תיקון עולמי
הדף מאת: מנחי עתי"ד / חל"ד מפעלים חינוכיים
דף לימוד זה עוסק ביחס בין תיקון העולם לבין תיקון העצמי. איזו משימה עלינו לקחת על עצמנו קודם? ואולי אלו משימות הכרוכות זו בזו? דף הלימוד נכתב ללימוד בחדר המורים ומתאים למבוגרים.
דיון
הפתגם אומר: "אדם עולם ומלואו". נקודת המוצא היא שכדי לתקן ולתרום לעולם - על האדם לדאוג קודם לתיקונו העצמי. האם אתם מזדהים עם אמירה זו? האם לדעתכם צריך להשקיע יותר בתיקון ובבנייה העצמית שלנו וממילא לתרום לתיקון העולם או שעדיף שנשקיע קודם כול בנתינה החוצה וממילא הדבר יגרום לבנייה האישית שלנו?
תיקון עצמי כדרך לתיקון העולם
יואל רפל, יראה ואהבה, הוצאת מודן, עמוד 243, 1996
"בנעורי," שח רבי חיים מצאנז, "הייתי נלהב ונמרץ והאמנתי שאחזיר למוטב את כל העולם כולו. כשבגרתי קצת, הבנתי שהדבר נבצר מיכולתי ודי יהיה אם אחזיר בתשובה את כל תושבי עירי. חלפו שנים ושוב הבנתי שתפסתי מרובה. די יהיה אם אצליח להחזיר בתשובה את בני ביתי. והיום, בערוב יומי, יש לי רק תפילה אחת: הלוואי שאצליח לפחות להחזיר למוטב את עצמי".
© כל הזכויות שמורות למודן, הוצאה לאור בע"מ
www.modan.co.il
דיון
  • האם הבחירה של האדם לתקן את עצמו קודם נובעת מחולשה, מכישלון לתקן את העולם, או שזו בחירה מתוך כוח, מתוך הבנה שזה מה שנכון וצריך לעשות?
  • אילו מעשים שעושה האדם לתיקון עצמו יכולים להוביל בסופו של דבר גם לתיקון העולם?
על האדם להקדיש את כל כולו לתיקון העולם
זאב ז'בוטינסקי מביא את דברי יוסף טרומפלדור בשיחה ביניהם, "מגילת הגדוד", כרך אבטוביוגרפיה, עמודים 205- 206
אולם אנו צריכים להקים דור שלא יהיו לו אינטרסים ולא הרגלים... חסר גלגל? אני הגלגל. חסרים מסמר, בורג, גלגל תנופה? קחו אותי. צריך לחפור באדמה? אני חופר. צריך להיות חייל? אני חייל. משטרה? רופא? עורכי דין? מורים? שואבי מים? בבקשה, אני עושה את הכול. אין לי פרצוף, אין פסיכולוגיה, אין רגשות, אין לי אפילו שם: אני האידיאה הטהורה של שירות, מוכן לכול, איני קשור בשום דבר; אני יודע רק ציווי אחד: לבנות.
© כל הזכויות שמורות למחבר ופרויקט בן יהודה
benyehuda.org
דיון
  • האם אפשר היה לבנות מדינה או להגיע להישגים משמעותיים אילו טרומפלדור וחבריו היו מתנהלים כעצת רבי חיים מצאנז?
תיקון האדם ותיקון העולם - שני צדדים לאותו מטבע
ילקוט אהרון דוד גורדון, "יחיד וציבור", סעיף ל"ג,הוצאת ההסתדרות הציונית, המחלקה לענייני הנוער והחלוץ, עמ' 55-56, תשי"ח
אין תיקון לחיים אלא מבפנים ומבחוץ, מכל הצדדים ומכל הבחינות כאחד, בבת אחת. אין תיקון ואין עליה לחיים אלא בתיקונו ועלייתו של האדם, ואין תיקון ואין עליה לאדם אלא בתיקונם ועלייתם של החיים. אין תיקון ואין עליה לציבור, לכלל, אלא בתיקונו ועלייתו של הפרט, היחיד, ואין תיקון ועליה לפרט אלא בתיקונו ועלייתו של הכלל
© כל הזכויות שמורות למחבר
דיון
  • כיצד יכולה פעולת האדם למען תיקון עולם להעלות ולתקן גם את נפשו?
  • עם איזו משלוש הגישות המוצגות בעמוד זה אתם מזדהים יותר? איזו מהגישות היא המתאימה ביותר לחינוך תלמידיכם?
  • כיצד אפשר להבין את גישתו של גורדון? כיצד נעשית הסינתזה?
דף מספר 11 בסדרה חדר מורים לומד, דפים נוספים בסדרה:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 12 13 14