חג בקהילה
הדף מאת: המדרשה באורנים / נפגשים בשביל ישראל
דף הלימוד מזמין לחשיבה על מקומו של החג בקהילה ועל תפקידו של היחיד בחגי הקהילה.
דיון
פתיחה והסבר
דף לימוד זה הוא חלק מסדרת דפי לימוד שנכתבו על ידי המדרשה באורנים עבור פרויקט 'נפגשים בשביל ישראל'.
בכל שנה באביב, החל משנת תשס"ו (2006), יוצאים מטיילים מגילאים ומרקעים שונים למסע לאורך שביל ישראל ולעומק התרבות היהודית והישראלית.
דפי הלימוד שנוצרים במדרשה באורנים מלווים את המסע ונלמדים בתחנותיו. הם מחברים בין נופיה הפיזיים של הארץ לנופיה התרבותיים והחברתיים, ומעלים לדיון שאלות על עצמנו כחברה וכעם.
דפי הלימוד לא קשורים ישירות לתחנות המסע, החיבורים נעשים באורח טבעי וספונטני על ידי המנחים והלומדים. הלימוד יכול להיעשות כמובן בכל מקום, גם בין כתליו הסגורים של בית המדרש, אבל אנחנו מזמינים אתכם לצאת למסע בשבילי הדעת, המחשבה והרגש; להתנסות בלימוד בחיק הטבע, בין כותלי הקַניונים והוואדיות; לחוות את השילוב שבין הארץ ותרבותה תוך כדי הליכה.
יורם טהרלב, משק יגור טיוטה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשל"ו, עמוד 62
סֵדֶר
בַּהַגָּדָה שֶׁלִּי כָּתוּב בְּעִפָּרוֹן בַּצַּד:

צִפָּה

אַיזְן

שֶׁר

יעֲנְקָלֶה שׁ.

בֶּנִיק ו.

דָּוִד פּ.

דָּוִד ק.

בּוֹרִיצֶר

וְכַאֲשֶׁר יְעַנוּ אוֹתוֹ

כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
אליעזר שבייד מתוך: "החג כביטוי תרבותי משותף לדתיים וחילוניים" בתוך: מופיע בכתב העת "רב גוני: מסגרת למחשבה וזהות יהודית בזמננו" גליון מס' 1, עמ' 36-27
החיווי של החג כהתחדשות של דפוס קבוע, ולא רק כשיגרת מחזוריות, מחייב השתתפות יצירתית של כל יחיד ויחיד. חג אין חוגגים על-ידי אחרים או באמצעותם, כי אם בפעילות עצמאית יחד איתם. אמנים אינם יכולים ליצור חג בשביל קהל. כל יחיד בקהל, יהיה מקצועו מה שיהיה ויהיו כישוריו מה שיהיו, צריך לחגוג באורח פעיל, כממלא תפקיד במשפחתו ובקהילתו, כדי שהחג ייווצר בקבוצה החוגגת והוא יטול בו חלק. לשם כך נדרשת מיומנות מסויימת הנרכשת על-ידי הרגל אינטימי. זוהי מיומנות עממית, פשוטה, שווה לכל נפש וקרובה אל הספונטניות של ההבעה העצמית. היא איננה מאמצת במיוחד, ומי שקנה אותה מתענג עליה ומקבל על-ידה גמול-כבוד, הכרת ערך עצמי וחופש. אך מי שאינו מורגל בה עלול להרגיש אי-נוחות ואינוס עצמי כאשר יתבקש להשתתף. הרי זה כעין מבחן או הופעה בתפקיד לא לו. יתר על כן, הוא ירגיש כי עליו לא רק לומר את הדבר המתבקש ממנו על-פי הטכס אלא גם לעמוד מאחוריו ולהעיד בקהל שהוא דברו שלו. ההתגברות על הרתיעה שהשתתפות במעמד כזה עלולה לגרום אכן דורשת מאמץ נפשי ודרושים לה מוטיבציה ושכנוע.
דיון
  • מה דעתכם על דברי שבייד?
  • האם השתתפת פעם בתפקיד (לא כצופה) בחג בקהילה? למה כן/לא?
  • אילו חגים מוצלחים יש בקהילה שלך? מה עושה אותם כאלה?
  • מה היית משנה בחגים אצלך בקהילה?
קישורים לרקע והרחבה:
נפגשים בשביל ישראל
דף מספר 1 בסדרה נפגשים בשביל ישראל תשע"ג- שבוע רביעי, דפים נוספים בסדרה:
2 3 4 5 6