו, אם באין אנו לדון אחר בית דינו של רבן גמליאל, צריכין אנו לדון אחר כל בית דין ובית דין שעמד מימות משה ועד עכשיו, שנאמר (שמות כד) , ויעל משה ואהרן נדב ואביהוא ושבעים מזקני ישראל. ולמה לא נתפרשו שמותן של זקנים, אלא ללמד, שכל שלשה ושלשה שעמדו בית דין על ישראל, הרי הוא כבית דינו של משה. נטל מקלו ומעותיו בידו, והלך ליבנה אצל רבן גמליאל ביום שחל יום הכפורים להיות בחשבונו. עמד רבן גמליאל ונשקו על ראשו, אמר לו, בא בשלום, רבי ותלמידי, רבי בחכמה, ותלמידי שקבלת את דברי:

מושגים
  • רבי יהושע (בן-חנניה) - תנא מאסכולת בית הלל, פעל במחצית השנייה של המאה הראשונה לספירה. נמנה עם בחירי תלמידיו של רבן יוחנן בן זכאי והיה חבר בסנהדרין. נודע גם כבן מחלוקתו הגדול של רבי אליעזר שהיה מבית שמאי. נקרא גם 'ר' יהושע' סתם. התפרסם בשל שלוש מחלוקות שלו עם רבן גמליאל שכפה עליו את דעתו.
  • רבן גמליאל - רבן גמליאל (השני) מיבנה, נשיא הסנהדרין בתקופה שלאחר חורבן הבית השני (רבי יהודה הנשיא הוא מצאצאיו). ידוע כנשיא תקיף וסמכותי אשר ביסס מאוד את סמכות הנשיאות בסנהדרין. בהנהגתו תוקנו תקנות לביסוסה ועיצובה של היהדות שלאחר החורבן.
  • רבי עקיבא - [בן יוסף] / מאה 2. מגדולי התנאים, מתלמידי ר' אליעזר ור' יהושע. חי ופעל בארץ ישראל, בית מדרשו היה בבני ברק. תמך במרד בר כוכבא אשר התקיים בימי חייו, והיה לאחד ממנהיגי הישוב בארץ. הוצא להורג ע"י הרומאים כאחד מעשרת הרוגי מלכות. הדמות המרכזית ביצירת המשנה.
Rabban Gamaliel had diagrams of the moon on a tablet [hung] on the wall of his upper chamber, and he used to show them to the unlearned and say, “Did it look like this or this?” It happened that two witnesses came and said, “We saw it in the morning in the east and in the evening in the west.” Rabbi Yohanan ben Nuri said: they are lying witnesses. When they came to Yavneh Rabban Gamaliel accepted them. On another occasion two witnesses came and said, “We saw it at its proper time, but on the night which should have been the new moon it was not seen,” and Rabban Gamaliel accepted their evidence. Rabbi Dosa ben Harkinas said: they are lying witnesses. How can they testify that a woman has given birth when on the next day her belly is between her teeth (swollen)? Rabbi Joshua to him: I see your argument. Rabban Gamaliel sent to him: I order you to appear before me with your staff and your money on the day which according to your count should be Yom Hakippurim. Rabbi Akiva went and found him in distress. He said to him: I can teach that whatever Rabban Gamaliel has done is valid, because it says, “These are the appointed seasons of the Lord, holy convocations, which you shall proclaim at their appointed times” (Leviticus 23:4), whether they are [proclaimed] at their proper time or not at their proper time, I have no other appointed times save these. He [Rabbi Joshua] then went to Rabbi Dosa ben Harkinas. He said to him: if we call in question the court of Rabban Gamaliel we must call in question the decisions of every court which has existed since the days of Moses until now. As it says, “Then Moses and Aaron, Nadav and Avihu and seventy of the elders of Israel went up” (Exodus 24:9). Why were the names of the elders not mentioned? To teach that every group of three which has acted as a court over Israel, behold it is like the court of Moses. He [Rabbi Joshua] took his staff and his money and went to Yavneh to Rabban Gamaliel on the day which according to his count should be Yom Hakippurim. Rabban Gamaliel rose and kissed him on his head and said to him: Come in peace, my teacher and my student my teacher in wisdom and my student because you have accepted my decision.
