נוצות ברוח
הדף מאת: נעמה אבידן / קרן גרינספון ישראל, מייסדת ספריית פיג'מה, בשיתוף צו פיוס
האם מילים יכולות להזיק? בעיני אחד מילים הם רק נוצות חסרות משקל שמתעופפות ברוח, בעיני אחר מילים עפות, מתפזרות ומזיקות באופן שלא ניתן לתיקון. לימוד ושיח על כוחו של דיבור.
דיון
מבוא
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד המעשירים את הקריאה בספרי 'ספריית פיג'מה'.
'ספריית פיג'מה' היא תכנית שמטרתה להנחיל לילדים אהבה לקריאה ולספרים ולעודד דיון בערכים ובמורשת יהודית-ישראלית בחיק המשפחה ובמסגרות החינוכיות. התוכנית נוסדה על ידי קרן גרינספון ישראל ובמסגרתה מוענקים למאות אלפי ילדים מגיל הגן עד כיתה ב' ספרים איכותיים בעלי זיקה לערכים ולמורשת.
דפי הלימוד מפתחים את השיח על הערכים שספרי הילדים עוסקים בהם ומאפשרים לימוד, דיון והכרות מעמיקה יותר עם המורשת היהודית.
דפי הלימוד מיועדים להורים, אנשי חינוך, נוער וכל מי שלימוד מדליק לו אור בעיניים.
בשנת תשע"ז חולקו כ 42,000 עותקים של הספר "נוצות ברוח" לילדים בכל רחבי הארץ.
דיון
איזה משקל יש למילים?
מילים מתפזרות ברוח, הן עוברות מפה לאוזן, מתגלגלות ברחובות, נכתבות בעיתונים ומושמעות בחדשות. האם יש למילים משקל? בספר 'נוצות ברוח' ששלמה אבס עיבד מתוך סיפור חסידי מתוארת אישה שמרכלת, ומוציאה שם רע על שכנותיה, היא מצדיקה את עצמה ואומרת: "המילים שאמרתי- אך בצחוק אמרתי אותן, רק חמדתי לצון, אינני אשמה אם אנשים אחרים העבירו זה לזה את מה שאמרתי".
  • איזה משקל יש לדעתכם למילים?
  • בספר משלי פרק י"ח פסוק כ"א מופיע הפסוק: "חיים ומוות ביד הלשון", האם לדעתכם דיבורים יכולים להסב נזק?
"נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה"
Keep thy tongue from evil, And thy lips from speaking guile.
דיון
המורשת היהודית מייחסת משקל רב למילים ולנזק או הברכה שיכולים לצמוח כתוצאה מדיבור.
אתם מוזמנים לחשוב מהי ההגדרה למונחים המופיעים בפסוק, מהו לשון הרע? מהם דיבורי מרמה?
אי זהו רכיל? זה שטוען דברים והולך מזה לזה ואומר 'כך אמר פלוני', 'כך וכך שמעתי על פלוני' - אע"פ שהוא אמת, הרי זה מחריב את העולם. יש עוון גדול מזה עד מאד, והוא בכלל לאו זה, והוא לשון הרע, והוא המספר בגנות חבירו, אע"פ שאומר אמת.

אבל האומר שקר נקרא מוציא שם רע על חבירו [...]
Who is a sycophant? One who loads himself up with matters, and goes from this one to that one, saying to each, such did that man say, thus and such have I heard concerning that man, even though it be true, behold him, he destroys the universe. There is yet an extremely grosser iniquity, which, too, is included in this prohibitive commandment, and that is, the evil tongue, one who spreads scandal about his fellow even though he be telling truth. If he be lying, he is called a maligner who invents an evil name against his fellow. The owner of an evil tongue, behold him, he sits in company and relates, saying: thus and such did that certain party, thus and such were his parents, and thus and such I did hear about him and of course, he relates scandalous matters. Of him, the Verse says: "May the Lord cut off all flattering lips, the tongue that speaketh proud things" (Ps. 12.4).
דיון
מהי רכילות ומהי לשון הרע?
  • מה ההבדל בין רכילות, לשון הרע ובין הוצאת שם רע?
  • מה לדעתכם פוגע וחמור יותר?
  • מדוע הרמב"ם כותב שאפילו דברי אמת שמופצים על אדם עלולים להיא לורבן העולם?
הרוכל שמכר סם חיים
מעשה ברוכל אחד שהיה מוכר את מרכולתו בעיירות הסמוכות לציפורי הגלילית, היה אותו סוחר הולך מכריז : "מי מעוניין לקנות סם חיים"? היו האנשים נדחקים וקרבים אליו.
רבי ינאי ישב באותה שעה ולמד בטרקלינו ולפתע שמע את הרוכל מכריז "מי רוצה לקנות סם חיים"?
אמר לו ינאי: קרב אלי ואקנה ממך את סחורתך.
השיב לו אותו רוכל: אתה לא זקוק לסחורתי.
הפציר בו רבי ינאי,
הוציא הרוכל את ספר תהילים והראה לו את הפסוק: "מי האיש החפץ חיים לראות טוב- נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה".

הסברים
  • רבי ינאי היה אמורא ארצישראלי, תלמידו של רבי יהודה הנשיא, חי בגליל והיה עשיר מופלג.
Another interpretation: "This shall be the law for a leper" - this is what is written (Psalms 36:13), "Who is the man who desires life?" There is a story of a peddler who would go around to towns that were close to Tzippori. He would shout out and say, "Who wants to buy the [potion] of life?" They would [all] cling to him. Rabbi Yannai was sitting and interpreting [texts] in his reception room [and] heard him shouting out, "Who wants to buy the [potion] of life?" [Rabbi Yannai] said, "Come down to here, sell [it] to me." He said [back] to him, "You do not need it and those like you do not [need it]." [Nonetheless,] he made the effort to come and go down to him. He took out a book of Psalms and showed him the verse, "Who is the man who desires life?" [The peddler said,] "What is written after it - 'guard your tongue from evil [...] Turn away from evil and do good' (Psalms 34:14-15)." Rabbi Yannai said, "Shlomo also shouted out and said (Proverbs 21:23), 'He who guards his mouth and his tongue, guards his soul from troubles.'" Rabbi Yannai said "All of my days I was reading this verse and I did not know how to interpret it until this peddler came and made it understood - 'Who is the man who desires life?'" Therefore, Moshe warns Israel and says to them, "This shall be the law for a leper (metsora)" - the law of the one that gives out a bad name (motsee shem) [to another].
דיון
  • מה לדעתכם הקשר בין "חיים" לבין שמירה על דיבור חיובי וטוב?
  • נסחו לעצמכם עצות ל'נצירת הלשון מרע'.
דיון
נסו לדמיין...
נסו לדמיין איך תראה משפחה, כיתה, חברה או אפילו מדינה שלמה בה נמנעים מלשון הרע ורכילות. איך ייראה העיתון? על מה אנשים ידברו זה עם זה?
נראה בעיניכם כחלום דמיוני או חזון שאפשר להגשים?
קישורים לרקע והרחבה:
נוצות ברוח
דף מספר 1 בסדרה ספריית פיג'מה לא לילדים בלבד, דפים נוספים בסדרה: