ערבות הדדית
הדף מאת: אסף מסיקה
זכינו, ורובו של עם ישראל חי יחד בארצו. דף לימוד קצר זה עוסק בחשיבות המציאות החדשה ובהשלכות המעשיות מכך.
תני חזקיה (ירמיה נ) שה פזורה ישראל נמשלו ישראל לשה מה שה הזה לוקה על ראשו או בא' מאבריו וכל אבריו מרגישין כך הן ישראל אחד מהן חוטא וכולן מרגישין (במדבר טז) האיש אחד יחטא תני רשב"י משל לבני אדם שהיו יושבין בספינה נטל אחד מהן מקדח והתחיל קודח תחתיו אמרו לו חבריו מה אתה יושב ועושה אמר להם מה אכפת לכם לא תחתי אני קודח אמרו לו שהמים עולין ומציפין עלינו את הספינה כך אמר איוב (איוב יט) ואף אמנם שגיתי אתי תלין משוגתי אמרו לו חביריו (שם לד) כי יוסף על חטאתו פשע בינינו יספוק אתה מספיק בינינו את עונותיך

הסברים
  • ישנם שתי קריאות במדרש הקריאה הראשונה והפשטנית מדברת על כך שעם ישראל הוא עם אחד ולכן אם אדם אחד חוטא כולנו סובלים מזה. ולכן אותו אדם שחושב שהוא יחיה לבד ויחטא זה לא פוגע באף אחד מקסימום הוא ירצה את עונשו. בקריאה יותר עמוקה (כך הסבירו הרב אלישע וישליצקי בספרו מדור אל דרור (בפרק על ל"ג בעומר) וכך הסביר הרב חננאל אתרוג) ישנו אדם שבעצם מעוניין להתאבד לכן הוא חופר בספינה. נשאלת השאלה מדוע אדם מגיע למצב כזה? ההתאבדות היא סמל זו יכולה להיות התאבדות רוחנית, התאבדות נפשית, נטישת מסגרות קיימות וכדו'. מסתבר שהוא נקלע למצב קשה למבוכה והוא אינו מסוגל להתמודד איתה, מה תפקידנו כחברה לדאוג לו לשאול אותו מה שלומו לפני שיגיע למצב הנורא והנואש. יש לנו אחריות על המצב הרוחני של אותו אדם. אבל לחברה לא איכפת ועד שהיא לא סבלה מזה והגיעו אליה צרות היא לא חיפשה את הבעיה ולא את האדם שסובל. ועוד שכאשר הוא אומר להם מה איכפת לכם הם עונים לו אתה מטביע אותנו קרי (לא אכפת לנו ממך אכפת לנו מעצמנו) ולכן אנחנו סובלים וזה המסר שנוסף בעקבות המשל שמי שאשם זה כל אחד מעם ישראל ולא אותו אחד שעושה את החור קרי החוטא.
מושגים
  • מדרש רבה - עשרה מדרשי אגדה שנכתבו בעקבות חמשה חומשי תורה וחמשת המגילות. המדרשים הכתבו בתקופת האמוראים והם נמנים בין מדרשי האגדה המקובלים ביותר. קימים הבדלים בזמני כתיבתם של המדרשים השונים ומבנם הפנימי.
Hezkiya taught (Jeremiah 50:17): "Israel are scattered sheep" - why are Israel likened to a sheep? Just as a sheep, when hurt on its head or some other body part, all of its body parts feel it. So it is with Israel when one of them sins and everyone feels it. (Numbers 16:22): "When one man sins [will You be wrathful with the whole community]." Rabbi Shimon bar Yochai taught a parable: Men were on a ship. One of them took a drill and started drilling underneath him. The others said to him: What are sitting and doing?! He replied: What do you care. Is this not underneath my area that I am drilling?! They said to him: But the water will rise and flood us all on this ship. This is as Iyob said (Job 19:4): "If indeed I have erred, my error remains with me." But his friends said to him (Job 34:37): "He adds transgression to his sin; he extends it among us." [The men on the ship said]: You extend your sins among us. Rabbi Elasa said: a gentile asked Rabbi Yehoshua ben Karha: In your Torah, it is written (Exodus 23:2): "After the multitude will you side." We are more numerous than you, so why don't you become like us in practicing idolatry? He [Rabbi Yehoshua ben Karha] said to him: Do you have children? He replied: You reminded me of my troubles. He asked: Why? [The gentile] said: I have many children. When they sit at my table, this one blesses to this god and that one blesses to that god, and they don't get up from the table until they wrack each other's brains. He [Rabbi Yehoshua ben Karha] said: Do you settle [the arguments] with them? He said: No. He [Rabbi Yehoshua ben Karha] said: Before you make us agree with you, find agreement with your own children! [The gentile] was spurned and went away. After he left [Rabbi Yehoshua ben Karha's] students said to him: Rabbi! You pushed him away like a broken reed, but what would you answer for us? He said to them: Six souls are about written [in the Torah] about Esau, and "souls" [nefashot] is written in the plural, as stated (Genesis 36:6): "Esau took his wives, his sons and daughters, and all the souls of his household." For Yaakov, however, there were seventy souls, and soul [nefesh] is written [in the Torah] in the singular. As it is stated (Exodus 1:5): "And all of the people [nefesh] that were of Jacob's issue, etc." Because Esau worshipped many gods, it is written many "souls," but for Yaakov--who worshipped one God--it is written one soul, "And all of the people [nefesh], etc."
דיון
מה עולה מתוך השוואת עם ישראל לשה?
מה הוסיף המשל להסבר הדרשה של הפסוק?
האם ישנה הבנה אחרת מהמשל?
מי אשם במצב והאם מופנית כאן ביקורת?
מה למדים על עם ישראל?