דיון
  • בואו ננסה להבין את התחושות של כל אחת מהדמויות - איך מרגיש רבן גמליאל, שמבסס את מעמדו כנשיא, כאשר אחד מחבריו לבית המדרש מטיל ספק בקביעתו? איך מרגיש רבי יהושע, שצריך להתמודד מול נשיאו בסוגיה כה מרכזית- קביעת התאריך של חגי תשרי? איך מרגיש רבי עקיבא - שמסכים עם מורו, רבי יהושע, אבל מרגיש צורך להצדיק את רבן גמליאל?
  • אם רבי יהושע, רבי עקיבא ורבי דוסא חושבים שרבן גמליאל טועה - למה רבן גמליאל מתעקש? איך הוא מרגיש והאם הם יכלו לנהוג אחרת כדי לשכנע אותו?
  • למה בוחר רבן גמליאל בצעד כל כך משפיל עבור רבי יהושע - להכריח אותו לבוא אליו בתאריך שלדעתו הוא יום כיפור ולמעשה לחלל יום קדוש?
  • למה רבי עקיבא ורבי דוסא מנסים לשכנע את רבי יהושע בצדקת רבן גמליאל?
  • מהם הכלים שהם משתמשים בהם כדי לשכנע את רבי יהושע?
  • דמיינו את דרכו של רבי יהושע לרבן גמליאל. מה עובר לו בראש? איך הדברים של רבי עקיבא ורבי דוסא משפיעים עליו?
איך מדברים עם רבי יהושע?
דיון
כעת, נבחן שלושה סיפורים קצרים שמופיעים בתלמוד הבבלי, מסכת עירובין שבכל אחד מהם מספר רבי יהושע על מקרה שבו ניצחו אותו בדיון ובהלכות. אתם מוזמנים להתחלק לקבוצות שבהן כל טקסט ילמד בנפרד, או לבחור לעשות הכל ביחד.
שלושת הסיפורים נפתחים במשפט "אמר רבי יהושע בן חנניה: מימי לא נצחני אדם חוץ מאשה תינוק ותינוקת."

האם לדעתכם זו סיבה לגאווה מבחינת רבי יהושע? מה זה מלמד אותנו על הדמות שלו? מה משותף לשלושת הדמויות שהצליחו לנצח את רבי יהושע - אישה, תינוק ותינוקת? ולמה בכלל השימוש במילה ניצחון?
אשה מאי היא?
פעם אחת נתארחתי אצל אכסניא אחת.
עשתה לי פולין ביום ראשון אכלתים ולא שיירתי מהן כלום שנייה ולא שיירתי מהן כלום
ביום שלישי הקדיחתן במלח כיון שטעמתי משכתי ידי מהן.
אמרה לי : 'רבי מפני מה אינך סועד?'
אמרתי לה: 'כבר סעדתי מבעוד יום'.
אמרה לי: 'היה לך למשוך ידיך מן הפת'
אמרה לי: 'רבי שמא לא הנחת פאה בראשונים? ולא כך אמרו חכמים - אין משיירין פאה באילפס אבל משיירין פאה בקערה?'
Having discussed the clever speech of various Sages, the Gemara relates that Rabbi Yehoshua ben Ḥananya said as follows: In all my days, no person defeated me in a verbal encounter except for a woman, a young boy, and a young girl. What is the encounter in which a woman got the better of me? One time I was staying at a certain inn and the hostess prepared me beans. On the first day I ate them and left nothing over, although proper etiquette dictates that one should leave over something on his plate. On the second day I again ate and left nothing over. On the third day she over-salted them so that they were inedible. As soon as I tasted them, I withdrew my hands from them. She said to me: My Rabbi, why aren’t you eating beans as on the previous days? Not wishing to offend her, I said to her: I have already eaten during the daytime. She said to me: You should have withdrawn your hand from bread and left room for some beans. She then said to me: My Rabbi, perhaps you did not leave a remainder of food on your plate on the first days, which is why you are leaving over food today. Isn’t this what the Sages said: One need not leave a remainder in the pot [ilpas], but one must leave a remainder on the plate as an expression of etiquette (Tosafot). This is the incident in which a woman got the better of Rabbi Yehoshua ben Ḥananya.
דיון
  • מדובר בסיטואציה מאוד יומיומית- אתם נמצאים אצל מארח והאוכל לא טעים. מה אתם עושים?
