ידע הוא כוח
הדף מאת: אביחי טובי, שוהם דגן, שי פיגל / המרכז החינוכי חנתון
האם ידע הוא טוב? למה בעצם אנחנו לומדים? האם עדיף לא לדעת דברים מסויימים?על זאת ועוד הדף מנסה לענות בעזרת מגוון רחב של מקורות.
ונפקחו עיניכם
[הנחש מבטיח לאדם ולאשתו כי לאחר האכילה מעץ הדעת]

וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע.
for God doth know that in the day ye eat thereof, then your eyes shall be opened, and ye shall be as God, knowing good and evil.’
וכי אדם עץ השדה –
אלא מקיש אדם לעץ השדה: מה עץ השדה, אם עץ מאכל הוא - ממנו תאכל ואותו לא תכרות,
כך תלמידי חכמים: אם הגון הוא - ממנו תאכל, למוד הימנו, ואם לאו - אותו תשחית, סור מעליו.
דיון
  • האם אתם מסכימים עם עמדתו של אלוהים או של הנחש בקשר לעץ הדעת?
  • פרנסיס בייקון אמר: "ידע הוא כוח". מה דעתכם?
רבי יוסי ברבי יהודה איש כפר הבבלי אומר: הלמד מן הקטנים, למה הוא דומה? לאוכל ענבים קהות, ושותה יין מגיתו; והלמד מן הזקנים, למה הוא דומה? לאוכל ענבים בשלות, ושותה יין ישן.

רבי אומר: אל תסתכל בקנקן, אלא במה שיש בו: יש קנקן חדש מלא ישן, וישן שאפילו חדש אין בו".
Elisha ben Abuyah said: He who learns when a child, to what is he compared? To ink written upon a new writing sheet. And he who learns when an old man, to what is he compared? To ink written on a rubbed writing sheet. Rabbi Yose ben Judah a man of Kfar Ha-babli said: He who learns from the young, to what is he compared? To one who eats unripe grapes, and drinks wine from his vat; And he who learns from the old, to what is he compared? To one who eats ripe grapes, and drinks old wine. Rabbi said: don’t look at the container but at that which is in it: there is a new container full of old wine, and an old [container] in which there is not even new [wine].
פרנסיס בייקון, אטלנטיס החדשה, פרק 4
מטרת הלמידה
מטרתנו היא ידיעתן של כל הסיבות, את התנועות הסודיות של כל הדברים, הרחבת הגבולות של האמפרייה האנושית, והשפעתם של כל הדברים האפשריים

מושגים
  • פרנסיס בייקון - פרנסיס בייקון (באנגלית: Francis Bacon; 22 בינואר 1561 – 9 באפריל 1626) היה פילוסוף ומדינאי אנגלי.
    בייקון החל את חייו המקצועיים כעורך דין, אך ידוע יותר כפילוסוף וכמגן על המהפכה המדעית. המשמעות של "אינדוקטיביזם" הוא רכישת מידע מעולם הטבע על ידי ניסויים, צפייה ובדיקה של תאוריות.
דיון
  • איך אתם מבינים את מטרת הלימוד?
  • האם יש ידע שעדיף לא ללמוד?
  • אלברט איינשטיין אמר "אם הייתי יודע לאן תוביל תגלית האטום, הייתי נהיה שען", מה דעתכם?