אהבה על תנאי
הדף מאת: מערכת מדרשת / אתר מדרשת
אהבה בין גבר לאישה נהנית מיחסי ציבור מצוינים, כך שרובנו נוטים להאמין כי כוחה גדול. על כן כשבני זוג נישאים, הם מאמינים כי צעד זה יישמר לנצח - באושר ובעושר.. ואולם, המציאות מלמדת שבישראל היום שליש מהזוגות הנישאים מתגרשים, ובמקרים רבים הופך אחד מבני הזוג (לרוב האישה אך לא רק), ל"מסורב/ת גט". בדף לימוד זה ננסה להתמודד עם כוחה וחולשתה של אהבה, נבקש להציף זה כנגד זה את אידאל האהבה אל מול מבחן המציאות, ונשאל את עצמנו אם התמודדות זו מעודדת את האפשרות לחתום על הסכם קדם נישואין, שמסדיר ברגע השיא של האהבה את פוטנציאל הפרידה.
(א) כִּי-יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבְעָלָהּ וְהָיָה אִם-לֹא תִמְצָא-חֵן בְּעֵינָיו כִּי-מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ.
When a man taketh a wife, and marrieth her, then it cometh to pass, if she find no favour in his eyes, because he hath found some unseemly thing in her, that he writeth her a bill of divorcement, and giveth it in her hand, and sendeth her out of his house,
דיון
  • מהי תחושתכם למקרא פסוק זה?
  • כיצד אתם מבינים את המושג "ספר כריתות" ואיך, אם בכלל הוא מתקשר למושג "כרת" (מוות בידי שמים ל - 36 עבירות המוזכרות בתורה)?
  • מהו הזמן שעובר לדעתכם בין תחילתו של הפסוק (כי יקח איש אשה), לבין סופו (ושלחה מביתו)?
אפרים לוצאטו, ספר כריתות
ספר כריתות/ אפרים לוצאטו
שָׂנֵאתִי מָאַסְתִּי אוֹתָכָה

כְּמוֹ מִלְפָנִים אֲהַבְתִּיךְ

עַתָּה רוּחִי שָׁכָכָה

כִּי מִלִּבִּי שִׁלַּחְתִּיךְ.

לֹא עוֹד אֶזְכְּרֵכִי

דְּרָכֶיהָ מְשָׂרֶכֶת

וְאַחַר רוֹב כְּזָבַיְכִי

לֹא אוֹסִיף עוֹד לָלֶכֶת.

רַק אוֹתִי בָחַרְתְּ

בִּלְבָבֵךְ אָמַרְתְּ

וְאֵיךְ שֶׁקֶר מִלָּיִךְ!

עִם מִי שָׁם מִנֶּגֶד

תִּבְגּוֹד בִּי בֶגֶד

הָסֵבִּי עֵינָיִךְ!

מתוך אתר בן יהודה



מושגים
  • אפרים לוצאטו - (1729-1792) בן למשפחת לוצאטו הידועה, נולד וגדל באיטליה למד רפואה באונ' פדובה ושימש כרופא בערים שונות באיטליה ובלונדון. במקביל עסק גם בשירה העברית והאיטלקית, וחי חיים מודרניים, כולל קשרים עם נשים, שתיית יין והשתתפות בערבי זמרה ומשחק הן בתקופת לימודיו באוניברסיטה והן לאחר מכן.שיריו התפרסמו בספרו "אלה בני הנעורים", שיצא בלונדון ובעיתון המשכילים "המאסף".
דיון
  • מה אומר לוצאטו על אהבה ועל שנאה?
  • כיצד מהדהדת בשירו תחילתה של אותה מערכת יחסים שהסתיימה בבגידה?
  • כיצד הוא מפרש את "ספר הכריתות"?
Error loading media...
תמר גלעדי, האהבה מתה, מילים ולחן: אריאל הורוביץ, מתוך אתר יו טיוב
דיון
  • מה אומרים אריאל הורוביץ ותמר גלעדי על אהבה?
  • האם אתם מסכימים ש"אצל כולם- האהבה מתה"?
  • מה המשמעות של אמירה זו לזוגיות בראשיתה?
בטל דבר, בטלה אהבה
כל אהבה שהיא תלויה בדבר--בטל דבר, בטלה אהבה; ושאינה תלויה בדבר, אינה בטילה לעולם.