  • רבי יהושע מנסה לצאת מהצרה. מה דעתכם על דרך ההתחמקות?
  • באיזו צורה עונה לו האישה? באיזה כלים ובמילים של מי היא משתמשת?
תינוקת מאי היא?
פעם אחת הייתי מהלך בדרך והייתה דרך עוברת בשדה והייתי מהלך בה.
אמרה לי תינוקת אחת: 'רבי לא שדה היא זו?'
אמרתי לה: 'לא דרך כבושה היא?'
אמרה לי: 'ליסטים כמותך כבשוה'
What is the incident with a young girl? One time I was walking along the path, and the path passed through a field, and I was walking on it. A certain young girl said to me: My Rabbi, isn’t this a field? One should not walk through a field, so as not to damage the crops growing there. I said to her: Isn’t it a well-trodden path in the field, across which one is permitted to walk? She said to me: Robbers like you have trodden it. In other words, it previously had been prohibited to walk through this field, and it is only due to people such as you, who paid no attention to the prohibition, that a path has been cut across it. Thus, the young girl defeated Rabbi Yehoshua ben Ḥananya in a debate.
דיון
  • רבי יהושע עושה דבר יומיומי ומהלך בשביל הקבוע שלו. ופתאום באה ילדה חצופה ומערערת על זה. איך לדעתכם הוא מרגיש?
  • באיזה צורה היא עונה לו? איך היא משכנעת אותו בצדקתה?
  • איך היא מעבירה עליו ביקורת ועדיין גורמת לו לקבל אותה?
תינוק מאי היא? פעם אחת הייתי מהלך בדרך וראיתי תינוק יושב על פרשת דרכים ואמרתי לו: באיזה דרך נלך לעיר? אמר לי: זו קצרה וארוכה וזו ארוכה וקצרה. והלכתי בקצרה וארוכה. כיון שהגעתי לעיר מצאתי שמקיפין אותה גנות ופרדיסין. חזרתי לאחורי, אמרתי לו: בני, הלא אמרת לי "קצרה". אמר לי: ולא אמרתי לך "ארוכה"? נשקתיו על ראשו ואמרתי לו: אשריכם ישראל שכולכם חכמים גדולים אתם מגדולכם ועד קטנכם.
What is the incident with a young boy? One time I was walking along the path, and I saw a young boy sitting at the crossroads. And I said to him: On which path shall we walk in order to get to the city? He said to me: This path is short and long, and that path is long and short. I walked on the path that was short and long. When I approached the city I found that gardens and orchards surrounded it, and I did not know the trails leading through them to the city. I went back and met the young boy again and said to him: My son, didn’t you tell me that this way is short? He said to me: And didn’t I tell you that it is also long? I kissed him on his head and said to him: Happy are you, O Israel, for you are all exceedingly wise, from your old to your young.
דיון
  • בואו נדמיין את זה רגע - רבי יהושע מגיע לתינוק עצבני, אחרי ששלח אותו ביודעין לדרך ארוכה. ואחרי כמה משפטים פתאום הוא מברך אותו. מה סוד הקסם של התינוק?
  • למה הילד נותן לרבי יהושע לטעות?
  • באיזשהו מקום התינוק אומר לרבי יהושע - "אמרתי לך!". איך אתם מרגישים שאומרים לכם את זה? איך בדיוק זה משכנע את רבי יהושע?
לסיכום
דיון
  • בואו נסכם את דמותו של רבי יהושע - איך הייתם מגדירים אותו? אתם חושבים שהוא איש שיודע להכיר בטעויות או שמדובר בטיפוס עקשן? (לאלו שמכירים - אפשר להיזכר גם בדמותו כפי שמופיעה בסיפור תנורו של עכנאי).
  • עד כה דיברנו על רבי יהושע. האם לדעתכם אפשר להסיק מדמותו גם על אחרים? האם הוא האדם הממוצע?
  • מכל מה שדיברנו - אילו כלים יש לנו כשאנחנו רוצים לומר משהו למישהו גם כשלא נעים? באילו מילים צריך לבחור?
  • איך אנחנו יכולים להתאים את הכלי לאדם שמולנו?
  • בשלב הזה, אתם מוזמנים לחזור ולנסות את התרגיל שממנו התחלנו.