פעילות במשפחה
הדף מאת: נורית סולומון / קרן תל"י
2
כל האחד הוא אור קטן
דיון
בואו נדבר על זה
מה מסמל הנר בדבריו של הרב
קוק?
- האם אתם מסכימים עם דבריו
שלכל אדם יש אור מיוחד
תכונות טובות המייחדות רק
אותו?
-האם קל לכל אחד מאתנו
לראות את האור שבתוכו?
-חשבו על האור המיוחד של כל
אחד מבני המשפחה, והציעו
איך תוכלו להפיץ יחד את
אורותיכם במקומות
"חשוכים". למשל, שכן או בן
משפחה שחי לבד וישמח לביקור
או לכל עזרה אחרת
מיוחס לראי"ה
צריך שכל אדם ידע ויבין
שבתוך תוכו דולק נר,
ואין נרו שלו כנר חברו,
ואין איש שאין לו נר.
וצריך שכל איש ידע ויבין
שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים
ולהדליקו לאבוקה גדולה,
ולהאיר לעולם כולו.

הסברים
  • ההנחה העומדת בבסיס האמירה:"כל אחד הוא אור קטן" ובדבריו של הרב קוק היא שבכל אחד ואחת טמון אור, משמע, יכולות, כישרונות כישורים ורגשות המייחדים אותה ואותו מבני האדם האחרים. המפגש המשפחתי מאפשר לנו ליהנות ממגוון האורות במשפחה ומהעצמת אורו האישי של כל אחד ואחת.
  • הצעה: סביב הדלקת הנרות אפשר לקרוא את דברי הרב קוק ולשיר את השיר "כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן". כל אחד מבני המשפחה יכול לספר על בן משפחה אחר – מהו האור שבו? כלומר, דבר אחד המייחד אותו או תכונה טובה שיש לו. אפשר לעמוד על הייחודית ועל השונות בתוך המשפחה, וגם על המשותף לנו והמאחד אותנו, העושה אותנו "אור איתן".
על הנתינה
דיון
בואו נדבר על זה
ההיגד שלפנינו עוסק במנהג החג הדלקת נרות, ובאחד מערכיו הנתינה והערבות ההדדית.
אדם המדליק נר משול לאדם שיש לו אור משלו, וכמו הנר, הוא נותן מעצמו ומ"אורו" לאחרים ואינו
מפסיד דבר.

בוא נעשה זאת

ערכו ניסוי קצר.
- מזגו מים מכוס אחת לשלוש כוסות.
- הדליקו שלושה נרות בעזרת נר אחד.

שאלות שאפשר לשאול אחרי הניסוי:

- מה ההבדל בין חלוקת המים לשלוש כוסות, לבין הדלקת האור בשלושה נרות?
(מה קרה למים שהיו בכוס הראשונה? מה קרה לאור שהיה בנר הראשון?

- בסיום התהליך נברר מה המסקנה העולה מהניסוי בעזרת האמרה "המדליק נר מנר
הנר דולק וחברו אינו חסר"

"המדליק נר מנר הנר דולק וחברו אינו חסר"

הסברים
  • הצעה לשיחה בעקבות הניסוי: יש דברים שאם ניתן אותם לאחרים, יהיו חסרים לנו, כמו המים.
    אילו דברים אפשר לתת או להתחלק בהם עם אחרים בלי שנרגיש שאיבדנו משהו משלנו, כמו האור?
    האם הייתם מוכנים "להדליק נר" ולתת גם אם הייתם "חסרים" משהו?
    מהי הדילמה העולה מהדברים?
מקבל ונותן
דיון
בואו נדבר על זה
האם כשאנחנו "נותנים" ומלמדים אחרים אנחנו "חסרים"?
"כל אחד הוא אור קטן" מה יכול כל אחד מאתנו ללמד אדם אחר?
ספרו: משהו שלמדתי מאדם אחר במשפחה... משהו שלימדתי אדם אחר...
הרב יוסף דב סלוביצ'יק, חמש דרשות
שני כוחות נתן הקב"ה לאדם.
מחד גיסא, הכוח להיות יוצר עולמות, הכוח להיות רב ומורה וללמד את הזולת,
להשפיע עליו ולשנות את אישיותו וליצור אותה מחדש.
מאידך גיסא, נתן הקב"ה לאדם כוח אחר, הכושר להיות תלמיד ללמוד
מהזולת.
אסור לאדם, אף לגדול שבגדולים, לשכוח כי יכול הוא ללמוד מאחרים באותה
מידה שיש ביכולתו לתת לאחרים.
אף הקטן שבקטנים יש לו גם כוחו הנפש ומידות טובות ואוצרות של רגש
אשר בהם הוא יכול להתחלק ולהשפיע עליהם.
כל אדם הוא גם רב וגם תלמיד, משפיע ומושפע, מקבל ונותן.

הסברים
  • מומלץ לסיים את הפעילות בשיר "לתת" )מילים: חמוטל בן זאב, לחן: בועז שרעבי( https://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics=1=183=2020