איזו היא אהבה שהיא תלויה בדבר, זו אהבת אמנון ותמר; ושאינה תלויה בדבר, זו אהבת דויד ויהונתן.
All love that depends on a something, [when the] thing ceases, [the] love ceases; and [all love] that does not depend on anything, will never cease. What is an example of love that depended on a something? Such was the love of Amnon for Tamar. And what is an example of love that did not depend on anything? Such was the love of David and Jonathan.
דיון
  • האם אהבה זוגית נורמטיבית, היא אהבה התלויה בדבר או שאינה תלויה בדבר?
  • כיצד שתי הדוגמאות המובאות במשנה יכולות להאיר את ההבנה על טיבה של אהבה שאינה בטלה?
  • כיצד לדעתכם ניתן ליצור אהבה שכזו?
לכל אחד יש, עוזי חיטמן (מילים), שלומי שבת (לחן). מתוך הדיסק "רק איתך", ליאור נרקיס, הד ארצי (2000)
ואת הנשמה המתוקה שלי

היחידה שמדליקה אותי

ואיתך אני כל העולם

ואיתך אני כל היקום

בלעדייך אני חצי בן אדם

בלעדייך אני בעצם כלום

[...]
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דוד גרוסמן, "עיין ערך: אהבה", הוצאת הקיבוץ המאוחד, 1986, עמוד 142
רק בסיפורים, לא בחיים
האהבה לא מנצחת אני אומר לה בלב. רק בסיפורים הסופרים מוכרחים, נכפים ממש, לתת לה לנצח בסוף. אבל בחיים זה לא ככה. האוהב מתרחק בצנעה ובמהירות מעל מיטת אהובתו החולה במחלה מידבקת. רק מעטים בעולם התאבדו יחד עם בני זוגם הגוססים.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולהוצאה


מושגים
  • דוד גרוסמן - דוד גרוסמן: (נולד ב-1954) סופר ומסאי ישראלי מפורסם ועטור פרסים. יליד ירושלים. פרסם עשרות ספרי ילדים, נוער ומבוגרים. רבים מכתביו עוסקים במתח שבין יהודים וערבים. במלחמת לבנון השנייה שכל גרוסמן את בנו אורי.
דיון
שני הקטעים הספרותיים מציגים שתי אפשרויות להבנת נפש האדם ביחס לאהבה - עוזי חיטמן מציע שהאהובה משלימה את האדם; וגרוסמן שם בפי גיבורו את המחשבה כי רוב בני האדם ידאגו קודם כל לעצמם.
  • עם מי אתם מזדהים - באידיאל ובמציאות?
  • האם לדעתכם, ההבנה המורכבת של נפש האדם ביחסו לזוגיות מחייבת אותנו? כיצד?
דיון
קואליצית ארגוני הנשים 'עיקר' ממליצה לזוגות לחתום על 'ההסכם לכבוד הדדי', שמסדיר את הסכם הפרידה הפוטנציאלי בראשיתו של קשר הנישואין. (עוד על ההסכם והסיבות לחתימה ראו למשל במאמרה של טו"ר רחל לבמור ובמאמרו של הרב דוד בן זזון)
  • מה דעתכם על רעיון זה לנוכח המקורות שלמדנו עד כה?
למדו את שני המקורות הבאים וחשבו - האם יש בהם כדי לעודד דווקא ברגעי אהבה את החתימה על ההסכם?
יעד בירן, "על "תשע קריאות תלמודיות" של עמנואל לוינס (1906 – 1995)", דעות 14, בהוצאת נאמני תורה ועבודה ומרכז יעקב הרצוג, עמ' 24
לוינס סובר שלא רק שהאדם צריך להימנע מלכבוש את האחר, אלא שיחסו הבסיסי של האדם לעולם הסובב אותו צריך להיות יחס של אחריות. לפני הכול ישנה חובת האדם לאחר. בניגוד לתורות אתיות אחרות המבססות קודם כול את מקומו של האדם ורק אחר כך מגדירות את חובותיו לזולת, לוינס מתחיל דווקא מהאחריות, ומתוך אחריות זו הוא מגדיר את מקומו של האדם
© כל הזכויות שמורות לכתב העת דעות
toravoda.org.il
חיים לביא בשם הרה"ק בעל דברי חיים מצאנז זצוק"ל
מיהו שמצווה לאהוב אותו?
  • אם הוא צדיק וחסיד, טוב לשמיים טוב לבריות, האם התורה צריכה לצוות על כך?
  • ואם הוא רשע עריץ, רע לשמיים ורע לבריות, האם התורה מצווה לאהוב אותו? כתוב: הלא משנאיך ה' אשנא וגו' תכלית שנאה שנאתים לאוייבים היו לי .
אלא, " לרעך " - אותיות "רַע לך" - היינו מי שהוא אהוב, אוהב את המקום, אוהב את הבריות וכו', אלא שהוא רע לך. אדם כזה מצווה לאהוב אותו, אע"פ שהוא רע לך, ועל כך ציוותה התורה - ואהבת לרעך כמוך (וכמובן מפשט הפסוק: לא תיקום ולא תיטור את בני עמך ואהבת לרעך כמוך - היינו מי שעשה לו רעה).